Läst 966 ggr
Yon
Yon 
2013-12-25, 16:50

Åsikter...

mitt svar, detta svar, har ej att göra med ämnet i http://andligutveckling.ifokus.se/discussions/529dafedce12c4798f001059-vad-tror-du-pa?discussions-1 Så här är en ny diskussion.. Som svar på 157 allhealing skrev "men du har haft en mängd andras åsikter som du svarat mig med, dvs inkopierade från andra sidor. Menar du att du inte står bakom dessa åsikter som du gett mig eftersom du skriver att du inte har någon åsikt? I så fall, varför svarar du på mina inlägg?" Svar Först. Du skriver att jag har inkopierat åsikter från andra sidor. Jag skulle föredra benämningen citerat.. De citat jag har svarat med relaterar till det du har skrivit. Sedan har jag även resonerat i relation till citaten och till det du skrivit. Jag vet inte vad du menar med att stå bakom åsikter. Hur syns det i en persons handlingar eller tankar att den står bakom en åsikt? Jag svarar på dina inlägg för att dela med mig av perspektiv och tankar.

retep
2013-12-25, 21:40

Yon! Jag har också påpekat för dig att Man behöver egna erfarenheter som stöd för sina åsikter! Många gånger i det du skriver får jag intrycket att du hämtar informationen och kunskapen utanför dig själv. Hämtar från Wikipedia, från andra m.m. Utan att vara den som själv känner kunskapen saknas den del som gör den hel och trovärdig. Menar inte detta som kritik utan som en uppmuntran. Upplever att du ofta skriver och kommenterar andras inlägg på ett tänkvärt och välvilligt sätt.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Yon
Yon 
2013-12-25, 22:44

Tack.

Jag finner det dock väldigt klokt att citera ex. en person som har ägnat ett flertal år, eller hela sin karriär, åt att studera ett visst fenomen. De bör rimligtvis ha något att säga, och uppenbarligen mer egnomtänkt än vad jag har att säga.

Det är sällan jag lämnar citat för sig själva. Jag binder dem till sammanhanget; till ämnet som diskuteras. Jag ger också mina egna perspektiv och tankar.

Jag är inte intresserad av att argumentera - egentligen. Jag är mer intresserad av att se ur olika perspektiv. Därmed håller jag inte hårt i någon särskild åsikt. 

Jag tror att folk inte vill läsa citat, därför att de har svårt att argumentera för sin egen sak i ljuset av citat som tydliggör och exemplifierar perspektiv som står i motsats till deras egna perspektiv.

Om folk inte är drivna av att vinna ett argument, då finner de istället glädje i att ta del av andra perspektiv även om perspektiven divergerar från deras egna uppfattningar.

Ibland argumenterar jag också. Jag menar inte att jag inte gör det. Och självklart - det finns brister i mitt sätt att citera på, när det handlar om att argumentera. Exempelvis kan inte jag bedöma kvaliteten av vissa forskningsmaterial (därför att jag inte har tillgång till studien i fullhet), därmed är citaten (i fallen av argumentation) blott fingervisningar om att saker och ting sannolikt kan vara på ett särskilt sätt. Vi alla saknar nogranhet och precision.

Upp till toppen