Annons:
Läst 1295 ggr
Mirjah
12/26/14, 9:11 PM

"Meditationsupplevelse"

Hej hej alla på andlig utveckling! Ser att det ställts en del frågor om meditation här och hoppas jag vänt mig till rätt forum :) Måste få stilla min nyfikenhet på en upplevelse som min man haft. Han har väl inte mediterat i sig, utan bara som han säger "när det är mycket omkring så går jag in i mig själv och liksom sluter in mig i en bubbla"… En slags meditation kanske. Grejen är att när han gör detta faller han till slut ner mot ett mörkt hål och "väcker sig själv". Är det ngn som varit med om nåt liknande eller kan förklara vad det mörka hålet är?

Annons:
retep
12/26/14, 10:05 PM
#1

Det du beskriver känner jag igen, som spontan transcendering, då uppmärksamheten kollapsar och sinnet typ dör för ett ögonblick. Detta är en erfarenhet som ofta kan ske då man är trött, stressad eller helt enkelt ovan vid upplevelsen av att transcendera. Det kan vara en mörk och skrämmande upplevelse… Men kanske upplevde din man också en glimt, ett ögonblick av stillhet och en vilande vakenhet, en förnimmelse av underliggande välbehag, något outgrundligt och oändligt?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Mirjah
12/28/14, 12:22 PM
#2

#1 Tack för ditt svar! Min man fokuserar på att inte tänka på nånting när detta sker. Mycket imponerande att han lyckas så väl? Tänk inte på en rosa gris. Vad händer? Jo, jag tänker på en rosa gris! Ja, jag känner en viss avund att han som "skeptiker" har en sån naturlig fallenhet för meditation, och hans fru som grottar i diverse andlighetsböcker, LoA och åker på andliga kryssningar inte kan meditera alls… Intervjuade min man ytterligare efter ditt svar retep, och han tycker att det är vilsamt och vackert (han blir rörd när han berättar om det), men att gränsen mellan var han har kontroll och inte i denna upplevelse är tydlig. Jag undrar vad som händer om han skulle släppa kontrollen?

retep
12/28/14, 1:12 PM
#3

Min erfarenhet är att två saker kan hända. Det ena är att man somnar, det andra att man helt transcenderar och går bortom all sinnesaktivitet, till ett tillstånd av vilande vakenhet i rent medvetande. Kroppen är i vila och alla sinnesaktiviteter, inga känslor eller tankar, endast rent erfarande. Detta medvetandetillstånd kallas bl.a. Transcendentalt Medvetande, Varandet, Självet. Jag har den här kunskapen och erfarenherna efter att ha mediterat med TM tekniken under många år. Når man släpper taget, så är det egentligen sinnet som släpper taget om allt i det yttre. När transcenderingen sker och man erfar Varandet, så kan det vara ett ögonblick, minuter och mer. Det som sedan sker är att sinnet spontant återgår till aktivitet , känslor, tankar och upplevelse av det personliga, vardagliga medvetandetillståndet.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Upp till toppen
Annons: