Annons:
Läst 2053 ggr
[Cytisus]1
1/2/14, 9:05 PM

Lidande

Hej!

Håller du med om att människor som avviker samhällets normer har större potential att odla empati för andra människor och andra levande varelser, för att de har fått genomlida ensamhet och uteslutande från resten av majoriteten "normala" människor?

Alltså att lidande har en betydande roll över hur snabbt man kan utveckla sin empatiska kompetens?

Jag påstår självklart inte att man man måste lida för att vara empatisk.

Tack!

Annons:
linawallin
1/2/14, 9:15 PM
#1

Ja, det är jag helt övertygad om… Jag har även fått det bevisat ett flertal gånger. Dom som har haft det jobbigt på olika sätt själva har större förståelse för andra människors lidande.

Det finns såklart undantag men rent generellt så är det absolut så, och det är ju väldigt logiskt också om man tänker efter.

Sjöstjärna
1/2/14, 9:16 PM
#2

Jag tror att lidande

kan

leda till större empati men inte behöver göra det. Personligen tror jag att den springande punkten är reflektion, reflekterar man över sina erfarenheter, lidande eller annat, så utvecklas man av det. Om man bara upplever utan reflektion så föreligger inget lärande och ingen utveckling, kanske blir man till och med arg och bitter istället för empatisk.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[Cytisus]1
1/3/14, 12:57 AM
#3

Tack för era svar. =)

Upp till toppen
Annons: