Vad säger andligt upplysta personer om krig?
I den här videon delar Sadhguru med sig av sin syn på krig och vad det är som får människor att föra krig.

Det här är Edgar Hofers tankar om kriget i Ukraina. Har översatt lite grann från hans blogg:
Den vise mannen är tyst vid sådana tillfällen. När världen är turbulent, när alla vrider på hjulet, har de kloka alltid dragit sig tillbaka till sina grottor. Det är lite som dåligt väder. Du går in i huset och väntar i fred tills de mörka molnen försvinner
Och under den tiden känner man med. Känner du det? Med alla de som lider just nu. Eller som till och med dör.
I en viss mening är alla krig absolut meningslösa.
Alla krigiska aggressioner motsvarar en viss nivå på det evolutionära medvetandestadiet. Utan att se hierarkier här. Det är mer som en pyramid där civilisationer växer, uppstår och även dör igen.
Och ändå: Ur en andlig synvinkel är det Gud själv som för krig (mycket väl förklarat i Bhagavad Gita). Vem mer om inte Gud? Hans/hennes sätt är helt enkelt outgrundliga. En gammal order går. En ny order kommer. Hur som helst. Med eller utan krig.
Rörelsen sker i periferin. I föreställningen I det "gudomliga spelet". Vilket också kan vara ett drama och en tragedi. Som sedan slutar med "seger" för vissa, med nederlag eller till och med förintelse för andra.
Dramat utspelar sig. Med skenbara vinnare och förlorare. Men i slutändan finns det inga vinnare och inga förlorare. Bara skenbart. Man kan fortfarande bli upprörd. Det är jag ofta också. Men det är också i slutändan bara utseendet och en del av spelet, en del av Maya, en del av Leela, en del av "cosmic jokes". Också som en tragedi.
Så ja, mycket relativt lidande, där man kan och också måste få känna medlidande och sympatisera.
Civilisationer kommer och går.
Kulturer kommer och går.
Folk kommer och går.
Stater kommer och går.
Politiska system kommer och går.
Religioner kommer och går.
Trossystem kommer och går.
Folk kommer och går.
Livet kommer och går.
Du stannar
(Och det är den enda (”goda”) nyheten jag har och kan dela med mig av.)
Det gamla dör. Det nya föds.
Och om vi har väldigt otur dör allt.
Bara inte den ena.
Bara inte den enda evigheten.
- Redigerat 2022-03-12, 18:57 av FataMorgana
Är rädd för att Albert Einstein hade rätt:
"Jag vet inte vilka vapen tredje världskriget kommer att utkämpas med, men fjärde världskriget kommer att utkämpas med käppar och stenar."
Översättning av videobeskrivningen:
I ljuset av kriget i Ukraina med Ryssland erbjuder Moojibaba denna kraftfulla vägledning, bön och välsignelse för alla människor i världen, för att vända vår uppmärksamhet inåt och inte låta rädsla eller hat slå rot inom oss.
"Till och med under de mest turbulenta och mörkaste tiderna genom hela mänsklighetens historia har det funnits de som var i fred och i ett djupt tillstånd av centrering, som litade på livet och på Gud.
Detta är ett mycket gynnsamt tillstånd och det är möjligt att upptäcka detta inom dig själv. Det finns ingen högre plats att vara än detta. Så ha tro och vet att Guds nåd är på din sida och stöder oss alla.”
Se gärna på denna korta fem minuters video där Rupert Spira svarar på frågan som en kvinna från Kiev ställer honom, om hur hon kan behålla sitt mod trots att hon möjligen står inför döden. Läs gärna videobeskrivningen också.

#4:
Jag vill ju inte hävda att Moji har fel, men det där är ett typiskt exempel på "lättare sagt än gjort". Jag undrar hur många av dom som känner sig centrerade inåt och lever i fred med sig själva, som lever utan rädsla i det dagliga livet, som inte skulle ha panik om bomberna faller runt omkring dem och raketer slår ner och när de ser hur deras käraste dör? Vem skulle inte känna hat när de ser hur oskyldiga civilister och barn skjuts ihjäl av Ryssarna? Vem skulle inte känna hat mot Putin och hans slaktare? Vem skulle i en sådan situation lita på livet och gud?
Det är mänskligt att känna dessa negativa emotioner i sådana situationer. Jag tvivlar på att Moji eller andra upplysta skulle bevara sitt inre lugn och inte ha sådana känslor om de vore i Ukrainernas situation. Det är bara en fråga om man hanterar kännslorna på ett "andligt sätt", dvs. reflektera över det och inte låta sig styras av t.ex. hatet som man känner.
#6: Men det kan säkert vara till en stor tröst för många, att veta att det finns en inre frid och en djup centrering att upptäcka. En tröst för både människor som befinner sig i svåra och hemska situationer och för människor som måste bevittna det hemska som händer.

#7:
Jag ser det som så att saker som centrering, inre frid osv. inte är saker som att, när man har uppnått det, har man det för alltid. Den ena dagen kan man känna sig centrerad och erfare den inre freden medan man en annan dag kanske inte känner sig så. Om jag sätter mig ner och mediterar blir jag centrerad och känner en inre frid. Men om bomberna skulle "väcka mig" ur min meditation skulle det se helt annorlunda ut.
Visa ord av Sadhguru i den här videon.
I slutet säger han:
Hur många av er kan sätta handen på hjärtat och säga att ert sinne är fridfullt?
Om ert sinne inte är fridfullt, om ni inte kan få fred i ert sinne, är det uteslutet att göra hela världen fridfull. För att, vad ni ser i världen är en manifestation av som händer i det mänskliga sinnet. Om det inte är några människor på den här planeten är världen fridfull.
Hela grejen är den. Vi kan inte få allas sinnen fridfulla. Du kan få ditt sinne fridfullt. Jag kan få mitt sinne fridfullt. Hon kan få sitt sinne fridfullt. Det här är det enda sättet det fungerar på. Om den och den inte löser sina problem kommer världens problem aldrig att vara borta. Det kommer att manifesteras på så många olika sätt.
- Redigerat 2022-04-09, 17:43 av FataMorgana
#8: Jag tror inte heller att Mooji skulle kunna behålla sin inre frid i alla situationer, men säkert i större utsträckning än många andra. Tror heller inte att Mooji verkligen är av den åsikten, att vem som upptäckt den inre friden stannar där för alltid. För det hör ju till vår mänskliga natur att även känna rädslor och hat och att vara med om hemska saker. Men jag tänker, att om man upptäckt sin sanna odödliga natur och den inre friden, att den erfarenheten kan vara till hjälp i svåra situationer och när vi befinner oss i livskriser. Men ju svårare situation vi befinner oss i, desto svårare blir det förstås och det gäller nog även Mooji 😊
- Redigerat 2022-04-09, 16:13 av FataMorgana
Hej! Jag har haft en paus från iFokus ett tag, men har nu skapat ett nytt konto (för tillfället). Såg denna tråd och ville dela en länk i ämnet (hoppas att engelskan inte är för avancerad).
David Lynch calls on philanthropists to create world peace
Ett citat ur länken:
"More than 400 published studies have documented the benefits of Transcendental Meditation for reducing stress in the individual—for healing trauma, reducing anxiety and depression, and promoting health and resilience. Many of the studies have been funded by more than $35 million in grants from the National Institutes of Health and the US Department of Defense.
At the same time, over 50 demonstrations and 23 scientific studies have documented the benefits of large group practice of TM and its related advanced techniques on society as a whole.
'The research has been carefully scrutinized by independent scholars and accepted for publication in leading, peer-reviewed academic journals,' said John Hagelin, Ph.D., International President of the Global Union of Scientists for Peace and President of Maharishi International University in Fairfield, Iowa. 'In every case, this approach produced marked reductions in crime, social violence, terrorism, and war, and increased peace and positivity in society.'"
Se gärna videon i länken också.
Passar också på att dela en länk till en nyhetssajt (också på engelska) där jag läser ibland för att dryga ut alla negativa nyheter som når en…man ser där att en hel del positivt faktiskt händer i världen också.
För övrigt är ju kriget i Ukraina så klart hemskt och helt onödigt (som alla krig). :(
Mvh/snowymountains
- Redigerat 2022-04-22, 15:32 av [snowy_]

#11:
Hej! Kul att du är tillbaka. 🙂 Att meditation leder till avslappning och stressreducering är nog ganska bevisat. Jag läste nån gång att regelbunden meditation leder till förändringar i hjärnan.
Jag översätter härifrån:
https://www.onx.inntal-institut.de/sites/default/files/2021-06/Abschlußarbeit%20PP.pdf
Forskare vid Bender Institute of Neuroimaging vid universitetet i Gießen
observerade att regelbunden medveten meditation stimulerar vissa delar av hjärnan.
Amygdalan krymper - det är här vårt rädslacenter ligger.
Hippocampus växer - den är ansvarig för minnesfunktioner.
Hjärnsubstansen som styr vår uppmärksamhet kan också relativt
växa under en kort period av meditation. Forskarna upptäckte också i
orbifrontal cortex av meditatorer mer grå materia. I denna hjärnregion
avgörs hur människor reagerar på situationer och reagerar känslomässigt på dem.
#11:
Kul att se dig här igen 😊
Tack för länkarna, har läst dem med intresse och sett på filmen också.
Det vore ju fint om folk skulle meditera i stället för att kriga. En värld i fred önskar jag mig också. Men frågan är hur man ska få dom som skulle behöva det mest (nu tänker jag på personer som Putin) att meditera och få erfara de positiva effekterna som meditation ger med sig?

#13:
Jag tvivlar att Putin skulle kunna skapa fred inom sig själv, inte ens med meditation. Hans krig är ett uttryck av det inre kriget som han har i sig själv. En narcissistisk person kan dessutom inte känna empati för andra. Han är heller inte medveten om att det finns något annat i livet än makt och pengar och han strävar heller inte efter något annat. En hopplös sjuk person.
Här finns en artikel om meditation i fängelser och hur det hjälper fångarna att hantera vardagen. https://www.epochtimes.se/meditation-pa-svenska-fangelser-hjalper-interner-hantera-vardagen
Läs gärna hela artikeln, men speciellt det som kommer i slutet vill jag citera här. Dvs fångarnas egna ord om meditation:
Responsen från deltagarna i utvärderingen var positiv. En av dem skrev: ”Mitt huvud ser ut som en j…a pingismatch hela tiden, bollarna bara flyger och far, och nu har jag fattat att jag inte behöver spela på de där bollarna!”
En annan beskrev hur han när en annan intern ”blängde på honom” i matkön, mindes vad han lärt sig på kursen och flyttade uppmärksamheten till fötterna istället för att ta till våld.

Läste häromdagen ett citat om krig:
"Krig är en grej där tusentals människor som inte känner varandra dödar varandra för att ett par som känner varandra grälar, men inte dödar varandra."
Det var intressanta tillägg om meditation ni kommit med. :) Tack för det.
Har faktiskt en video sparad på YT om just meditation i fängelser…Bifogar den här. Den handlar också om just TM, men det finns så klart många andra meditationsformer/mindfullness som också är viktigt och betydelsefullt.
Tänker på frågan FataMorgana ställer om hur väldigt omedvetna personer skulle kunna börja meditera, och kanske är det inte så sannolikt. Men tänker också lite att eftersom vi på djupet alla är Ett så skulle det inte vara helt otroligt att vi faktiskt påverkar varandra med det vi gör och inte gör, även om vi inte gör det fysiskt. :) Så kanske behöver inte Putin m fl börja meditera, om vi (tillräckligt många) "gör det åt dem" ;)
- Redigerat 2022-04-23, 19:10 av [snowy_]
#17:
Tack för den videon!
Jag är nog rädd för att inget biter på Putin, men det är ju aldrig fel att meditera och ju fler som gör det, desto bättre är det för hela mänskligheten och för hela planeten ändå 😊

#17:
På något sätt påverkar människor varandra, med tankar och gärningar. Ett exempel är ju distansreiki, där man arbetar med sin uppmärksamhet att överföra energi till andra. Det kan bland annat leda till att energin väcker medvetande hos andra. Men jag tror att Putin är ett hopplöst fall och inte ens mottaglig för det. Dessutom har hatet från nästan hela världen säkert nån sorts verkning och han verkar ju vara ganska sjuk. Jag skrev ett inlägg om det i Ukraina ifokus:
https://ukraina.ifokus.se/discussion/1539365/hur-sjuk-ar-putin
Putin lever bara de negativa aspekten/energier av sina nedre chakras, dvs. makt och pengar. Dessutom är han en psykopat och psykopater förmår inte att känna empati för andra människor. Hans personlighetsstörningar är så djupt integrerade att de har blivit delar av hans personlighetsstruktur. Han är så långt borta från ett högre medvetande som man bara kan vara.
Kanske fokuserar vi för mycket på Putin. :P
“The problem of violence, at its source, is stress—the escalating buildup of political and societal stress in collective consciousness that fuels conflict and warfare,” Lynch said.
“The only solution is to reduce the stress in collective consciousness—in society as a whole,” Lynch said. “Truly, there is no other way.”
https://davidlynch.gusp.org/?fbclid=IwAR2ln6MfC-hq6emnq2pv3jAnsv2Qz5WLCM1BRk2hBBdF2SGfkTRJ8WBQZgc
- Redigerat 2022-04-24, 18:23 av [snowy_]

#20:
I det här fallet är nog Putins eget medvetande det största problemet. Skulle han vara fullt medveten om sina gärningar, skulle han inte klara av det. Han förtränger verkligheten. Sen har folket i Ryssland ett helt annat kollektivt medvetande än resten av världen. Dom tror ju på Putins propagnda, att Ryssarna befriar det Ukrainska folket från, som Putin säger, "nazister", fast han själv är den värsta nazisten och om det är ett folk som har behov av att befrias, är det det ryska folket som behöver att befrias från Putin. Men dom är inte medvetna om det pga propagandan. Dom är hjärntvättade.
Jag har funderat på vad som föregår i Putins huvud och den mest sannolika förklaringen för hans beteende är att Ukraina förr i tiden var en del av Ryssland (Sovjet Unionen). Nu var det på tal om att Ukraina vill gå med i NATO. För Putin är NATO först och främst USA, som han i sitt huvud befinner sig i krig med. Om Ukraina går med i NATO är det för honom så som om Ukraina skulle bli en del av USA.
Jag tänker att det ur ett stressfritt samhälle skulle födas fram färre personer som är som Putin.
#21: Ja, du skriver nästan mina egna tankegångar som jag haft om detta. Jag håller nog helt med i det du skriver här :)
#22: Håller också med FataMorgana. Tack för de orden.
Hittade det här av Mooji om krig. Det är en text som Google har översatt, från spanska (tror jag) till svenska. Men den är nog rätt förståelig ändå, tänker jag 😊
Det finns många krig i världen. Men alla bekämpas på grund av okunskapen om Självet. Den enda riktiga fienden, du måste explodera. Krig handlar inte om olja. Det handlar inte om vattnet. Det handlar inte om mat. Krig är egot. Han är fienden. Han är samma kille som dyker upp i varje land; på alla sätt han är där. Och egot känner vi väl. Hans röst måste du överskrida. Var och en av oss måste överskrida det psykologiska sinnets vilseledande röst. Det är den enda demon som finns
#24: Ja Mooji brukar oftast (om inte alltid) ha rätt i det han säger.
Här är en video med Deepak Chopra jag såg för ett tag sen. Minns inte exakt vad som sägs, men den var intressant att lyssna på.
#25: Tack, den ska jag lyssna på när jag har tid 😊
En till bra video i ämnet för den som är intresserad :)
#27: Tack för den videon😊
- Redigerat 2022-05-14, 11:30 av FataMorgana
Tycker bara videon var intressant.
- Redigerat 2022-07-27, 21:20 av [snowy_]
#0: I sinnet hos alla pågår det en konflikt mer eller mindre. Hos upplysta personer har denna konflikt upplösts. Upplysta personer har uppnått ett högre medvetande deras personligheter har sammansmälts med en själslig och en monadisk del av medvetandet.

#30:
Det är bara förståndet (som inte kan bli upplyst) som klassar saker som t.ex. medvetandet för högre eller lägre. I ögonblicket som man erfar samadhi existerar inget högre eller lägre och inga dualiteter alls.
Petsonligheten ändrar sig med tiden då man börjar att betrakta världen med andra ögon.
Samadhi raderar inte ut något ur existensen. Om Samadhi lyckas att utföra denna uppgift då bör den kunna plock ner en utav färgerna i regnbågen.

#3: Det där är ett bra citat. Ja han hade nog rätt. :)

#0: Jag är ju anhängare av Eldens Lära och De Parallella Kunskaperna. I dessa anser man att människor startar krig när de är påverkade av en viss typ av skadliga väsen.

#32:
Det är klart att samadhi inte raderar ut den dualistiska världen som våra sinnen och förståndet betrtaktar som verklighet, dvs. existensen/illusionen/maya/drömmen och den falska identifikationen som vi har i illusionen.
Samadhi betyder bara att vakna upp ur illusionen, egokonstruktionen och den falska identifikationern för ett tag och erfara sin sanna gudomliga natur bortom den dualistiska illusionen.
Jag gav en närmare beskrivning här:
https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1533840/andligt-uppvaknande-samadhi
"Samadhi är ett uppvaknande ur denna illusionen och att upptäcka existensen bortom dualism och förståndet och erfara sin sanna natur. För att erfara detta är det nödvändigt att ta bort sin uppmärksamhet från illusionen och att tysta ner sin tankeverksamhet för att se ljuset."
Men det är ingenting som varar evigt. Vi behöver ju egot, förståndet och tankarna för vårt fysiska liv i den dualistiska tillvaron. Vi skulle inte kuna leva utan ego och tankar.

#34:
Det finns så många läror där det anses allt möjligt. Personer som t.ex. Osho säger att man ska befria sig från allt som andra personer talar om för en, som man läser och som man hör. Han säger att en trodd sanning inte är ens egen sanning, inte ens om den är sann. Det är de egna erfarenheterna som är den egna sanningen.
Krig har det alltid funnits och alltid är det makt, pengar, hat eller religiösa (van)föreställningar som är orsaken till krig. Det behövs inga skadliga väsen, utan det räcker med helt vanligt galenskap.

#36: Du får tro vad du vill. Men jag TROR inte. Det är egna erfarenheter jag talar om.

#37:
På vilket sätt har du erfarit att t.ex. Putin, Hitler, IS eller talibanerna är påverkade av skadliga väsen?
Jag ser bara att dessa personer är vansinniga ochmakthungriga.
Inom buddhism ser man "skadliga väsen" som sinnesfenomen, dvs som illusioner som uppstår ur det egna sinnet och det är också mina erfarenheter som jag haft i djup meditation. Det är erfarenheter som fått mig mig att sluta tro på allt som har med självexisterande illasinnade väsen att göra, så eldens lära är nog inget för mig.

#38: Om du kan se Den andra världen (den andliga dimensionen)? Kan du det? Om du kan det så kan du se som stora svarta moln av den här typen av skadliga över alla krigsområden.

#40:
Om du har sett "det andliga" bortom dimensionerna, ser du att alla dimensioner är en del av maya / illusionen / dualism. Det finns så att säga ingen dimension som är mer eller mindre andlig än den andra. Dimensionerna är bara ett uttryck av "det andliga" som förståndet översätter till något dualistiskt.
Jag brukar att hålla mig borta från krigsområden och har aldrig varit där som bomber faller, så jag har inte sett svarta moln där. Men eländet som härjar i krigsområdet skapar ju en motsvarnde energi, som man kanske kan förnimma som svarta moln. Men var är kopplingen att t.ex. Putin är påverkade av skadliga väsen? Kan han helt enkelt inte bara vara galen?

#41: jag är shaman så jag ställer definitivt inte upp på att verkligheten är en illusion. ingen av verkligheterna.
när det gäller putin så är han galen också.

#41: du behöver inte vara vid krigsområden för att se molnen…de går ju att se på håll i den andra världen.
#35: Det är intressant hur långtgående en sådan erfarenhet påverkar en. Även om den varar en kort stund. Men den kan ske upprepade gånger under en period.🙂

#42:
Även inom shamanism som man är medveten om att verkligheten som sinnet och förståndet talar om för en bara är ett sätt att se verkligheten på, dvs. är en tolkning av verkligheten, men inte verkligheten.
Men hur som helst, så har du fortfarande inte svarat på frågan, hur du har erfarit att t.ex. Putin är påverkad av skadliga väsen. Det finns ingen koppling mellan de svarta molnen och Putins väsen.

#44:
Ja, det är den djupaste erfarenheten som man kan göra och även om samadhi bara varar ett kort ögonblick ser man igenom illsuionen.
#42: Att hela världen bara är en illusion, dvs en produkt ur vår eget sinne och inget som existerar oberoende av oss är något som man kan man erfara i djup meditation. Det är den erfarenheten som dom som kallas för andligt upplysta har haft. En andligt upplyst person har alltså sett igenom illusionen och kommit till insikt om att livet som människa på jorden bara är som en dröm, som börjar när vi föds och som upphör när vi går igenom det som kallas för den kliniska döden.
Ännu en video som är lite på ämnet.
- Min fotoblogg: Perceiving Photography
Eckhart Tolles beskrivning av Smärtkroppen (Painbody) och dess aktivering, ger en enkel och Superb! beskrivning av vad som händer när våldet gör entré.
När det sker hos personer med makt… blir följderna ofta förödande.
Smärtkropps-beskrivningen blev både ett LJUS och en krycka att stödja på, när den "rinner till".
Ett Högt rankat verktyg för "självsanering".
#50: Har upptäckt SÖK-tjänsten… YES!
#49: Bra video 🙂
#50: Intressant! Jag känner inte riktigt till Tolles beskrivning av smärtkroppen och vad han definierar som smärtkropp? Har du några texter av honom eller någon video där han beskriver saken närmare, som man kan ta del av? 🙂
#52: Sunspider kanske har fler och bättre videos, texter om smärtkroppen. Men denna förklarar lite grann.
Tolle beskriver den mer i detalj i sina böcker
#53: Videon innehöll mer än jag trodde. Men han pratar om smärtkroppen vid 2 min 29 sek.

Det finns något motsvarande inom medicinen också. Där kallas det smärtminne eller cellminne.
https://www.lakemedelsvarlden.se/smartminnet-gor-smartan-kronisk/
Jag försökte hitta en video där Tolle beskriver det med egna ord, men var svårt att höra han berätta helheten. Kan heller inte citera från min ljudbok 😊
#53: Já ska kolla…
Som Snow00 skriver, bästa beskrivningen finns i Tolles böcker t.ex. Leva Livet Fullt Ut.
Já har, till och från, "varit med" i NewAge…?rörelsen? sen 70-talet, utan att fastnat någonstans. Tolles beskrivning av Smärtkroppen är den enskilt Bästa insikt jag kan minnas… en "kioskvältare!" med STOOORT AAAHA!! TACK!!
#54: Tack 😊 Jag ska titta närmare på den där videon sen när jag har lite mer tid. Nu är ju påskhelgen över, så jag har fullt upp med studierna igen som vanligt.
#57: Ja jag har hört talas en hel del om Tolle, men själv har jag aldrig riktig hunnit bekanta mig med honom ännu. Han lär vara ganska så populär hos oss här i västvärlden, så som jag förstått det 😊
- Redigerat 2023-04-11, 18:43 av FataMorgana
Jag har inte sett den här videon än, men kommer att göra det sen när jag har lite mer tid. Men tänker att den säkert är bra eftersom det är Gangaji som pratar i den 😊 I alla fall ska det handla om krigets rötter och möjligheten att få fred. Något som är väldigt aktuellt idag och som jag tycker att passar bra in hit i den här tråden.