Annons:
Etikettandligt-upplysta-kända-personer
Läst 66 ggr
FataMorgana
2/11/22, 12:06 PM

Sanningen - ett väglöst land

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skrev ett blogg-inlägg för länge sen som jag insåg att jag inte har postat här ännu, som jag vill dela med mig av.


J. Krishnamurti sa i ett tal inför tusentals människor att sanningen är ett väglöst land. Så säger många andra upplysta med, att man inte kan finna sanningen i någon religion eller trossystem och att sanningen inte går att förmedlas i ord. Vi kan inte ens förstå vad som är sant innan vi skrapat av oss alla föreställningar och alla bilder vi målat upp om sanningen om Gud och varifrån vi kommer och vart vi går. Sanningen är som en oskriven bok - utan innehåll, skimrande ren. Utan ord och bilder kan man se klart och tydligt hur det är - I det egna inret, bortom sitt förstånd, när tankarna tystnat och bilderna försvunnit träder sanningen fram och därför går den inte att finna hos någon annan än hos sig själv.

En bra lärare är den som visar vägen till ditt inre, som hjälper dig att plocka bort lager efter lager av tro och föreställningar och som låter dig själv se efter hur det är. Han ber dig att inte tro på honom, för han vet att han inget vet, att han inget kan förstå. Att förståndet sätter begränsningar och bara tar en längre bort från sanningen. Han vet att han inte kan förmedla dig sanningen med ord, utan att sanningen redan finns inom dig. Men att du måste skala av dig allt vad du någonsin trott eller föreställt dig och allt vad du tänker om sanningen, för att kunna se klart och tydligt hur det verkligen är. Ingen annan kan se genom dina ögon och känna igenom ditt hjärta hur det verkligen är - utan det kan endast du själv göra.

En sämre lärare är den som vill att du ska tro på honom och vad han säger om sanningen och att det är han som har den enda rätta sanningen. Han ger dig lager efter lager av föreställningar och får dig bara att komma längre bort från sanningen. Han ser inte att sanningen finns inom dig, utan enligt honom är det han som har sanningen. Egentligen är det inga lärare alls, utan snarare förvillare. De hjälper dig inte att själv kunna se klart och tydligt hur det är - utan endast hur de vill att du ska se. Det finns ett fint ordspråk som lyder; Det finns många vägar, men se upp för de vägar som påstår sig vara de enda rätta. Någonting som kan vara bra att ha i tankarna när man går en andlig väg. Att det är vägen som leder in till sitt eget inre som är den rätta och inte vägen som leder in i famnen på en guru eller till en viss tro.

  • Redigerat 2/11/22, 12:19 PM av FataMorgana
Annons:
FataMorgana
2/11/22, 12:13 PM
#1

Här kan man lyssna på hans tal. Ljudkvalitén är inte den bästa, men man kan ju läsa texten.

FataMorgana
2/19/22, 6:25 PM
#2

Sanningen om ett väglöst land som du inte kan nå via någon väg, vare sig det är genom religion eller sekt. Detta är min åsikt, som jag representerar absolut och villkorslöst. Sanningen, som inte känner några gränser och villkor och som det inte finns någon väg till, kan inte organiseras.

~ Jiddu Krishamurti

Upp till toppen
Annons: