Annons:
Läst 4050 ggr
[Mariann]
3/17/08, 12:46 PM

GUD

Gud
I de panteistiska religionerna talas det om många gudar, men esoteriskt sett finns det bakom dessa mångfaldiga symboler på gudomliga krafterna alltid själva gudomen - Gud eller Det Enda Livet. I de monoteistiska religionerna (judendomen, kristendomen, islam) finns det bara en personlig gud, som betraktas som den högsta och enda. Det är emellertid en ganska ofilosofisk och ett omöjligt begrepp. Den gud som närmast motsvarar den kristna kyrkans Gud, måste väl vara Sollogos, som ju varken är den högsta eller den enda gud.

Hämtat från Kentaurnet

Annons:
Hoppfull
3/17/08, 1:08 PM
#1

Det är emellertid en ganska ofilosofisk och ett omöjligt begrepp.Tack, kunde inte sagt det bättre själv Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Wassago
3/17/08, 2:32 PM
#2

Av allt vi känner till finns det inte någonting som är bara ett! finns inte bara dag, inte bara kärlek, inte bara fast materia, inte bara ett kön……. Allting går igen i stort som i smått, i ande som i kropp…. För att balans skall råda måste det finnas två av allt… en skapare måste ha något eller någon att skapa med… Hur skulle en Han, kunna skapa en Hon om en Hon aldrig har existerat? eller vise versa?

[Mariann]
3/17/08, 7:59 PM
#3

Den gud som det hänvisas till här Sollogos, har och Är 3 aspekter vilja (fader aspekten), kärlek-visdom (sonen/dottern)och intelligensen (moderaspekten)

Kika här också

[Mariann]
6/6/08, 10:53 PM
#4

Den sista meningen i #0 är ju lite intressant…

har Ni någon åsikt om det?

Hoppfull
6/7/08, 12:04 PM
#5

Åsikt och åsikt :) det här är ganska nytt för mig men låter både klokt och egentligen självklart! :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
6/7/08, 12:12 PM
#6

Hi hi hi…. tänkte liksom om man tycker det är helt bort i väggarna eller om det låter mkt troligt att det kan vara på det viset…

jag lutar ju åt att det ÄR så… FlörtSkrattandeCool

Annons:
[Mariann]
6/7/08, 1:00 PM
#7

http://www.aquaac.org/about/suninfo.html

nedan översatt på nätet från ovanstående länk, finns mer intressant att läsa där…

Den psykiska Solen, Solens hjärta, Centrala Andliga Solen

Gayatri 

o den som ger näring till universum,

Från vilken alla ting utgår från,

Till vilken alla ting återvänder,

Avslöja för mig den verkliga Andliga Solen

Dold av en skiva av gyllene ljus

Så jag får veta sanningen

Och utför min plikt

på min resa till dina heliga fötter

[Mariann]
6/7/08, 1:05 PM
#8

O Thou Who givest sustenance to the universe,

From Whom all things proceed,

To Whom all things return,

Unveil to me the face of the true Spiritual Sun

Hidden by a disc of golden Light

That I may know the Truth

And do my whole duty

As I journey to Thy sacred feet.

"Oh du som skänker liv till universum
där allt har sitt ursprung
och dit allt återvänder.
Visa oss ditt skimrande ansikte
beslöjat av himmelskt ljus
så att vi kommer ihåg sanningen
och vårt kall medan vi återvänder
till din heliga boning"

[Mariann]
6/7/08, 1:12 PM
#9

The Gayatri is one of the oldest mantric prayers. The esoteric wisdom of the East refers to Gayatri as the mother of the Vedas focusing on the relationship between the individual and the universe and the Reality which underlies both.  

Gayatri är en av de äldsta mantra bönerna. Den esoteriska visdomen i Österlandet ser Gayatri som modern i Veda, fokus på förhållandet mellan individen och universum och den verklighet som ligger bakom båda.

(ungefärligen…)

enola
6/7/08, 2:34 PM
#10

Jag skapar, jag är skaparen, jag är gud. Kan du inte se gud i allt kan du inte se gud alls! :)

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

[Mariann]
6/7/08, 5:18 PM
#11

Det är helt riktigt!! men det är inte så himla lätt att se Gud i allt alltid… Glad

[Mariann]
8/22/08, 10:51 AM
#12

Här är ju ett ganska intressant inlägg #0

Någon mer som gärna fyller i vad som är Gud för Er?

Eremitha
8/22/08, 2:33 PM
#13

Ursprunget.

Varat. Alltet. Närvaron integrerad i all form.

Den första tanken. Den första rörelsen. Den första tonen.

Närvaron i allt. Anden.

The Mastermind.

Fair Winds and Following Seas!

Annons:
gyllenehjartljuset
8/22/08, 6:41 PM
#14

ursprungskraften, Den kraft som får allt att växa, the blue print

[Mariann]
8/23/08, 6:25 PM
#15

Fler som vill bidra??

[Hukanson]
8/25/08, 5:01 PM
#16

Gud är den som skapar en grönskande planet full av växt- och kött-ätande varelser och efter några miljoner år ändrar om allt till en andlig civilisation till sin avbild dvs i sin egen anda. Eftersom avbilden får använda materiella produkter för sin bekvämlighet bör ursprunget urbilden källan orsaken ävenledes använda det, eller vad kan man tro ..?

[Hukanson]
9/18/08, 1:58 PM
#17

I den kristna tron fanns Medskaparen hos Skaparen i begynnelsen. Skaparen skapade sin Skapelse ; i , för och genom sin Medskapare. Dock uppstod en viljeseparation med en hög och mäktig kallad Lucifer vilken hade ambitioner att vara en Medskapare på jorden. Mänsklighetens första föräldrar A&E föll ned på sinnlig nivå vilket var pinsamt med tanke på att de umgicks med Herren och borde veta bättre än att olyda. Dock har Medskaparen inkarnerat på jorden och tagit på sig arvssynden och världens synder därför att så skapas  den rätta vägen för människobarnen i världen att växa som Ljusets barn till nya förmågor och materiella konstruktioner. Alla som verkligen tror på Medskaparen är inbjudna att döpa sig i Hans namn och delta efter förmåga på något sätt.

Freja15
9/19/08, 7:29 PM
#18

Jag ÄR

Du ÄR

Tillsammans smälter vi samman

I ett

I alltet

I evigheten

Skapar

Älskar

Skrattar

Jag är Gud 

Du är Gud

Gud ÄR

Blissis
9/19/08, 11:52 PM
#19

För mig är en gud en skapare på sin nivå, över sitt rike. Så gud finns i så många manifeststioner, begripliga och obegripliga för oss. Vi ser och upplever en så begränsad del av skapelsen. Allt har ett syfte och en mening, ett ändamål. Det känns bra att förnimma det…

[Hukanson]
9/23/08, 7:26 PM
#20

Vill någon kommentera den nya trenden att Gud som total upplysning för den inkarnerade människan är en biologisk respons och fulländning, ett biokemiskt fyrverkeri som återställer organismen i total harmonisk frid. Detta kan ske och hända genom överföring av den gudomliga nåden människa till människa. Se vidare Chopra och Anette Carlström…

Annons:
[Mariann]
9/23/08, 8:09 PM
#21

Jag hänger nog inte med här igen… Anette sysslar väl med deeksha?

Aracco
9/24/08, 2:25 PM
#22

För mig är Gud ren kärlek..Glad

Min tarot blogg: http://ladylightningtarot.wordpress.com

[Hukanson]
9/25/08, 3:06 PM
#23

Visst sysslar Anette med deeksha och det är ju exakt det jag menar. Om du läser hennes hemsida så framgår det att hennes Guru-föräldrar har en ny syn på vad upplysning är och vad det innebär. Deepak Chopra har skrivit en bok som har samma perspektiv -att kroppen är förprogrammerad att ge vissa responser på ljus av vissa frekvenser dvs chakra-nivåer. När man uppnått den högsta responsen har fulländning uppnåtts (kanske i relation av vad som är möjligt här och nu).  Kan inte säga att jag helt har förstått eller forskat men är det inte ett omdiskuterat perspektiv ??

Kanske det går att påverka hjärnan till upplysning med ett piller också om man lägger deekshan i pillret ??

[Mariann]
9/26/08, 9:53 AM
#24

Jag tror man blir guidad till de som kan hjälpa en till nästa steg, och är det då deeksha som behövs för just den enskilde människan så är det det bara.

Så är tiden inne så kan deeksha eller så kan vad som helst vara det som öppnar till nästa steg.

[Hukanson]
9/26/08, 5:12 PM
#25

Tack för din tro på kärlekens steg. Kommer osökt att tänka på ett mantra som lyder OM JESU CHRISTAYA PARATMANE PURUSHA AVATARAYA NAMAHA . Tror att även en skeptiker förstår att det sammanför med Herren Kristus.

[Mariann]
9/26/08, 5:21 PM
#26

Jag tror jag nämnde på något ställe här att man tror att Kristus ska inkarnera fysiskt igen om ca 500 år ( som ett led i eller kanske slutet av kristi återkomst processen), men menar på att det blir i Peking, Den förbjudna staden. Han kommer ta sig namnet Maitreya Buddha….

man spekulerar i om det blir Kuthumi som tar sig an denna….

inte vet jag…. jag vet nada om detta vad "man" säger…

Aracco
9/29/08, 7:17 PM
#27

Vissa saker tror jag det är bäst att inte spekulera i…..Flört

Min tarot blogg: http://ladylightningtarot.wordpress.com

Annons:
BigBear
9/29/08, 8:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

"All Gods Are One God" Oskyldig 

Det är min personliga inställning till det hela…

 

 

Aracco
9/29/08, 8:16 PM
#29

#28…  É egrann benägen att hålla med dig*ler*

Min tarot blogg: http://ladylightningtarot.wordpress.com

[Hukanson]
10/1/08, 3:42 PM
#30

Läste Metro idag *sneglar* kom i fniss för bild på frukt där Allah och Mohammed hade skrivit sina namn på arabiska. Frukten inköptes av burkad kvinna i Malmö. Inte första gången faktiskt !  Det händer då och då att Jesus, Maria och Namnen  dyker upp på oväntade ställen. År 2002 hittade de tydligen ett får i Jerusalem med ett födelsemärke som det arabiska ordet ALLAH *susning*  Kanske du hittat nåt i kaffesumpen ?

[Hukanson]
10/28/08, 3:17 PM
#31

Hela universum är Guds kropp skriver Itenrikyo. Litet roligt är det välatt han sätter sin signatur på vissa ställen ..?

[Hukanson]
10/31/08, 5:31 PM
#32

Gud är ett ämne man kan samtala mycket om ifall man vågar. En del säger att de är Gud. En del säger att de är Guds barn. En del säger att de är gudomliga barn av naturen och andra säger att de har gjort något speciellt för att förtjäna den äran.  En del säger ingenting och andra säger att Gud hatar synd och egoism och är vred mot ondska och själviskhet.  Andra säger att den sanna tron på Gud är att inse, att veta om,  att man kommunicerar med Gud och på något sätt lyder , följer, Guds undervisning.

mayolica
10/31/08, 11:19 PM
#33

jag tror att gud eller gudsmedvetandet är samma som den halande kraften som strävar efter att skapa ballans ´samma sak som reiki. tror att vi är en del av det.

~ mayolica ~

Andriel
11/1/08, 3:04 PM
#34

Den Gud vi talar om i våra monoteistiska stora religioner här på jorden är väl kanske ändå sollogos med sin 3 eniga karaktär bestående av 1 Logos( Livsgnistan)"Fadern 2.Logos(materien)"Modern" och 3.Logos(magnetismen eller attraktionen som skapar formerna)"sonen" och som  har skapat solsystemet. Den skapelsebilden känns igen i många naturreligioner också, fast med helt andra symboler ibland.

Med andra ord skulle den gud som våra världsreligioner tillber vara vår sollogos. Men det finns ju många skaparnivåer ovanför denna som Mariann skriver och Universums Mastermind måste ju vara det alllra högsta ursprunget till allt och även verka sin skapelse genom alla sollogos i tidrummet. Detta uttalande får inte förminska bilden av sollogos betydelse för oss dock.
Livsgnistan är själva gudsessensen och finns i var och en av oss och allt som lever under solen. Livsgnistan är den ande som befruktar materien och gör den levande.

Annons:
[Hukanson]
11/4/08, 5:39 PM
#35

Menar du att det , rent hypotetiskt, skulle kunna finnas miljoner parallella Sollogos i vår galax Vintergatan som kanske regeras av något Mastermind ?  Vetenskapen har nyligen upptäckt fler planeter som har ungefär liknade förhållanden som Jorden i galaxen. Då förändras frågan "finns det (mer) liv i universum ?"  till "hur många olika slags liv finns det i universum?".  Antag att det är så att livet är andligt - då finns det nog tre sorters liv : Gudomligt liv , heligt liv och så helt vanligt liv.  Det vanliga livet skulle kunna vara den naturlag som gör allting levande dvs de fyra grundkrafterna i atomens inre som dessutom spelar så stror roll för solens tillvaro.

Andriel
11/22/08, 8:51 PM
#36

Ja visst kan man beskriva det som så och tänka sig den tolkningen. Speciellt vad gäller antalet sollogos. När det gäller livet säger esoteriken att det bara finns ett slag av liv nämligen Guds eget liv. Det är det som genom varande själva livsgnistan gör att allt lever som den bebor och genomströmmar. Den gnistan kallas också anden elller monaden och är den som utvecklas genom att skaffa erfarenheter om materiens olika nivåer genom att födas in (inkarnera in) i alla möjliga former på vägen. Former som skapas utifrån behovet av erfarenheter på varje nivå. Det som genererar våra skillnader som väsen vad gäller kvaliteter färdigheter och förståelse är våra olika former. Det är inte elektriciteten som utgör skillnaden mellan en TV en Radio eller en Rakapparat. Det är formen dvs kroppen beståndsdelarna av olika materia. Lägg märke till att man talar om inte bara den fysiska formen utan även alla former i lättare materislag. Det som skiljer en upplyst människa från en vanlig människa är kanske inte den fysiska formen (kroppen) utan den emotionala kroppens och den mentala kroppens utseende. De är också former för andens utveckling. Däremot tycker jag att man kan säga som du beskriver med betoning på typ av livskvalitet. Gudomligt , heligt och vanligt. Det rimmar

allhealing
11/26/08, 2:34 AM
#37

#2

Tudelning är en del i separationen från helheten. Om vi hade helheten så skulle vi inte kunan uppleva den tudelade sanningen, dvs avsaknaden av helheten.

Om det nu är så att vi kommer från en helhet så är det självklart så att allting har en återkoppling till helheten.

Detta betyder att allting kommer från samma helhet. Ingen delhet existerar som inte har en koppling via helheten till en annan delhet.

Det betyder att ingenting någonstans är separerat från helheten.

Vi är alltså alla en.

Vi är alltså både dag och natt, kärlek och rädsla, materia och inte materia, man och kvinna.

Detta betyder att vi även alltid är i balans. Likväl kan vi som tudelade varelser uppleva motsatsen och välja att vara obalanserade.

Likaväl är det då logiskt att tänka sig att helheten inte kommer från denna typ av dimension där delhet är en väl manifesterad sanning. Helheten måste då komma från en dimension där tid inte existerar eftersom tid delar upp världen i klockslag och i delar.

Helheten borde då komma från en helhet som alltid är.

En helhet där alt är ett för alltid eftersom tid inte finns så pågår det för all tid.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

[Mariann]
11/26/08, 7:43 AM
#38

allhealing Välkommen hit!! Har inte sett dig förut här och jag hoppas du kommer trivas hos oss!

Så fyller jag i:

Och den närmsta helhet/enhets plan där tid inte existerar, som vi känner den, kallas in om det esoteriska för det Buddhiska planet! Glad

[Hukanson]
11/26/08, 1:24 PM
#39

Det kanske finns anledning att samtala om de olika aspekterna av Buddha - Buddhism - Buddhistiska plan - Bodhi Mind. Tror att vi måste få nytt hopp och ny tro i dessa tider av förändring. Vi överger det gamla och det föråldrade skall falla. Buddhismen tillhör väl den gamla kulturen (500 fKr) och vår relation borde väl höjas i förståelse på något sätt. Mariann pratar om den nya Buddhan Maitreya som skall komma men det blir bara spekulationer. Däremot finns Amida Buddha som är en (assisterande?) SolljusBuddha med sina medhjälpare Seikannon och Kwanyin. Den buddhismen är troligen den undervisning som vi ev missar i utvecklingen.

[Mariann]
11/26/08, 1:31 PM
#40

Så tror inte jag, det är många som är inne på det österländska spåret dvs buddhismen, och det tror jag vi har gjort i många många liv, nu är det västerländskt sätt vi ska anamma dvs kristus undervisning, Buddhas kan vi….

Vi har en bra artikel om det också, Buddhas och Kristus arbete tror jag den heter…

Det Buddhiska planet som jag nämner i #38 har intet att göra med Buddhismen, intet.

allhealing
11/27/08, 12:12 AM
#41

#38

Tack =)

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Annons:
[Hukanson]
11/28/08, 3:57 PM
#42

Finns intresse för att samtala om Tenrikyo då ?  Ex lär de världen att vi alla har en Föräldragud på den plats där alla andebarnen föddes (människorna) och att Gud skapade kroppar för oss att låna på denna planeten men att dessa måste lämnas tillbaka till Föräldraguden när vi går över till andra sidan. Föräldraguden heter Tenri-O-No-Mikoto på japanska och Tenrikyo lär oss att alla krämpor och sjukdomar och olyckliga omständigheter är olika former av meddelanden, Guds guidning, aktualisering av himmelsk vård, kallelse till bön och omvändelse. Människans viktigaste uppgift är att ta ansvar för sin frihet att tänka,känna,handla,göra och att hålla sig ren från det damm som förmörkar kontakten med Gud. Världen är en spegel men stämmer ej överens med hur Gud önskar att det skulle vara.

En annan japansk teologi som är snarlik Tenrikyo är Sukyo. Denna teologi namnger begreppen olika men är igentligen samma sak. Tex heter Föräldraguden SU och betoningen ligger mer på att Gud upprätthåller mänsklighten med ljuset hela tiden och jämt och ständigt.

[Mariann]
6/25/09, 8:40 AM
#43

Puttar upp

Choklad
6/25/09, 1:39 PM
#44

Vila i Gud

Låt hans hjärta slå tillsammans  med ditt

Inget annat existerar

Allt innehåller detta ögonblick i en evighetGlad

U R us

[Mariann]
6/25/09, 1:49 PM
#45

#44 UNDERBART!!! Skrattande

Choklad
6/25/09, 6:19 PM
#46

# 45 Tack! Glad

U R us

Upp till toppen
Annons: