Annons:
Läst 2046 ggr
Lionadh
8/17/08, 9:38 AM

Vill du ha rätt eller vill du vara lycklig?

Citerat ur En Kurs I Mirakler, en av få frågor som ställs i kursen:

"-Vill du ha rätt eller vill du vara lycklig?"

Tja, vad väljer du? Hur tänker du? Och ja, det finns bara de två alternativen!!! Skrattande

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Annons:
Lionadh
8/17/08, 9:57 AM
#1

…. det kluriga valet mellan intellekt och känsla… Tål att grunnas över!

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Lionadh
8/17/08, 10:12 AM
#2

Citat:

**Varje kärleksfull tanke är sann. Allt annat är en
vädjan om att bli helad och få hjälp, oavsett vilken form det antar.
**(Ur En Kurs i Mirakler, T-12.I.3:3-4)


Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Lionadh
8/17/08, 10:29 AM
#3

Citerat av David Hoffmeister:

"En stor del av den andliga resan är att ge ditt sinne tillåtelse att ställa frågor."

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

[Mariann]
8/17/08, 10:31 AM
#4

Klart man vill vara lycklig… fast jag hoppas jag har rätt  ;)

Lionadh
8/17/08, 10:44 AM
#5

Skrattande Dagens asgarv!

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

[Mariann]
8/17/08, 11:35 AM
#6

javisst… jag kan vara rolig emellanåt Flört … faktiskt… Glad

 inte så torr som det kanske kan tyckas…. Oskyldig

Annons:
Lionadh
8/17/08, 12:01 PM
#7

Jag minns hur jag var när jag var ung och pluggade… Då måste jag ha rätt för att va lycklig… Detta sökande efter sanningen hela tiden… Och sen sanningen bakom sanningen…. Och sen den bakomliggande orsaken!

Men sen läste jag De dansande Wu Li mästarna och fann Gud i kvantfysiken.

Det blev en intressant kovändning…Glad

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

[Mariann]
8/17/08, 12:12 PM
#8

Någon vill ha rätt… men lurkar om det och träder inte fram…

Lionadh
8/17/08, 12:38 PM
#9

Jag vet att jag verkligen valde att vilja ha rätt den första gången jag fick den här frågan på en kurs. Sen läste jag mer och mer i boken och på nåt sätt förändrade boken mig. Den tog mig från rädsla till kärlek, från intellekt till känslighet.

Jag gillar Kursen, men det kanske ni förstått. Skrattande

Jag vill vara lycklig, fast det gör inget om jag kan få ha lite smårätt ibland…Tungan ute

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

[Mariann]
8/17/08, 1:36 PM
#10

*fniss*

Vera-Trollet
8/17/08, 1:52 PM
#11

Att vara LYCKLIG är för mig det som är viktigast. Har inte alltid varit så men livet har gång på gång visat att det är det allra bästa sättet att må BRA.Vem kan säga vad som är rätt eftersom vi ju alla ser saker och ting på vårt alldelaes egna och spreciella sätt beroende på vad vi har med oss i vår ryggsäck av upplevelser.Även här får jag vara vaken på egot som gärna vill bestämma här, men att vara LYCKLIG är allt det som är goast i livet.

Läste detta för många år sedan:

Vad vill du ha i livet?

Rätt eller Frid?

Du väljer själv!

Kyss

Eremitha
8/17/08, 3:48 PM
#12

#8, Det är jag som lurkar (vilket roligt ord, har aldrig hört det), och det beror på att jag tänker. Och jag tänker ibland ganska sakta Glad.

Som så mycket annat handlar den här frågan mycket om definition av ord. Svaret blir delvis olika beroende på vad man lägger in i begreppen "rätt" och lycklig och vad man associerar till dem.

Frågan har dykt upp förr för mig, och jag har funderat förstås. Jag har förstått att man "ska" svara att man helst vill vara lycklig.

För mig betyder att vara lycklig att jag är tillfreds med livet, känner glädje, livslust, kreativitet. En nivå av lycka handlar också om att inte ha några större problem avseende relationer, ekonomi, vardagstillvaro och så vidare. Men det är en mindre del. Den essentiella lyckan är oberoende av sådant, för den handlar bara om glädjenoch tacksamheten över att finnas till, få vara människa på Jorden, och känna meningsfullhet i det i både ett individuellt och ett större perspektiv.

Och jag är lycklig!

Att ha rätt kan också differentieras. När det handlar om olika åsikter eller viljor finns ju egentligen inte rätt eller fel, så länge det existerar ett tolkningsspektrum. Skilda meningar om hur saker ska utföras, vad man ska göra, vilken musik som är bäst och så vidare, är bara en fråga om att respektera varandras preferenser. I det avseendet har jag inga som helst behov av att ha rätt.

Men i de djupa frågorna, de som handlar om Livet, är det viktigt att vara trogen sin inre sanning och stå fast vid att den är rätt för mig, oavsett hur mycket motstånd jag möter från andra.Bara genom att vara sann mot mig själv på det sättet kan jag uppleva den djupa lycka jag beskrev ovan.

Däremot har jag inget behov av att hävda min övertygelse och till varje pris försöka övertyga andra att komma fram till samma saker. Även om Sanningen om allt är en enda, gör jag inte anspråk på att känna den mer än så som den gestaltar sig för just mig, i just min fas av utvecklingen.

Men jag tycker alltså inte det är självklart att ställa begreppen "lycklig" och "rätt" emot varandra.

Fair Winds and Following Seas!

Vera-Trollet
8/17/08, 3:58 PM
#13

# 12     Tack för att du hittade mycket bättre ord och förklaring än jag kunde. Helt rätti allt du skrivit!

Annons:
Mavios
8/17/08, 5:04 PM
#14

Svår fråga, jag valde "Lycklig" om rätt och lycklig skulle vara varandras motsatser.
Sedan vill man ju inte vara lycklig, och omedveten om att man är heeeelt fel ute och cyklar… Jag vill ju vara på rätt väg och lycklig.


Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.

Lionadh
8/17/08, 5:09 PM
#15

Vilka underbara svar ni alla ger! Tack för dessa insikter och tankar om den lite kluriga frågan. Kyss

När jag tänker efter är det just kommunikationen mellan tanke och känsla som gör livet värdefullt för mig. Inte fastna i känslor och inte över-intellektualisera heller…

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

[Mariann]
8/17/08, 6:27 PM
#16

Där håller jag med i #12 … därav mitt svar hoppas jag har rätt… ;)

för frågan i mig ställdes mot min livsförståelse…

men oftast har jag mött/sett denna fråga i andra sammanhang som ett svar när man är oense och motparten inget mer har att komma med av argument… då dyker alltid denna fråga upp till mig/de från motparten….

men i den meningen tänkte jag inte på det  nu… så därav mitt svar x för lycklig men hoppas jag har rätt!!!

Blissis
8/17/08, 8:24 PM
#17

Ja det kan bli problem om man vill att andra ska tycka som en själv… En del människor vill helt enkelt inte lyssna på andra och deras sätt att se på saker utan vill alltid ha rätt och känner att andra är emot dem om man inte håller med. Alltså har en åsikt blivit en identifikation. Man klarar då inte av om andra tycker nåt annat. Man lyssnar inte och tar inte in andras sätt att se då de blir ett hot mot ens egen identifikation och i grunden kanske det handlar om att "tycker du inte som jag så älskar du inte mig".

Jag kan själv komma in i det ibland. Om man upplever att någonting är viktigt och man blir rädd för att den andre inte ska förstå och ta in vad man menar. Men det är ju själviskheten i mig som då talar. För mig hjälper det då att släppa den strävan och den rädslan som är förknippad med frågan. Ta in tillit istället och ta ett steg tillbaka och försöka se vad som pågår och lägga fokus på vad den andre vill säga istället för fokus på mig själv och vad jag vill säga. Och även om det känns fel det den andre säger bara betrakta även det och den värderingen och frikoppla mig från den.

Tunrida
8/17/08, 10:48 PM
#18

#17 Tack för din mycket bra beskrivning, den ramlade rakt in i mig.
"Alltså har en åsikt blivit en identifikation". Yes, känner igen det där, i mig själv och i andra. Vi är så lika under den skenbara ytan, tänk vad lätt det är att glömma det…

Som du säger, ta ett steg tillbaka och betrakta, frigöra sig från sin identifikation. För annars kan man ju inte se den större bilden, man fastnar i sin egen lilla tavelram där den andras tavla inte passar in. Skrattande

#15
"Inte fastna i känslor och inte överintellektualisera heller."
Ja precis. Medelvägen. Tack för de orden!

Förresten, jag svarade "lycklig", utifrån min tolkning av frågan, som är att vandra medelvägen. Rätt väg för mig. Så då kan jag både vara lycklig och "ha rätt" kanske. Tjoho! Skrattande

Hoppfull
8/18/08, 11:27 AM
#19

Jag svarade oxå lycklig men instämmer med övrigas beskrivningar.

Jag kan oxå känna mig lycklig över att bara få ta del av andras tankar, inte försöka övertyga dem om mina, jag tycker att det är viktigt för bredden i mig.

Den gång jag däremot hamnar i försvar, som väl är det som beskrivs som att ha rätt, är när min person ifrågasätts. När fokus förflyttas från sakfrågan till att ifrågasätta hur jag kan veta sådant, eller varför just jag skulle kunna uttala mig osv. Då har diskussionen flyttats från ämnet till personen och där har jag svårt att inte ta illa vid mig och bli ledsen.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Lionadh
8/18/08, 11:56 AM
#20

Fullkomligt underbart att läsa era svar! Kyss

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Annons:
Farwuq
8/18/08, 12:02 PM
#21

Bättre att vara lycklig och ha fel, än ha rätt och vara olycklig.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Blissis
8/18/08, 12:13 PM
#22

#21

Ja, Dr Phil har haft program om detta och det är rätt tragiskt att se dessa människor förstöra hela familjesammanhållningen med sin ångest om de inte får rätt. De andra i familjen körs över fullständigt och blir mer och mer förkrympta.

Upp till toppen
Annons: