Annons:
Etiketterandlig-utvecklingövrigtandlig-visdom
Läst 196 ggr
Stasia
2022-10-21, 08:19

Låt som utan förvarning spelas i huvudet

Ibland händer det att en låt eller en text del av en låt spelas utan för varning i mitt huvud.

Kommer ofta när nåt är svårt och ofta kan jag förknippa den med en vis person, som om det är den personen som talar…

Vad har ni andra för tankar, erfarenheter av detta?

Eller är det jag som är knäpp?

Tack på förhand ❤️

Annons:
Condor
2022-10-21, 09:18

#0:

Inte är du väl knäpp för det. 😊 Jag tänker att det är helt normalt och ibland kan det hända att man inte får ut en låt ur huvudet.

Det kallas "öronmask":

https://sv.wikipedia.org/wiki/Öronmask

"Öronmask (svensk översättning av tyskans Ohrwurm[1]) eller hjärnmask[2] är ett stycke musik som fastnar i ens huvud så att man verkar höra det, även när det inte spelas.

Enligt forskning är det inte samma låtar som fastnar hos alla människor och musiker drabbas mer sällan än andra. 90 procent drabbas av öronmaskar minst en gång i veckan och 15 procent uppger att de är störande"

Namiko
2022-10-21, 09:45

Jag har musik spelandes i huvudet i princip dagligen. Ibland kan jag själv välja vad jag vill, andra gånger fastnar jag på en viss låt eller en viss del av en låt. Om jag upplever det störande så har jag en specifik låt som jag kan tvinga fram för att "rensa huvudet" och bli av med den andra.

Det är helt normalt och för mig kan det lika gärna triggas av minnen som av att höra en låt som sen fastnar. Jag kopplar ofta ihop viss musik med vissa personer eller aktiviteter så den personen eller aktiviteten kommer att trigga specifika låtar senare.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Stasia
2022-10-21, 09:45

Fast är inte öronmask när en låt spelas om och om igen i huvudet/tanken..?

Det jag menar är en låt som spelas en gång, i regel i samband med att nåt jobbigt har hänt.
Upplever det som ett budskap mer🤗

Condor
2022-10-21, 09:59

#3:

Det kanske finns olika anledningar till att en låt triggas fram ur undermedvetandet. Ibland kan det hända att när jag gör nån viss svår syssla, som att jag försöker att laga någonting som kräver mycket koncentration och fingerfärdighet, att jag har nån musik i huvudet och till och med börjar att vissla låten som jag har i huvudet under hela tiden som jag försöker att laga prylen. Kanske man kan jämföra det med att något jobbigt har hänt?

Jag har googlat lite och läste att stress kan vara en faktor. Jag översätter ur den här länken, som handlar om öronmaskar:

https://www.handelsblatt.com/technik/forschung-innovation/phaenomen-ohrwurm-in-der-neuronalen-endlosschleife/2783186.html

"Hur intensivt och hur länge det sprider sig i hjärnan beror på dagsformen: stress eller trötthet erbjuder den osynliga ljudparasiten ett brett mål. Alla är inte lika lämpade att vara offer. "Alla som har en låg stimulitröskel kan lättare få en catchy låt", förklarar Eckart Altenmüller, musikfysiolog och musikerläkare vid universitetet för musik och teater i Hannover."

Stress kan alltså vara en trigger, för dig när det har hänt något jobbigt och för mig när jag gör vissa sysslor som kräver mycket koncentration.

Er kommt meist schnell und dann wird man ihn nicht mehr los: Der Ohrwurm gehört wohl zu den psychologischen Phänomenen, die jeder Mensch schon mal am eigenen Leib erfahren konnte. Forscher aus unterschiedlichen Disziplinen versuchen nun herauszufinden, wo genau der Ohrwurm sein Unwesen treibt.
Stasia
2022-10-21, 10:10

Lite förtydling, det kommer också alltid när jag är djupt avslappad.
Helt utan förvarning

Condor
2022-10-21, 10:28

#5:

Hittade en annan artikel där det står flera möjligheter till varför man får en öronmask.

Bortsett från stress och trötthet finns det flera orsaker. Jag översätter härifrån:

https://everlisten.com/hoer-ratgeber/das-phaenomen-des-musikalischen-ohrwurms/

"Öronmaskar älskar det när vi är uttråkade eller undersysselsatta. Vardagliga, automatiserade aktiviteter som att städa, cykla, träna, diska eller städa är nästan en inbjudan till öronmasken för att göra det bekvämt hos oss. Vår hjärna är inte särskilt utmanad under denna tid och gillar att fylla dessa lediga faser med musik. Om vårt auditiva minne också är starkt sprids medryckande låtar desto oftare.
Förutom bristen på utnyttjande av våra hjärnceller, kan stress och trötthet utlösa oändliga musikslingor. I det här fallet har den första, den sista eller vår favoritlåt i synnerhet potential att nästla sig i våra öron.

Öronmaskar kan också triggas av minnen och på så sätt framkalla starka känslor hos oss. Särskilt minnen i form av tankar eller sinnesförnimmelser är frekventa triggers. En titt i fotoalbumet från din senaste semester kan väcka minnen från årets sommarhit. Doften av en viss maträtt som mormor brukade laga påminner oss om vår favorit barnrim. De känslor som utlöses kan vara positiva eller negativa beroende på minnet. I båda fallen hjälper de den medryckande låten att stanna i vårt öra."

Kanske det är något kompensationsprogram som hjärnan reagerar på vissa situationer med?

• Redigerat 2022-10-21, 10:29 av Condor
Annons:
Condor
2022-10-21, 10:52

Kom just att tänka på en öronmask som jag hade 1985, när jag hade en ordentlig influensa med 40 grader feber. Med så högt feber befinner man sig nästan i en sorts delirium och i det tillståndet hörde jag "one night in Bangkok" i mitt huvud i flera dagar. Det var hemskt och mitt undermedvetande kopplade ihop låten med "dåligt mående". Hör jag låten idag, kommer det fram minnen från hur jag låg med högt feber i en sorts delirium och jag kan känna hur dåligt jag mådde.

snowy00
2022-10-21, 19:30

Just nu har jag en öronmask i form av Phil Collins-låten jag tidigare delade på Musik iFokus. Tror det nog bara är för att låten är bra… Denna gång i alla fall.

FataMorgana
2022-10-21, 19:57

Tänk att 90% drabbas av öronmaskar minst en gång i veckan, (det stod i Wikpedia länken som Condor länkade till i inlägg #1 ) Och jag som aldrig drabbas av det. Tänkte först att det säkert beror på att jag inte alls är musikalisk, men sen läser jag att det är helt tvärtom, dvs att det är de som spelar något instrument som drabbas mer sällan. Men förstås, jag är väl konstig som vanligt 😁

snowy00
2022-10-21, 20:26

#9: Hehe… Jag tror jag nästan varje dag har någon öronmask. Men säkert är det för att jag lyssnar musik i stort varje dag. Men måste vara skönt på något sätt att aldrig ha en sån.😃

Syntium
2022-10-21, 20:29

Tack för dina länkar med översättningar Condor.
Jag känner igen det, i perioder har jag vissa låtar som loopas och det är riktigt jävla jobbigt. Direkt när jag vaknar kan det sätta igång. Tror det har att göra med stress och så, det är aldrig tyst. Ibland spelas det nån låt samtidigt som jag tänker nåt annat.

Vad gäller TS tycker jag inte det låter konstigt. Det verkar ju som om du förknippar en låt med en människa eller sammanhang och man är inte alltid medveten om allt man tänker, så det kan triggas trots att du är helt omedveten om att du registrerade nåt som påminde dig.

"I'm too old for this shit."

Syntium
2022-10-21, 20:33

#7 Hade nåt liknande, hade blivit opererad och hade feber efter några komplikationer. Drömde nån blandning av Sandi Thoms I wish I was a punkrocker (om nån minns den) och orden "pretty little pony". Fruktansvärt var det.
Kan i och för sig lyssna på den låten nu men stör mig på att texten är dum 😅

Condor
2022-10-22, 11:34

#11:

Det verkar som om både stress och att man har långtråkigt kan trigga fram öronmaskar.

Ja, det låter som mina erfarenheter med "one night in Bangkok". Feber verkar också vara en trigger och då blir öronmaskarna till riktiga "drakar".

Läste på nån sida att låten som är svårast att få ut ur huvudet är "last christmas".

Annons:
FataMorgana
2022-10-22, 13:58

#10: Ja jag lyssnar inte så hemskt ofta på musik. Bara i den kollektiva trafiken har jag hörlurar på mig, för det är mycket trevligare att lyssna på musik än på alla människor bredvid mig och på allt annat oljud där ute 😊 Kanske har det med saken att göra, men skönt vet jag inte om det är, för jag vet ju inte hur det känns att ha låtar spelandes i huvudet 😀

• Redigerat 2022-10-22, 13:59 av FataMorgana
Syntium
2022-10-22, 14:08

#9 Oh, låter ju perfekt, har planerat att börja lära mig spela och göra musik, då kanske jag slipper höra Dance monkey direkt när jag vaknar på morgonen 😄

FataMorgana
2022-10-22, 14:12

#15: Då får vi hoppas att det hjälper 😊

snowy00
2022-10-22, 20:14

#14: Jag brukar också lyssna på musik på bl a bussen.

Emellanåt om öronmasken är bra musik gör det inte så mycket, men när man hört samma melodi i huvudet väldigt många gånger så kan det bli lite drygt till slut… 😬

Condor
2022-10-23, 11:50

#17:

Men ofta är det nerviga låtar som blir till öronmaskar. Ett exempel är "Mexiko" från Les Humphries singers.

FataMorgana
2022-10-23, 11:58

På tyska Wikipedia står det att tuggummi tuggande kan hjälpa en att fördriva sina öronmaskar. Ni kan ju alltid försöka och se om det hjälper ifall ni någon gång har en nervig låt i huvudet.

Jag översatte det här:
"Ett annat sätt att "driva ut" öronmaskar från arbetsminnet är att aktivera de motoriska programmen för de organ som är involverade i tal (artikulation). Det har visat sig att tugga tuggummi kan aktivera dessa motoriska program tillräckligt för att driva bort öronmaskar. Det gör att arbetsminnet inte behöver utmanas med verbalt eller visuellt innehåll. Den rent mekaniska, meningslösa aktiveringen av talorganen - när man tuggar tuggummi - är tillräcklig." https://de.wikipedia.org/wiki/Ohrwurm

snowy00
2022-10-23, 14:16

#18:

Jo, men bara när du nämnde jullåtar så fick jag Bing Crosby - Happy holliday på hjärnan ett tag…😂

Annons:
Condor
2022-10-23, 14:20

#20:

😄😊

Upp till toppen
Annons: