Annons:
Läst 3726 ggr
[Mariann]
3/11/08, 1:23 PM

Tredje ögat

Det tredje ögat korresponderar med ajna centret. Namnet antyder att det används till högre former av clairvoyans och intuition. Hos den färdig utvecklade människan förbinds kronchakrat och ajnachakrat, därmed väcks tallkottkörteln och hypofysen och det uppstår "ljus i huvudet". Detta ljus är egentligen det 3 ögat. När det 3 ögat blir aktivt genom det samlade ljuset från tallkottkörteln och hypofysen, kommer insikten i det gudomliga syftet bakom det fysiska livet bli säker. Ajnachakrat mitt i pannan är förelöparen (?) för det 3 ögats ljus. Ajnachakrat uppfångar och förmedlar ideer till skapande, medan halschakrat snarare är det organ som används till att skapa på det fysiska planet utifrån de impulser som kommer från själen. Ajnacentret är den vita magikerns viktigaste redskap, då den ger kraft, insikt och förmåga att skapa abstrakta tankeformer via visualisering.

Ajna centrets energinivå upplevs som en förmåga att se världen som ett skådespel från en opersonlig synvinkel, där man är i världen men inte är av världen.

I denna bok (Menneskets indre univers) används uttrycket det 3 ögat som en samlad beteckning på ajnacentret och 3 ögat. När pannområdets chakran åtskiljs, ses högra ögat som förmedlare av astralt och buddhiskt ljus, vänstra ögats chakra som förmedlare av det lägre mentala ljuset, det 3 ögat som förmedlare av Själens kärlek och ajna som fokuseringspunkt för de tre.

Hämtat ur boken, Menneskets indre univers, av Asger Lorentsen

Annons:
[Mariann]
3/11/08, 1:25 PM
#1

Jag tror att det är det LJUSET I HUVUDET som är glorian, den som oftast ritades in på högt utvecklade människor inom den religiösa konsten. :)

Hoppfull
3/11/08, 2:25 PM
#2

Det är intressant detta med våra chakran och hur de korresponderar. Man kan ju fundera hur blockerade vi är i våra energier och hur man ska kunna få loss på sådant som sitter fast för att få flöde genom allihop.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Ijin
3/11/08, 4:08 PM
#3

Tredje ögat står också för oändlig kunskap.

Farwuq
3/11/08, 6:26 PM
#4

Väldigt intressant, jag tillåter mig referera till några egna upplevelser.

Först om tredje ögat.
Min mentor, är en speciell karl. En gång när vi stod och snackade så såg jag plötsligt en dimmig blå-lila fläck i pannan på honom, detta förklarade han var tredje ögat som jag såg.  

Nu lite om gloria.
Min mentor har gloria, det är inte fråga om någon ring utan något som ser ut som en kudde av guld-ljus bakom nacken. Ser man honom rakt frammifrån så liknar det en gyllene halo runt huvudet. Ser man honom från sidan så syns ljuset som som stor kudde bakom huvudet.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Hoppfull
3/11/08, 6:37 PM
#5

Guud vad häftigt Cool

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Farwuq
3/11/08, 6:48 PM
#6

Åh, det är bara början. Han är makalös, han kan ladda upp energierna så jag se figurer som står runt om honom. Han har en lång kraftfull mörk individ strax bakom vänster axel. Bakom honom kommer en något mindre individ som är ljus i sin struktur.

Gud vet vad karlen gör, han liksom laddar upp luften elektriskt sen ser man både auror och följeslagare.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Hoppfull
3/11/08, 7:13 PM
#7

Hm, vem var detta sa du??

*nyfiken*

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Farwuq
3/11/08, 7:28 PM
#8

Det handlar om min mentor, en karl strax över de 40. Han har varit lite av min lärare och framför allt demonstrerat olika saker för mig. Han är makalöst kunnig och kan styra energier och nyttja dem.

Synd bara att jag träffa honom så sällan, det är en bra bit över ett år sedan jag senast såg honom.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Hoppfull
3/11/08, 7:31 PM
#9

Hm… låter verkligen som en gåva att ha en sådan mentor! Var hittar man sådana?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Farwuq
3/11/08, 7:39 PM
#10

Tja, han hittade mig!

Jag skrev en inlaga på ett andligt forum om hotfulla konstiga varelser som jag mött i det astrla. Min mentor var en av de andra som huserade där. Han hade mött samma gäng i det astrala och han blev eld och lågor för att jag kunde, dels komma med bekräftelse och dels hade klarat ut situatonen utan att falera. Själv säger han att han kan göra astrala resor som han finner för gott.

Han sade en gång av alla han mött och undervisat så är jag den ende som inte varit rädd för honom. 

"När eleven är mogen så kommer mästaren"

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Hoppfull
3/11/08, 8:20 PM
#11

Spännande :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
1/4/10, 3:35 PM
#12

Här är några intressanta rader ur #0 i samband med att artikeln Tredje ögat nu ligger ute.

"När pannområdets chakran åtskiljs, ses högra ögat som förmedlare av astralt och buddhiskt ljus, vänstra ögats chakra som förmedlare av det lägre mentala ljuset, det 3 ögat som förmedlare av Själens kärlek och ajna som fokuseringspunkt för de tre."

Upp till toppen
Annons: