Annons:
Etikettreiki
Läst 206 ggr
FataMorgana
2023-04-05, 12:31

Tror du på Reiki, meditation och yoga?

Ibland när jag läser omkring på olika sidor, slår det mig hur många lustiga kommentarer man stöter på 😄

Vad som jag finner speciellt lustigt är kommentaren: ”Tror du på Reiki”. För mig är det precis samma sak som om någon skulle fråga en annan: "Tror du på Yoga", "Tror du på meditation" eller varför inte: "tror du på äpplen"

Det är ju klart att de flesta inte sysslar med Reiki och inte vet vad Reiki handlar om, så sur kan jag inte bli över dessa kommentarer, för hur skulle folk som inte sysslar med Reiki ens kunna veta vad det handlar om? En gång i tiden ställde jag mig säkert samma fråga jag med, så det är okej om andra också gör det.

Men ju längre tid jag som jag lever med Reiki, desto lustigare tycker jag ändå att frågan blir. För mig som sysslat med Reiki i över 15 år är det så självklart att Reiki inte är någonting man behöver tro på, precis som att man inte heller behöver tro på meditation, yoga eller på att äpplen smakar sött.

Det är bara är sätta sig ner och meditera, göra yoga eller att ta en tugga av äpplet för att känna smaken av dessa saker. Vem som mediterar i årtal eller gjort yoga i åratal vet hur välgörande det är för kropp och sinne och så är det med Reiki också.

Att dagligen känna hur den gudomliga energin flyter genom händer och kropp och att få erfara dess positiva effekter när man medvetet arbetar med energin gör att frågan om tro försvinner och byts ut mot en inre visshet i stället.

Energin ger så mycket mer än bara healing. Den ger lugn och avslappning, harmoni, lycksalighet, meditativa tillstånd och sist men inte minns lär man känna guds kärlek genom den gudomliga energin. Efter sådana erfarenheter kan man inte längre tro, utan man vet vad Reiki är och hur gott för kropp och sinne Reiki är 😊

• Redigerat 2023-04-05, 12:31 av FataMorgana
Annons:
Condor
2023-04-05, 13:02

#0:

Många kopplar ihop andlighet med tro. Religionernas gudar måste man tro på, för ingen människa har någonsin sett t.ex. Jahve, Allah, Zeus eller andra påhittade gudar.

Man kan också bara tro på flummet som sprids ut med en "andlig etikett", t.ex. uppstigning till den femte dimensionen, demoner, andar och andra påhittade väsen, för det är ingenting som kan verifieras på något sätt, men charlataner missbrukar människors tro på dessa saker.

När det gäller reiki, så är det först och främst distansbehandlingar som inte passar in i människors föreställning av världen. Tänk på hur du själv inte trodde på det och sen öppnades det en helt "ny värld" för dig, 😄 som man kan erfara och inte behöver att tro på.

När den första reiki boken kom ut, stod det i den att man behöver ju heller inte tro på smaken av ett äpple, för man kan bita i det.

rore
2023-04-06, 10:53

Ja, det är minst sagt intressant att se vissa rubriker skrivna av människor med bestämda åsikter. Och ställer frågan:
Tror du på?

Samtidigt råder det en stor förvirring bland var och en. För väldigt många människor vet inte ens vad de själva tror på.
För deras åsikter antar jag bygger på en tro som de inte ens är medvetna om🫨.

Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

rore
2023-04-06, 10:59

#2: fortsättning:

Avslutningsvis så avrundar jag det påståendet med:
Att det vi tror på.
Det blir vår verklighet.
Allting finns!
Därav alla labyrint liknande teorier som vi människor går vilse i om livet och om andlighet.

Glad påsk på er!

Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

Condor
2023-04-06, 11:37

#3:

Men man måste skilja mellan en subjektiv och en objektiv verklighet. Förr i tiden trodde man t.ex. att om någon blir sjuk, är det antingen guds straff eller demoner och liknande som är orsaken till sjukdomen. Det var dåtida människors subjektiva verklighet. Men den är overklig.

Den objektiva verkligheten ser annorlunda ut, för sjukdomar orsakas t.ex. av genetiska faktorer, virus, bakterier, svamp, dålig kost och livsstil, gifter, stress och ofta är det en kombination av flera saker. T.ex. kan stress, dålig kost eller livsstil försvaga immunförsvaret så att man blir mer mottaglig för t.ex. virus, svamp eller bakterier.

Förr i tiden visste man inte om sådana saker. Det saknades vetenskaplig forskning. Därför trodde folk på det som passade in i deras föreställning av verkligheten och det var religionerna som gav folk den föreställningen. Religionerna blockerade till och med den vetenskapliga forskningen och tolererade den bara om den inte stod i motsägelse till deras läror.

Inom det andliga finns det saker som ligger utanför vetenskapens möjligheter. Saker som man inte ens kan föreställa sig eller förklara med ord, utan som man bara kan erfara. Men även här väljer många att tro på saker som andra talar om för en i stället för att själva söka erfarenheterna som visar sanningen, dvs. den objektiva verkligheten.

Tar vi t.ex. reiki energin. Det är en objektiv verklighet som alla kan erfara. Men för många passar det inte in i deras föreställning av världen, så dom testar inte ens ut det. Bibeln klassar den delen av verkligheten som något ockult och sataniskt och det finns fortfarande många som tror på bibeln. Religionerna blockerar verkligheten än idag.

På den andliga vägen gör man sig av med tro och föreställningar och försöker att erfara sanningen.

Glad påsk till dig med!

• Redigerat 2023-04-06, 11:38 av Condor
FataMorgana
2023-04-06, 11:47

#2: Syftar du på mig och min rubrik eller helt allmänt? Jag förstår inte riktigt vad du menar.

rore
2023-04-06, 11:49

#5: syftar inte alls på dig. Bara mina tankar som kom i print. 🙂

Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

Annons:
FataMorgana
2023-04-06, 11:58

#6:

Okej, tack för klargörandet 🙂 Blev förvirrad jag med (på tal om vad du skrev om förvirring) 😄

rore
2023-04-06, 12:38

#4: Condor jag förstår vad du menar.

Det jag tänker är att varenda individ som vandrar och har vandrat här på jorden. Har sin egna upplevda verklighet i den kropp som kan liknas vid jorden.
Den kroppen innebos av åtskilliga tankeinvånare som lever sitt eget liv i huvudets by. Där erfarenheterna sätter upp regelverk för hur var och en lever och vad var o en tror på eller ens är beredd att försöka sig på.

Andra människor kan guida oss eller manipulera oss på vår väg.
Och vi kan känna oss lurade av andra.
När vi inte lyssnar inåt till vår egna inneboende kraft. För många är vi som lagt ansvaret för oss själva hos andra. För att vi inte trott på oss själva.

Den andliga vägen som jag ser den är både brokig och krokig för den enskilda människan att gå.
Det finns många vägar att välja på.
Även om valen vi gör ofta styrs av rädsla och osäkerhet.
Och rädsla och osäkerhet levandegörs i den verklighet vi befinner oss i.

Fråga mig inte hur jag tänker när jag skriver som jag gör. För på det har jag nog inget svar 😇

Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

rore
2023-04-06, 12:40

#7: Ledsen för det. Men när fingrarna skriver är det nog som så att hjärnan frikopplats för mig. Och det kan vara svårt att hänga med.🙃

Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

FataMorgana
2023-04-06, 13:31

#9: Ingen fara 🙂

Condor
2023-04-06, 13:32

#8:

Vi alla individer har samma sinnen att uppfatta världen med, men vi tolka sinnesintrycken olika. Sen är det regelverken som avgör hur vi tolkar.

Tar vi som exempel Fata Morganas syster. En mycket rationell människa som absolut inte tror på saker som reiki och energier i samband med andra österländska läror. När Fata Morgana en gång ville visa henne reiki och la händerna på systerns rygg, kände hon kribblandet och sa "men det är ju du som rör på fingrarna". 😄

Det var hennes (fel)tolkning av upplevelsen, enligt hennes regelverk. Men det var inte ett regelverk pga erfarenheter, utan av hennes föreställnng av verkligheten. Sen avbröt hon, för hon ville väl inte ha bevisat att det har en verkning, för då skulle hela hennes föreställning av verkligheten rasa ihop.

Att lyssna på den egna inneboende kraften är svårt för dom som inte har inkluderad den i deras föreställning av verkligheten. Och om man beslutar att inkludera den, vet man ju inte riktigt vad man ska inkludera om man inte har erfarit den. Jo, ibland kan det vara krokigt och brokigt. 😄

FataMorgana
2023-04-06, 14:19

#9: Glömde förresten att önska dig med en glad påsk 😊

rore
2023-04-06, 14:54

#12: 🐣

Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

Annons:
rore
2023-04-06, 17:40

#11: Ja, jag tror ju att vi behöver vara öppna nog för att våga språnget ut i det som är främmande.
För det är många gånger en skrämmande resa som vänder upp och ner på tillvaron.🙂

Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

FataMorgana
2023-04-06, 18:57

#14: Ja resan kan verkligen vara skrämmande ibland, men det är allt värt det 🙂

rore
2023-04-06, 18:58

#15: Absolut är den det 🌼

Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

snowy00
2023-04-06, 21:12

#11:

Tar vi som exempel Fata Morganas syster. En mycket rationell människa som absolut inte tror på saker som reiki och energier i samband med andra österländska läror. När Fata Morgana en gång ville visa henne reiki och la händerna på systerns rygg, kände hon kribblandet och sa "men det är ju du som rör på fingrarna". 😄

När du skriver så kommer jag att tänka på en gång när jag för en släkting visade att mitt huvud rörde sig av sig själv, pga "automatisk yoga"-rörelser som jag skrev om här förr. Släktingen sade bara "nog är det väl du själv som rör på huvudet". Det var ju inget illa menat, men det var ju bara en del av personens verklighetsbild.
För strax över 15 år sedan hade jag nog själv inte kunnat tänka mig att någons huvud, och kropp, skulle kunna röra sig av sig själv… Innan jag själv fick erfara det.

Condor
2023-04-07, 09:10

#17:

Men saken är ju den, att fingrarna inte rör på sig när man behandlar med reiki. Men det kan kännas som om de skulle vibrera när energin flyter.

FataMorgana
2023-04-07, 18:17

#17: Ja så kan det också gå 😄 Det finns nog mycket som man förr själv inte hade kunnat tänka sig att var möjligt eller ens existerade. Hela mitt liv vändes totalt upp och ner och hela min verklighetsbild som jag hade på den tiden rasade ihop när jag hade min kundaliniresning. Idag kan jag inte förstå hur jag kunde se på saker och ting så som jag gjorde då 🙂

snowy00
2023-04-07, 21:21

#18:

Jag drog bara ett likhetstecken mellan det du beskrev om FM, och det jag beskrev i #17. Menade inte att det är exakt samma sak, bara att själva skeendet påminner om varandra i det stora hela.

#19:

Nej, precis. Det är lite samma här😊

Annons:
Condor
2023-04-08, 11:11

#20:

Ok, jag förstår.

Upp till toppen
Annons: