Annons:
Läst 1548 ggr
camawa
4/8/14, 2:00 PM

De nio insikterna!

För många år sedan var jag väldigt medveten om de olika insikterna. Jag var öppen, gav o fick energi, kände mig levande/vaken, såg alla samband osv under många år. Sen hände saker i mitt liv som gjorde att jag tappade fokus helt, jag blev arg o var besviken, skyllde det mesta på andra. Jag försöker hitta tillbaka igen men det är inte så lätt så nu behöver jag lite riktlinjer, konkreta råd o tips att jobba med.

Tack!!!

camawa:)

Annons:
gonzo56
4/8/14, 2:33 PM
#1

Hej Camawa! Det går snabbt och lätt att hitta rätt med hjälp av meditation, yoga & magic mushrooms (och annan psykedelia för den delen, me) ;) Och jo, de heter Magic mushrooms för att de är magiska.. på riktigt! :D 

Meddan och yogan är väl light-varianterna och vill man köra lite mer hardcore så låter man svampen ta en till den inre freden.. 

Peace, love & understanding! 🌈❤️ 

Riktigt bra klipp med Terence Mc Kenna:

retep
4/8/14, 4:19 PM
#2

gonzo! Vet du då inte, att den inre freden inte varar länge eller utvecklar en vidare!? Alla droger har på sikt en destruktiv, nedbrytande påverkan!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

gonzo56
4/8/14, 5:29 PM
#3

Retep nu pratar du om saker som du varken har erfarenhet eller kunskap om. Läs lite forskning, vetja ;) eller ännu bättre.. prova själv! 😃 

Det jag talar om kan egentligen inte ens benämnas som droger.. Det är medicin! <-- ! Och det finns rätt mycket ny, bra forskning som håller med mig om saken! (Men om ni vill fortsätta leva i en lögn & hålla er till 40 år gammal skrämselpropaganda & dessutom tro att den är sann.. så varsegooo! .. synd bara att ni ska behöva gå runt och tro en massa saker som inte stämmer med verkligheten). 

Faktiskt så kan man inte ens bli beroende av psykedelier.. snarare är det så att psykedelierna hjälper människor att bli av med beroenden! 

Nu förespråkar jag inte att folk ska använda droger.. jag skulle önska att ingen människa använde droger som alkohol, amfetamin, cigg, heroin och dylika droger, för det är riktigt nasty shit! & farligt! Livsfarligt, faktiskt! Har ni sett att det står rökning dödar på ciggpaketen nuförtin? Ändå säljer staten oss dem.. Undra hur väl de vill oss egentligen?!

Tramset du påstår här i tråden om att psykedelier skulle vara nedbrytande.. jag kan ju berätta att jag & alla andra som har erfarenhet av saken har gått från att vara nedbrutna till att successivt byggas upp med hjälp av psykedelier.. Hur kommer det sig att du tror att det är tvärtom? Har du lyssnat för mycket på pappa staten?

Vi ska väl sluta vara rädda för saker vi inte känner till? Är inte det målet med hela den här resan? 

Regnbåge Kram/G

PS: Här kan du få en liiiiiiiten inblick:

retep
4/8/14, 6:30 PM
#4

Medicin säger du! Inget man bör experimentera med på egen hand skulle jag säga! 1968 när jag var 14 och började röka hasch då hade det ännu inte börjat någon skrämselpropaganda! Och inte viste vi och jag då hur haschen och LSD:n skulle påverka oss. Den enda anledningen till att vara måttlig berodde på att jag och vi inte alltid hade pengar och tillgång till alla de droger vi provade, och blandade. När jag märkte hur det påverkade hjärnan och bröt ner mina mentala funktioner att röka och äta haschkakor, ta LSD, meskalin och andra "psykedelier", såg andra fastna och försvinna i dimman, slutade jag ganska tvärt och tog mig ur det. Så jag tänker att 5 års erfarenhet faktiskt betyder att jag inte är rädd för något jag inte "känner till"! Utan bryr mig och är rädd för din och andras skull, som ännu inte vet hur det kan bli fel och spåra ut om man håller på och fortsätter att ta "medicin"!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

gonzo56
4/8/14, 7:56 PM
#5

aa.. och jag tänker att ingen fjortonåring bör experimentera med såna saker. 

Men precis som med precis allt annat.. så är allt inte för alla. Men det betyder inte att vi behöver skrämma folk för det. Bättre då att informera dem om sanningen! Gärna på ett balanserat sätt och inte så svart-vitt. Nyanser är fint 🌈

Exakt vilka av de substanserna du räknade upp där.. (meskalin, lsd & andra psykedelier..) var det du använde själv? Och hur frekvent? 

Forskning har visat att även meditation kan ge psykoser 😎 men det visste du kanske redan.. 

Meditation-Induced Psychosis (2007)

H.J.H Kuijpers

F.M.M.A. van der Heijden

S. Tuinier

W.M.A. Verhoeven

Vincent van Gogh Institute for Psychiatry, Venray , and Erasmus University Medical Centre, Department of Psychiatry, Rotterdam , The Netherlands. 

Abstract

Background: Meditation is a self-regulatory psychological strategy that is frequently applied in Western as well as non- Western countries for different purposes; little is known about adverse events.

Sampling and Methods: A male patient is described who developed an acute and transient psychosis with polymorphic symptomatology after meditating. A literature search for psychotic states related to meditation was carried out on PubMed, Embase and PsycInfo.

Results: In the case presented a diagnosis of acute polymorphic psychotic disorder was made. Other case reports dealt with either a relapse of a pre-existent psychotic disorder or with a brief psychotic reaction in patients without a psychiatric history.

Conclusion: Meditation can act as a stressor in vulnerable patients who may develop a transient psychosis with polymorphic symptomatology. The syndrome is not culture bound but sometimes classified in culture-bound taxonomies like Qi-gong Psychotic Reaction.

Introduction

Meditation is a method of focussing the mind and is often practised with a specific routine. Although this practice is usually associated with Eastern religions, it is also rather common in Western cultures. Meditation can best be described with the term ‘trance’, or a transcendence of conscious awareness. The main characteristics of trance are a partial detachment from immediate sensory experience and an increased susceptibility to suggestion [1] . Meditation is frequently applied as a self-regulation approach to stress reduction and emotion management [2, 3] . As reviewed by West [4] and Epstein and Lieff [5] , meditation may induce serious psychological side effects, including depersonalization, derealization and psychotic symptoms like hallucinations as well as mood disturbances. A culture-bound syndrome induced by Chinese meditation, called Qi-gong [6] , is included in DSM-IV as Qi-gong Psychotic Reaction and describes an acute, time-limited episode characterized by dissociation, paranoid, or other psychotic or non-psychotic symptoms [7] . The symptomatology of a meditation-related psychosis as described by Chan-Ob and Boonyanaruthee [8] , appears to show similarities with that of the so called ‘zykloide Psychosen’ or ‘bouffées délirantes’, of which the characteristics include among others confusion, pananxiety, mood swings and mood dystonic psychotic symptoms as well as an acute onset with a short duration and a complete remission. This type of psychosis is included in the ICD-10 as acute polymorphic psychotic disorder [9] . It is well known that such transient functional psychoses with symptoms of schizophrenia have a much higher prevalence in non-Western cultures, which may be explained by differences in cultural beliefs, sociability and management of mental disorders [10, 11] . In the present case report a male patient is described who developed an acute and short-lived psychosis during meditation.

Case Report

A 24-year-old Caucasian male artist was referred because of an acute sensation of being mentally split during a Hindustantype meditation. It was an unguided and intense session. The patient had recently trained extensively for a marathon, which resulted in a weight loss of 7 kg. In addition he was experiencing relationship problems and work-related stress. There was no fasting or sleep deprivation. His history mentioned one hypomanic and a couple of mild depressive episodes for which he was never treated. There was no drug abuse or epilepsy. The family history revealed no neuropsychiatric disorders.

Psychiatric examination showed short-lasting visual dysperceptions and hallucinations, ideas of reference and delusional convictions that he had caused the end of the world. The patient experienced various bright colours. These phenomena were accompanied by pananxiety and feelings of guilt. Physical examination and laboratory investigations showed no abnormalities. Neuropsychological testing disclosed no cognitive deficits. His personality profile, as assessed with the MMPI-2 and NEO five-factor inventory, showed a vulnerable personality structure with poor insight in emotional functioning and a depressive, anxious disposition. Treatment with haloperidol (5 mg daily; plasma concentration: 1.9 g/l) resulted in a disappearance of the psychotic symptoms within one week. Haloperidol was gradually tapered off over three months and subsequently stopped. One month later he developed a relapse of psychosis with paranoid and negativistic delusional thoughts, intense anxieties, mood swings and suicidal ideation. Risperidone 2 mg daily was started to which valproic acid (1,000 mg daily; plasma concentration: 65 mg/l) was added because of his mood instability. This treatment regimen led to a rapid and complete recovery from psychotic symptoms and a gradual normalization of mood that persisted at follow-up after six months.

Discussion

This case deals with a young man who developed a relapsing acute psychosis with polymorphic symptomatology, precipitated by intense and unguided meditation. Additional stressful factors may have been physical exhaustion as well as work and relationship problems. Over the past decades several case reports with shortlasting acute psychotic states associated with meditation have been reported (summarized in table 1 ). As can be inferred, almost all psychotic episodes had a short duration and were characterized by a mixture of psychotic and affective symptoms. About half of the patients had a psychiatric history, especially with psychotic symptoms. According to the clinical descriptions of ICD-10, most patients were suffering from an Acute and Transient Psychotic Disorder. In the DSM-IV they would have met the criteria for a Brief Psychotic Disorder. This type of psychosis with its several subtypes is well known in the German and French psychiatric tradition and has been recently reviewed by van der Heijden et al. [24] and classified in the ICD-10 among the acute polymorphic psychotic disorders with or without schizophrenia (F23.0 and F23.1). Although antipsychotics were administered in almost all case reports and in the present case, it is still unclear whether this treatment is useful or not. With respect to possible vulnerability factors, there seems to be an increased risk for meditation-related occurrence of psychotic symptoms in individuals with a history of psychiatric symptoms or with a certain personality structure, and in cases of sleep deprivation or physical exhaustion [5] . In the case reports presented in table 1 , states of physical exhaustion were caused by fasting and sleep reduction during long-lasting, unguided and intense meditation, also described as malpractice of meditation [8] . As underlined by Ng [6] in his review about Qi-gong-induced mental disorders, psychotic deterioration is the result of meditation that acts as a stressor in vulnerable individuals. In Qi-gong cases, all Chinese authors describe a polysymptomatic psychiatric syndrome that corresponds to the Western categorical tradition so that the adoption of a separate class of culture-bound syndromes may not be appropriate. Therefore Lee [25] stresses that the Chinese classification system that includes the Qi-gong psychosis tries to conform with international classifications on the one hand and to sustain a nosology with Chinese cultural characteristics on the other. Meditation-induced psychotic states do not represent a separate clinical entity but are the result of a culture- bound nosology.

In conclusion, meditation may act as a stressor in vulnerable subjects and may result in a rather specific psychotic syndrome: acute and transient psychotic disorder that most probably is self-limiting and therefore does not always require antipsychotic treatment.

Och du har ju säkert hört talas om kundaliniresningar? Som ofta är en följd av meditation & yoga.. Och att dessa utlöser psykoser och folk hamnar på hispan för gott av dem. Tycker du att vi ska börja varna folk för meditation nu också? Bara för att en del människor kastar sig in i saker de inte känner till och 'leker med elden'? Jag har själv haft kundaliniresning förut och kan intyga att det verkligen är att leka med elden.. och skulle nog säga att en sån sak är mycket 'farligare' för en okunnig person att ta sig igenom än en psykedelietripp! Nu var ju som tur var inte jag okunnig när det hände, för jag är en sådan som gärna läser på och lär mig om saker innan jag kastar mig ut i det, så.. det var väl därför som jag visste hur jag skulle hantera kraften när den plötsligt härjade loss med mig :D  

Vad kul att du vill diskutera det här.. och kul att få höra om dina erfarenheter! Jag skulle gärna höra lite mera om dina äventyr i kosmos.. Var det inget bra alls med dina upplevelser? För min del har det varit väldigt behjälpligt & jag har bara positivt att berätta om de här medicinerna. 

Såg du på klippet jag länkade, förresten? 

🌈/G

retep
4/8/14, 10:44 PM
#6

Ingen kommentar!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
gonzo56
4/8/14, 10:51 PM
#7

🤗 ja vi behöver ju kanske inte lägga ut varningstexter på bra saker? Däremot kan man ju informera om dem och hellre be folk vara försiktiga i sitt utforskande så att de inte skadar sig? 

🌈❤️ /G

retep
4/8/14, 11:01 PM
#8

camawa! Tänker att meditation är bra! Du kan också läsa böckerna igen och påminna dig själv om var källan för insikterna och energin är.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

camawa
4/9/14, 12:56 PM
#9

Tack retep! Jag tror inte på några droger, mediciner eller andra tillsatta substanser om det inte är depression eller andra diagnoser som det inte är i mitt fall. Vi har nyss flyttat till en liten gård o jag ska börja med att hänga upp min boxarsäck i stallet så jag får ur mig lite av min ilska o frustration, sen ska jag ta mig an meditation på allvar (ha aldrig provat det på riktigt) o plocka fram mina gamla böcker om insikter osv. Det känns viktigt att jag hittar tillbaka fort för all min energi går åt fel håll. camawa!!!

jungfrun78
4/13/14, 3:48 PM
#10

Hej Camawa!

Jättebra att du gör någonting fysiskt med din frustration (utan att gå loss på någon annan männsika förstås ;))!

Får jag fråga vad som hände i ditt liv? Om du inte vill dela med dig av det är det fullt förtåeligt.

Vad tror du själv det var som fick dig att tappa fokus? Har du accepterat det som hände eller bara lagt locket på?

Det som händer i våra liv, framförallt de vi kallar negativt, har ofta ett viktigt budskap att ge oss, någonting vi ska lära oss. Men det är inte alltid lätt att se det när vi är mitt uppe i "kaoset". Har du sett tillbaka på det som skedde och försökt se vad det ville säga dig?

Det skulle kunna vara så att det skapats emotionella blockeringar hos dig som förhindrar livsenergin att flöda i din kropp. Om du inte tror på renodlad healing kan jag rekommendera att du kollar upp zonterapi eller ansiktszonterapi.

Om du inte är riktigt i balans så var försiktigt med vilken typ av meditation du utövar. Personligen skulle jag rekommendera jordningsmeditation, se denna länk:

http://www.motherearthnetwork.net/documents/Miniguide_-_Jorda_dig_sjalv_med_Moder_Jord-healing.pdf.

Försök att spendera mycket tid i skogen, påta i trädgården, städa och diska. Eller utför någon typ av motion (slå på boxningssäckar är en variant). Detta är jordande övningar som är nyttiga för alla människor.

Det är också viktigt att vara närvarande, här och nu. Var observant på dina tankar. Så fårt du kommer på dig själv förvillad i tankar, dra ner din medvetenhet i kroppen. Var uppmärksam på det du gör och ägna allt fokus där du är just nu.

Litar på att du snart är på banan igen! :)

Upp till toppen
Annons: