Annons:
Läst 1003 ggr
testbilden
1/22/19, 1:46 PM

Språkligt mentalt glapp verbalt / skrift

Vet inte om detta är rätt forum, andlig utveckling eller psykologi skillnaderna är väl inte glasklara. Men jag har tänkt på en sak - jag upplever ofas mellan jag verbalt i verkligheten och jag i skriftform. Jag har alltid gillat att skriva och är datorvan, så när jag tänker i skrift skriver jag ”för mycket” nästan. Fingrarna rör sig som tankar. Därför känns tankarna snabbare. Ofta tänker jag när jag skriver , och att skriva hjälper tanken på något vis. I kommunikation med andra har jag insett och tagit till mig och kunnat vara mer klar och självreflekterande än i ren tanke ej kopplad till skrift Med munnen när jag diskuterar är jag långsam och dröjande , nästan trög. Jag tystnar, funderar., Jag tar inte in saker folk säger på samma vis eller bearbetar dem på samma sätt. Tanken fastnar, jag är liksom trög. Det handlar inte om blyghet eller så. Jag kan tycka det är lite synd på ett vis att jag inte kan tänka medan jag tänker, klarare, med en verbal kommunikation. Kan det bero på att jag tänker långsamt ? Även om jag upplever att jag skriver väldigt fort och för mycket , så tar ju ändå den processen betydligt längre tid än ett direkt utbyte ansikte mot ansikte !

Annons:
testbilden
1/22/19, 1:54 PM
#1

Det kanske är en dum tanke, detta at någons språk med munnen borde avspegla dennes sätt att kommunicera i skrift? Att det vore mer ”sunt” på något vis om det fanns en likhet mellan dessa två personer? Om man läser det jag skriver tänker jag att andra får en korrekt bild av mina tankar och känslor, men också en felaktig bild av hur jag ”är” i verkligheten och vilken ”energi” jag har, det ser ut som jag är någon sorts tjattrande högenergiskt neurotisk woodyallen-figur men att jag är en sengångare egentligen!

Sommarek
1/22/19, 1:57 PM
#2

De flesta skiljer sig ofta ganska mycket åt i tal och skrift. Skrift har den fördelen att man kan redigera den innan man skickar den, och man kan även läsa den igen om man är osäker på innehållet, vilket inte alls går på samma sätt när man talar.  Skrift brukar därför vara lättare för de som behöver några extra sekunde på sig att bearbeta det som sagts, för det är mer naturligt att ta längre tid på sig när man skriver. Kanske är det bara så att du har lättare för skrift, medan många som har lätt för att tala i sin tur kämpar med att skriva? Vi är ju alla bra på olika saker.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

testbilden
1/22/19, 2:58 PM
#3

Är långsamhet i tanken något som räknas som en del av ointelligens?

JRSN
1/22/19, 3:07 PM
#4

Det kan ju hända att du är mer intuitiv än intellektuell, 'testbilden'. Att skriva kan kanske aktivera en slags "Automatisk skrift" som huvudsakligen engagerar högerhjärnan. Sen vet jag inte om talcentrum resp. skrivcentrum motsvarar olika delar av hjärnan, det skulle möjligen kunna förklara den upplevda skillnaden.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

testbilden
1/22/19, 9:20 PM
#5

Jag kan ingenting om hjärnan eller dess olika delar och vet inte egentligen om den här tråden har någon allmängiltighet

Kanske skillnaden mellan den jag är i skrift och den jag är i köttet illustrerar den där splittringen mellan tankar och kropp jag alltid känt. Jag har upplevt mig hela livet som en hjärna/ett medvetande som drar omkring på en liten blindtarm som är en kropp. Kroppen är betydelselös, den kan man göra vad man vill med. Den irriterar mest. När jag mår dåligt, såna perioder, då är kroppen ofta väldigt stilla och allt sker i huvudet. När jag mår bra så rör sig kroppen och jag känner kroppens behov

Jag tänker mig nånstans ändå att jag borde bli  "mer fysisk".  Vad nu det betyder. Använda kroppen mer kanske?  Anstränga den mer, vårda den bättre, känna att den finns.  Men sånt kanske kommer av sig själv ju närmare nuet man lever?

JRSN
1/22/19, 10:01 PM
#6

Jag skulle vilja rekommendera någon form av kroppsövning. Tänker då på Tai Chi, Chi Gong eller Yoga. Dessa tre är något olika i inriktning så man får pröva vad som passar en själv. Bra just för att synka, koordinera tanke, kropp och själ. Själv har jag ägnat mig åt Tai Chi, vet att det är bra för mig men det är svårt med disciplinen, är nog en smula lat helt enkelt.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Annons:
Eilrahc
3/21/19, 1:14 PM
#7

Nej, du är inte ointelligent. 
Jag (utan att låta märkvärdig) har högt IQ och är precis likadan som du, testbilden.

Även det enklaste ordet som ska förklara det jag försöker beskriva tappar jag bort, jag tar god tid på mig med svar ibland. 
Helst av allt skulle jag vilja höra den andres åsikt, gå hem och reflektera, komma på ett svar och nästa dag leverera mitt svar, haha!

NiklasTyreso
3/23/19, 8:11 PM
#8

Att vara eftertänksam och ta lite tid att tänka igenom något ser jag som klokhet och ev även ett tecken på integritet. Folk som pratar för mycket i talade samtal eller med för långa skrivna forum inlägg kan oxå vara intelligenta men jag misstänker att de är ännu mer egocentriska än oss andra egocentriker.

testbilden
8/17/21, 12:02 PM
#9

Jag fick en ganska intressant neurologisk förklaring på detta. Jag gjorde nämligen en neuropsykiatrisk utredning som gjorde gällande att jag hade add.
I den utredningen möter de olika delar av ens mentala förmåga.

Det fanns en diskrepans mellan verbal förmåga och uselt arbetsminne som verkar kunna ge just det som jag syftade på här. Så jag har pga det svårare med att hålla allt i huvudet och hålla den röda tråden när jag ska prata jämfört med att skriva.

FataMorgana
8/17/21, 2:10 PM
#10

#9: Det är ganska intressant vad du skriver, för jag känner igen mig mycket i din text här i huvudinlägget och har också haft diagnosen add en gång i tiden. Jag har det också svårare att tala än att skriva. Men hanterar det bättre idag än vad jag gjorde förr. Kanske pga av den andliga utvecklingen med mycket meditation, psykologiskt arbete och med att arbeta på halschakrat och med tillskott som vitamin B6, magnesium och zink. Det har i allafall hjälp mig att få lite ordning i huvudet och att få det muntliga att flyta på lite bättre.

testbilden
9/3/21, 1:35 PM
#11

#10: Ja det finns ju mycket ”reduktionism” i vårdapparaten. Eller vilket ord man nu ska använda. De hittar nån diagnos de kan förklara allt med. Men de bryr sig inte mycket om
t ex hur långvarig stress kan påverka en. Eller sömn eller kost. Så det behöver väl inte vara hugget i sten att man har uselt arbetsminne.

Jag har t ex dålig sömn sen några år. Med kraftiga sömnapnéer . Och jag har haft utbrändhetsdepression. Sånt borde ju påverka ens minne också kan man tycka. Fast det vägdes aldrig in.

FataMorgana
9/3/21, 6:01 PM
#12

#11: Ja precis så fungerar det och därför kan vi inte göra så mycket annat än att försöka fixa resten själva, det som vården inte kan hjälpa oss med. Eller i allafall försöka så gott det går.

testbilden
9/4/21, 12:33 AM
#13

Är just magnesium zink och b6 bra kosttillskott för alla - för hjärnan och minnet?

Jag har ingen vidare kunskap om vitaminer dumt nog.

Annons:
Condor
9/4/21, 10:32 AM
#14

#13:

Det har visat sig att en stor del som har fått diagnosen ADHD samtidigt har ett genetiskt problem med hemoglobin-syntesen. 90 % av allt hemoglobin syntetiseras av enzymer i benmärgen, men alltid när kroppen av någon anledning måste producera mer, tar den till enzymer i levern och där är problemet.

Det är 4 leverenzymer som konstruerar porfyrinringar, steg för steg. Om ett enzym arbetar långsammare, står "halvfärdigprodukterna" där i kö och hamnar i blodomloppet. Dessa halvfärdigprodukter är giftiga och binder sig till den aktiva formen av vitamin B6 (P5P) och zink. På så vis förgiftar inte bara halvfärdigprodukterna nervsystemet, utan det blir brist på B6 och zink.

Zink och B6 fungerar som "co-enzym" för hundratals enzymer i kroppen och det får en hel del system i kroppen ur balans.

Det är en genetisk defekt, som inte är klassad som sjukdom och som inte är mycket utforskat. Det skulle också kunna vara möjligt att personer med den gendefekten blir feldiagnostiserde med ADHD. När jag träffade Fata Morgana chansade jag och rekommenderade henne att ta den aktiva formen av B6, dvs. P5P (pyridoxin-5-phosphat) och zink och det hjälpte henne.

Här kan du läsa lite mer om det:

http://www.adhd-support.org.uk/pyroluria.htm

Det finns också ett sammanhang mellan B6 och magnesium, för att det behövs B6 för att magnesium ska kunna verka. Samma med D-vitamin och B6.

Pyroluria Syndrome information from Chelmsford ADHD Support Group, Essex UK, provide support to adults, children and their families with Attention Deficit and Hyperactivity Disorder, Asperger Syndrome and other related conditions.
testbilden
9/11/21, 8:09 PM
#15

#14: tack för tipset.
Jag ska nog pröva b6 och zink. Är det viktigt att man tar just varianten som heter p5p?

Just nu är jag beredd överväga div tips jag kan få.
Jag blir i perioder med nåt eller några års eller månaders mellanrum väldigt trött nästintill utmattad kroppsligt och psykiskt. Som om man vore ett batteri som laddas upp och dräneras i cykler.

Ja detta har väl inte direkt med trådens eller forumets ämnesområde att göra. Men kanske nåt med att man har svårt reglera stress och återhämta sig. Vilket väl är samma kluster som kan visa sig i div diagnoser.

Condor
9/12/21, 12:35 PM
#16

#15:

Det skadar inte att pröva ut om det funkar för dig. Alla B-vitaminer måste göras till ett fosfat i levern för att aktiveras. P5P = pyridoxal-5-phosphate och det är den aktiva formen av B6.

Om det ska ha en signifikant effekt, måste det vara P5P. Det doseras ju mycket högre än det vanliga behovet och levern skulle kanske inte klara av att aktivera så stora mängder. Klart att vanligt B6 är bättre än ingenting, men en tydlig effekt får du bara av P5P.

FataMorgana
9/12/21, 1:03 PM
#17

#15:

Fysisk träning också bra. Som t.ex att gå ut och springa ibland eller så kan man göra styrketräning hemma ett par gånger i veckan.

Att regelbundet utöva Yoga, Qigong eller en annan metod som optimerar det egna energisystemet är också att rekommendera.

Upp till toppen
Annons: