Annons:
Etikettandlig-utveckling
Läst 68 ggr
FataMorgana
2023-05-03 16:58

Underskatta inte tystnaden / den inre stillheten

Jag tror att det finns alldeles för många människor där ute (och när jag skriver om människorna där ute så inkluderar jag även mig själv till människorna där ute) som underskattar den inre tystnaden.

Det finns så många andligt upplysta personer där ute, som zen-mästare, satsang-lärare, non-dualister eller vad dom nu kallar sig för, som uppmuntrar oss genom sina texter och Youtube videos, att tysta ner den inre dialogen och helt enkelt att sluta söka efter svaren från böcker eller från andra personer. Men ändå gör vi det inte eller har svårt att göra det. Dom flesta av oss i alla fall.

Vi vill ha svar, vi vill veta, vi vill ha kunskap, vi försöker och försöker att tillfredsställa vårt hungriga ego, men det hjälper inte. Vi kan aldrig förstå oss på det som ligger bortom förståndet och bortom tid och rum med vårat förstånd och så länge vi försöker förstå oss på allt, så sätter vi bara krokben för oss själva och hindrar oss från att erfara vår sanna natur.

Det är som Osho metaforiskt sa en gång, att bara en kan prata samtidigt. Endera är Gud tyst och du talar, eller så talar Gud och du är tyst. Båda kan inte tala samtidigt.

Med detta ville jag bara ha sagt, att glöm inte bort den inre tystnaden och stillheten och hur viktigt det är att tömma sig från alla sina tankar och funderingar ibland och att bara vara 😊

  • Redigerat 2023-05-03 17:13 av FataMorgana
Annons:
Condor
2023-05-04 10:01
#1

#0:

Tänkte att den här texten av Osho passar bra:

Dina tankar har varken rötter eller hem; de vandrar som molnen. Så du behöver inte bekämpa dem, du behöver inte vara emot dem, du behöver inte ens stoppa dem.

Du måste verkligen få ner detta till din kärna, för nästan alla som först börjar med meditation börjar vilja stoppa sina tankar. Och när du väl börjar vilja stoppa tanken, slutar den aldrig, aldrig, för bara ansträngningen att stoppa den är igen en tanke. Ansträngningen att vilja meditera är en tanke, blotta önskan att uppnå Buddhaskap är en tanke. Och hur ska du stoppa en tanke med en annan? Hur vill du överhuvudtaget få den mentala processen att stanna om du sätter igång en annan mental process för att göra det? Sedan klamrar man sig fast vid den andra, och det här fortsätter i det oändliga. Då kommer man aldrig till slutet.

Slåss inte – för vem är det som slåss? Vem är du? Inget annat än en tanke - så gör inte en tanke till ett slagfält för andra tankar. Snarare gör dig själv till ett vittne och titta på tankarna när de flyter förbi. De slutar; men inte för att du tvingar dem att sluta. De slutar när du blir mer medveten, inte för att du har ansträngt dig för att stoppa dem.

Upp till toppen
Annons: