Annons:
Etikettandligt-upplysta-kända-personer
Läst 160 ggr
[snowy_]
10/5/22, 3:34 AM

Osho sa: "Var medvetet dum"

Denna linje har också följt med mig genom åren. Jag har aldrig känt mig sämre om jag verkat dum. Osho må vara provocerande… Men han var nog min första.. Andliga lärare

Annons:
Condor
10/5/22, 10:24 AM
#1

#0:

Osho sa ju att förståndet är dum, så jag kan nog föreställa mig hur det där är menat. Är man medveten om förståndets dumhet, är man klokare än den som inte är medveten om det.

Osho sa att förståndet bara är det samlade förflutna och jämförde det med dammet på en spegel. Spegeln är medvetandet.

Han sa att det finns två sorters "dumma". Okunniga dårar, kunniga dårar: människor som inte vet någonting, som är dumma och människor som vet för mycket och är dumma. Han sa att den andra typen är farligare än den första eftersom den andra typen har mer damm på spegeln än den första.

Det finns också något motsvarande i Castanedas böcker. Den kontrollerade dumheten. Vanliga människor gör saker som dom tycker är viktiga, medan krigaren gör precis samma saker, men bara låtsas som om dom vore viktiga. Krigaren har sin dumhet under kontroll. Krigaren måste veta att hans handlingar är värdelösa, men han måste utföra dem som om han inte visste om det. Det finns så att säga bara 2 sorters dumhet. Den kontrollerade dumheten och den oändliga dumheten.

  • Redigerat 10/5/22, 10:25 AM av Condor
FataMorgana
10/7/22, 7:33 AM
#2

Snowy, jag ser att du lämnat iFokus och vår sajt, men tänker att du kanske läser det här ändå. Vill bara säga att jag hoppas att du vet och förstår att du alltid är hjärtligt välkommen tillbaka och att jag hoppas att du snart kommer tillbaka.

Condor
10/7/22, 10:34 AM
#3

Samma här Snowy och vi undrar båda varför du lämnade iFokus.

goat11_maya13
10/10/22, 2:23 PM
#4

Existerar dumheten hos den absoluta vetaren?

goat11_maya13
10/10/22, 2:32 PM
#5

Den högsta intelligensen eller vetaren är medveten om alla olika
grader av ignorans eller okunskap.

Condor
10/10/22, 3:05 PM
#6

#5:

Men utifrån Oshos synvinkel menar han nog att förståndet i och för sig är dumt, oavsett kunskap eller okunskap. I så fall gäller det för alla människor.

Annons:
snowy00
10/11/22, 7:13 PM
#7

Hej. Ni ser nog i min signatur varför jag försvann, var i djup psykos.

#1: intressant. Minns när jag för över 15 år sedan gick och lånade Oshos böcker på biblioteket. Har nog många saker som han sagt i bakhuvudet. En annan han sade var att de andliga/upplysta borde styra världen. Också att om en galen människa får alla sina "begär" uppfyllda så blir han frisk (inte galen) igen.

Ja, kan nog fortsätta med saker han sagt. Men det blir ju väldigt off-topic🙂 jag har som sagt sluppit störa mig av att känna mig dum ibland i alla fall… Efter det osho sade.


Condor
10/12/22, 10:12 AM
#8

#7:

Tråden handlar ju om Osho, så det blir nog inte off topic om du skriver vad han har sagt.

Skulle endast andligt upplyst styra världen, skulle vi inte ha några krig. Men det är inte realistiskt.

Osho var både vis och klok. Jag hörde för första gången om honom ett par år efter hans död. Min reikilärare gillade Osho meditationerna och när hon gav kurser brukade vi före initieringarna alltid göra en Osho meditation. Det fanns med en meditation som jag inte gillade och det var den dynamiska meditationen, för meditatkion var för mig att sitta stilla med benen i kors och inte att röra sig aktivt. På den tiden förstod jag inte ännu meningen med den dynamiska meditationen.

Sen glömde jag Osho för längre tid och hade aldrig läst någonting om honom. Det intresserade mig inte. Först när jag lärde känna Fata Morgana och hon köpte sig en bok av Osho som heter "mod" blev jag uppmärksam igen, eftersom Fata Morgana upprepade gånger sa "han skriver precis det som du också säger". Först då började jag att intressera mig för Osho. 😄

snowy00
10/12/22, 10:18 AM
#9

#8:

Okej.😊 En boktitel jag minns av Osho är Intuition… Tror han bl a beskrev skillnaden mellan intuition och instinkt. Men på senare dagar har jag hellre lyssnat på ex Mooji, Tolle, Deepak Chopra, Rupert Spira, m fl.


Condor
10/12/22, 10:26 AM
#10

#9:

Dom talar alla visa ord som man kan lära av. 😊

goat11_maya13
10/22/22, 12:22 PM
#11

Det finns en anledning till att vi som människor existerar
i en tre dimensionell verklighet. Vi som väsen är individualiserade
personligheter. Materia, växter och djur är koncept lösa över ordet jag.
Vi som personligheter använder ordet jag men hur många av oss med kan säkerhet
definiera ordet jag. Som väsen börjar vi att skönja den sanna betydelsen
av ordet jag.
Egoistisk - personligkunskap - begripelse
Självkännedom - jag vetande - förståelse
Ett tips studera Mary Magdalenens evangelium.

FataMorgana
10/22/22, 12:53 PM
#12

#11: Eller sen är det kanske inte vi som existerar i en tredimensionell verklighet, utan att det är den tredimensionella verkligheten som existerar genom oss, eller med andra ord, att tredimensionalitet inte är något som existerar oberoende av oss, utan är något som uppstår ur vårt eget sinnet och är därför precis som jaget en illusion 😉

Condor
10/22/22, 1:42 PM
#13

#12:

Eller kanske det finns någonting som existerar, som inte är dualistiskt, som våra sinnen och hjärna "klyver" till dualiteter och översätter till den verkligheten som vi uppfattar som en tredimensional verklighet?

Annons:
snowy00
10/23/22, 10:19 AM
#14

Världen, jorden, som vi ser den existerar ju inte egentligen. Det är bara våran tolkning av den verkligheten (som ni varit inne på). Bara för att jag ser en bil som röd… Hur ser en hund den bilen? Som röd? Eller hur ser en fluga denna datorskärm… Därför blir det ju en illusion genom våra sinnen.


Condor
10/23/22, 11:46 AM
#15

#14:

Det där med färgerna är ett bra exempel. Vi ser bara en del av hela ljusets spektrum och pga det ser vi de färger som vi är inställda på att se. Vissa djur ser ett bredare spektrum, t.ex. UV ljus och ser världen därför i helt andra färger.

Föremål har inte ens färger, utan de bara reflekterar vissa frekvenser av elektromagnetisk strålning. Färgen uppstår först genom att hjärnan överätter olika frekvenser av strålningen i olika färger. Ett grönt blad, reflekterar den frekvensen som hjärnan översätter till grönt, men absorberar alla andra frekvenser.

snowy00
10/23/22, 2:11 PM
#16

#15:

Även hur fladdermöss orienterar sig med högfrekventa ljud är ju ett annat exempel.

"Med ekolokalisation menas förmågan att frambringa ljud och sedan lyssna på ekot för att på så sätt orientera sig i omgivningen. I fladdermössens fall är ekolokalisationsljuden en serie högfrekventa läten, det vill säga ultraljud som är så höga att vi i de flesta fall inte hör dem."
Källa


  • Redigerat 10/23/22, 2:13 PM av snowy00
Upp till toppen
Annons: