Annons:
Läst 3245 ggr
OlgaMaria
2010-09-09 23:30

Religion.ifokus ?

Hej!

Jag känner och tror att det finns behov av en religion.ifokus.se eller tro.ifokus.se som kan vara en mötesplats där man kan diskutera religion och tro ur vilket perspektiv som helst. Det ska vara en plats där det är ok att tro vad som helst men där man också kan få höra vad andra tror.

Jag känner inte att jag vill starta denna sajt men slänger ut frågan här om det finns någon som skulle vilja ta i detta?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Gaiatri
2010-09-09 23:50
#1

Jag tror också att det skulle vara bra med en religion ifokus…

Sajtvärd på Andlig utveckling

taylor__lambert
2017-01-11 09:16
#2

Ja, religion iFokus skulle behövas, speciellt om man som mig vill ha svar som inte är speciellt lätt att finna. tro.ifokus (som finns numera) verkar mest innehålla kristna troende och jag är osäker på om de kan svara på mina frågor gällande annan religion.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

setfree
2017-01-11 10:23
#3

#0 Bra förslag Olgamaria

Hoppas någon kan starta den.

taylor__lambert
2017-01-11 10:37
#4

Verkar finnas en på fria.ifokus, men den verkar inte ha tagit sån stor fart. Startades förra året och har bara tre inlägg. Kanske om någon vore manad att ta fart på den sajten kanske den sedan blir en "riktigt" iFokus sajt.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

tarantass
2017-01-11 15:12
#5

Ett krux är väl att de flesta som är intresserade på det sättet att de vill Starta en sajt är det just utifrån en egen tro. Då kan det bli svårt att undvika att mest trosfränder dras dit och att andra inte finner sajten så givande.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

OlgaMaria
2017-01-11 15:27
#6

#5 Ja så är det! Dock verkar det finnas ett intresse för folk från olika sätt att tro att prata med varann, vilket märks på de olika forumen då och då. Men frågan är hur ett nytt forum skulle utformas för att fylla en bra funktion. Nu var det mer än sex år sen jag skrev detta inlägg, hehe. Vet inte riktigt vad jag tänker om saken idag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Sommarek
2017-01-11 16:57
#7

Det finns ju i alla fall Wicca, Jesus, Buddhism och Nyhedendom. Frågan är vad man skulle kunna diskutera rent allmänt om religion?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

tarantass
2017-01-11 17:11
#8

#7: … och Andlig utveckling, där man kan tycka det skulle få plats utvecklande diskussioner om olika religioner och andra tro:r. Och Andlig skepticism, där dock stämningen så länge jag orkade titta in var sådan att ingen diskussion kom ur startblocken.

Jag kan se en vits med att låta olika erfarenheter och tolkningar brytas även på det här området. De kan ju vara nog så olika. Jag kan också, utöver det mer "andliga", se en insiktsvidgande makt i ett mer "intellektuellt" utbyte, som många i de här sammanhangen betraktar som "futtigt" eller "hårklyverier", ointressant i förhållande till de konkreta erfarenheterna. Trots att vi kan se på många områden att just egna erfarenheter kan göra folk omotiverat tvärsäkra som få andra ting…

Men det förutsätter stor beredskap att lyssna och stor distans till de egna erfarenheterna hos en kritisk massa aktiva samt sajtpersonal som verkligen kan sätta sig över sina egna uppfattningar.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

retep
2017-01-11 19:59
#9

Varför inte skriva på tro.ifokus.se Det började bra där, men nu tycks det mest bara vara Håkansson som gör inlägg

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

retep
2017-01-11 20:39
#10

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

retep
2017-01-12 13:45
#11

Eller så kan man skriva här…

Jag skulle säga att min tro är vid och omfamnar flera trosuppfattningar. Upplever inte att jag är religiös i meningen att jag tillhör en viss religion. Tänker att religion och andlighet egentligen är olika. Religion är vår skapelse i det att vi tror, medan andlighet mer är en naturlig kraft, en pulserande energi av  erfarande och upplevelse. Och visst är det så att tro ger en upplevelse, men, den ger inte en upplevelse grundad i att man erfarit. Och det för att erfarande ligger bortom tro, känsla och tanke.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Sommarek
2017-01-12 13:52
#12

#11 Inte alla religioner är skilda från andlighet.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

retep
2017-01-12 14:41
#13

#12

Nej, det menar jag inte att de är.

I alla religionen finns det andlighet, eller rättare sagt människor som är andliga.

Å andra sidan finns det också religiösa som inte är andliga.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
tarantass
2017-01-12 17:52
#14

#11 - #13

Beror förstås på hur man definierar "andlighet" respektive "religion". En vanlig stötesten, att orddefinitioner skymmer vad olika parter egentligen menar.

Direkt erfarenhet av något man uppfattar som översinnligt hindrar inte folk att bli oense om vad det är, tyvärr. En orsak till det kan vara att vi omöjligt kan beskriva något – ens för oss själva – utan att först tolka det. Det är helt enkelt så vårt förhållande till den här världen funkar.

Och tolkningsledet är personligt och delvis kulturellt, och kan därmed vara olika mellan olika personer, hur universell erfarenheten än må ha varit.

Det är ett område man skulle kunna öka sin klokhet på genom "tvärpolitisk" diskussion.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: