Annons:
Annons:
[NeferNefer]
1/21/14, 9:55 PM
#1

Hej, iMrtin.

Yon
1/21/14, 10:46 PM
#2

Jag tycker mig se många kristna som ser ner på andra personer som har andra vägar genom livet, eller så ser de ner på andra kristna som inte tycker exakt samma sak. De är snabba med att döma andra personer. Jag tycker det är viktigare att man, så gott man kan, försöker se till sig själv, och acceptera att det är Gud som dömer.

Ingen kristen person kommer kunna övertyga mig om att stolthet leder till himmelriket*, ändå är det med sin stolthet de predikar och kör över andra människor."Tyck som jag, annars är det fel på dig!" är budskapet. Få personer verkar ha någon aning om att ödmjukhet är centralt för kristen praktik. Alltså det är meningen att man ska bli mer ödmjuk. 

Om någon har fått en medial gåva, så är det den personens ansvar att granska sina egna motiv och handlingar, och den personen får själv stå inför Gud, precis som alla andra. Vi ska se till oss själva först.

* Stolthet är den värsta av de sju dödssynderna, för den leder till alla de andra synderna.

iMrtin
1/21/14, 10:47 PM
#3

#1 hej NeferNefer


Svenne123
1/21/14, 10:50 PM
#4

#2: jag vill bara ha information samlad och har inte sett att ni samlar risker nånstans. Gör det mycket ont att läsa #0 så föreslår jag att blunda för ögonen nästa gång du går in i tråden.

Yon
1/21/14, 10:54 PM
#5

Jag behöver inte blunda, jag har sorg inom mig, för vår arrogans.

Tride
1/21/14, 10:55 PM
#6

Nefer nefer - är det predikaren eller Ordspråksboken? Det klingar lite bekant i mitt minne. "Var sak har sin tid. Att älska har sin tid, att inte älska har sin tid, och ingenting är fågängligt." Ungefär som jag minns.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
Tride
1/21/14, 11:09 PM
#7

- Project Runeberg -  Bibeln / 
Predikaren, 3 Kapitlet 
(1917) ![[MARC]](http://libris.kb.se/bib/9197270 "MARC record from the Libris catalog, Royal Library, Stockholm") - Tema: Christian Literature 
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |    

Predikaren, 3 Kapitlet Allt går sin givna gång, och allt är fåfänglighet. Människorna äro såsom fänaden. 1. Allting har sin tid, och vart företag under himmelen har sin stund. 2. Födas har sin tid, och dö har sin tid. Plantera har sin tid, och rycka upp det planterade har sin tid. 3. Dräpa har sin tid, och läka har sin tid. Bryta ned har sin tid, och bygga upp har sin tid. 4. Gråta har sin tid, och le har sin tid. Klaga har sin tid, och dansa har sin tid. 5. Kasta undan stenar har sin tid, och samla ihop stenar har sin tid. Taga i famn har sin tid, och avhålla sig från famntag har sin tid. 6. Söka upp har sin tid, och tappa bort har sin tid. Förvara har sin tid, och kasta bort har sin tid. 7. Riva sönder har sin tid, och sy ihop har sin tid. Tiga har sin tid, och tala har sin tid. 8. Älska har sin tid, och hata har sin tid. Krig har sin tid, och fred har sin tid. 9. Vad förmån av sin möda har då den som arbetar? 10. Jag såg vilket besvär Gud har givit människors barn till att plåga sig med. 11. Allt har han gjort skönt för sin tid, ja, han har ock lagt evigheten i människornas hjärtan, dock så, att de icke förmå att till fullo, ifrån begynnelsen intill änden, fatta det verk som Gud har gjort. 12. Jag insåg att intet är bättre för dem, än att de äro glada och göra sig goda dagar, så länge de leva. 13. Men om någon kan äta och dricka och njuta vad gott är under all sin möda, så är också detta en Guds gåva. 14. Jag insåg att allt vad Gud gör skall förbliva evinnerligen; man kan icke lägga något därtill, ej heller taga något därifrån. Och Gud har så gjort, för att man skall frukta honom. 15. Vad som är, det var redan förut, och vad som kommer att ske, det skedde ock redan förut; Gud söker blott fram det förgångna. 16. Ytterligare såg jag under solen att på domarsätet rådde orättfärdighet, och på rättfärdighetens säte orättfärdighet. 17. Då sade jag i mitt hjärta: Både den rättfärdige och den orättfärdige skall Gud döma; ty vart företag och allt vad man gör har sin tid hos honom. 18. Jag sade i mitt hjärta: För människornas skull sker detta, på det att Gud må pröva dem, och på det att de själva må inse att de äro såsom fänad. 19. Ty det går människors barn såsom det går fänaden, dem alla går det lika. Såsom fänaden dör, så dö ock de; enahanda ande hava de ock alla. Ja, människorna hava intet framför fänaden, ty allt är fåfänglighet. 20. Alla går de till samma mål; alla have de kommit av stoft, och alla skola de åter varda stoft. 21. Vem kan veta om människornas ande att den stiger uppåt, och om fänadens ande att den far ned under jorden? 22. Och jag såg att intet är bättre för människan, än att hon är glad under sitt arbete; ty detta är den del hon får. Ty vem kan föra henne tillbaka, så att hon får se och hava glädje av vad som skall ske efter henne?

Project Runeberg, Fri Oct 12 03:32:12 2012 (aronsson) (download) << Previous Next >> 
http://runeberg.org/bibeln/21_03.html 
Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Gaiatri
1/23/14, 9:07 PM
#8

Svenne123!

Håll dig till ett nick. Det blir lite märkligt när någon skriver med flera olika nick. Jag antar att du gör det nu. Jag kan ju ha misstolkat att det är så men jag tror inte det…

Sajtvärd på Andlig utveckling

Gaiatri
1/23/14, 9:49 PM
#9

#0 Nu är det ju så här att ett medium vill inte alltid bli ihopblandad med new age, och en new age:are vill inte alltid bli ihopblandade med människor som försöker få kontakt med döda. Medium fanns långt före new age och långt före Jesus. Det finns andra traditioner som går långt tillbaka i tiden som man ibland kan sätta under new age paraplyet, men österländska religioner är bara new age ur ett kristet (separatistiskt) perspektiv.

Dessa kristna sidor blandar och ger hur som helst och tror att allt som inte är rättroget kristet är av ondo och att det öppnar upp för Lucifers gäng. 

Ok, så någon har använt sig av healing och någon annan har varit i kontakt med en död släkting, en annan har gjort astralresor, etc. Men märk väl att det är inte så många som faktiskt har råkat illa ut. Det är några stycken och dessa historier (samma historier) tas upp gång på gång. Det verkar faktiskt inte vara så många historier. 

Nu vill jag självklart inte säga att det inte kan vara ett problem ibland, men jag anser att den kristna 'anti allt som inte är kristen andlighet propagandan' inte hjälper. Man har inte förstått vad det är som kan gå fel. Svaret från kristet håll är att all andlighet som inte är kristet är av ondo och med kristendomen kan du inte gå fel. 

Jag är av annan åsikt och vill påstå att det förekommer kontakt med och öppnande till energier som vi inte ska hålla på med också hos en del kristna. Problemet är återigen att man inte förstår vad det handlar om utan tror att det räcker med att använda sig av rätt språk och kalla kontakterna för, ur kristet perspektiv, rätt sak.

Sajtvärd på Andlig utveckling

Svenne123
1/23/14, 10:17 PM
#10

Gaiatri: jag ska inte diskutera med mig själv om du trodde det. 

Jag tror att om man tar kontakt med döda eller leker med magiska krafter, att det slår tillbaka på en till slut och jag har själv fått erfara hur lätt det är att inbilla sig både det ena och andra av andevärlden. Jag förstår dock att man inte går ut med såna berättelser öppet för dels så tror folk inte en och sen hånas det. De drabbade vill nog bara glömma. En annan sak vi har gemenskap är att Jesus räddar oss. Det tror jag inte är ett sammanträffande.  Inte heller att kristendomen är dit man dras till då. Eller att Jesus var i andevärldens fängelse och hälsade på under de dagar innan han återuppstod första gången.

[Juel70]
1/29/14, 9:17 AM
#11

Jag har varit ett medium, men idag har jag avsagt mig allt som har med spådom, tala med döda och att söka egen ära. Idag går jag med Jesus och förlitar mig på Helige Andes kraft. 

Jag fick vara med om mycket.  Bland annat så var det en man som hängt sig i den lägenhet jag flyttade till. Jag både "såg" honom och hörde honom. Han måste varit psykiskt sjuk och höll på driva mig till vansinne genom att invadera mina tankar med otroliga negativa tankar.

Jag fick detta bekräftat av den förre hyregästen som bodde här, att hon fått reda på att en man hade hängt sig här och att hon och hennes familj blev attackerade av honom.  Dom flyttade. Dom fick nog. 

Sen flyttade lilla jag in och fick utstå mannen ett tag. Jag blev förföljd vart jag än gick och även under natten blev jag fysiskt attackerad, när jag tog ett bad så sparkade han i badkaret… väldigt obehagligt. 

Jag försökte med allt, bad till ärkeänglar, hans döda anhöriga, mina döda anhöriga, att dom skulle hämta honom, men inget hjälpte. Ändå hade jag renat hus från vilsna andar tidigare med lyckat resultat.

Jag hade i samma veva beslutat mig för att överge allt ockult och gå tillbaka till Jesus som jag träffade många år innan. 

Det var med hjälp av Gud och hjälparen (helige ande) som jag till slut fick hjälp. Jag fick en dröm om hur jag skulle gå tillväga.

Svaret var bön och högt befalla frid i Jesu namn.

Sen dess har det varit hur lugnt som helst, tyst som i kyrkan, inga problem alls! 

Aldrig mer vill jag befatta mig med new age och ockulta saker, utan jobba på att komma närmare Jesus, och att bli förvandlad av hans kärlek och nåd ❤️

Twinflamewolf
2/2/14, 6:44 PM
#12

Det här är ganska intressant Juel70,du lämnade new age men först av allt så vill jag klargöra att jag följer Shamanismen inte det vanliga new age stuket vi hör så ofta om även om jag är otroligt öppen andligt så blandar jag aldrig shamanismen med annan andlighet,nåja med det sagt så är det här så intressant för du valde kyrkan efter din mediala resa medan jag valde min efter min kyrkliga resa.

Men jag tycker det är så viktigt att påpeka jag förnekar inte Kristus,har aldrig gjort eller kommer att göra.Tvärtom han är en fantastisk man med enorma andliga gåvor vi borde lyssna till allt mer än vi gör.

Här ser vi hur vägar kan ändras,den Kristna tar vägen genom nya andliga resor eller mediet tar vägen genom Jesus men ingen väg är ju fel oavsett vi är esoteriska,Kristna,Shamaner,Hinduism,Buddhism med flera så får vi ändå komma ihåg vi är alla på väg mot ljuset oavsett val av tro.

Att du Juel hade jobbigt med andar i din lägenhet beror helt på att kunna hantera och nej det rör sig inte om demoner utan samförstånd mellan världarna.En del sitter fast och vi ska inte missunna dessa ljuset men du var redo för ett nytt kliv in i Kristendomen men anden finns där ändå och respekterar dig för ditt val av tro även om man ville få uppmärksamheten genom att slå i ditt badkar.

Det handlar om att kunna hantera och du hamnade inom Kristendomens ramar som sa annat till dig men tänk lite på dom som sitter fast för dom har som vi rätten till ljuset.

Kort och gott du missuppfattade mycket men du gör inget fel i att ta Kristus till dig för han består av renaste ljus 🌺

iMrtin
2/3/14, 2:05 AM
#13

#11: tack för att du delar med dig. Härligt att höra att du går i Guds ande och har klarat testen från Satan.

Tänkte dela med mig av min historia också men det är ingen idé om jag vill fortsätta skriva med det här kontot.


Annons:
[Juel70]
2/3/14, 9:51 AM
#14

#12 Det står ju i bibeln att man inte ska kontakta de döda, och det är inte vår uppgift att rädda döda människor, men däremot att predika ett glädjebudskap för dom levande; som säger att vi inte behöver dö, utan få evigt liv genom Jesus Kristus.

[Juel70]
2/3/14, 9:52 AM
#15

#13 Skulle jättegärna vilja höra, om du vill får du gärna PM mig🌺

Twinflamewolf
2/3/14, 11:09 AM
#16

# 14 Då är vi ju där igen om Bibelns sanningshalt,en bok som omskrivits i så många språk och ord som idag inte ens innehåller alla dom evangelier den en gång gjort.Det är ju knappast sanning 😉

Men visst finns den texten med i Bibeln men då ställer jag mig frågan,profetsia=siande under Bibelns tid.Möten med Änglar,andar men Bibeln använder orden uppenbarelse.Brinnande buskar,Jesus som visar sig för sina lärjungar efter sin död på korset=ande möte av högsta klass där lärjungarna både ser och talar till Jesus ande.

Bönen= kommunikation med ande Jesus,Gud,Heliga anden.Så ser man mer på djupet är det ingen skillnad alls och idag använder vi bara andra ord än vad man gjorde på Jesu tid.Bibeln är full av uppenbarelser och andemöten,kommunikation genom profet"sior" idag används ordet medium så när allt kommer omkring är vi inte så olika trots allt utan använder olika ord och väljer olika vägar mot ljuset.

Du skriver du fick en dröm om hur du skulle gå tillväga men nånstans i Bibeln står det om att man inte ska lyssna till drömmar.Vart och exakta orden minns jag inte nu men där blir jag kluven du fick en dröm som du intuitivt lyssnade på fast Bibeln säger emot?

Jag känner väldigt många Kristna som när deras anhöriga gått över sagt att nu är han eller hon hemma hos Jesus,åter en motsägelse mot Bibeln som säger att Jesus ska uppväcka dom döda och hämta hem dom till sig den dagen han kommer tillbaka.

Det är så ofattbart mycket som inte går ihop,det är så många Kristna som hänvisar till Bibelns ord men gör raka motsatsen själv som med sina döda anhöriga och menar ofta att en död anhörig hjälpte dom med nån sak men man får inte tala till dom och ändå gör.

Ja ja det är ju inte ni Kristna som skrivit Bibeln men den motsäger otroligt mycket.Bara en sån enkel sak,vi ska inga begär ha men vi har otroligt många behov dagligen.Vi har behovet av mat,kläder,hem,saker,bilar,pengar mm listan kan göras oändligt lång så ska man lyssna till Bibelns ord i den frågan skulle vi varken kunna äta,dricka,jobba eller bo för det är ju begär vi har.

Du skall icke döma men många Kristna dömer andra som inte tror som dom.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst men vill inte tråka ut er allt för mycket men Bibeln kan verkligen synas i sömmarna för så enormt mycket som talar emot vad som står.Jag skulle vilja säga den har lurat många människor och det grundligt,man talar om satan hur han lurar alla andra utom den som tror på Bibeln men faktum är att det är tvärtom för den mörka sidan vill se fördömelse och skapa rädslan att gör du inte si eller så,tror du på annat så hamnar du på varmare breddgrader i en evig pina där har vi det sk mörkret som vill skapa rädslor och binda människor i en tro som är fördömande mot andra.

Den dagen vi med acceptans kan se att vägarna är olika till ljuset,den dagen vi inte dömer andras val den dagen har vi funnit det verkliga ljuset och mörker har inte längre något fäste på oss.Då har vi kommit långt på vår andliga resa när vi ser att allt har en röd tråd oavsett vilken väg vi valt att ta.

Personligen dömer jag inte andras val av tro men jag fördömer fördömandet.

[Juel70]
2/3/14, 11:43 AM
#17

Det finns böcker som uteslutits tidigare. Här har du en länk att läsa om det. http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/nicaea.htm

Det står inte något i bibeln om att man inte ska lyssna på drömmar från Gud, tvärtom. 

I Jobs bok beskrivs sömnen som ett tillstånd då Gud kan "öppna människors öron" för sin röst (Job 33:14-16). Guds inflytande omfattar hela vårt liv och på samma sätt som en människa kan påverkas av Gud s ande när hon är vaken, kan Gud tala till henne också i sömnen, genom drömmar.

Det står också att i den sista tiden ska unga profetera och gamla få drömmar.

Apg 2:17-18
Och det skall ske i de sista dagarna, säger Gud: Jag skall utgjuta av min Ande över allt kött. Era söner och era döttrar skall profetera, era unga män skall se syner, och era gamla män skall ha drömmar.
 Ja, över mina tjänare och tjänarinnor skall jag i de dagarna utgjuta av min Ande, och de skall profetera.

Bibeln ger flera exempel på tillfällen då Gud i drömmar varnade sina tjänare eller gav dem anvisningar för hur de skulle undvika eller klara sig från faror och svårigheter. När Josef flydde med Maria och Jesus till Egypten (Matt 2:13) var det därför att en ängel hade visat sig för honom i en dröm och varnat honom för Herodes planer, och det var också i en dröm som Gud uppmanade honom att återvända från Egypten och bosätta sig i Nasaret (Matt 2:19).

Gud har även ibland använt sig av drömmar för att meddela sin vilja eller uppenbara framtiden genom sina utvalda profeter, men bibeln betonar att tydandet av drömmen är Guds sak - inte någonting som ska utföras av astrologer, drömtydare och "divinatörer" med utgångspunkt från mänskliga drömteorier och tolkningsidéer, utan genom Guds ande.

Angående begär du pratar om, så klart vi har behov av mat, kläder osv. Meningen är djupare än så.  Det finns ett uttryck:

"Your home is where you heart is". När vi lämnar detta jordeliv, så kommer det att uppenbaras var ditt hjärta är och när vi dör kan vi inget materiellt ta med oss. Gud har lovat att försörja oss och förse oss med det vi behöver när vi söker honom och följer hans vilja. Såsom Gud lät göra när han lät det regna manna i öknen åt guds folk i öknen.

"Ha inte begär" betyder nog i det fall du menar, att man inte ska ha begär till materiella saker, eller till någon annans saker, ej heller känslor eller lustar som får dig bort från Gud. 

Gud säger åt oss att samla skatter i himmelen istället, där mal och mask inte kan förstöra. Hur samlar man då skatter i himlen? (kan ta det i ett senare inlägg så det inte blir för långt)

Jag tror inte kristna dömer, klart att det finns ju alltid människor som dömer oavsett om man är kristen eller ej, men om du menar när man samtalar så här som du och jag gör? Om du känner dig dömd, så är det inte för att jag på nåt sätt dömer dig, utan jag står fast vid min tro och Guds ord. Jag viker inte från det. Om jag lät mig rubbas och flyta med i tankar och ord som inte är från Gud, då skulle jag helt plötsligt upptäcka att jag kommit långt bort från den rätta vägen.

Önskar en fin dag.🌺

Twinflamewolf
2/3/14, 1:01 PM
#18

Det är precis det jag menar med så många motsägelser för på så många ställen talas det om drömmar i Bibeln och nu stör jag mig på att jag inte hittar källan att hänvisa till men jag letar febrilt och gillar inte läget när jag vet men inte kan hänvisa😃 .Attan vad retfullt men nånstans finns dessa ord om att inte lyssna till sina drömmar.Men ordagrant minns jag inte nu men innebörden samtidigt som det talas så mycket om just drömmar.

Så här är det ju på många ställen,ena stället säger si och andra så och då blir det väldigt kluvet.

Det där med att samla skatter i himlen är jag väl insatt i och vad gäller att döma så är det ju väldigt individuellt hur en person är men tyvärr har jag mött väldigt många Kristna som dömer men även andra som respekterar andra människors vägval så alla dömer inte men tragiskt nog väldigt många.

Sen ska ju även sägas att om man är Kristen,om man verkligen tror på straff och skärseldar och att Jesus är den enda vägen då är det ju även av omtanke man vill att andra ska finna den väg som för sig känns rätt och vill att alla ska följa Jesus och Bibelns ord.

Minns vi hade en Pastor och jag var ung på den tiden,i artonårs ålder nånstans.Ingen av mina föräldrar var kyrkliga men den här Pastorn menade att för att jag skulle helt accepteras av kyrkan och av Jesus så var dom tvungna att gå med och viga sina liv åt Jesus.Jag min unga dumma klant blev ju rädd som fasen och försökte med alla medel att få med föräldrarna i kyrkan men det gick snart upp för mig att så går det inte till och det tack vare andra Kristna som reagerade starkt på vad han hävt ur sig.

Det är sånt man blir lack på när människor gör,vill tvinga in och med ord hota mig då som var ung och rädd för att Gud skulle helt vända mig ryggen om inte min mor och far blev Kristen.Så nog finns den dömande gruppen allt och idag lever inte den Pastorn för nu som gammal tant hade det vart intressant att fråga honom vad han verkligen menade.På den tiden var jag för ung för att förstå och idag får jag bara obehag med vad han då försökte tvinga mig till och jag har tyvärr mött en hel del av den sorten men även andra som inte alls försöker tvinga på.

Det är sånt som man reagerar på och att dom flesta säger det är enda rätta vägen ingen annan väg är rätt då vänder folk istället och går därifrån men sen har vi den gruppen som bara är och lever med sitt utan tvång utan att försöka övertyga andra om sitt dom bara går med sitt vackra ljus och är hur härliga och fina som helst.

Nu ska jag fortsätta leta rätt på den där källan,den ska finnas och jag ska hitta den om det så blir det sista jag gör 😃

En fin dag till dig med Juel 🌺

[Juel70]
2/3/14, 1:23 PM
#19

#18 Jag tror inte jag har stött på något sådant bibelord att man inte ska lyssna på drömmar, men däremot så ska man ju pröva allt så att det är i enlighet med Guds ord och Guds vilja. 

Ja, jag har också blivit sårad av människor i kyrkan som inte visste bättre. Jag hade höga tankar om kristna människor när jag blev frälst, men ack så besviken jag blev, men tur att det inte är människor vi ska följa, utan GUD. 😓Vår inre kallelse.

Det gjorde att jag lämnade kyrkan i bra många år. Människor har tolkat bibeln på sitt eget sätt i olika församlingar. Idag är jag inte med i en församling, har helt enkelt inte hittat någon där jag känner mig hemma.  

Man behöver inte vara med i en församling/kyrka för att bli frälst, men det är alltid bra att umgås med andra kristna och då kan man själv välja vilka man vill umgås med (Uppbyggande och kärleksfulla människor)

Det står faktiskt i bibeln att när Jesus kommer tillbaka, så kommer han med BELÖNING åt var och en som är Guds barn.  Han säger inte att han ska komma med STRAFF, men däremot blir vi ju bedömda efter hur vi har förvaltat de gåvor och välsignelser vi fått. Tron är också en gåva. 

Jag ska själv gå på en bibelstudiegrupp snart. Även om jag läst bibeln ganska bra, så har jag ändå frågor som jag skulle vilja ha svar på, jag lyssnar på människors tolkningar, men Guds ande hjälper mig att skilja rätt från fel.

Så mitt råd är att inte lyssna så mycket på människor, bättre att läsa bibeln själv och be Gud om hjälp att förstå.

Upp till toppen
Annons: