Annons:
Läst 4594 ggr
[Mariann]
2/20/08, 10:24 PM

SJÄLEN-DET HÖGRE JAGET

"Jag", "själv", "högre jag", "ego". Själen har många beteckningar i andvetenskapliga litteraturen. Själen är det inre medvetandet och tänker i människan.
Man skiljer mellan den gudomliga själen på själsplanet (kausalplanet) och den inkarnerade själen och medvetandet i människan. Själen på kausalplanet lever frigjord från livet i de tre världarna (den fysiska-, astrala- och mentala världen), medan den inkarnerade själen är inhöljd i och begränsad av kropparna i de tre världarna.
Den del av själen, som är förankrad i hjärnan och verkar gennom nervsystemet, är ofta ovetande om sitt gudomliga ursprung, för den fysiska-, astrala- och mentala kroppen som den är inkarnerad i begränsar medvetandet.

Vetenskapen om själskontakt (meditation) är just en strävan på att häva vibrationerna i de tre kropparna, så att det uppstår en direkt förbindelse mellan själen på det kausala planet och själen i hjärnan.
I andvetenskapen kallas "det högre självet" - den odödliga delen - for atma-buddhi i förbindelse med själen eller högre manas. Det lägre självet - den dödliga delen - kallas kama-manas och sätts i förbindelse med de lägre principerna.
Själen reinkarnerar igen och igen för att utveckla sitt medvetande, så att den kan manifestera kärlek och visdom på det fysiska planet och bidra till att föra den gudomliga planen ut i livet.

En uddybende forklaring findes i min bog: Fra clairvoyance til intuition.

Annons:
[Mariann]
2/21/08, 7:45 AM
#1

Detta är första gången jag stöter på själen i hjärnan…. detta tåls å grunnas på….

Lionadh
2/21/08, 9:26 AM
#2

Ja det tål att grunnas på. Men att kalla hem sin Själ, det mår man bra av!

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

[Mariann]
2/21/08, 9:29 AM
#3

Integrerar själen gör jag…

själen är väl hemma antar jag… det är ju  jag som inte är det, om man så säger… Fundersam

[Mariann]
2/21/08, 9:30 AM
#4

jag stryker under det viktigaste i hela texten!!

Gahella
2/21/08, 11:17 AM
#5

Ja, det var nytt för mig med, att Själen bor i hjärnan!

Lionadh
4/27/08, 4:52 PM
#6

Puttar upp denna esoteriska ordförklaring eftersom roshi1 ville veta vad som kallas själen.

Läs och begrunda!

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Annons:
[Mariann]
4/27/08, 7:27 PM
#7

Jag gillar verklgien det sista understukna i texten….

roshi1
4/28/08, 4:02 PM
#8

Själen reinkarnerar igen och igen för att utveckla sitt medvetande, så att den kan manifestera kärlek och visdom på det fysiska planet och bidra till att föra den gudomliga planen ut i livet.

Menar du gradvis upplösning?

[Mariann]
4/28/08, 8:39 PM
#9

#8

man skulle kunna kalla det en gradvis upplösning av personligehten. men ett mer rätt ord är kanske en förvandling av personligheten som slutar i en upplösning av den vid 4-5 inv.

[Mariann]
5/3/08, 6:05 PM
#10

NU kopplar jag!

jag har länge grunnat över varför människor säger "jag mår dåligt i själen"… osv

jag menar på att själen aldrig kan må dåligt, men ovanstående ordförklaring förklarar ju detta…

 Själen betyder 2 saker och det gör ju anden tydligen också för folk.

Personligen tycker jag inte om när en sak betyder två saker… vad menar man då??? jag blir förvirrad iaf…

[Mariann]
5/3/08, 6:06 PM
#11

När jag pratar själ menar jag den gudomliga själen ALLTID, det är det som är själ för mig….

Hoppfull
5/3/08, 6:41 PM
#12

Mmm, när någon säger att de mår dåligt i själen har jag alltid tolkat som att man mår dåligt i sitt allra innersta, inte i det gudomliga rena.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
5/3/08, 8:11 PM
#13

jooo jag har ju iofs förstått det så också förut, men jag tycker då att själen "missbrukas" men det är nog jag som  helt enkelt får vänja mig och börja se det så också !!

Annons:
Hoppfull
5/3/08, 8:35 PM
#14

Jag håller med dig om att det är "missbrukat" i det avseendet, men det är väl som att vänja sig vid kyrkans stölder av ord att man får acceptera det och göra det bästa av situationen.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
5/3/08, 8:36 PM
#15

*fniss* så sant så sant…

Hoppfull
5/3/08, 8:41 PM
#16

:nod: 12

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Jane-Lyzell
5/3/08, 11:09 PM
#17

Hej Marianne

Var kommer dessa uppgifter ifrån?

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hoppfull
5/3/08, 11:19 PM
#18

Hej Jane, det finns en länk uppe i det första inlägget där Mariann hämtat texten.

Mvh

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Jane-Lyzell
5/4/08, 1:48 AM
#19

#18 på Danska , jaLedsen är så svårt för mig att läsa!

Och vart har de fått det ifrån  ursprunget är jag intreserad av!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Mariann]
5/4/08, 11:51 AM
#20

Detta är kommer ur en esoterisk ordlista, som jag översatt det mesta av.

Det är ord som oftast används i den esoteriska och teosofiska litteraturen.

Jag har översatt dessa ord för att artiklar som finns här (alla svenska) innehåller många av orden, och ifall man är ny inom området så kan man behöva känna till orden.

Ifall man vil se en svensk ordlista så har fyristorg och teosofiskt forum en liknande… den länken hittar du i vår länksamling!

Kul att du är intresserad, visst gav det en bra förklaring till själen!!! Åtmistone gav den mig en aha upplevelse igår…..

Annons:
Jane-Lyzell
5/4/08, 2:01 PM
#21

Det bygger alltså på teosofin? med madam Blawsky eller?

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Mariann]
5/4/08, 2:46 PM
#22

det bygger både på den gamla visdomen den som det undervisades i de hemliga mysterieskolorna och blavatsky o bailey…

Jane-Lyzell
5/4/08, 4:55 PM
#23

Det går alltså emot spiritualismen! efter som de inte gillade den!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Mariann]
5/4/08, 6:14 PM
#24

och vad menar du med det?

så du menar att orförklaringarna går emot spiritualismen….

ursäkta men jag förstår inte…

Jane-Lyzell
5/4/08, 7:21 PM
#25

inte ordförklaringen utan madam Blawatsky

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Mariann]
5/4/08, 7:49 PM
#26

ok… och en dam som levde på 1800 talets slut spökar ännu menar du… ;)

inget i någon text jag läst säger något sådant!

Hoppfull
5/4/08, 7:51 PM
#27

Det här är viktigt! Lika viktigt som att gräva ner gamla stridyxor från urminnes tider och finna likheter och sammanhållning istället för det motsatta… jag blir så trött emellanåt över den konservatism som råder och hur viktigt det är att visa på skillnader istället för likheter.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Annons:
berguv
5/4/08, 7:52 PM
#28

Jag läste om definitionerna om själen, att den skulle vara 2, boende i oss och varande i ett andligt plan. Tänkvärd förklaring, tycker jag.

Om man läst några bra skildringar av "nära döden-upplevelser", så skriver en Amerkansk Halvblodskvinna, Betty Eadie, i sin bok "Omsluten av ljuset", att hon fått förstå att när hon nu skulle åter till jordelivet, en sak hon absolut inte ville, också skulle beslås av glömska inför det hon fått uppleva under hennes korta återbesök på andra sidan.

Meningen med livet som människa skulle hållas fördolt för henne, som det är för oss alla.

Nu var hon där för andra gången och då blir mer kvar av minnen från upplevelsen. Spännande saker om man har förstånd att solla bort hennes tolkningar av VAD och VEM hon träffade/såg på andra sidan.

Stötte just på texter från oväntat håll, där man har en annan förklaring till vårt ursprung och där just själens olika delar beskrivs.

Det gick ut på att vi alla är små beståndsdelar av samma grundenergi/alltings ursprung/gud, vad ni vill. Denna allmakt är ursprunget till allt som lever, världars tillblivelse och upplösning. Denna makt/gud är till sitt väsen likt ett samlat gnistregn där var och en av gnistorna är vi bl.a. Själ nr1.   

 Vi lever ett jordeliv för att uppleva och känna saker som vi sedan för med oss hem tillbaka till den samlade gemenskapen.

Den allmakt hon beskriver har ju insikt i allt, förstår allt, är alltings ursprung. (Fader vår)

Denna Gud är alltså ofelbar och fullkomlig i allt, men han/hon kan inte uppleva konsekvenserna inför allt som sker. Inte känna sinnliga sensationer. Därför skulle vi vara delar av denne gud, ute på uppdrag att uppleva.  Själ nr2

Tolkar jag saker som Fan läser bibeln? Roliga tankeställningar är det.

[Mariann]
5/4/08, 8:10 PM
#29

Välkommen berguv!!!

Kul att du bidrar med intressanta saker!

jag ser inget konstigt  i det andra stycket heller… Betty tror jag jag läste för ca 15 år sedan… jag läste mkt då ;)

Dessa gnistor skulle mkt väl vara monader eller anden   = vårt högsta andliga aspekt!

Jane-Lyzell
5/4/08, 8:15 PM
#30

#26 vet inte om man ska se teosofins skapare som ett spöke som spökar - tror jag inte hon skulle gillaSkrattande

det handlar väll om att respektera grundarnas orginalideologier!

sen för att du inte sett det betyder ju inte, att det inte finns!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

berguv
5/4/08, 8:24 PM
#31

Kul att du tycker det är kul, Mariann. Kanske fler gör det.

Jag gillar att tänka mer i ett 3dje steg. Om man nu accepterat sin själs varande, så vill man utforska den andra sidan, man vill ha bekräftelse på nåt vis och många gånger söker man en upplevelse.

Detta är 2 steg. Men vad gör man av sin upplevelse sedan man haft den/dem. Ser man till att ha något med sig för sitt fortsatta liv eller är man nöjd med att ha en häftig historia att berätta och sitta där nöjd. Det verkar andefattigt för mej. Å nu vill jag inte bli sedd som högmodig eller nedlåtande inför någon.

Tänk ett tredje steg, LÄR av upplevelsen och gå in i nästa med ett mål att lära nåt, SE.

De flesta som dött och kommit tillbaka har sagt att det enda nedstämmande de känt i upplevelsen är att de inte lärt tillräckligt. Allt annat var helt underbart, överjordiskt underbart.

Att ha fått vara med om anderesor m.m. förpliktar enligt min mening. Det är för stora saker att ta lätt på.

[Mariann]
5/4/08, 8:37 PM
#32

#31 läste du det som jag puttade upp om MONADEN-ANDEN?

goat11_maya13
9/30/10, 10:45 AM
#33

Kvalite'n av självet upplevs eller känns som helhet = etthet. När detta igenkännande upplevs har man hittat hem. Kvalite'n på denna om man nu vill kalla den energi,själen eller vilket ordsligt utryck man nu vill använda är det samma på dess eget plan likväl som vårt eget plan. När vi alla inkarnerar kommer glömskan den stora glömskan. Vi bör alla ihågkomma vårt ursprung alltså självet eller energin som vi kallar självet. Det är en konstant eller absoluditet som är en känsla. Precis som det synliga ljuset anses vara en konstant. När denna absoluditet har uppnåts upphör illusionerna eller egots dominans upphör.

Hade jontte

Upp till toppen
Annons: