Annons:
Läst 484 ggr
FataMorgana
4/29/21, 7:02 PM

Tro vs. andlighet

Jag har lagt märkte till att nästan ingen förstår skillnaden mellan andlighet och tro. Men det ena har inte med det andra att göra. Så nu ska jag försöka att förklara skillnaden på ett lätt och begripligt sätt.

En tro: Betyder att man gör sig en föreställning om någonting man inte vet. T.ex en föreställning om vad som händer efter döden eller att man upplever någonting som t.ex en mörk skugga som man sen tror att är ett spöke. Tro är dessutom något subjektivt, dvs alla har sin egen tro och sin egen föreställning om saker och ting. En del tror på någon sorts andevärld, en del på 5 dimensioner, medan andra tror på utomjordingar som tar en till gud osv. Med andra ord skiljer sig varje människans tro i deras föreställning, även om de har samma tro. Vi kan ta en andevärld som exempel. Var och en föreställer sig den subjektivt på olika sätt, precis som att alla föreställer sig andar på olika sätt. Men en sak som all tro har gemensamt och det är att jaget alltid är involverat. Det betyder att där finns ett jag som tror på någonting. Jag tror på andar, jag tror på spöken, jag tror på Jesus osv….

Andlighet: Har med medvetenhet att göra och med människans sanna natur. Den sanna naturen är inget man kan tro på, utan endast erfara. Eller ja, man kan tro på den, men då tror man på sin egen föreställning som inte stämmer överens med det oföreställbara och då har man en tro igen. Det är när jaget är borta, dvs när det inte finns ett jag längre som tror på andar, spöken och utomjordingar och inget jag som gör sig föreställningar, som den sanna naturen kan träda fram.

Så vill man utvecklas andligt, måste man sluta tro och sluta göra sig föreställningar. Det handlar om att slå sönder alla sina illusioner och allt man vad man någonsin har trott på. Jesus sa ju att han inte kommit med fred, utan med svärd. Och först när man befriat sig från alla sina föreställningar och från allt vad man tror på så kan den objektiva verkligheten börja träda fram, den verklighet som är precis lika för alla och den sanna naturen som är lika för alla och inget subjektivt som man föreställer sig. Det gamla måste alltså förstöras för att det nya ska kunna träda fram. Det må vara tung och jobbigt för egot att göra sig av med alla sina trosföreställningar som man kanske haft i hela livet, men den frid och lycksalighet som sen träder fram kan ingen tro i hela världen ge. Ingen tro kan ge samma tillfredsställelse som den objektiva sanningen när den träder fram och ingen tro kan ge samma trygghet, som att erfara den sanna naturen.

Det krävs en hög grad av mästerskap för att vända sanningens svärd mot dig själv för att befria dig från dina egna lögner, som genom år av mentalt arbete har utvecklat en så dynamisk och övertygande kraft i dig.

(så till alla er som bara vill att folk ska få ha sin tro i fred och som skickar hjärtor till alla som tror som er och som uppmuntrar andra att stå fast i sin övertygelse och tro. Ni är inte medvetna om vilka dörrar ni stänger för folk)

  • Redigerat 2/19/22, 6:11 PM av FataMorgana
Annons:
FataMorgana
4/29/21, 7:19 PM
#1

#0: Inlägget gick ju att redigera.

  • Redigerat 4/29/21, 7:29 PM av FataMorgana
Condor
4/30/21, 12:18 PM
#2

#0:

så till alla er som bara vill att folk ska få ha sin tro i fred och som skickar hjärtor till alla som tror som er och som uppmuntrar andra att stå fast i sin övertygelse och tro. Ni är inte medvetna om vilka dörrar ni stänger för folk

Vad folk inte har erfarit, kan de heller inte vara medvetna om. Men det har alltid varit så att de omedvetna stänger dörrar för folk. Det har redan Jesus sagt för 2.000 år:

"Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som stänger till himmelriket för människorna. Ni går inte själva in, och dem som vill komma dit in släpper ni inte in."

Det finns allt för många "fariseer" och för få medvetna människor, till och med i vår tid. Dekadensen maskeras som kärlek……………….. ☹

Upp till toppen
Annons: