Annons:
Läst 6201 ggr
gryningen
2013-11-10 09:57

Har djuren en själ

Har djuren en själ,reinkanerar djuren liksom vi människor.
Frågor som har dykt upp i mig till och från.när man själv
har haft husdjur och fått följa dom under sin livs väg.

Ett husdjur är ens familjebarn,livskompis.vilket ord man väljer
så har man ett moraliskt ansvar.
Man lär sig mycket av djuren,dom förstår vad man säger och ibland har man undrat om djuren förstår vad man tänker också.

Fann ett intressant text om detta som klargjorde en hel del:
http://hem.fyristorg.com/teosofi/Artiklar/Djuren_vantar_pa_att_bli_upplysta.htm

Annons:
Ghosthunter
2013-11-10 10:05
#1

Jo, dom har en själ dom också. Men många gånger kan man undra när man kollar in i vissa djurs ögon, dom ser själlösa ut på någotvis.🤔

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

mogfarm
2013-11-10 10:09
#2

Jag tycker inte de ser själlösa ut. Inte ens småkryp, sniglar och liknande.

gryningen
2013-11-10 10:24
#3

#1 Du får gärna utveckla dina tankegångar.🙂

Ghosthunter
2013-11-10 10:45
#4

Vissa djur ser helt enkelt själlösa ut. På en människa kan du ofta se hur denna mår, genom att se in i ögonen. Men det samma är svårt med vissa djur, det är precis som om det inte reflekteras i deras ögon på samma vis. Kan det bero på olika grad av själslighet?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

mogfarm
2013-11-10 11:12
#5

En annan människa kan man ju leva sig in i på ett annat sätt eftersom vi är mer lika.

Gaiatri
2013-11-10 13:53
#6

Har djuren en själ? Man kan se frågan från olika håll. 

På ett sätt så är allting en del av det enda livet och den enda själen. Allt i världen genomströmmas av världssjälen som vi är en del av. Världssjälen kallas också för anima mundi

Esoteriken talar också om den individualiserade själen. Det är den mänskliga själen. Själen

Djuren sägs ha en Gruppsjäl. Mer om detta kan man läsa i Den esoteriska läran del 6.

Sajtvärd på Andlig utveckling

Annons:
gryningen
2013-11-10 15:14
#7

Tack Gaiatri.🙂
Det fanns ju text om djuren,och jag som har letat ljus efter lykta.
Kanske på fel ställen.
Men nu har man en hel del text att läsa.☀️

powerofthebass
2013-11-10 21:18
#8

Ja djuren har en själ.

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

Tarotstollan
2013-11-10 21:24
#9

Självklart har de en själ!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Wassago
2013-12-03 10:29
#10

Våra Jags tidigaste utveckling börjar  i de "lägre" arternas kroppar och efterhand vi tar till oss de läror vi skall ta till oss går våra Jag (själar) ner i allt högre utvecklade kroppar! Utvecklingen går framåt, så vi går aldrig tillbaks till lägre former… så ett Jag som lever i människokropp går inte ner i en hunds kropp senare…När Jaget nått så långt den kan komma i kropp fortsätter utvecklingen av Jaget i icke kroppsform. Däremot går en del Jag som är färdiga i kropp ner i kropp för att fungera som hjälpare!

mogfarm
2013-12-03 12:20
#11

#10 Instämmer helt.

Tant Grön
2013-12-03 12:40
#12

#10 När jag var yngre hade jag en del UKU:er utanför kroppen upplevelser. Då var jag en gång i en form som en orb. Som ett ovalt moln av vita flingor. Var också ibland som en andekropp, tunnare lite genomskinlig och kunde passera genom t.ex. en vägg, förflytta mej genom att tänka på platsen dit jag ville komma.

Vad har du för tankar om detta? Jag upplevde ju en slags kroppsform, fast inte fysisk.

När det gäller djuren så är jag övertygad om att dom har en själ.

[Juel70]
2013-12-03 17:52
#13

Hela Guds skapelse andas Gud. Gud har blåst liv i allt som rör sig inkl djur. Dom kommer till himlen dom med 🙂

Annons:
vresrosen92
2013-12-03 20:42
#14

#10 jag protesterar inte mot det du säger, men det väcks dock några funderingar i min lilla skalle. Många gånger tycker jag nämligen att djuren är bra mycket klokare än oss människor och då känns det på sätt och vis fel att säga att vi människor har kommit längre fram i vår (själsliga) utveckling.

Don´t worry, Be happy!

marcoz
2013-12-04 12:38
#15

Är helt klart säker på att djur har en själ som vi människor

Wassago
2013-12-05 16:01
#16

Tant Grön, Jag är inte säker, men jag tror att vi alla har olika uppfattningar av det vi upplever även när vi upplever samma saker… Själv befinner jag mej inte alls i någon fysisk form när jag lämnar min kropp.. Jag gör det sällan då det ställer till stor oreda i kroppen efteråt samt kostar mej oerhörda mängder med energi…När jag orienterar mej häromkring… när jag tex. går upp för att söka efter en person så påminner min metod den du beskriver.. jag visualiserar den plats eller de frekvenser jag söker efter! Men när jag går upp för att söka dom yttersta svaren, dom som endast finns i just detta universums födelse och komma i kontakt med de skaparna som ligger till grund för detta universum måste jag navigera efter dessa "mönster" som jag lite lätt berör i texten om min sanna födelse… Men att gå upp ända dit har jag bara gjort fem gånger, första gången var när jag omedvetet gjorde det, under det jag kallar min sanna födelse, sen har jag gjort det fyra ggr till under de senaste 12 åren då det som sagt är oerhört krävande och skapar stora problem för min kropp efteråt. Problemen börjar när jag lämnar kroppen i mer än tre tim. därför försöker jag att aldrig gå över den tiden… men när jag måste söka dom högsta svaren och få förståelse så räcker inte tre tim för den resan… den kortaste tid jag gjort det på var stax under åtta tim. den längsta var jag borta i över ett dygn men då höll det på att gå illa…

vresrosen92, visst kan djur te sej många ggr klokare än oss människor… men det beror till stor del på att när vi är här i kropp har vi ingen kontakt med vårat "storminne" utan är endast utlämnade till den kunskap som individen vi lever i har tagit till sej under sitt liv…

Eliiza
2015-05-05 19:44
#17

Hej! Ja, självklart så har varje djur sin själ/sitt psyke. Och varje djur bär på en andeform som är föremål för reinkarnation. Allt levande ingår i det eviga livets kretslopp. Med vänlig hälsning, Eliiza

farshus
2015-05-08 19:23
#18

Endast människor har en själ.

Upp till toppen
Annons: