Annons:
Etikettövrigt
Läst 51 ggr
Condor
4/18/23, 3:53 PM

11 Dagar utan sömn...... blev han upplyst?

Den här killen i klippet försökte att ta ett nytt världsrekord i att hålla sig vaken. Han klarade det inte, men var vaken i 11 dagar. Han berättar om sina erfarenheter i klippet.

Att hålla sig vaken för att komma in i ett annat tillstånd är inget nytt", förklarar han. Vi domineras av en hjärnhalva som har "låga batterier". De går i 12 till 18 timmar och sedan blir vi trötta. Vi pratar sluddrigt, blir klumpiga och ouppmärksamma De flesta av oss ifrågasätter inte det, bara gå och sova och ladda batterierna."

Men om du inte ger efter för denna sug att sova, "berövar du det rationella sinnet, det själviska sinnet, sömn, och dess batterier är tömda. Det känns naturligtvis inte bra… men när du gå utöver det, så gör också förmågan [det rationella sinnet] att ha kontroll, att bryta ner, och det är där du börjar få glimtar av andra sidan av hjärnan, det andra jaget.

Det är ju precis det som kan hända i meditation. Undrar om han erfor samadhi?

Annons:
snowy00
4/18/23, 4:12 PM
#1

Intressant.
Det måste vara svårt att inte slumra till efter några dagar. Tror inte jag hade klarat så länge. Som max händer det att jag missar en hel natts sömn nån gång ibland när jag inte kan somna (lite mer än 1,5 dygn utan sömn), men då sover jag gott natten efter som tur är.


Condor
4/18/23, 4:23 PM
#2

#1:

Undrar om man får hjälpa till med kaffe och red bull för att det ska räknas som världsrekord? 😁

Jag har varit vaken upp till mellan 40 och 50 timmar och kan inte föreställa mig att klara det mycket längre. Men min rationella hjärnhalva var fortfarande aktiv och hade fortfarande kontrollen.

Jag tycker att meditation är en behagligare metod. 😊

snowy00
4/18/23, 4:55 PM
#3

#2:

Samma här 😊 man har ju hört att de som fastnar i snön och riskerar att frysa ihjäl nästan väljer sömnen i stället för att överleva i vissa situationer.

Så förhoppningsvis fick han använda red bull hehe 😁


Upp till toppen
Annons: