Annons:
Etikettmeditation
Läst 50 ggr
Condor
2023-03-02 11:07

Vattenfallmeditation

Att meditera i kyla, t.ex. vad som visas i klippet, där de mediterar under ett vattenfall när det har 10 minusgrader, är en asketisk meditationsteknik som kommer från japansk Shugendo buddhism och ska leda till upplysning.

Kylan och smärtan som upplevs leder till att man hamnar i trance och det får tid och rum att försvinna. Man blir ett med naturen och egot försvinner. Bara här och nu existerar. Det kallas "Buddha tillstånd" förklarar österrikaren Christian Grübl, som är Shugendo buddhist.

Så helt upplyst verkar han dock inte vara, eftersom han strävar efter nirwana. 😁 Det finns nog enklare sätt att erfara samadhi än att plåga sig så här. Men WOW vilka hårda killar och det kan vara en upplevelse att lära känna kroppens gränser och utvidga dessa gränser.

  • Redigerat 2023-03-02 11:08 av Condor
Annons:
goat11_maya13
2023-03-03 19:50
#1

Meditation betyder fokuserad koncentration.
Hur den utförs är upptill utföraren.

Condor
2023-03-04 11:46
#2

#1:

Det finns så många olika sätt att meditera. Själv brukar jag varken fokusera eller koncentrera mig när jag mediterar, utan snarare "låta ske".

Men i det här fallet handlar det ju om att man upplever smärta i kylan och då antar jag att de lyfter bort fokusen från smärtan och styr den åt ett annat håll. Det är ungefär som när man tränar hårt och det t.ex. börjar att bränna i låren. Då försöker man att foksera på något annat än de brännande låren.

Upp till toppen
Annons: