Annons:
Etikettandlig-utveckling
Läst 82 ggr
Condor
2023-01-23, 14:32

Att utforska illusionen

med en metod som kallas "direct pointing". Man sätter sig bekvämt och tar ett par djupa andetag. Sen ställer du dig själv vissa frågor och försöker att inte svara på dem med ditt förstånd, utan att känna dem inom dig själv.

Frågor som:
"Vad finns kvar när det inte finns tankar mer?"
"Vem är du utan din historia?"

t.ex. för att utforska illusionen av sitt eget jag.

Direkt pekande, så att säga, man pekar direkt på det varandet som man förbiser i ett ouppvaknat tillstånd.

Fler exempel:
"Var slutar du"
"Var börjar världen/omgivningen?

Öppna sen ögonen och se vad som händer! Är det ett jag som tittar ut ur dina ögon? Ser du ut ur dina ögon och är det du som gör seendet? Eller är det kanske bara där?

Observera dina tankar. Hittar du tänkaren? Iakta dina tankar hur dom kommer och går. Vad gör dom? Varifrån kommer dom? Vart går dom? De namnger allt du upplever, allt du känner. De analyserar, tolkar, kategoriserar. Kontrollera! Är det rätt? 😁

Observera hur tankarna berättar historier för dig och namnger saker. Du hör ett ljud och tankar om ljudet dyker upp. Ögat ser ett föremål och föremålet får ett namn. Var du än är, fokusera på vad som händer och lägg märke till hur tankarna namnger allt och berättar historier om det. Tänkandet äger rum, även när man inte tänker det.

Tankekoncepten ligger lager för lager över upplevelsen. Och denna beläggning blir tjockare och mer och mer ogenomtränglig med tiden. Så ogenomtränglig att vi snart inte längre direkt kan uppleva upplevelsen och någon gång ser vi bara belägget. Nu tror vi att belägget är realitet.

Det är så vi lever vårt liv. Vi är bortkopplade från vår omedelbara upplevelse eftersom vi antar att tankekonceptskiktet är vad som är. Men en tanke är inte sann. Innehållet i varje enskild tanke är en berättelse. En fantasi.

Klart att vi behöver tänkandet för det dagliga livet. Men tankar är bara ett verktyg. Problemet är att vi använder verktyget "tänkandet" till allt, precis som om man skulle kunna fila eller såga med en hammare. Men vi hamrar på allt genom att tänka. Helt enkelt för att vi inte kan stänga av det.

Vi behöver inte stoppa tankarna från att dyka upp. Det kan vi inte göra. Men vi kan se tankar för vad de är och inte låta oss luras av dem. Tankebeläggningen är inget problem så länge vi vet att det är en beläggning.

För att se detta tydligt är det så viktigt att hålla sig till direkt, omedelbar erfarenhet när man undersöker illusion. För vi kan inte demaskera den med samma verktyg som skapar den.

Lita på din direkta erfarenhet. Om du bara tittar och tittar och hör och luktar och känner och smakar, kommer du att kunna urskilja vad du upplever och vad som tillförs av tankarna.

Kanske du kommer att häpna att se, vilka frågor som kommer att besvaras, bara av direkt erfarenhet. Titta bara vad som är verkligt och vad som tillförs av tankarna. Det är allt som du behöver att göra.

Annons:
snowy00
2023-01-23, 18:15

Din övning påminner om Moojis An invitation to Freedom.😁

• Redigerat 2023-01-23, 18:16 av snowy00
FataMorgana
2023-01-23, 18:25

Det påminner mig också om den här sajten.

https://www.liberationunleashed.com/nation/viewforum.php?f=4

Om man läser inläggen där, så är det ganska intressant att se vilka insikter folk kommer till genom att enbart bli guidad i "direct pointing."

Condor
2023-01-24, 09:58

#1:

Jag tror att själva övningen redan fanns till långt innan det fanns en beteckning (direct pointning) för den. Kanske det till och med finns i våra gener att vi resonerar kring sådana saker. Själv har jag resonerat kring sådana frågor sen jag var barn och min förtsa undran var vart universum slutar och vad som finns bakom, falls det finns en vägg. Senare, när jag blev äldre, insåg jag att förståndet inte kan ge ett svar på frågorna och då försökte jag "känna dom inom mig själv".

Hur tankarna förfalskar upplevelsen är också ett tema inom psykologin och filosofin. Redan Immanuel Kant skrev om tinget i sig:

https://filosofifuralle.wordpress.com/kunskapsfilosofi/kant-och-tinget-i-sig/

"Hur tingen är oberoende av vår erfarenhet kan vi inte veta, vi kan bara uppfatta dem så att säga genom våra erfarenhetsfärgade glasögon."

Det är så att säga tankarna som berättar historier om tingen.

C.G. Jung, som var Kant läsare, fortsatte där som Kant slutade och analyserade tankarnas och erfarenheternas historia och pratade om arketyper och arketypiska bilder, skuggan och projektioner.

Men det är inte bara de egna tankarna som förfalskar världen. Ofta är det andras tankar, berättelser och tro som människor filtrerar världen genom.
Så gott som alla upplysta säger att man ska befria sig från sådana föreställningar. Den här övningen kan hjälpa att se världen som den är.

Immanuel Kant (1724–1804) kom från Königsberg i Ostpreussen. Han studerade vid universitetet där han blev doktor 1755 och professor 1770. Kant var egentligen den första akademiske filosofen, den första som helt och hållet arbetade och skrev inom ramen för ett universitet. Tinget i sig När vi erfar något så gör vi det som en del…
snowy00
2023-01-24, 12:45

#3:

Ja, det som är bra med en sån här övning är ju också att vem som helst kan förnimma varandet, sitt Själv, genom pekandet på den som observerar allt (som tankar, känslor, händelser, osv). Och det behöver man ju inte vara upplyst för att förnimma.

Men tidigare kände jag själv (när jag lyssnade på Mooji exempelvis), att det måste vara för enkelt. Har dock förstått nu att det inte är svårare än så.😊

Det är i alla fall en bra övning.

Condor
2023-01-24, 13:11

#4:

Det är nog också en övning för att vara i nuet. Man kan använda den i vilka situationer som helst och måste inte nödvändigtvist sätta sig ner som när man mediterar.

snowy00
2023-01-24, 14:59

#5:

Det är sant.

#2:

Ville bara skriva att jag också kollade in sajten. Intressant, och det hjälper säkert många. Säkert går jag in och läser där fler gånger

Annons:
Upp till toppen
Annons: