Annons:
Läst 4370 ggr
Lill-Mari
2011-06-13 09:12

hur börjar jag min andliga utveckling?

Jag tänker nu ta tag i och börja min andliga utveckling genom meditation.Är det någon som kan ge mig råd,vad ska jag köpa för meditations CD,Jag har svårt för att få bort tankarna som hela tiden dyker upp när jag försöker medd.på egen hand.

Hur gör jag?var börjar man? Har någon något tips?

Annons:
retep
2011-06-13 09:53
#1

Hej Lill-Mari!

Om du nu känner dig redo för meditation och andlig utveckling, då är mitt tips att du lär dig en riktig meditationsteknik.

http://tm-meditation.se/

http://www.skand.org/html/meditation.html

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Lill-Mari
2011-06-13 21:41
#2

Hej Peter.Tack för tipset.Det blir tyvärr för dyrt för mig.Kanske finns det något billigare alternativ

Lill-Mari

retep
2011-06-13 22:47
#3

Source meditation är det alternativ som kostar mindre, 3500:- om man jobbar. Är man motiverad och önskar börja meditera, då kommer också pengarna som behövs.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[resande71]
2011-06-13 23:38
#4

Spiritistiska föreningar har gratis gruppmeditation en gång per vecka. Kanske finns en sådan i din stad?

[nidlo1]
2011-06-14 00:12
#5

Av egen erfarenhet vet jag att man kan lära sig att meditera på egen hand. Det svåra är att inte missledas, och att veta vad just meditation är. För innan man kommer dit så har man ingen aning.

Monky
2011-06-15 13:37
#6

Du är alltid i en andlig utveckling. Att leva ett fysiskt vardagligt liv i en fysisk kropp och vara i nuet är lika andligt som nåt annat!

Spelar ingen roll vilken religion detta kommer ifrån men det ligger en djup sanning i detta;

The student asks the master: "What work will I do as I seek enlightenment?" The master replies "Chop wood, carry water." "And what work will I do once I achieve enlightenment?" asks the student. "Chop wood, carry water" replies the master.

Gå din väg, meditera på det sätt som passar dig. Det kan vara en väg som ingen gått tidigare. Gör det du älskar, följd din passion, din kreativitet. Va den Du kom hit för att vara!

Det finns ingen annanstans du ska vara än här och nu…

(När tankar kommer upp under meditation, tillåt dem att komma. När du tillåter dem att dyka upp så kommer de inte behvöva pocka på din uppmärksamhet hela tiden.)

Annons:
Lill-Mari
2011-06-15 14:50
#7

tack för alla fina tipsen.Glad

[niklaeri02]
2014-06-11 18:30
#8

Jag sparar pengar för att kanske kunna gå en kurs i meditation. Vilken rekommenderas utav de i #1?

retep
2014-06-11 19:11
#9

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

allhealing
2014-06-11 23:44
#10

#8,

Använd youtube och känn dig fram. Kanske du hittar ditt sätt där på ett för dig prisvärt sätt.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

retep
2014-06-12 12:04
#11

#10! Nu är det så att niklaeri02 frågar specifikt efter vilken av två meditationstekniker jag rekommenderar. Source meditation har sin grund i TM, som är den mest vetenskapligt beprövade och väldokumenterade. Båda skiljer sig avsevärt från andra former av meditation genom sin naturligt enkla, spontana, effektiva teknik. Det är också av denna anledning att den är så prisvärd.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[niklaeri02]
2014-06-12 15:33
#12

#9 Okej, tack. Den känns mest lockande måste jag säga :)

#10 Hej! Jag mediterar redan och har gjort det ganska länge. Därför funderar jag på att gå en kurs. Jag vill liksom höja ribban, och tror på dessa med mantra. Men tack för din kommentar.

#11 Ja, precis. Intressant att Source har grund i TM. Men kanske blir det ingen större, märkbar, skillnad egentligen i pris, då man kan delbetala, med mera.

retep
2014-06-12 16:20
#13

Vad som är prisvärt, det är ett relativt begrepp! Värdet av att lära sig TM tekniken kan inte mätas i pengar innan och mäts heller inte i pengar när man väl gått kursen och lärt sig! Det handlar mest om motivation och om att vara mogen att ta steget. Med motivationen och viljan att lära sig TM kommer ofta medel och möjligheten ganska naturligt och spontant. Att du nu har den viljan och motivationen Niklas har ju mycket att göra med all den info och kunskap du tagit del av genom våra samtal och kommunikation genom åren. Frågan som återstår är om du känner dig och vet med dig att du är stabil nog nu och mogen för det?!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
[niklaeri02]
2014-06-12 17:32
#14

Jag tror inte heller att det inte riktigt kan mätas i pengar dessa kurser, och ja, visst har jag blivit intresserad av det i och med det jag tagit del av här. Hur menar du med mogen? :)
Motivation och viljan finns, men det är klart att man kan vänta och se om det finns bättre tillfälle senare. Men jag tycker mig ha "väntat" rätt länge, och att tiden kanske har kommit. För råd det tror jag mig ha.
Har varit i kontakt med TM och de säger att jag kan resa och lära mig under fyra dagar, så det skulle fungera på så vis. Men kan inte förrän i höst, så det är ett tag kvar i så fall.

Mediterar ju för övrigt en i alla fall liknande meditation, och det funger okej tycker jag.
Har även varit på informationsföredrag kan tilläggas. Men det var något år sedan nu.

retep
2014-06-12 18:26
#15

Med stabil och mogen menade jag, att du inte längre är i psykisk obalans och beroende av starka mediciner. Inför TM kursen får du fylla i ett hälsoformulär och då också rådgivning av TM läraren.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[niklaeri02]
2014-06-12 21:26
#16

Ok, kan väl inte säga att jag är i psykisk obalans, men jag tar mediciner fortfarande.
Ska förhoppningsvis gå en utbildning till hösten till exempel. Så de kan säga på plats att man inte är redo för meditation? Kanske får ringa och prata med dom om detta innan eventuell kursstart.

retep
2014-06-12 21:58
#17

Låter som en bra idé, att du ringer och berättar om hur du mår och vad det är för mediciner du tar.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[niklaeri02]
2014-06-13 18:35
#18

Det ska jag göra 🙂

[Hukanson]
2014-06-15 07:17
#19

Hemligheten med meditation är egentligen väldigt enkel. Anledningen till att man börjar meditera är ju att man har svårt att komma till ro och sitta stilla utan att göra något och därför dras man till detta "magiska" meditation som man tror skall enkelt lösa alla problem. Men tricket är ju att man måste suggerera sig själv, hålla sig sysselsatt med något för att åstadkomma det man söker uppnå…att sitta stilla utan att göra något. Därför tänker man på en mandala, man reciterar ett mantra, man fokuserar sin uppmärksamhet….allt för att hålla sig sysselsatt medans man lär sig att acceptera att sitta stilla utan att göra något. Och så en vacker dag….upptäcker man att…herregud det var ju inte så svårt….här sitter lilla jag helt stilla utan att göra något…nu känner jag lugnet och ron som jag längtat efter så mycket. Då kan man säga att man återfunnit sitt lugn och förmåga att undvika stressfällan…aldrig mer rusa iväg i blindo. En reflektiv livsstil har åstadkommits.

retep
2014-06-15 09:59
#20

Så synd Hukanson, att du tror att meditation handlar om att kunna sitta stilla, att du beskriver och förmedlar en så felaktig föreställning! Nog är väl också du klar över att det är avgörande skillnad på att kunna sitta stilla och att bli och vara i stillhet?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
Medda
2014-06-16 21:19
#21

Skriver som några ovan att det finns många bra klipp på youtube att använda sig av, och hitta ett sätt att meditera som känns bra för dig. Finns även guided meditation klipp på youtube (kostnadsfritt)🙂

When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈

🌺Änglar IFokus

[niklaeri02]
2014-06-16 22:02
#22

Jag har inte tittat på youtube, men använder mig av denna: http://aypsite.org/13.html

[Hukanson]
2014-06-17 09:35
#23

Ett budskap och ett tips för hur du kan börja meditera; http://stillnessproject.com/f4/meditation-myths/?spregistered=y

retep
2014-06-17 11:30
#24

#23

Länken ovan är intressant med tanke på att det som ligger till grund för Stillness Project och det Tom Cronin pratar om är Transcendental Meditation!

Allt det Tom beskriver är det man får förklarat  och erfarenhet av, efter att ha lärt sig TM tekniken och mediterar regelbundet.

Även om jag inte vet säkert så är jag övertygad om att meditations tekniken Tom pratar om och själv lärde sig, hans mor lärde sig, är just TM 

Tom hänvisar också till TM, bl.a. här http://www.scienceofstillness.com/stillness/meditation-changes-the-lives-of-war-vets/

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[niklaeri02]
2014-06-17 12:07
#25

#23 Ok, tack.

Upp till toppen
Annons: