Annons:
Läst 5758 ggr
[Yllhilda]
5/1/13, 1:33 PM

Indigo och kristallbarn

Jag vet ärligt talat inte i vilket forum detta ämne tillhör, men detta verkar lämpligt.

Jag pratade med min mamma för ett tag sedan om indigo och (för mig nyss upptäckt) kristallbarn. Jag läste en lista på kriterierna av kristallbarn på indigobarn.se och tyckte det var lustigt hur i princip varenda punkt stämde in på mig(enligt eget och andras tycke).

Prat om indigobarn har jag växt upp med, men sedan jag blev vuxen har jag tagit det mesta som man sagt med en (inte överdrivet stor) nypa skepcism.

Jag vill gärna tro på det man säger om det, för det skulle betyda att mina barn skulle födas in i en generation där alla skulle vara vänligare än i min egen.

Men hur vet man att det egentligen stämmer?

Annons:
[Starman]
5/1/13, 6:03 PM
#1

Men den där sidan var ju under all kritik…!

Den här personen propagerar alltså för att man inte ska ge mediciner till människor som fått diagnos ADD/ADHD. Hon menar att medicinering bara är till ondo, men verkligheten är att centralstimulerande mediciner hjälper MILJONER människor med koncentrationssvårigheter världen över att leva normala liv!

Min egen syster är en av dessa personer, och innan hon började med sin medicinering hade hon det väldigt, väldigt svårt.
Med medicineringen fick hon förmågan att koncentrera sig ordentligt i skolan, hon fick färre oprovocerade vredesutbrott (Edit: i dagsläget får hon över huvud taget inte våldsamma vredesutbrott), hon fick fler vänner. Allt blev helt enkelt bättre och mindre svårt för henne!

Det är så fult att på en sida, där man inte ger en enda vettig källa till sina påståenden, rekommendera människor att inte ta sin ordinerade medicin. Att måla upp mediciner som något farligt, som om det vore dödsknark, typ! Och skrämmas med det där extremt uttjatade "det är kemikalier och kemi och uschia-mej!"-"argumentet".

Hela sidan är dessutom skapad i enda syfte att på något sätt ge sken av att indigobarn faktiskt existerar och att de kan få terapi, vägledning eller hjälp med att utveckla sina synska förmågor om de ger Cecilia pengar. Helt sjukt att människor tillåts profitera på människor som kanske inte förstått att deras "egenheter" kan bero på en ADHDdiagnos!

[Yllhilda]
5/1/13, 6:40 PM
#2

Det är inte enda sidan jag hittade dock. Den var bara ett av exemplerna. En annan hette.. vad var det nu?

http://www.auratransformation.se/auraKrystal.htm var det visst.

[Starman]
5/1/13, 6:48 PM
#3

#2

Du missade vad jag hade ett problem med eller så ignorerade du. Jag efterfrågade inte fler terapi- & kursförsäljare. Indigobarn blir inte en verklighet bara för att fler än en företagare påstår det.

yamher
5/1/13, 6:48 PM
#4

Varenda person som önskar att passa in passar ju in på beskrivningarna. De är rätt vida beskrivningar. Och fasligt vad alla ska vara adhd eller inom autismspektrumet för att vara något av dessa. Och rent önsketänkande. Få vara annorlunda och speciell.

Jag håller med fullständigt med att de som hävdar att adhd absolut inte ska ta medicin har inte en aning om hur det är. Den som har adhd är DEN ENDE som vet om de får hjälp av medicinen eller inte. Och hur de ska kunna klara av deras vardag.

Min son har adhd och första dagen han fick börja med medicineringen tackade han för som han uttryckte att rösterna försvann (som många med adhd så uppfattar de i regel bara ett väldigt mumlande i tex ett klassrum).

Experimentera gärna men gör det på er själva. Och det finns fortfarande bara en sorts själ.

Alis volat propriis Oskyldig

[Yllhilda]
5/1/13, 8:51 PM
#5

#3 Jag ber allra ödmjukast om ursäkt, bäste starman. Det var inte min avsikt att försöka värva dig till 'dårskapen'. Jag önskade endast påvisa att det inte var enda källan, om du nu missade det.

[Starman]
5/2/13, 1:18 PM
#6

#5

Förstår du min kritik alls?!

ADHD är ett riktigt problem. Det hindrar människor från att leva normala liv. Det är ingenting som de med ADHD ser som något positivt, att vara så grovt annorlunda.

Det är inget som samhället kan se som något positivt, när människor med ADHD missar skolgången för att de inte kan koncentrera sig, när de blir mobbade för att de är så pass märkbart annorlunda.

Cecilia är en skrupelfri bedragare och AuraTransformation likaså.

Annons:
yamher
5/2/13, 2:07 PM
#7

Vårt samhälle idag är inte anpassat till dem med ADHD. Det fungerade bättre förr när någon med adhd vågade göra lite mer än vad en som inte hade adhd vågade (som vara lite mer vågade halsade i slag eller i jakt osv) och hade yrken som var fysiskt aktiva som att gräva diken.

det gäller autism också som det står att många är. Ser också att det e lite problematiskt om man ska se på människor med ADHD eller Autism som "speciella" snarare än att de är speciella som alla andra personer. Håller med Starman.

Alis volat propriis Oskyldig

[Yllhilda]
5/2/13, 4:11 PM
#8

#6 Visst gör jag det, och givetvis är en del av påståendena helt uppåt väggarna. Faktum är att det torde vara så självklart att det inte ens behövs poängteras. 

Det där låter väldigt generaliserat. Bara för att man har ADHD betyder det inte att man automatiskt lider av det, och inte alla blir mobbade eller illa behandlade för det.

Tack, din ståndpunkt har noterats.

Illusion
5/2/13, 10:00 PM
#9

jag ser min adhd som positiv.. Fast ja jag kan inte säga att det är så positivt att jag inte hängt med i skolan och att jag hamnade i fel gäng och att jag jämt var trött. Men ja.. Allt annat är bra. Jag behöver ingen medicin längre och har som tur är så mild adhd i dag att jag inte lider av det längre…tror inte att jag är indigo barn heller. Men lika glad för det är jag :p


☮ and ❤ among each other ✿

Gaiatri
5/4/13, 11:01 AM
#10

Enligt Wikipedia så utvecklades tankegångarna om indigobarn av Nancy Ann Tappe på 1970-talet. Länk på engelska wiki om indigobarn

Om jag inte har missförstått så ska de här barnen (eller nu vuxna?) ha mycket indigofärgad aura. Om det stämmer så borde man kunna kolla upp det och jämföra vad auraseende säger om detta. I så fall borde alla som ser auror ha uppmärksammat att många ur en generation fötts med indigoaura. 

Kristallbarn förstår jag inte riktigt hur deras aura menas ska se ut, men så här står det från länken i #2: "desto närmare 2009 barnen föds, desto renare kristallaura är de födda med och desto mer kristalliserade är de i kroppen, när de är helt kristalliserade kallas de kristallindivider."

Kristalliserad associerar jag till att innan något bryts upp och förändras så kan energin bli kristalliserad. 

Ja, hur kan man veta om det stämmer eller inte? Jag antar att framtiden får utvisa om det finns någon sanning i idén om indigo eller kristallbarn. Jag tror inte på dessa idéer men det kan finnas vissa delar av tankegångarna som stämmer. Problemet är att det har byggts in så mycket illusioner runt detta så det är svårt att se om ursprungsidén kan ge indikationer om hur nya generationer utvecklas.

Jag tror inte att personer med ADHD eller personer inom Autismspektrat generellt har en högre frekvens? och energi. Snarare att det handlar om integration av personligheten och relationen mellan tanke, känsla och handling. D.v.s. relationen mellan kropparna i personligheten och hur väl de interagerar (mentalkroppen, astralkroppen(känslolkroppen) och den fysiska kroppen).

Jag tror också att vi (mänskligheten) möjligen blir mer känsliga (återigen efter en tid med mindre känslighet) för de astrala världarna men det behöver inte nödvändigtvis innebära att man har en högre energi och frekvens. Enligt esoteriken har vi varit mediala i mycket högre utsträckning tidigare under mänsklighetens historia.

Sajtvärd på Andlig utveckling

Moonwing
5/11/13, 12:26 AM
#11

" Snarare att det handlar om integration av personligheten och relationen mellan tanke, känsla och handling.

D.v.s. relationen mellan kropparna i personligheten och hur väl de interagerar (mentalkroppen, astralkroppen(känslokroppen) och den fysiska kroppen)

.Jag tror också att vi (mänskligheten) möjligen blir mer känsliga (återigen efter en tid med mindre känslighet)"

*********************************************************

Jag tror det är en mycket bra beskrivning, på vad som sker med oss människor i stort. Speciellt då gruppen vi pratar om. Något man ofta hör inom den gruppen är "Jag har så mycket jag vill göra-men jag vet inte vilken ände jag skall börja i!"-och det brukar gälla, vad man än pysslar med. Kroppen är lixom inte i synk med huvudet och vice versa.

Vi (tror jag)-går återigen mot en "Gyllene tidsålder", efter många år i vila av visst mörker. Vi kommer hit som "känsliga, ostämda instrument" och om man behöver medicin,  för att påbörja stämma detta fina instrument som människokroppen är..-är helt och hållet individens val.

Det enda problemet (som med allt annat) -är ju att man börjar nyttja behandlingsmetoder, vilka de än är som "standardlösningar"..-för alla..där har vi varit..och borde lärt oss läxan..däremot är det inte helt fel att ta till sig upplysning även i ovanstående form, det finns alltid något mått av sanning, eller ljus i det mesta, eller så tjänar ofta infon som en "trigger", för att just hitta den kunskap man behöver.. -för tillfälle eller ändamål.

Om inte har ju artikeln just fört oss till denna diskussion.😉

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Manutar
5/14/13, 5:57 PM
#12

Ursäkta att jag som icke-medlem här kommer in i er diskussion. Men jag vill bara påpeka att medicin inte är det ända eller bästa sättet att handskas med adhd. Det är bara att googla på tex. "adhd yoga treatment", "adhd music therapy", "adhd meditation treatment" och läsa lite. Det finns tex yogaprogram som utveklats just för barn med adhd. Det är absolut inte nyttigt att ge barn (eller vuxna) medicin som i princip är samma som amfetamin. Jag förstår såklart att man inte alltid orkar ta reda på och hålla sig till något som funkar först efter ett tag, inte lika snabbt som piller. Det stora felet ligger i att läkare inte äns talar om dessa alternativ, vi lever i ett samhälle av medikalisation.. Sorligt.

[Starman]
5/14/13, 6:10 PM
#13

#12

Amfetaminliknande preparat har visat sig vara den bästa behandlingen vid ADHD. Vi har inte hittat någon behandling till dags dato som fungerar bättre. Yoga fungerar inte bättre, musikterapi fungerar inte bättre. Inget annat fungerar, vad vi känner till, bättre.

Annons:
yamher
5/14/13, 7:14 PM
#14

och fortfarande måste vi utgå från dem som faktiskt har ADHD. Inte nödvändigtvis dem som har åsikter i ämnet eller alla gånger oroliga föräldrar.

Kanon att testa allt från att utesluta socker till andra idéer. Men det ska fungera som bäst för personen med ADHD.

Lika fel som att bestämma hur eller vad en födande kvinna ska använda sig av. Oavsett hur bra en naturlig förlossning är.

Och allt är inte enkelt bara för att det finns en medicin heller. Det finns tillräckligt med problem man kan stöta på runt detta med ADHD.

Alis volat propriis Oskyldig

Moonwing
5/15/13, 10:59 AM
#15

#12

" Jag förstår såklart att man inte alltid orkar ta reda på och hålla sig till något som funkar först efter ett tag, inte lika snabbt som piller."

Ja, det är tragiskt att den uppfattningen är så dominerande, det är nog mycket som försiggår i huvudet hos en anhörig/förälder till en individ som kanske behöver livslång medicinering..man älskar ju de sina och vet att medicinering i vilken form det kan vara, kan påverka körkort, vapenlicenser, resor, utbildning och därmed också möjligheten att att kunna försörja sig och delta i det sociala sammanhanget.🤪

För att inte tala om det stigma som personen aldrig blir av med -en gång "stämplad"..-alltid.."stämplad"..och det till ett oerhört pris, som jag tror ingen kan sätta sig in i som inte lidit av en handikappande livlång funktionsstörning.

".."adhd music therapy", "adhd meditation treatment" och läsa lite. Det finns tex yogaprogram som utvecklats just för barn med adhd."

Faktum är att man faktisk inte med en behandling utesluter andra-idag är det tex väldigt vanligt att man som "adhd-pat", får möjlighet till hjälpmedel, som hjälper dem att öva sig på att skärma eller uppmärksamma av saker i vardagen.

Tanken är ju att en individ skall få ett så fullgott liv som möjligt..-inte knapra pillerburk,efter pillerburk bara..😎faktum är att många klarar sig utan medicin efter några år och stödjer sig på andra behandlingsformer.

Det är synd att en del  väljer se dessa funktions (-hindrade) som en "förlorad grupp"-det är oftast människor (som beskrivs som ovan) med enormt stora potentialer..precis som alla andra..och som vi vet, hjälper vi andra..-hjälper vi även oss själva, både som kollektiv och som enskilda individer.😉

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Manutar
5/15/13, 3:07 PM
#16

#13 Allt fungerar inte för alla, vi är individer. Syntetiska preparat borde i de allra flesta fall vara sista alternativet, inte det första.

#14 "Lika fel som att bestämma hur eller vad en födande kvinna ska använda sig av." Ja, det var ju det jag menade. Man borde berätta om olika alternativ, inte bara skriva recept på piller såsom det sorgligt nog oftast görs.

"Och allt är inte enkelt bara för att det finns en medicin heller." Knappast, det tror väl ingen hoppas jag.

Sen vill jag bara säga att det aldrig skulle slå mig in att uppmana någon att sluta ta sin av läkaren utskrivna medicin. Men om piller är det som utges som det ända eller bästa sättet, då har vi bara mer problem att handskas med till slut.

Min mening är inte att trampa någon på tårna eller säga att någon gör fel om de tar medicin. 

Och slutligen, jag själv tycker att indigo-/kristallbarn mest är blaj. Vem som helst kan känna igen sig i beskrivningarna om de vill.

yamher
5/15/13, 7:46 PM
#17

#16 då delar vi samma åsikt :) Även på sista punkten.

Alis volat propriis Oskyldig

Moonwing
5/15/13, 9:57 PM
#18

Ja, åsikterna behöver vi inte dela..😎bara respekten…🙂

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Upp till toppen
Annons: