Etikettandlig-utveckling
Läst 262 ggr
FataMorgana
2021-10-23, 15:06

Pseudo Guru eller äkta Guru?

Hur vet man om personen man lyssnar på har gjort verkliga spirituella erfarenheter, om han eller hon har varit med om ett äkta andligt uppvaknande eller inte? Det är verkligen svåra frågor för en som är helt ny på den andliga vägen. Det finns så många människor där ute som kallar sig själva för uppvaknade och som tar på sig rollen att leda folk och en massa människor som lyssnar på dem. Men inte alla har varit med om ett äkta uppvaknande. Bara en bråkdel av dessa är värda att lyssna på.

Hos oss i väst finns bara termen ”uppvaknande”, som inte endast stå för det andliga uppvaknandet, utan även för en massa andra saker. Men i Indien finns t.ex. Hundratals olika grader av samadhi-erfarenheter; allt ifrån ett helhetserfarande av Gud, oavsett om Gud kunde erfaras som du eller jag till erfarenheter av att allt är ett (enhet med alla levande varelser) eller erfarenheter av icke-jaget osv.

Men de flesta har inte erfarit något av det där, utan något helt annat som i slutändan ledde in dom in olika sorters vanföreställningar eller i en Messias tripp. Och ja, naturligtvis är detta "typiskt" för många esoteriska sekter och för deras självutnämnda vägledare. Därför är det viktigt att vi granskar och ifrågasätter folk innan vi börjat ta deras "lära" för givet.

Klara och tydliga tecken på att någon inte har varit med om ett äkta andligt uppvaknande är om det finns ett "vi och dem" tänkande hos personen. Och tyvärr är det något som vi hittar i många sekter, bland många esoteriker och även i flera religioner. "Vi och dem". "Vi är det utvalda folket". "Vi är goda, de är onda". Vi är högfrekventa, de är lågfrekventa"osv. De som säger det, kan vi alltså bara glömma.

Exempel på några personer (både levande och döda) som detta "vi och dem" tänkandet inte existerar hos är bland annat Osho, Krishnamurti, Sadhguru, Vivekananda, Tolle, Maharshi, och Yogananda.

Condor
2021-10-23, 16:22

#0:

Ja det stämmer! Men man ser detta beteende t.ex. bland sekterna som svamlar om uppstigning till den femte dimensionen. Där är det bara på tal om "vi de uppvaknade, de högfrekventa, de goda, de kärleksfulla". Resten är de lågfrekventa som "inte har kommit så långt", som inte stiger upp till 5D. "Vi och dom" är ett typiskt sekttänkande och människorna som tror på dom blir hjärntvättade.

Ett äkta andligt uppvaknande skulle innebära att man ser vem man är och att man till sin sanna natur är ett med allt och alla och att det bara är egot som separerar sig från andra.

Man ser var man i all evighet redan befinner sig och det som man tills nu kallade verklighet bara är en illusion. Man kan inte ens kalla stället där man befinner sig som ett ställe, för att det ligger bortom alla ställen och alla dimensioner.

De resonerar utifrån att de är jaget och kroppen, fast de hänvisar till att vi är ljusvarelser, utan att resonera utifrån att vi skulle vara detta. Vart skulle en ljusvarelse stiga upp? Finns det något högre att stiga upp till än det som uttrycker alla dimensioner och ställen, där som vi i all evighet befinner oss?

De har inte förstått ett skvatt. Men de är ute och missionerar och sprider ut "mat för egot", för de vill ju vara något specielt. Speciellt högfrekventa, speciellt uppvaknade, speciellt andliga, för att kompensera deras mindervärdighetskomplex. Sen bygger de upp en fantasivärld som de lever i, kanske med hjälp av psykedeliska droger.

Man kan ju vara spännd på hur de kommer att reagera när de inte har stigit upp till en annan dimenion om 5, 10 år eler längre tid. Det måste vara hårt fär det polerade egot att inse att man inte är "något speciellt" utan bara en som har gått på bondfångeri.

• Redigerat 2021-10-23, 16:33 av Condor
FataMorgana
2021-10-23, 18:14

#1: Problemet är att egot ju så hemskt gärna vill se sig som något speciellt, som en som är ljusare, högre och godare än andra. Och för att det ska vara möjligt att kunna se sig själv som något som är allt det där eller som något av det där, så måste man hitta en grupp människor som man sen tillskriver den raka motsatta egenskapen, dvs att vara mörkare, lägre och ondare. Skulle alla verkligen se alla som de ljusvarelser de verkligen är skulle man inte längre kunna ställa sig själv på en högre position och inte heller se sig som mer speciell än andra. Vi skulle alla vara lika speciella och det vill ju egot inte, så därför uppfinner egot att det finns ett "vi och dem".

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

S
2021-10-23, 21:00

Det finns många olika orsaker varför man kan fastna i en sekt liknande rörelse. Viljan finns hos människan, att få tillhöra någonting som motsvarar sina förväntningar. Man kan undra varför det finns t.ex. så många kristna församlingar. Det ska väl bara vara en isf, men alla samfund bedyrar att ha den rätta sanningen. Eller så har alla fel.

Det sociala gemenskapen kan vara hjälpande t.ex. att ta sig ur ett missbruk. Men det är att man känner sig utvald, som det går överstyr (Av egen erfarenhet).

Det kan bli väldigt ego inriktat, man kan nå en Jesus gestalt om man bara vill, man sätter sina egna mål.

Man ska inte prata illa om människor som fastnat i dessa spindelnät, det finns en väg ut för dom. Ett eget uppvaknande, när tiden är mogen.

• Redigerat 2021-10-23, 21:16 av SolaH
Condor
2021-10-24, 12:00

#3:

Egentligen finns det ju bara 2 möjligheter, antingen att alla religioner och samfund har fel eller att en har rätt och resten har fel. Men snarare har alla fel.

Men även om alla har fel, finns det ju religioner som gör gott, t.ex. dom som du nämnde, som hjälper folk att ta sig ur ett missbruk. Men falska gurus gör inget gott. Det finns till och med dom som propagerar att folk ska ta droger och kallar det "plantmedicin" som enligt dom ska vara till hjälp för healing och andlig utveckling, Sådana gör bara skada och är en fara för människor och samhälle.

FataMorgana
2021-10-24, 12:44

#3:

Jag håller helt och hållet med dig. Det finns som du skriver många orsaker till varför man kan hamna i en sektliknande rörelse.

En annan orsak är nog också den att en pseudoguru är mer framgångsrik på att attrahera människor än en äkta guru, för att han känner till våra önskningar och begär och lever på att försöka tillfredsställa dem. Han talar om för folk vad de vill höra, som tex hur speciella de skulle vara och vilka syften de skulle ha på jorden. Det tycker egot väldigt mycket om därför söker sig sen många till dessa människor som uppfyller deras begär.

En äkta guru vill i sin tur inte tillfredsställa våra önskningar och begär, utan snarare vill han rycka bort allt som vi har.

Buddha avvisade ju både beröm och kritik, för att han visste att det bara var världsliga åsikter som inte kunde skaka om honom. Den vanliga människan avvisar kritik och tar gärna emot beröm för att det tillfredsställer egot. Men Buddha visste att den tillfredsställelsen inte är att jämföra med den inre frid som uppstår när detta fastklamrande i yttre tillfredsställelse upphör.

Håller också med dig i att man inte ska prata illa om människor som fastnat i dessa spindelnät, men deras gurun har vi all rätt att ifrågasätta och kritisera.

Som den sökare jag själv är, tänker jag att det bara är bra om jag inte sväljer allt som andra talar om för mig med hull och hår, utan att jag verkligen granskar det först, från alla håll och kanter. Märker jag sen, att det han säger inte stämmer överens med egna och andras erfarenheter har jag rätt att förkasta detta och också rätt att varna andra människor, om jag märker att personen i fråga har tagit på sig en ledande roll och vilseleder andra. Så att så få som möjligt fastnar i dessa spindelnät 😊

S
2021-10-24, 15:38

Javisst , naturligtvis ska man ifrågasätta och klargöra det falska.

Men vill människan gå dit, så gör hen det i alla fall. Tror inte att alla lyssnar på alla varningar. Kanske räddar det någon vilsen själ och det är ju positivt.

Då kommer vi in på att anta eller förkasta. visst har jag gått på minor, idag så använder jag anta eller förkasta metoden. Det finns mycket lurigt där ute.

Bra med en sådan här tråd, hoppas att flera deltar i inlägget.

FataMorgana
2021-10-24, 17:36

#6:

Ja, folk går vart dom vill iallafall, det har du så rätt i och ibland måste man kanske också acceptera det, att folk har all rätt i världen att gå vilken väg dom vill och att vi människor bara gör det som vi är konditionerade till att göra.

Det kan också vara en ganska utmanande sak, att hitta acceptansen för allas våra olikheter och för alla de olika vägar som folk väljer att vandra. Men ändå önskar jag att jag kanske kunde så ett eller annat frö någonstans, så att åtminstone den ena eller andra vilsna själen inte skulle falla för allt det falska.

Med tiden som man gör egna andliga erfarenheter så lär man sig ändå att skilja den ena gurun från den andra och börjar veta vem som är värd att lyssna på och inte. Men för alla som är nya på den andliga vägen är det så himla svårt att veta det.

FataMorgana
2021-10-24, 18:10

#7: Vill ännu tillägga, att många av dessa pseudogurus inte nödvändigtvis är "dåliga människor", utan i verkligheten kanske bara helt enkelt okvalificerade och förvirrade. De har bara trott på tanken att de nu är redo att undervisa alldeles för snabbt.

Condor
2021-10-25, 10:37

#8:

Men somliga är riktiga lurendrejare.

FataMorgana
2021-11-25, 17:54

En liten engelsk text av Osho om den äkta gurun.

“If you recognize the guru by your desires, you will err; what has the guru to do with your desires? The true guru isn ot there to gratify your desires; he is interested in awakening you. To accomplish this it is better for you to be rid of desires -- as many as possible. The guru is not interested in your illness, in your court cases or your wife and children; he is interested in you and your God. And his path is not the path of desires, but of desirelessness. Therefore he will not be able to attract you to him.” https://de.scribd.com/document/123449524/Pseudo-Gurus

Pseudo Gurus - Free download as PDF File (.pdf), Text File (.txt) or read online for free. excerpts from a book of Osho "The Great Zen Master Ta Hui # 5" about pseudo gurus.
  • Redigerat 2021-11-25, 17:54 av FataMorgana
FataMorgana
2021-11-26, 12:35

Kom att tänka på det här inlägget när jag såg att det under ett youtube-klipp stod "hur pratar man med lågfrekventa?"

Det här är ett riktigt typiskt exempel på en person med ett "vi och dem" tänkande och på någon som sätter sig över andra genom att se sig själv som den högfrekventa och andra som lågfrekventa.

Själv säger jag, att alla människor är lika gudomliga och att alla människor till sin sanna natur består av den högsta frekvensen. Så frågan på den andliga vägen borde egentligen lyda; hur ska jag göra för att kunna se alla människor som de gudomliga varelser de verkligen är och hur ska jag göra för att sluta klassa in människor till att vara endera hög eller lågfrekventa?

Condor
2021-11-26, 12:59

#11:

Det är en fråga om andlig utveckling och människors medvetandenivå om de ser alla människor som gudomliga varelser som består av den högsta frekvensen eller om man ställer sig över andra genom att se sig själv som mer högfrekvent än andra.

Vi är alla av samma högsta gudomliga frekvens, men däremot befinner vi oss alla på olika nivåer av medvetande, kunskap och utveckling.

Vem som klassar människor som mer eller mindre högfrekventa (= mer eller mindre gudomliga) har aldrig gjort riktiga andliga erfarenheter och aldrig erfarit människors sanna gudomliga natur. De har inte utvecklats andligt, utan bara deras ego har utvecklats till något överdimensionalt som gränsar till storhetsvansinne.

Tråkigt att de sen sprider ut villoläror på deras videoklipps och tråkigt att folk blir vilseledda av dem.

FataMorgana
2021-12-08, 18:22

Här är en liten definition på ordet Guru och vad det egentligen betyder.

Guru är en titel på en andlig lärare i hinduism, sikhism och tantrisk buddhism. Termen är uppbyggd av sanskritstavelserna "gu" (= mörker) "ru" (= ljus). Det syftar alltså på någon som "för ljus in i mörkret".

I den andliga scenen hör man ofta: ”Vem är din guru?” Behöver vi verkligen en guru på den andliga vägen? Tankarna om det skiljer sig mycket åt. Vissa ser honom eller henne och vet: det här är personen som jag kommer att lära mig av på min andliga väg. Andra däremot får utmaningar av sin lärare som de får möta och som de till en början inte alls tycker att är särskilt ”gurulik”.

Så varje varelse som för ljus och kunskap in i ens liv är en guru. Några i några minuter, med rätt ord vid rätt tidpunkt. Andra har varit med en under en stor del av ens liv. De ger lycka och glädje eftersom man kan känna igen och lära sig med och genom dem. Men de erbjuder en också utmaningar som ibland skickar in en i mörkret och därifrån leder en tillbaka in i ljuset.

Det var alltså en liten och enkel förklaring på vad en Guru är 😊

FataMorgana
2022-05-07, 15:43

"I detta 9 minuter långa audio förklarar Alan Watts att han inte är en guru, han försöker inte förändra oss, han gör vad han är tvingad att göra eller säga. Han förklarar att hans mål inte är att få anhängare, utan att hjälpa människor att släppa sina behov för att aldrig behöva vägledning av en lärare igen. Låt oss lyssna när han förklarar…"

http://onetruthvideos.com/wp/?p=3982&fbclid=IwAR3x8wvDE3-Vbk28-UCLw6qHd6qzO4R0eWnY9pyrrGDSPYPyojKXJDxUUpY

Upp till toppen