Annons:
Läst 1753 ggr
LeS-
12/22/13, 4:08 PM

Intuition vs önsketänkande

Hur skiljer man på de båda?

Annons:
Yon
12/22/13, 6:33 PM
#1

Försöka känna efter om det känns som ett begär eller inte. Om man upplever ett starkt begär i samband med tanken eller känslan, då är risken att det är önsketänkande.

Vid ett starkt begär efter något, brukar man vilja försöka förneka att det är ett begär. Man säger istället till sig själv att det är intuition, för då tror man att man ska få just vad man önskar sig (riktig intuition är ju en signal på att något kommer att ske).

jodoms
2/10/16, 5:47 PM
#2

Jag har en längtan och jag vet inte till vad. En längtan och en förväntan, magpirr och vetskapen om att något fantastiskt faktiskt kommer att hända. Men vad eller när har jag ingen aning om.
Intuition eller önsketänkande? Det måste vara intuition. Önsketänkandet borde rymma något konkret, typ- Jag längtar efter just den där semestern. ?

Sajtvärd på Astralresor iFokus

Elliid
2/10/16, 10:00 PM
#3

#0-

Man ser det på resultatet. Det ena funkar i den praktiska verkligheten, det andra inte alls.

Och har man upplevt et antall gånger hur det funkat /icke funkat, så utveklar man med tiden en sans för vad som är vad ( man vet då intuitivt om något är intuition,  hehe…).

Intuition är allmännt neutralt (som #1 redan beskrev) och går ofte imot vad man önsker/ tycker. Önsketänkandet är inte det och gör aldrig det..

Det betyder dok (tyvär) inte att dom inte kan uppträda i blandat form och med tillsvarande (varken-helt-det-ena-eller-det-andra-) resultat.

Och I grund är allt det jo bara ord, det enda som är verklig är det som orden forsöker peka imot (eller så kanske finns det inget bakom orden, det är väl bara den egna personliga erfarenheten som kan avgöra..).

Och allt det är bara min egen erfarenhet/åsikt och kan vara fel såklart.

[niklaeri02]
2/10/16, 10:26 PM
#4

#0 Jag skulle säga att intuition är en tyst inre vetskap, och önsketänkande är tänkande i bilder eller ord om något man vill ha exempelvis.

(ungefär som, #2 skriver)

natsage
2/15/16, 3:44 AM
#5

Hej Syster!

Tack for en sjukt bra fraga som jag sjalv funderat over manga ganger!

Det svaret jag har kommit fram till kom till mig som en fraga:

Vad spelar det for roll?

Nar jag sjalv ville veta om mina intryck kom fran onsketankande eller intuition sa var det bara for att jag ville valja RATT - med andra ord jag var radd for att valja fel. 

Jag tankte att jag ville inte folja eller lita pa nagot som var 'onsketankande' for det skulle inte leda mig nagonstans vilket i sin tur drog fram en radsla i mig - radslan att misslyckas eller att ha FEL.

Nar jag slappte radslan for att ha Ratt eller Fel sa suddades linjen mellan 'onsketank' och 'intuition' ut och istallet flot dom ihop till en helhet av mojligheter som jag har framfor mig. 

Mina beslut var da inte langre baserade pa 'Ratt eller Fel' utan istallet pa hur dom kunde hjalpa mig att skapa det liv som jag vill leva. 

Sa da kommer vi ner djupare och maste stalla oss fragor pa ett mer sjalsligt plan:

Vad tror jag ar sant om livet?

Hur vill jag leva mitt liv baserat pa vad jag tror ar sant?

Och vilka val stodjer mig  i att leva livet enligt min vision?

Allt ar mojligt min van. 

Med Karlek och En Fet Kram.

xx Nat Sage

Upp till toppen
Annons: