Annons:
Etiketterövrigtandligt-inspirerat-texter-dikter
Läst 183 ggr
snowy00
2023-03-23 17:32

Vara tacksam för/uppmärksamma "småsaker"

De senaste två dygnen har jag inte haft tillgång till min toalett i lägenheten😂, eftersom den inte funkade som den skulle, och ibland när det är strömavbrott, eller något fel så man inte har rinnande vatten i lägenheten på några timmar eller så, kommer jag att tänka på hur beroende man är av dessa saker. Man använder ju vattnet för att dricka, laga mat, och till hygien… Strömmen driver ju bl a kylskåp och frys, och toaletten är det ju uppenbart vad den gör för nytta.

Men brukar tänka på när man får tillbaka dessa saker som man alltid tar för givet att man glömmer att vara tacksam för dem… Nu är det ju så att om man bodde i skogen och hittade sin mat där, och hade tillgång till vatten i form av åar och bäckar, mm, skulle man ju inte vara beroende av ström, vatten och toalett. Men man märker i samhället att man knappt klarar sig timmar utan dessa saker som man oftast inte tänker på att man har, och tar helt för givet, då när man inte har de på ett tag.

Så tänker då att det kanske är bra ibland att uppmärksamma dessa grundläggande sakerna som vi ofta tar för givet här i livet och inte tänker på så ofta att vi har. Ungefär som att man först förstår hur viktig luften är för en om man håller på att drunkna.

Kanske är det andlighet också, att uppmärksamma dessa "småsaker" ibland, och påminna sig om inte alla människor har tillgång till allt detta… Och hur det skulle vara/kännas om den tillgången försvann för en själv 😊 så kanske man känner sig lite mer tacksam på köpet.


Annons:
Condor
2023-03-23 18:06
#1

#0:

Ja, ibland lär man först att uppskatta det som man har och som man anser är självklart, om man någon gång inte har det. En av reiki principerna låter "just idag är jag uppfylld av tacksmhet". Så länge man inte uppmärksammar vad man har, känner man heller ingen tacksamhet.

Det gäller inte bara saker som el och vatten, utan också att det finns människor som är där för en när man behöver dom.

Men att inte ha ett WC på 2 dygn är hårt. Tror inte att jag skulle kunna hålla tillbaka så länge. 😄

Att bo i skogen och hitta och laga sin mat själv, utan el, vore ju inte så illa, om det skulle finnas någonting att hitta och om vattnet vore rent. Men ved för att värma och laga mat finns det alltid. Upp till när jag var 6 år gammal, hade vi ingen elektrisk spis, utan en som gick på ved. Vi hade inget kylskåp, men det fanns en liten mataffär bakom nästa hörn där man köpte saker som mjölk varje dag för att ha det färskt. Vi hade ingen dammsugare, inget varmvatten och fick värma vattnet på vedspisen för att tvätta sig och vi hade heller ingen telefon.

Idag är man beroende av allt möjligt. Idag klarar man sig inte ens utan internät. Min tacksamhet är begränsad för alla dessa nya saker. 😁

snowy00
2023-03-24 04:59
#2

#1:

Det var ganska hårt utan egen WC i två dygn. Lånade WC ett par gånger iaf, men hade ont i magen en stor del av tiden. Men det fick mig som sagt att uppmärksamma och känna att en WC nästan är lyx, i alla fall känns det så när man inte har en.😅

Precis, det är nog kämpigt att bo i skogen, man är ju fortfarande beroende av mat, vatten, och värme. Men på ett annat sätt.
Brukar se program om de som bor utan el i Alaskas vildmark (dokumentär), och det är väl ungefär för dem som du beskriver att det var för dig som liten.

Skulle heller inte säga att jag är rakt tacksam för sånt som datorer, internet, TV, mobiltelefoner…. Man använder de för att de finns (och det uppstår ett visst beroende)… Men det är inte som med mat, tak över huvudet, värme, och kläder, mm.😊


  • Redigerat 2023-03-24 05:01 av snowy00
Condor
2023-03-24 09:33
#3

#2:

I Alaskas vildmark kan man bara överleva som köttätare, eftersom det för det mesta är vinter där. Men jag skulle kunna föreställa mig att bo i enödet i ett varmt land, att odla sin egen mat i trädgården, att ta vattnet från sin egen brunn och tillverka sin egen el med solpaneler och vara helt oberoende av "civilisationen".

Värmen håller på att bli till lyx igen. Den har varit självklar tills nu, men med tanke på priserna för energi, får man väl frysa på vintrarna i framtiden. Mat håller också på att bli till lyx, speciellt om man vill ha ekologisk giftfri mat. Då var det bättre för tusentals år, när man fick ta för sig vad man ville i naturen och det också fanns vad man behövde. Men nuförtiden räcker inte naturen till alla människor. I bästa fall kan man hitta svampar där.

Internet är ju bra, för man kan ta till sig nästan informationer som man behöver, sända meddelande snabbare än med posten, telefonera till utlandet utan höga kostnader. Men nackdelarna är att man behöver internet för att leva. Alla banksaker går via internet, vill man köpa en ny dator, finns det inga affärer längre där man kan titta på sakerna, utan det går bara online och allt fler saker kan man bara beställa online nuförtiden. Och hur lever man om datorn går sönder och man inte har pengar för en ny, för att elföretagen snor ens pengar? Samma med smartphones. Vad gör man om man vill betala med smartphone och akkun är tom?

Vi får nog räkna med att allt fler saker som vi tills nu har betraktat som en självklarhet kommer att bli till lyx i framtiden.

FataMorgana
2023-03-24 17:54
#4

#0: Det var ett bra skrivet inlägg 😊 Tänker att det bara kan vara bra att uppmärksamma sig själv om även de små sakerna som vi har, men som inte alla har tillgång till. Så väcks vår medkänsla för andra, vad som kan göra oss lite mer givmilda ibland. Redan en liten sak kan göra en annan människa överlycklig.

snowy00
2023-03-24 19:21
#5

#3:

Jag tänkte som du, att de äter ju i stort bara kött när man ser på programmen, som de jagar själva. Och det passar ju inte en vegetarian. Men tänkte också att jag kunde tänka mig att bo där man kan odla maten, kanske ha några höns som mår bra, som ger ägg, osv (om man nu äter ägg). Mer ekologiskt än så kan det ju inte bli 😊

Jo, paprika t ex är en lyxvara nu. Fick sluta köpa det då bara paprikan jag åt blev ett halvt tusen kr i månaden. Och då var det inte ekologiskt, för den verkar vara dubbelt så dyr…

Tänkte också det, utan internet och dator/mobil hade vi ju inte kunnat skriva, och ha kontakt så här som vi gör nu. Så det för ju nåt gott med sig också.

#4:

Tack, ja eller hur, så är det ju 😊


Condor
2023-03-25 11:34
#6

#5:

Paprika kan man odla själv om man har en balkong eller trädgård, eftersom plantorna inte är så stora. Då kan man även välja att köpa de goda sorterna, som EU har förbjudit i affärerna, för att de inte motsvarar storleken som paprika måste ha.

Tomater har också blivit svindyra och dom brukar vi odla på balkongen varje år. Förra året hade vi dock ett invasivt "skadlingt väsen" 😄 på tomatplantan, som har sitt ursprung i östra Afrika och som inte har naturliga fiender här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nezara_viridula

De sprider sig i Europa just nu. Förra året förintade de mer än halva skörden. Det finns inga lagliga pesticider som hjälper. I vanliga fall överlever de inte vintern, men pga klimatförändringen överlever de nuförtiden.

Annons:
snowy00
2023-03-25 23:35
#7

#6:

Nu blev jag faktiskt sugen att odla paprika på min altan under sommaren 🤔 har tänkt sätta dit nå blommor/andra växter för utseendets skull, men kanske skulle man prova odla paprika i stället/också nån gång.

Här i Sverige verkar tomat vara relativt "billig" än. Minns inte vad den kostade innan prisökningarna, men man får en medelstor tomat för 5 kr här. Jämfört med paprikan som kostar 15 kr styck ca.

Hm, tycker jag känner igen det skadliga väsenet. Har för mig jag sett många sådana på typ björkblad här när man var mindre, men kan ju vara nåt liknande oxå om den du menar kommer från Afrika.


Condor
2023-03-26 11:33
#8

#7:

Vi köper och odlar mest cherrytomater, som vi lägger på brödet eller använder för sallader. En förpackning som man klarar sig i ett par dagar med kostar ungefär 3 euro (ungefär 30 kronor). Det brukar att vara så att det befinner sig både omogna och för mjuka tomater i förpackningen, så man måste alltid kasta bort en del. Vi odlar först och framst för att självodlade smakar bättre och är alltid färska.

Dom "skadliga väsen" 😄 som du såg i Sverige var nog den här sorten, som liknar dom i länken i mitt föra inlägg:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Grön_bärfis

Men det finns ett par små skillnader. T.ex. har bärfisen inte raden av de där 3 små prickarna.

Om du har en altan, kan du ju odla en hel del grönsaker själv. Vi skulle gärna vilja ha en trädgård. Då skulle vi odla dom flesta grönsakerna själva.

snowy00
2023-03-27 13:19
#9

#8:

Okej, tänkte att jag nog kunde börja med att prova odla en kruka "körsbärstomater" (små tomater) i köksfönstret kanske nästa vår. Läste att det går inomhus också. Så kan man kanske utöka med att odla på altanen sen om det passar. Men ja, det hade ju främst varit för att det är kul, och smakar godare…🙂

Aaaha, ja det var nog "bärfis" jag sett, känner till och med igen namnet.😄

Hade varit kul att kunna odla alla grönsaker själv. Men om man äter en stor tomat, och en paprika om dagen krävs det mycket skörd (ca 365 st per år av vardera, för en person). Jag vet inte hur många plantor som krävs för det. Säkert flera hundra?


  • Redigerat 2023-03-27 13:20 av snowy00
Condor
2023-03-27 13:50
#10

#9:

En tomatplanta är nog för stor för köksfönstret. Våra brukade att vara över 2 meter stora och inte ens krukan skulle få plats på köksfönstret. Det finns även små sorter, som bara blir en meter eller så, men dom blir i stället bredare, med många sidogrenar.

Klart att man inte kan odla hela året. Dom första brukar att vara skördfärdiga (här som vi bor) i mitten eller slutet av Juni. Sen är vi självförsörjande ända tills Oktober. Vi brukar att köpa en liten planta, ungefär 20 cm hög i April och om vädret är bra, brukar den växa ganska snabbt.

Dom där små sorterna, som bara blir en meter, brukar man se i affärer med redan mogna tomater på sig. Vi köpte en gång en sådan, men den hade vita flugor på sig och sen flög dom över till den stora tomatplantan. Dom brukar ju odlas i växthus och kan lätt ha flugornas ägg på sig. Köper man en liten planta med 20 cm är risken mindre. Vi brukar varje år kämpa mot vita flugor, tripsar och stritar. Dom kan man hålla så mycket i chack att man ändå har en bra skörd. Men mot dom där gröna kräken hjälper ingenting.

När dom kryper ut ur äggen, ser dom ut som små svarta nyckelpigor med vita prickar. Dom suger på tomaterna. Vi plockade bort dom per hand, men ändå överlevde så många att dom blev till vuxna gröna kräk och till slut fanns det knappt tomater kvar som inte hade sugställen.

  • Redigerat 2023-03-27 13:50 av Condor
snowy00
2023-03-27 18:57
#11

#10:

Ok, jag kollade lite i denna länk och det verkar funka för den personen, även om en stor del av fönstret täcks av plantan. Men det är klart att altanen är bättre, så länge det man odlat får vara ifred från andra än insekter (alltså människor).

Tänkte mer på antalet tomater man kan få, att det inte går att odla året om pga säsongen vet jag ju. Men du menar att ni är självförsörjande under några månader på en planta?(med tanke på antalet tomater som går åt då)


Vi odlar tomater inomhus i ett österfönster mellan april - november. Totalt blir det sammanlagt ca 400 tomater.
  • Redigerat 2023-03-27 19:02 av snowy00
Condor
2023-03-28 08:53
#12

#11:

En planta i "vanlig storlek" kan man vara självförsörjande på under flera månader. Det är ju flera hundra tomater under hela sommaren. Men dom där små plantorna i din länk har inte tillräckligt med skörd.

Condor
2023-03-28 14:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#11:

Tillägg:

Här är ett foto av en planta som vi hade en gång. I vanliga fall brukar man att klippa bort sidogrenarna och till slut toppen och ställer flera plantor brevid varandra.

Med balkongodling är det en annan sak, om man inte har en jättestor balkong. Har man bara plats för en planta, är det här sättet att odla kanske bättre. Jag brukar bara att klippa bort de övre sidogrenarna och när den är 2 meter klipper jag av toppen. Då har man en liknande effekt som när man ställer flera plantor brevid varandra.

Annons:
snowy00
2023-03-28 16:22
#14

#13:

Det var många tomater på en planta. Intressant att man kan vara självförsörjande så på bara en planta i vanlig storlek.

Jag tänkte mig att man kanske bara skördar en planta en gång per säsong, men om det växer ut nya tomater under hela säsongen är det ju en annan sak så klart.


  • Redigerat 2023-03-28 16:22 av snowy00
Condor
2023-03-28 16:57
#15

#14:

Om man klipper alla sidogrenar och till slut toppen, blir det bara en skörd. Sen kan man göra sticklingar av topparna som man klipper av och göra nya plantor. Det är mödsamt och kräver plats för både sticklingarna och de stora plantorna och så har man en stor skörd på en gång, som man inte kan äta innan de blir dåliga, men ingen skörd mellan de stora skördarna.

Därför har vi valt att odla på det här viset. Men för kommersiell odling är det förstås bättre att klippa sidogrenarna och ta sticklingar.

snowy00
2023-03-28 17:43
#16

#15:

Då förstår jag nog.


Upp till toppen
Annons: