Annons:
Läst 4962 ggr
[Mariann]
2/24/08, 10:38 AM

Kronchakrat

Kronchakrat sträcker sig över det fysiska huvudet och är hos de flesta människor rätt mörk och stängt. När det öppnas blir det vitt, men innehåller i verkligheten ett färghav, som ofta domineras av violett och gyllene. Kronchakrat är en viktig dörr mellan själen och personligheten. Hos mindre barn är den öppen, men stängs senare av, så den inkarnerade personligheten kan vara fast förankrad i det fysiska. När man är färdigutvecklad (3 invigningen), öppnas kronchakrat på allvar, så att själen kan ta kontroll över den fysiska personligheten.

Kronchakrat är förbunden med viljeaspekten (1 stråles energi) och används hos den färdigutvecklade som organ för den gudomliga viljans aktivitet på det fysiska planet. På kronchakrats energinivå upplevs en total medvetenhet som enhet med kosmos i dess eviga och i dess tidsuppdelade aspekterna.

Hämtad ur Boken, Människans inre universum - Asger Lorentsen

Annons:
[Mariann]
2/24/08, 10:41 AM
#1

Detta att kronchakrat är öppet på spädbarn  har som jag ser det med fontanellen att göra också.

Det symboliseras för mig ett öppet kronchakra… som stängs efterhand, av just den anledningen Asger i översättningen här ovan menar.

Det är supervikitgt att vi är fast förankrade i det fysiska och  i personligheten.

[BigMama]
3/1/08, 12:24 PM
#2

Så om det "strålar" uppe på hjässan så har det öppnats lite då?

[Mariann]
3/1/08, 2:11 PM
#3

Skull jag absolut tro… :)

Hoppfull
3/1/08, 5:51 PM
#4

Jag tror att jag har ungefär som en brandslang däruppe :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
9/23/08, 9:51 AM
#5

Jag upplever det som att det råder en del missförstånd omkring just detta chakra och också tredje ögat i viss mån.

Många verkar tro att det är detta chakra som är öppet och i aktivitet när man har kontakt med "ande"världen. När det i själva verket är solar plexus som är öppet.

*grunnar jag*

[Mariann]
9/23/08, 9:54 AM
#6

Det som här är intressant är att tillsammans med tredje ögat och hypofysen bildar dessa tre senare mot evolutionens slut, det som kallas "ljuset i huvudet" och som har avbildats som gloria på många högt utvecklade som tex Jesus. Glad 

Läs gärna också ordförklaringen om tredje ögat!

Annons:
Howliten
9/23/08, 10:43 AM
#7

Har jag förstått rätt: när man har kontakt med andevärlden så är det det tredje ögat och solar plexus som är aktivt?

Jag är glad. Är du?

[Mariann]
9/23/08, 10:56 AM
#8

Som jag uppfattar det så är det i de flesta fall bara solar plexus som är aktivt när man är i kontakt med "ande"världen= astralvärlden.

Vid högre former av klärvoajans är tredje ögat med och kronchakrat (inte solar plexus). Men det är ytterst få i världen som är nådda dit hän.

Så de allra allra flesta mediala är mediala från solar plexus, vilket är helt ok, men man ska bara veta om det att det inte är tal om någon högre form av medialitet.

Det man ska veta om också är att de väsen som kan kontaktas på astral planet, är inte högre utvecklade än vi själva är, de har möjligtvis en lite större överblick. De begränsas ju inte så av det fysiska, men de är begränsade från det som är över detta astrala plan.

Så ser jag det hela…

Det man ska eftersträva att nå (återigen som jag ser det) är att få guidning från de högre mentala planen och ännu hellre från själsplanet.

Howliten
9/23/08, 5:28 PM
#9

ok, tack för förklaringen. Glad

Det är så mycket man inte vet  och så mycket man vill lära… och så frustrerande lite tid!

Jag är glad. Är du?

Freja15
9/23/08, 7:12 PM
#10

Jag upplever att det är mitt tredje öga som jobbar då jag jobbar medialt. Det känns ju rent fysiskt för mig. Glad

Ewa-Marie
9/24/08, 12:50 PM
#11

Ville bara sticka in med att många som jobbar "uppåt"andvänder just 3:e ögat och kronchackrat när de "ser"

Skillnaden på bilderna från övre respektive nedre delen är energimässig..

Om man tittar med den nedre delen så ser man bilder,de bilderna kommer från 2:a chackrat som i sin tur är sammankopplat med halschakrat..Alltså man förmedlar de bilder man ser genom halsen..Informationen som kommer här är mer "psykic"…De flesta med lite träning kan ju se bilder etc vid meditationer etc..de kommer då härifrån..

När man själv utvecklat sig mera som person och rensat upp i sin egna "skithög"så brukar kanalen i de övre delarna öppnas upp..Nu börjar man arbet med energier på ett annat plan,dvs man upplever,känner och tar in energiströmminingar istället för bilder..Förnimmelsekänslan här utvecklas genom att man tränar upp sitt egna inre bildspråk,alltså att man kan "ta ner"och omvandla,översätta de känslor och förnimmelser som man får..

Freja15
9/24/08, 1:07 PM
#12

#11

Så när jag känner att en högt vibrerande energi kommer till mig så är det mitt Kronchakra som är aktiverat menar du?

Howliten
9/24/08, 7:15 PM
#13

#11 Nu hängde jag inte riktigt med, flåt…Skäms

Om man tittar med den nedre delen så ser man bilder,de bilderna kommer från 2:a chackrat som i sin tur är sammankopplat med halschakrat..Alltså man förmedlar de bilder man ser genom halsen..

Är inte 1:a chakrat rot/bas-chakrat, 2:a = navelchakrat, 3:e = solar plexus, 4:e = hjärtchakrat, 5:e = halschakrat, 6:e = pannchakrat och det 7:e = kronchakrat? Och går inte flödet genom dem i tur och ordning?

Tidigare i tråden pratades det om att man hade solarplexus (3:e) och pannchakrat (6:e) aktivt och öppet om man hade kontakt med den andliga sidan. SKa även navelchakrat (2:a)med i detta då och halschakrat (5:e)?

Har jag helt missuppfattat detta jag skrivit nu? Tror nästan det för nu börjar jag bli lite snurrig på de här!Flört

Tacksam om du eller någon annan kan räta ut min snurriga värld…Skrattande

Jag är glad. Är du?

Annons:
Ewa-Marie
9/24/08, 9:18 PM
#14

Jag menar att det är 2:a chakrat som arbetar..dvs sk navelchakrat..

Om du är intresserad av just chakrasystemet så tycker jag carolin myss bok andens anatomi är riktigt bra..Hon har skrivit andra böcker som förklarar chakrasystemet också,men just andens anatomi är en riktigt bra nybörjarbok..

Freja15
9/24/08, 9:24 PM
#15

#14

Just den boken startade jag min andliga bana med för många år sedan *L* Men där står inget eller väldigt lite om just de bilder man får till sig genom olika chakran… eller…?

Personligen så bryr jag mig väldigt lite om hur bilderna och känslorna kommer in i mig, de kommer och jag låter de komma. Och det funkar vilket räcker bra för mig. Oftast kommer de höga klara vibrationerna och sällan kommer de så kallade andarna/förfäderna till mig.

Jag undrade bara om dessa olika energier som ni säger, hur de enligt er kommer in i olika chakran. 

I kärlek//Eva

Howliten
9/24/08, 11:04 PM
#16

#14 Ewa-Marie. Den boken ska jag försöka få tag i… Glad

Jag har provat mig fram själv på känsla hittills men känner att jag kanske börjat i fel ände. Kan inte vara fel o lära sig från andra.

Jag är glad. Är du?

Ewa-Marie
9/24/08, 11:49 PM
#17

#15

Jag kanske inte förstod dig riktigt?

Angående andens anatomi så är den skriven med förklaring om sammankoppling mellan de olika chakrorna samt vilka egenskaper de äger..oblanser kontra balans och vilka egenskaper man då har..

Hur själskraften passerar och fungerar i de olika chakrorna,vilka olika håll chakrorna roterar osv går att läsa i den mesta litteraturen av just chakrasystemet..

Men jag kanske inte förstod din fråga som sagt..

med ljus/Modesty

Ewa-Marie
9/24/08, 11:52 PM
#18

#16

Visst kan man väll träna själv..men den bästa träningen får man i en cirkel..att träffa andra och göra olika övningar gör att man utvecklas fortare..

Du får samla ihop till en cirkel och börja öva..det är verkligen roligt..

Annars finns det olika kurser att gå..

Freja15
9/25/08, 1:49 PM
#19

#17

Jag bara undrar om detta ni säger om att bilderna/känslorna kommer igenom vissa chakran. Personligen har jag aldrig läst det någonstans. Men det är ju allas våra egna upplevelser som räknas. Vad jag upplever är ju sant för mig. Men jag ska tänka på detta nästa gång jag jobbar medialt, för att se om jag kan förnimma var informationen går in i mig.

I kärlek//Eva

Upp till toppen
Annons: