Annons:
Läst 5510 ggr
solqvinna
11/27/13, 12:13 PM

Kurser i stockholmstrakten

Någon som har tips på kurs i andlig utveckling i Stockholmstrakten eller någonstans dit där det är lätt att ta sig med tåg. Söker något med övernattning över några dagar inte någon kvällskurs. Något ställe där man får fördjupa sig i trevligt sällskap.

Annons:
solqvinna
11/29/13, 5:01 PM
#1

Nähä inte det. Jag som trodde att det måste finnas massor i närheten av och i Stockholm. tji fick jag!

emailalinda
11/29/13, 5:15 PM
#2

om du ändå kan tänka dig en kvällskurs råder jag dig att ta en kurs i Transcendental Meditation. du lär dig på 4 kvällar och sen kan du utöva tekniken på egen hand. den är bra för både andlig utveckling, du kommer i kontakt med rent medvetande, men  är också bra för mer praktiska saker så som att bli av med stressen, förbättra minnet etc. http://www.tm-meditation.se

Yon
11/29/13, 6:13 PM
#3

också nämna att det finns en rad andra alternativ som gör dig mindre stressad, som inte kostar lika mycket pengar.. Buddhistisk meditation brukar vara gratis eller nästintill.. Och har avslappning som bieffekt.. :)

emailalinda
11/30/13, 10:18 AM
#4

Vill påpeka att över 3000 buddhister i bl.a. Sri Lanka gått över till Transcendental Meditation, därför att dom insett att den är mycket mer effektiv för deras andliga utveckling, än den meditation de höll på med:

**Buddhistmunkar
**

BuddhistmunkarUnder de senaste åren har Rev. Koji Oshima , en japansk buddhistmunk, inspirerat buddhistmunkar i Thailand och Sri Lanka att lära sig TM. Nyligen har han också blivit inbjuden till olika kloster i Burma.En anledning till intresset för TM beror på en upptäckt av ett gammalt protokoll från ett möte med Buddha och hans ledande boddhisatvas (lärjungar), där han stöder TM-teknikens principer. På mötet diskuterades vilken teknik som var mest effektiv för att uppnå upplysning. Alla olika sorters tekniker diskuterades, inklusive många som utövas än idag. Buddha drog slutsatsen att principen som ligger bakom just TM var den mest effektiva för att uppnå upplysning. Idag har över 3100 munkar lärt sig TM. 

http://www.tm.org/blog/meditation/buddhist-monks/

emailalinda
11/30/13, 10:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Det finns olika sorters meditationer, som har olika effekter: 

Neuroscientist Fred Travis, Ph.D., explains that meditations can be classified into three categories: Focused attention, Open monitoring, and Automatic self-transcending. "Meditations have different procedures and different EEG patterns; they enliven different areas of the brain -- and so they have different benefits."

Yon
11/30/13, 11:36 AM
#6

Det där protokollet kan man nog knappast ha någon tillit till bara sådär, då i princip allt inom buddhismen som är nedskrivet betvivlas på ett eller annat sätt av akademiker (även buddhas existens är tvivelaktig).. Det är klart att TM (en kommersiell organisation) okritiskt framhåller det där som en sanning.

Buddha lärde ut något som var väsenskilt från vad hinduismen lär (på den mest grundläggande nivån).. Jag har svårt att se att buddhister överlag skulle hålla med om att Buddha drog den slutsatsen.

Inom och utanför buddhism finns politiska krafter som styr. Att 3100 byter namn på sin meditation kan likaväl vara uttryck för politiska agendor.

TM är en teknik som några kanske uppskattar, men det finns mängder av andra tekniker. Kolla upp dem med.

I mina ögon är TM för meditation, vad Power Yoga är för den riktiga yogan – kommersiellt skräp.

Vetenskapen som TM genomför har låg vetenskaplig nivå då det är dem själva som genomför undersökningarna (se wikipedia på engelska om TM)

Annons:
[Hukanson]
12/1/13, 1:27 PM
#7

Jane Lyzell och Ramsbergsgården  inte så långt 

http://www.ramsbergsgarden.se/

Om du vill ta tåget så åker du till Storå Station, där vi hämtar upp er gratis

Nandini
12/1/13, 2:57 PM
#8

Du kan gå in på nätet, på Ljusa Sidorna. Gå sedan in under Kalendern så hittar du en hel del kurser i Stockholm, ja i hela Sverige faktiskt.

ALPHIRA
12/1/13, 9:50 PM
#9

Andlig utveckling?

Har den enbart med MEDITATION att göra? Verkar vara så…

Yon
12/1/13, 10:02 PM
#10

Så är det inte nödvändigtvis.. Det finns exempelvis fyra övergripande typer av yoga för att utvecklas. (jag syftar på hela yoga-konceptet och inte enbart den fysiska delen av yogan där man står i ställningar)…

Jnana Yoga, Bhakti Yoga, Karma Yoga, Raja Yoga

Minst två av de fyra vägarna fokuserar på annat än meditation (Bhakti, Karma).

http://www.sivananda.org/teachings/fourpaths.html

Yon
12/1/13, 10:43 PM
#11

#6 somliga anser dock att buddhismen är en förlängning eller utveckling av hinduismen, och egentligen inte särskilt… hur trovärdig deras ståndpunkt är vet jag ej. Den vanliga uppfattningen, vad jag förstått, är att buddhism och hinduism är särskilt på grundläggande nivå.

ALPHIRA
12/1/13, 11:04 PM
#12

Jag är fortfarande ute efter begreppet "andlig utveckling". Det som "ingår" i den.

Meditation och yoga. Dit har man kommit hittills.

(PS Inget illa om varken meditation och yoga…❤️)

solqvinna
12/5/13, 12:34 PM
#13

Tack för tips men meditation och yoga har jag hållit på med i många år. jJag var nog mer ute efter något annat vad vet jag inte riktigt. Känner bara att jag har ett behov av att hitta ytterligare vägar inom andlighet och utveckling.

Annons:
retep
12/13/13, 10:28 AM
#14

 #13

När du säger att du "hållit på med" meditation och yoga i många år. Och likväl känner behov av ytterligare vägar inom andlighet och utveckling.

Då undrar jag litet vad den meditation och yoga du använt dig av egentligen har gett?

För även om du känner behov av något annat eller mer, så tänker jag att du redan borde fått och inom dig har de "ytterligare vägar inom andlighet och utveckling" som du saknar.

Måste betona det emailalinda tipsar om!

Det finns många olika sorters meditation och yoga och många föreställningar kring det.

TM är inte likt någon annan meditation, utan är mer av en enkel och effektiv mental, medvetande teknik för optimal utveckling, både andligt, personligt och på sätt vi inte inte visste eller kunde föreställa oss.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

retep
12/13/13, 10:55 AM
#15

#6

Yon!

Du får självfallet ha dina uppfattningar och åsikter om saker och ting!

Men det du skriver i #6 är rena spekulationer och föreställningar kring sådant som du egentligen inte har kunskap om eller vet!

Vill du vara trovärdig i dina inlägg så skall du som jag ser det inte Googla efter kunskap och fakta som du inte har, eller kan verifiera genom egna erfarenheter.

Det blir då fel och förnedrande mot dem som vet hur det egentligen förhåller sig, som har egna erfarenheter.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Yon
12/13/13, 11:58 AM
#16

#14 Jag vet inte vad i #6 du syftar på, när du pratar om åsikter, spekulationer, och fakta.. Starta gärna en ny tråd angående det här så kan vi diskutera det där..

retep
12/13/13, 1:54 PM
#17

Inte så mycket att diskutera, kan jag tycka!

Dessutom är jag övertygad om att du egentligen vet vad jag syftar på, när jag säger -Vill du vara trovärdig i dina inlägg så skall du som jag ser det inte Googla efter kunskap och fakta som du inte har, eller kan verifiera genom egna erfarenheter.

Har man endast information och kunskap i en fråga genom att man mer eller mindre har googlat sig fram till det. Då har man egentligen inte så mycket att komma med! Dessutom förringar man andra, som har kunskap och egen erfarenhet. De som därmed vet att det du skriver i #6, mer handlar om antaganden och spekulationer än hur det förhåller sig i verkligheten.

Det är inte alls klart att TM (en kommersiell organisation) okritiskt framhåller det där som en sanning.

Dessutom har det inte någon avgörande, avståndstagande betydelse, eftersom den Buddistiska rörelsen har accepterat TM och att tusentals lärt sig och använder TMtekniken!

Buddha lärde inte ut något som var väsenskilt från vad hinduismen lär (på den mest grundläggande nivån)

Liksom Hinduismen så hämtade Buddha kunskap och sitt lärande ur Veda!

Att 3100 byter namn på sin meditation kan inte likaväl vara uttryck för politiska agendor.

TM är en teknik för medvetandeutvekling och har i det sammanhanget inget med politiska agendor att göra.

Politik är för övrigt inget som kännetecknar Buddhismen…eller?

"I mina ögon är TM för meditation, vad Power Yoga är för den riktiga yogan – kommersiellt skräp."

Du har ju rätt att se och tro att det är så, men TM är ett direkt led ur den riktiga yogan!

Kommersiellt för att det kostar pengar…eller?

Skräp? Inte när det används av miljoner människor…eller?

Miljoner som verken tycker det är skräp eller att det kostade för mycket. Människor som vet att de bidragit till att många andra, i fattiga länder fått möjligheten att lära sig.

Vetenskapen som TM genomför har inte någon låg vetenskaplig nivå då det är dem själva som genomför undersökningarna (se wikipedia på engelska om TM)

Forskning kring TM utförs på vetenskapliga grunder och kontrolleras alltid av oberoende forskare och vetenskapliga institutioner. 

Eftersom många forskare ännu inte har studerat, har tillräcklig kunskap och inblick i forskning kring TM, så har den ofta skett av erkända och kvalificerade forskare inom TM rörelsen.

I #10 och #11 har du också lagt fram synpunkter som innehåller felaktigheter

"Minst två av de fyra vägarna fokuserar på annat än meditation (Bhakti, Karma)."

TM och många andra meditationsformer är just en del av Karma Yoga, förening genom handlande.

Den vanliga uppfattningen, vad jag förstått, är att buddhism och hinduism inte är särskilt på grundläggande nivå.

Skulle tro att betydligt fler har uppfattningen att båda har sin grund i Veda.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Yon
12/13/13, 6:15 PM
#18

TM är kommersiellt skräp. Meditation med en prislapp på tio-tusentals kronor (eller ens 7 900 för inledningen) kan inte vara annat än skräp ur ett andligt perspektiv.. Att göra meditation till en kommersiell dyr produkt går emot andlig visdom och andliga värderingar.. Det vänder sig i min mage i alla fall..

Jag tror även TM rörelsen överdriver synen på sin egen lära.. De lär ut mantra meditation med en extra knorr på.. en.wikipedia.org/wiki/Transcendental_Meditation_technique

Köp lite böcker, starta en egen meditations-grupp, och få allt det där gratis..

Jag tycker detta är relevant att nämna om man nu (så intensivt) ska ta upp TM som svar på ursprungs-inlägget.

Resten svarar jag inte på i denna tråd.. Utan uppmanar att starta ny om det intresserar..

Kurser som kostar (mycket) är det något lurt med…

Gaiatri
12/15/13, 10:07 AM
#19

Solqvinna jag vet inte om du såg Nandinis inlägg om Ljusa sidorna, men jag lägger in en länk här: Ljusa sidorna

Sajtvärd på Andlig utveckling

Gaiatri
12/15/13, 10:32 AM
#20

Eftersom att tråden innehåller en diskussion om TM som som är intressant men egentligen inte handlar om kurser i Stockholmstrakten så fortsätter jag diskussionen i den befintliga tråden Massa om TM och annat.   Jag svarar/frågar emailalinda om #4 .

Sajtvärd på Andlig utveckling

Annons:
Eliiza
5/5/15, 7:38 PM
#21

Hej på er! Vet att tråden är gammal, men FIGU - Sverige håller studiegruppsträffar där man bl.a. studerar andelära. Träffar hålls minst en gång i månaden och man träffas oftast i Stockholm, Västra Götaland eller i Askersund. Med vänlig hälsning, Eliiza

[Hukanson]
5/6/15, 10:57 AM
#22

Kurser finns - men finns personer som vill dela med sig av sina intryck och upplevelser? Kanske ge betyg 1-5?

http://www.bing.com/search?q=andlig+utveckling+kurs+stockholm&src=IE-TopResult&FORM=IETR02&conversationid=

Upp till toppen
Annons: