God Jul đ

God jul till alla besökare frÄn mig med!
Vi firar sjÀlva ingenting, men till jul "syndar" vi och har bakat julkakor. Jag brukar sÀga att det inte Àr sÄ viktigt hur man Àter mellan jul och nyÄr, som mellan nyÄr och jul.
De hĂ€r kakorna Ă€r "syndigt" goda och en riktig kaloribomb. Man bakar dom traditionellt till jul i Ăsterrike.
VÄrt recept:
325 g mjöl. Vi anvÀnder dinkel fullkornmjöl.
250 g smör
100 g florsocker
125 g malda valnötter
1-2 teskedar vaniljsocker
En liten nypa salt
Gör en deg och förpacka den i pastfolie. LÀgg den i kylskÄpet i 2 timmar.
För att forma de smÄ bÄgarna gör man rullar av degen och skÀr av smÄ bitar som man formar till bÄgar. Det behöver man en viss kÀnsla i hÀnderna för, eftersom de lÀtt bryter.
Baka sen 15 minuter med 170 grader. Strö florsocker blandat med 1-2 teskedar vaniljsocker pÄ de varma bÄgarna. BÀst smakkar de efter 2-4 dagar.
- Redigerat 2021-12-23, 15:47 av Condor
God Jul pĂ„ er đ đ đ»
#2 SpĂ€nnande med ett nytt recept sĂ„ dom dĂ€r ska jag prova och kaloribomber behöver jag för jag Ă€r pĂ„ tok för smal sĂ„ nu ska hĂ€r bakas nĂ„n dag đ

#3:
LÀgg mÀrke till att jag Àndrade "krossade" valnötter till "malda" valnötter. Jag hade först lite problem att hitta rÀtt svenskt ord.
PĂ„ tyska heter bakelserna "Vanillekipferl". I vĂ„rt recept har vi tagit lite mindre socker Ă€n klassiskt och sĂ„ klart dinkel fullkornmjöl sĂ„ att det onyttiga blir lite mindre onyttigt. đ
NĂ€r dom Ă€r fĂ€rdigbakade, lĂ„t dom svalna innan du tar bort dom frĂ„n plĂ„ten, för dom gĂ„r lĂ€tt sönder. Min mor brukade baka dom till jul nĂ€r jag var barn. Fata Morgana kĂ€nde inte till dom innan hon flyttade till mig i Ăsterrike. Hon tycker att det hĂ€r Ă€r det godaste som finns. NĂ€r man börjar att Ă€ta dom, Ă€r det svĂ„rt att sluta. De har ett stort beroendepotential.

God Jul till er!đđ€¶đ đââš
IgÄr gjorde jag ingenting och blev inte klar, sÄ jag fortsÀtter idag!
#4 La inte ens mĂ€rke till det att du skrev krossad jag tĂ€nkte jag tar morteln och har sönder valnötterna helt det Ă€r alltid enklast och det syns att det Ă€r kakor som Ă€r sköra sĂ„ misslyckas en plĂ„t lyckas nĂ€sta bara att chansa, prova och köra pĂ„ tills man lyckas đ

#6:
Vi köper dom fÀrdigmalda. De borde finnas fÀrdigmalda i Sverige ocksÄ. Det dÀr receptet Àr för 2 plÄtar och det blev 60 stycken av det.
God Jul pÄ er.
Har inte varit sÀrskilt aktiv hÀr, sÄ det fÄr jag Àndra pÄ.
Ha en fortsatt trevlig Julafton.

#8:
Hoppas vi fÄr lÀsa mer av dig i framtiden. Ha en trevlig jul du ocksÄ.
Gott Nytt Ă r pĂ„ er đ
#10: Gott nytt Ă„r till dig med đ
Och till andra ocksÄ!

#10:
Gott nytt Är till dig och alla andra besökare frÄn mig med.