Annons:
Läst 2348 ggr
[Mariann]
2008-03-07 22:31

BUDDHA

Buddha
(Sanskrit) Buddha är en titel - inte ett namn. Buddha betyder "den upplysta" och är ett ämbete på den högre indvigningsvägen. Buddha är betecknelsen för en bodhisattva, som har nått den slutliga "upplysningen". Den första från mänskligheten, som uppnådde buddhaskapet, var Gautama Buddha.
.
Se ochså artiklen Kristi og Buddhas betydning.

Annons:
[Mariann]
2008-04-16 16:42
#1

inte fel att ha läst denna också kanske….

Hoppfull
2008-04-16 17:35
#2

Ännu ett ämbete…

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
2008-04-16 21:36
#3

Precis… :)

verklighetenbuddhist
2011-07-07 10:16
#4

Gutama är inte första var 27 före han,han själv berättade själv om detta…..

retep
2011-07-07 12:45
#5

Just så…och alla upplysta genom tiderna är från mänskligheten!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

verklighetenbuddhist
2011-07-07 15:42
#6

Oräkneliga liv sedan var buddha en affärsman och seglade med sin mamma i en färja.De råkade ut för storm och han tog sin mamma på rygghen och simmade till havet efter några dagar.Chefguden Sakra såg detta och han förståd att denna man har möjlighet att bli en buddha.Efter insåg han detta kom till buddha och bad att bli en buddha,Även hans mamma önskade det också.Före detta buddha kallas Kasyapa,Nu har vi Guthama, näst kommande heter Meitri.Meitri befinner i himlen Thusitha.Vet ni Meitri buddha =den kända indisk herre Ambedkar.

Äntligen för att bli buddha har man ett mål att uppnå sanning och låt andra att veta sanningen.Fär at få uppnå detta mål kämpar man oenorma livvvvvvvvvvv……….tränar man upp ..laddar sin karmiska energiiiiiiiiii…….Vill ni veta mer om buddha…..

Annons:
[magicadehex]
2011-07-07 15:48
#7

#6: Ja tack - jag vill gärna veta mer :D

Kärlek/Magica

[nidlo1]
2011-07-07 16:00
#8

#5 Hmm… Varför skulle just människorna bli upplysta? Vem vet vilka varelser som finns… Både fysiska, och icke.

---

För att ta det ett steg längre så har det väl funnits, och kommer att finnas oändligt antal upplysta, eftersom allt fortsätter att upprepa, och förnya sig själv!

verklighetenbuddhist
2011-07-07 19:24
#9

#8 Hmm… Varför skulle just människorna bli upplysta? Vem vet vilka varelser som finns… Både fysiska, och icke.///

Kära vännen! Människorna befinner i ett ständigt lidande.Vi vet mest om våra denna liv men vet ej om förra liv.Har du hört om tidigare liven genom någon som har blivit hypnotyserad.En gång födar man som djur annan gånd födar man som en gud.Tänk på en blomma…den uppstår ,varar och sedan dör.Tänk på våra kroppen !kan vi behålla den som vi vill? Kan du undvika från sjukdomar? Vad har du för åsikter om ålderdomen?Om vi räknar är det mest lidandet som finns kvar omkring oss.Tänk på om du född som ett djur! Kan du utrycka dina känslor?kan du utvecklar dina andlighet?Det finns bakomliggande sanning i våra natur kära vän.

Upplyssning innebär ett tillstånd att upphöradet av klänga fast saker och ting,När det inte finns klänga fast helt och hållet blir inget nytt.Nirvana innebär att mitten mellan glädje och sorg.Har du någonsin…någonsinn…någonsinn märkt att Buddha födar igen eller den upplyst har fött någonstans!!!!!!!! nej .Upplyst är sant.

verklighetenbuddhist
2011-07-07 19:38
#10

#7

1-Om man förtod sanningen omkring oss då är man accepterad buddha.Buddha var en människa .Kort sagt buddhismen innebär undvik från synder ,gå i rätt väg och uppnå Nirvana.Om det finns någonting som för buddha är detta gäller för mig dig alla varelser.Buddha uppmanade att allting uppstår varar och försvinner.Buddha ansåg att människorna befinner i lidandet och att föda som människa är väldigt sälsynt.En männsika kan utveckla sin andlighet ,kan blir en gud.Men efter en tid komer den gudomlighet försvinna.Buddha hade huvudverk,hade ryggsont.Detta var tidigare livets dåliga karma.Buddha helt jämställd till kungar,tiggar t.om sina anhöriga.Om det finns någonting som påverkar männiksor hade buddha sagt direkt.Buddhas kärlek är enorm både till människa och djur.Buddha i sin största underbara karriäar gav oss kunskap om olika människör karaktärer,om våra omgivnignen, Enligt buddhistmen händer allting orsak och verkan.

Lidandet orsak av desire, desire orsak av misstro(okunskap om saker o ting) okunskap orsak av misstro.lycka till !

mår alla bra och mår alla veta sin sanning!!!

verklighetenbuddhist
2011-07-07 21:09
#11

hi

[magicadehex]
2011-07-07 23:18
#12

Verklighetenbuddhist: Tack för ditt utlägg om Buddha.

Den åttafaldiga vägen leder till nirvana (enligt Buddha). Den uppdelas i tre delar: Pañña (att uppnå visdom), Sila (att leva etiskt) och Samädhi (att meditera).

PANNA är Rätt uppfattning och rätt tanke

SILA är rätt tal, rätt handlande och rätt livsföring

SAMÃDHI är rätt strävan, rätt uppmärksamhet och rätt koncentration.

Tycker du verkligen att du följer den åttafaldiga vägen när du svarar Niklas på ett (enligt mig) ganska otrevligt sätt? Är det där din uppfattning av rätt tal som du har i ditt inlägg #9?

Kärlek/Magica

verklighetenbuddhist
2011-07-07 23:45
#13

#9 Bra fråga?

Om du tar på dig en grön glasögon ser du världen som grönt?med blå ser du som blått?Jag har läst detta engång till och tycker inte alls att det är otrevligt.Mina ansträngning är här helt rent.Jag tjänar inget här utan att rena målet visa människorna vad som är rätt och vad som är fel.Dessutom någon pekar min misstag försöker jag rätta det.Min kära syster ibland är det inte lätt att utrycka kunskap på rätt sätt pga språkbrist.Jag är bara hära 7år i Sverige.I såfall bad jag ursäkt om dig!

Mina målet är inte affärsmässig,eller något annat mål utan helt rent.Jag få blommor samt stenar på vägen.

T.ex =Om du har en sår besökar du en 2läkarena.Såret är djup.Att rengöra det gör dig ont.Ena läkare försöker behandla rätt oavsett du känner ont för din god hälsanskull och andra försöker bara sätta plåster för bara ekonomiska skäl.Vem tror du att den goda läkare?

Det roligt att se dina kunskap om buddhismen .Lycka till.

Mår du fint,Mår du bra och ljus och kärlek.Tack.

Annons:
[magicadehex]
2011-07-08 00:25
#14

#13: Då ber jag om förlåtelse för att jag misstagit mig.

Kärlek/Magica

[nidlo1]
2011-07-08 01:05
#15

#9 Det finns nog inte bara djur och människor. Hela universum är fyllt av liv. Det visste nog Buddha också.

Visst har jag hört talas om upplysta som föds igen. De Sanne Vet att allt sker, alltid, och igen! Det är Sanningens natur.

Magica: Tack för din vördnad… :) <3

Jag valde att inte ta illa upp av #9.

verklighetenbuddhist
2011-07-08 08:14
#16

Nirvana innebär att ett djup o kompliserad ämne.varför?Det kan vi inte riktigt fattat på våra 5synnena.Var har du hört om att upplysta födar igen?Om denne födar igen då är det kan ej kallas nirvana.Buddha själv beskriver nirvana som …Om du hadet ett ljus och hade du släkt den.Var tog ljuset?du kan inte kallas det finns ingenting därborta.Dessutom kan du inte säga det finns någting sär i.Den som upplyst produserar inte nya karma men han betalar synder tills han dör.Typ buddha hade huvdverk,ryggs ont pga tidigare liven dåliga karma.Ett liv innebär att samling av NAMA=namn,Ruupa=bild,Vedana=sensetions=kännelse,Sanja =signaler,Sanskara=den under världs teorier t.ex undder förändringar,under karma lagen.

När man upplyst har man inget Vedana, inget glädje sorg sitter i mitten.inget Sanskara,inget Sanja .Förmågan att eller risk att drabbas av karma eller möjlighet att bilda igen nytt saboterat helt och hållet.

När buddha upplyst sa han att:Jag har pajjad huset.Thanha(girighet)snickaren du kommer aldrig bygga mitt hus igen.Jag har helt pajjad dig .Jag har lidit mycket pga omöjlighet att stoppa dig(thanha).Ett liv innebär samling av olika tillstånd därför kallas vi det finns inget jag.Kära nicklas var försiktigt,det finns orena ,oäkta buddhismen också.Vissa räknar buddha som en gud,Vissa buddhister uppmanar alla att bli Buddhar ….Mahayana buddhismen jag vet inte mkt om det.Enda jag tror på äkta är Theravadha ,den äldsta formen.Tredje Sangayana(Största munkar sammöling för att rena ogräs frn buddhismen)skedde ocepterad Mahayana och de fick flyttas till långt avstånd av Kungen Darmasoka i indien.

verklighetenbuddhist
2011-07-08 10:24
#17

hej

[nidlo1]
2011-07-08 11:52
#18

#16 Jag respekterar Buddhism, och vet att religionen innehåller vackra berättelser.

Vi kommer nog inte att kunna reda ut dessa berättelser här och nu…

retep
2011-07-08 11:59
#19

Jag tror kanske att Niklas fråga i #8 kommer av att han tänker sig att andra varelser blir upplysta. Som jag ser det är frågan inte riktigt relevant för oss.

För vår del är det först som människa vi kan bli upplysta.

Och om man ser på evighetsperspektivet av upplysning, så är det kanske inte omöjligt att en upplyst själ, någon gång i evigheten åter kommer till att börja om, i en fysisk form i upplevelsernas värld.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[nidlo1]
2011-07-08 12:10
#20

#19 Ja, det var så jag tänkte mig. Tycker mer att det är spännande med vad liv som kan finnas långt härifrån, och för mig är det ändå något relevant då jag har haft klara minnen från tidigare liv på i alla fall en annan planet.

I det minnet var det ett andligt folkslag, som levde i harmoni på en vacker, frodig planet som andades liv, ljus, och klarhet.

Annons:
retep
2011-07-08 12:35
#21

Niklas!

Kanske var det inte ett tidigare liv du mindes, utan en förnimmelse av en astral tillvaro mellan inkarnationerna.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[nidlo1]
2011-07-08 12:51
#22

#21 Det var något helt nytt jag inte ens tänkt på… Nu är ju det här fel tråd, men folkslaget hade blå hudfärg. Minns speciellt en äldre varelse med käpp, och enkla kläder.

Jag borde nästan gå till någon som kan göra regressioner för jag har en del minnen som jag inte riktigt förstår mig på, som jag funderar en del på. Läser en bok nu, och jag tror att vissa minns från liv mellan liven.

Också har jag varit med om astralresor som jag på något plan skulle vilja veta mer om. Åtminstonde få klarhet i och om.

[nidlo1]
2011-07-08 12:58
#23

Tänker jag efter så är det två minnen. Ett minne från denna otroligt vackra "planet", nästan övernaturlig glans. Sedan har jag ett annat minne där någon blir begravd, och vi i denna existens kan se hur själen separeras från kroppen av den som har dött. Vet inte om dessa minnen hör ihop? Har alltid tänkt att det måste vara en annan planet i detta universum.

retep
2011-07-08 13:42
#24

Kanske är en astral tillvaro inte på en fysisk planet i detta universum, utan "detta universum" är en mer som en kokong av ett oändligt astralt och kausalt Universum.

Själens tillvaro och upplevelser på sådana högre förfinade planeter är beroende av medvetandenivån själen har.

---

Varför leva på en annan planet när man kan leva och utvecklas till upplysning på Jorden?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[nidlo1]
2011-07-08 15:07
#25

Det förstår jag att det inte är större mening att sväva iväg till andra planeter för att upplysas.

"Själens tillvaro och upplevelser på sådana högre förfinade planeter är beroende av medvetandenivån själen har."

Kanske borde jag inte ge mig in mer på detta? För på ett sätt känns det som att jag är på det stället även nu. Är mer att jag skulle vilja få lite mer klarhet bland det jag upplevt, och upplever nu i samband med dessa platser, och även minnen från jorden.

Har någon tips på hur göra?! Ska i alla fall skriva om upplevelserna har jag tänkt. På så sätt brukar det klarna en del.

[magicadehex]
2011-07-08 18:15
#26

Verklighetenbuddhist: Du skriver att när Buddha blev upplyst så sade han att han har pajjat huset och att snickaren aldrig kommer kunna bygga upp det igen. Det skulle jag tolka som att han har gjort sig av med alla gamla beståndsdelar - all karma. Sedan så skriver du att Buddha hade gammal karma kvar och därför så hade han huvudvärk och ryggont. Det där går inte ihop för mig. Kan du förklara lite bättre så att jag förstår?

Kärlek/Magica

[Trulig]
2011-07-08 18:23
#27

#25 Hur att göra. Jag antar att du menar hur du ska "ta hand om" och bearbeta de glimtar du fått från tidigare liv (eller liv mellan liven). Jag tror att en del saker kommer upp bara som minnen och andra händelser ska man kanske göra något med.

Själv hade jag en karmisk relation till min pappa och jag vet inte vad som var meningen - men den dök upp i drömmar, under behandling och i det verkliga livet. Det var fascinerande. Det hela slutade med att jag berättade allt för honom… Trodde han skulle tro att jag var galen - men han tog det till sej!! Och jag sa att "meningen med allt detta är att jag ska förlåta dej, och det gör jag. "

Sen finns det minnen och vetskaper som kanske kan ge en förståelse till varför man agerar som man gör. Men man behöver inte agera eller göra något. Bara ta det till sej och spara det och se om det kan vara en hjälp där man befinner sig idag.

Så att skriva ned och spara för att sedan ta fram och titta på, det är väl en väldigt bra ide.

Annons:
[nidlo1]
2011-07-08 19:18
#28

Tack Trulig. Det karmiska ger en verkligen förståelse varför saker sker… Allt blir liksom lite lättare :) Man känner sig mindre som ett offer för livet!

Ska ta och se över mina upplevelser. Speciellt ett minne jag ständigt får ta del av, och mer ser jag. Ett personligt sådant. Jag undrar hela tiden om det minnet är verkligt, eller föreställning, är nog mest det som gör det minnet så pass jobbigt. Det är ganska påtryckande just nu.

Kan tipsa om att läsa Brian Weiss böcker i ämnet. I alla fall har jag läst halva denna: http://www.brianweiss.com/thebooks.html#ssmb

Skulle vara spännande att göra en regression mycket för att se vad som kan vara fantasier och ej. I och för sig känner man ofta om det är verkligt, men en viss osäkerhet finns.

verklighetenbuddhist
2011-07-08 22:22
#29

Upplsyningen innebär att oförmågan att samlas igen.Naturens sätt att varelse skickar vidare likasom man drabbar i vågorna.så länge man oupplyst drabbas karma,och världs teorier.Jesus har sett men inte en enda sett buddha efter upplysningen.Energin går upp o ner .Nästan alla drabbar av energi men inte Upplysta.En munk som var svår sjuk och tog livet av sig efter han var upplyst.Efter han dog var dett stort rök som omkring där i.En munk frågade vad var detta svarade buddha att röket är Mara=Sathan han i sin tur letar efter avliden munken själ men han kan inte hitta det för att munken var upplyst sa buddha.För väst världen hade inget ide om reincarnation,ni trodde inte på karma,ni trodde inte på föda som djur.Ni som misstänker att upplysta födar igen största orsak att oviljan att lämna bort saker eller känslan av att klänga fast saker och ting…..

verklighetenbuddhist
2011-07-09 05:32
#30

Vad Är Buddhismen?

Buddhismen kan inte kategoriseras. Ingen etikett passar den.

Buddhismen är inte en religion, åtminstone inte i den mening som vi vanligtvis använder ordet. Den förutsätter faktiskt inte alls någon tro på att en eller flera gudar existerar och, mera allmänt, tillbakavisar den kategoriskt tanken att det finns något alls att tro på, om det inte kan utsättas för förnuftsmässig analys.

Buddhismen är inte heller en filosofi, eftersom den inte är begränsad till ett intellektuellt eller begreppsmässigt betraktelsesätt. Den lär i själva verket, att det inte räcker med att förstå. Man måste också erfara och så småningom ”inse”. Detta är buddhismens andliga dimension.

Buddhismen är inte heller någon kulturell, politisk eller samhällelig företeelse. Kulturen, där man skulle kunna säga att konsten i alla sina aspekter är det högsta uttrycket, har sin grund i världslighet, under det att buddhismen sträcker sig bortom det världsliga. Inom kulturen är konsten ett mål i sig; inom buddhismens ram är den ett medel. Konsten är underordnad, när den jämförs med vishet. Buddhismen är, med andra ord, tidlös och bortom det världsliga, medan kulturen eller konsten, har sin grund i en bestämd tid och samhälle.

Buddhismen är inte politisk, dvs den vet inte av de begränsningar som åstadkoms av gränser och grupper. Den grundas inte på motsättningar mellan människor. Den kommer inte ”någonstans ifrån”. Den överskrider kontinenter och grupper av människor. Nationalitet, hudfärg, samhällsklass och medlemskap i det ena eller det andra partiet osv. utgör inte relevanta kriterier i dess ögon. Tvärtom, så går processen ut på att visa att i grunden alla människor, och mera allmänt alla levande varelser delar samma grundläggande natur, samma känslor, samma strävanden och samma rädslor.

Slutligen, är buddhismen en vetenskap?
Vetenskapen, åtminstone den vi beskriver som ren, är vänd mot den yttre världen, olika företeelser som vi varseblir. Buddhismen, däremot, är vänd mot ” det inre”; dvs att den uppmärksammar medvetandet. Därför sägs det ibland att buddhismen är ”en vetenskap om medvetandet”. Liksom alla uttryck, så har denna sin begränsning.

Jag föredrar att säga att buddhismen är oklassificerbar; att den inte låter sig inordnas i kategorier och jämförelser.

Historiskt sett är buddhismen den undervisning som Buddha Shakyamuni meddelade. Han levde i Indien för mer än tvåtusenfemhundra år sedan. Under århundradenas lopp vidarebefordrades läran; den översattes till skilda språk och berikades med talrika kommentarer. Den buddhistiska litteraturen är, på det sättet, ojämförligt omfångsrik.

Djupare sett är buddhismen Buddhornas tankar eller tänkande som kan sammanfattas i två stora principer: medkänsla och vishet. Buddhismen är därför ett sätt att tänka. Buddhister är de som strävar att finna detta goda sätt att tänka på och som övar sig i det. Buddhor är de som lyckats.

Man skulle också kunna säga att buddhismen, i grunden, är ett reflekterande över lyckan och läran om orsakerna till lyckan. Sedan den visat oss hur mycket vi lurar oss själva, i hur hög grad vi går vilse på grund av vårt sätt att uppfatta världen och oss själva, väcker buddhismen oss till ett nytt seende. Den får oss att se saker på ett annat sätt och leder oss steg för steg fram till insikt om fenomenvärldens och medvetandets sanna natur.

Slutet på allt lidande och all rädsla har sitt ursprung i just denna insikt. Buddhisten är, framför allt, en fridfull person. Han saknar rädsla. Han är också en god person, öppen inför andra. Dessutom är dessa tre egenskaper – vishet, lugn och godhet – sammanlänkade: de uppstår ur varandra.

Buddhismen är därför en resa hän mot vishet, avklarnat lugn och godhet.

texten av:
Dza Ranyak Patrul Rinpoche

[nidlo1]
2011-07-09 09:38
#31

#29 Varför då klänga fast vid en fix tro om upplysta, eller vid tanken om Buddha, Jesus?…

#30… Kan vara källa till inspiration för den som ser det så… :)

verklighetenbuddhist
2011-07-09 22:22
#32

#31 För att där finns inget lidandet,En som springar ett lopp utan någon avsluting vad är det mening med detta?Vad är det mening att man ena livet lider och andra livet har bekvämligheter.Livet är bara betalar och förtjänar ngnting utan inget mening?Vad är det mening i livet?Om det finns inget mening i livet varför klängar man fast detta?

[nidlo1]
2011-07-09 22:38
#33

#32 Nu förstår jag inte vad du menar… Om livet har mening, och att klänga sig fast tror jag inte har med varandra att göra.

Sedan att lidandet tar slut vid loppets slut vet jag inte. Jag vet inte ens när loppet tar slut, och ett lidande idag kan vara annat imorgon! Allt är relativt

verklighetenbuddhist
2011-07-10 16:00
#34

#26 Förlåt för sensvar.Buddha hade ryggs ont och huvudverk innebär att man betalar i denna liv.Buddha menade att han pajjade huset är att förmågan att bygga nytt liv är avslutad.Det innebär han är upplyst och födar inte upp igen.Huvud orsaken att man föder igen igen i livscirkel är Thanha=girighet=desire är avlustad och den energi kan inte bygga nytt liv igen är avslutad.

1När manupplyst generar/produccerar inte nya karma.

2Man kan drabba tidigare karma i detta livet

3Man har förstått helt och hållet att meninglöshet av föda igen i Samsara.Deussutom har man nollställat önskan att föda igen

4Upplysning= man är upplysta i nuvarande liv.Nirvana=När upplysta dör födar inte igen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: