Annons:
Läst 2219 ggr
[Cytisus]1
2/2/14, 3:02 PM

Använda källor?!

Hej!

En sak som jag kraftigt reagerar på är hur många som skriver i detta forum påstår en massa saker som de inte refererar till. Jag är medveten om att det kan vara svårt att bevisa vissa saker man upplever, men att jag i så fall önskar att man skriver till exempel: "av egna erfarenheter har jag upplevt att" eller "författaren Jakob Svensson skriver i sin bok att livskraft…". Och inte detta som jag hittade i ett av inläggen, inte för att smutskasta personen men för att visa vad jag menar:

Det finns ljusvarelser i andra dimensioner och uppstigna civilisationer i Kosmos, deras uppgift är att hjälpa oss för högre vibrations- och medvetandenivå…

Korrekt skrivet för att jag skulle citera den här personen är istället:

"Det finns ljusvarelser i andra dimensioner och uppstigna civilisationer i Kosmos, deras uppgift är att hjälpa oss för högre vibrations- och medvetandenivå. [..]" (sagamar76).

Ofta när jag påpekat detta skriver många att de inte har någon anledning till att behöva bevisa något och det kan jag förstå, men för mig som gärna vill förstå och uppleva världen vill jag kunna lita på källorna eller åtminstone veta var idéerna kommer från.

Det är inte konstigt att många som kanske inte har lika synsätt därför förkastar de andliga idéerna om hur världen är uppbyggd. Vill man tas seriös anser jag att det är väldigt viktigt att försöka beskriva hur det fått tag på informationen. Och även på forum som detta, här anser jag det är extra viktigt.

Det blir lätt flummigt anser jag annars. Att bara skriva ett påstående utan att förklara hur man kommit fram till detta är enligt mig ganska korkat och ett sorts självbedrägeri.

Vad tycker du om detta? 🤓

Annons:
Yon
2/2/14, 3:30 PM
#1

Det handlar om graden av precisionen i skrivandet.. Vi utgår från att vissa saker är underförstådda, som exempelvis att man utgår från att det man skriver är egna spekulationer.. Olika personer utgår från olika antaganden. 

Jag tror inte att det är extra viktigt att skriva akademiskt på ett forum. Tvärt om: slösa inte tid och energi på det såvida det ej är för din egen skriv-tränings skull. Det enda man kan hoppas få av ett forum är inspiration, och folk inspireras av olika saker - både skrift som är tekniskt dålig och sådan som är bra.

Du tycker det är korkat att skriva ett påstående utan att skriva hur man kommit fram till det. Skriv själv ett påstående och visa hur du kommit fram till det, så kan en duktig akademiker påvisa hur korkat du agerar på grund av brister i ditt sätt att resonera. Vad jag menar är att vi är amatörer här och vi kan alltid hitta fel om, vi letar.

Flumma på.. Det är upp till var och en att välja hur väl de vill vara medvetna om hur de kommer fram till saker, och hur mycket de vill uttrycka den medvetenheten. Tycker jag. :-)

[Cytisus]1
2/2/14, 3:43 PM
#2

1# Alltså det handlar inte om att vara akademiker, det handlar om att trovärdighet. Vi lever i en tid där folk kan komma med vilket påstående som helst utan att de flesta ifrågasätter detta. Jag tycker det är slarvigt att inte hänvisa till källor, inte för att man inte vet hur man gör, men endast för att man kastar ut sig något. Det är ju precis så nästan alla religioner fungerar, man tror på något utan att ifrågasätta källan.

Håller inte med dig Yon!

Yon
2/2/14, 3:58 PM
#3

Då är vi igång. Jag kan påvisa din kork-het:

"Det är ju precis så nästan alla religioner fungerar, man tror på något utan att ifrågasätta källan."

1. Har du källa? 2. Det är en generalisering som du saknar stöd för. Vi kan inte på något vis ta det för att vara en sanning. 3. Du anger inte heller vem "man" är. Även det är en generalisering som vi inte kan köpa utan vidare.

Du anger inte hur du kommit fram till detta. Du borde ange att det är dina spekullationer.

"Vi lever i en tid där folk kan komma med vilket påstående som helst utan att de flesta ifrågasätter detta."

Hur kan vi veta att det är ett riktigt fenomen och inte alls din dåligt informerade åsikt.

---

Jag försöker ovanför tillämpa vad jag uppfattar som ditt krav på nivån i skrivandet.

Jag tänker mig att vi ska uppskatta andras bidrag, i den form det kommer, sålänge baktanken är god. Men visst.. jag vill inte helt motsätta mig din uppmaning, men jag vill reducera den till "Skriv gärna så att andra förstår så lätt som möjligt."

[Cytisus]1
2/2/14, 6:16 PM
#4

#3 Håller med dig! ;)

Yon
2/2/14, 6:23 PM
#5

okidoki… jag skulle ändå inte våga påstå att jag själv är utan slarv här :)

kulanturbo
2/3/14, 5:37 PM
#6

Håller med yon. Annars vågar jag knappt skriva här om jag ska behöva komma ihåg var jag hört eller sett något…

Annons:
Tride
2/3/14, 8:42 PM
#7

Det kan vara knepigt med källan. Själv minns jag ju ofta att jag läst något, men var? När? 

Jag had just avslutat en artikel som jag skrivit för en nättidning, och försökt följa principen att inte skriva något som jag inte kan redovisa källan. Hellre avstå, även om det kan vara frestande att komma med allmänna påståenden som verkar intressanta.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

idailsk
2/5/14, 2:38 PM
#8

Källa är för mig något man använder sig av i skolan/universitetet till exempel. Men så här i ett forum anser jag inte att det är nödvändigt. Vill man veta källan, om det är så viktigt, så kan man väl helt enkelt fråga efter den? Och, det är givetvis valfritt för den som blir tillfrågad om denne vill lämna ut källan.
🙂

Kram Mila Kär

Tride
2/5/14, 3:38 PM
#9

Jag tycker inte det är alldeles nödvändigt att redovisa källor på ett sånt här forum, även om det kanske är önskvärt. Här kan vi byta åsikter mer fritt. Det är skillnad om vi skriver i tidningar och tidskrifter.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Upp till toppen
Annons: