Läst 1169 ggr
allhealing
2013-11-05, 16:07

Nerstängningar & energitjuvar

Det finns standardsaker som lärs ut på medium, mediala och healingkurser. Två av dess saker handlar om energitjuvar samt hur man kopplar upp och ner sig. En sak som mig veterligen inte berörs är det egna ansvaret för vilken självbild man har av sig själv. Samt hur den självbilden ser ut när man jämför den med en psykologisk profil av hur en fullständigt balanserad person ser ut. Det som sker när enbart hänsyn tas till de två första aspekterna energitjuvar och ner/upp-koppling av sig själv. Är att man skuldbelägger en annan individ för att man själv inte mår bra. Om man istället först tar reda på hur det är ställt med det egna välmåendet kan allting som heter nerstängning undvikas. För vad är det vi stänger ner oss mot om inte rädslan? Definitionen av vad rädsla är, är avsaknaden av ett större perspektiv. Om man ger sig in i den andliga världen med en förvrängd världsbild kopplad till en självbild som är ut balans. Ja då är det självklart att det kommer att tillstöta komplikationer. Lär därför först känna dig själv. Och gör det inte ensam. Sök den hjälp som behövs. Det är en investering för livet och det är dig själv du investerar i.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Yon
Yon 
2013-11-05, 20:18

Jag har några funderingar… Du får gärna beskriva mer om vad det innebär när man "man kopplar upp och ner sig".

Sedan: Om vi har ansvaret över vår självbild, så funderar jag på hur man då skapar en bra självbilld.

allhealing
2013-11-05, 20:54

Det finns kraftcentra i kroppen som kallas för chakran. Det råder många uppfattningar om hur många chakran det existerar. Det jag fått lära mig på kurser är att man använder sig av sju. Helt enkelt för att göra det enkelt. Du kan googla och läsa på mer om chakran på många ställen. Du kan även söka på iFokus egen sökmotor.

För att under en kursdag befinna sig i ett så pass balanserat tillstånd det nu är möjligt att uppnå med hjälp av våra chakran. Är det vanligt att kursledaren guidar deltagarna i en egen inre resa där syftet är att balansera upp de sju chakrana. I början av kursdagen öppnar man därför upp sina inre kraftcentra för att i slutet av kursdagen sluta dem igen.

Din andra fråga är väldigt bra och jag har precis själv kommit till den insikten. Nämligen att det är viktigt att ha en bra självbild. Att rent generellt ge ett svar på hur det ska gå till tror jag inte existerar. Det är min uppfattning att det behövs en såväl individuell analys, förståelse samt förmåga att erbjuda en lösning, baserat på vad varje enskild individ har för mål med sin självbild. Säkerligen är det bra att över en längre tidsperiod återkomma till sig själv för att ta det helt ytterligare ett steg närmare en än bättre självbild.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

Yon
Yon 
2013-11-05, 21:15

När det gäller "en psykologisk profil av […] en fullständigt balanserad person," så undrar jag hur den profilen ser ut. Jag tänker mig att det borde gå att beskriva den fullständigt balanserade psykologiska profilen, för annars kan man inte jämföra självbilden med profilen av den balanserade personen - en jämförelse som du menar att man (brukligt) gör.

allhealing
2013-11-05, 21:40

Absolut. Jag håller med dig fullständigt. Bara för att jag precis har kommit till insikten att det här sättet att fungera som person är ett bra sätt att vara på. Betyder inte att jag har svaret på hur det upplägget ska gå till. Det du formulerar är det jag skriver i min inledande text fast med andra ord. Så vi är helt överens.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

Yon
Yon 
2013-11-05, 21:49

Aha… Jag missförstod det som att du inledande förklarade något, snarare än ifrågasatte något (rätta mig om jag missförstod igen).

Då kan vi - de som vill - gemensamt undersöka vad "en psykologisk profil av […] en fullständigt balanserad person" betyder, för det låter intressant. Men jag släpper det för stunden.

allhealing
2013-11-05, 22:02

Det var absolut avsett som en förklaring. Däremot ska förklaringen bara ses som fragment till hur en process kan bli till precis som du skriver. Väldigt bra om detta kan leda till skapandet av en ny process som kan komma många tillgodo. Låt oss skapa tillsammans och se vad det leder till…

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

Yon
Yon 
2013-11-05, 22:27

Jag är inte säker på att jag har skrivit något om processer, eller att jag ens vad det betyder.

Jag sammanfattar ditt första inlägg här, och ställer sedan en fråga: 

På diverse kurser lär de ut standardsaker som "energitjuvar samt hur man kopplar upp och ner sig", men de kurs-ansvariga, enligt dig, berör inte "det egna ansvaret för vilken självbild man har av sig själv", och de berör inte "hur den självbilden ser ut när man jämför den med en psykologisk profil av hur en fullständigt balanserad person ser ut"

När man bara tar hänsyn till några saker (energitjuv samt koppla upp och ner), och undviker några andra saker (ansvar för självbild och psykologisk profil), då resulterar det i att man (kurs-studenten?) "skuldbelägger en annan individ för att man själv inte mår bra".

Du menar att det är bra att först ta reda på "hur det är ställt med det egna välmåendet", för att undvika nedstängning (nedstängning antar jag är dåligt).

Man stöter på komplikationer om "man ger sig in i den andliga världen med en förvrängd världsbild kopplad till en självbild som är ut balans"

Du menar att man ska lära känna sig själv först, och för att göra det så bör man ta hjälp av någon.

Så min fråga är då: Hur får du, eller den som hjälper dig, självbilden i balans (för det är väl balans som hjälparen ska leda dig till?). Krävs det inte att man arbetar med självbilden, och sedan jämför den med "en psykologisk profil av […] en fullständigt balanserad person" för att veta om man kommit i balans? För att göra det måste vi veta vad en fullständigt balanserad profil är. Så: hur beskriver man vad en fullständigt balanserad psykologisk profil är och innehåller?

För du menar väl inte att man kan undvika att balansera självbilden till att mer likna en "fullständigt balanserad person", om man nu ska lära känna sig själv, inte bli nedstängd, och undvika att möta komplikationer?

allhealing
2013-11-05, 23:44

Jag svarar på del för del

När man bara tar hänsyn till några saker (energitjuv samt koppla upp och ner), och undviker några andra saker (ansvar för självbild och psykologisk profil), då resulterar det i att man (kurs-studenten?) "skuldbelägger en annan individ för att man själv inte mår bra".

Skuldbeläggningen beror på att man när man tror att det är en annan individ som är den som tar energin av dig själv. Dvs att det är energitjuven som är orsaken till att jag mår dåligt. Ja, då skuldbelägger man den andra individen, dvs energitjuven.

Givetvis kan det även vara så att den person man möter (energitjuven) är en person som befinner sig i ett väldigt obalanserat tillstånd. En "medial" person, som är en person som har en väldigt hög HSP "Highly Sensitive Person" har därför extra lätt att känna av denna andra personens "obalanserade energier" och reagerar därför på detta.

Det existerar givetvis inget enskilt individförfarande i det hela någonsin eftersom allting som sker alltid gör det i samspel med sin omgivning. En person som är balanserad agerar. En person som inte har denna balans reagerar.

Du menar att det är bra att först ta reda på "hur det är ställt med det egna välmåendet", för att undvika nedstängning (nedstängning antar jag är dåligt).

Det är bra att först ta reda på hur det är ställt med det egna välmåendet. En person som befinner sig i fullständig balans behöver inte stänga ner eftersom behovet av att reagera inte längre existerar hos en sådan individ. Därmed upphör behovet av konfliktskapande.

Man stöter på komplikationer om "man ger sig in i den andliga världen med en förvrängd världsbild kopplad till en självbild som är ut balans"

Ja, det stämmer.

_ Du menar att man ska lära känna sig själv först, och för att göra det så bör man ta hjälp av någon._

Precis så.

Så min fråga är då: Hur får du, eller den som hjälper dig, självbilden i balans (för det är väl balans som hjälparen ska leda dig till?). Krävs det inte att man arbetar med självbilden, och sedan jämför den med "en psykologisk profil av […] en fullständigt balanserad person" för att veta om man kommit i balans? För att göra det måste vi veta vad en fullständigt balanserad profil är. Så: hur beskriver man vad en fullständigt balanserad psykologisk profil är och innehåller?

Det är helt rätt att det behöver finnas en psykologisk profil av en fullständigt balanserad person för att veta om man kommit i balans. Det är just det jag har börjat fundera på eftersom det är den insikten jag kommit fram till. Hur den profilen ska se ut är en väldigt bra fråga att ställa och i dagsläget har jag många frågetecken kring hur detta ska beskrivas eftersom jag som sagt precis kommit fram till den här insikten. Av den anledningen har jag inget svar på din fråga kring kur man beskriver vad en fullständigt balanserad psykologisk profil innebär.

För du menar väl inte att man kan undvika att balansera självbilden till att mer likna en "fullständigt balanserad person", om man nu ska lära känna sig själv, inte bli nedstängd, och undvika att möta komplikationer?

Jo det finns anledning till att man kan undvika det och det är om personen redan är fullständigt balanserad. Annars är svaret givetvis, nej man kan inte undvika processen. Den behöver genomgås om målet är att bli en fullständigt balanserad person.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

[Hukanson]
2013-11-06, 11:31

Om man verkligen skulle hårddra en liknelse skulle man kunna jämföra med Jesus i Jerusalem - att han inte skulle våga använda sina powers för att det fanns syndare och energitjuvs-fariseer så att ha frivilligt stängde ner sig på korset till allmän beskådan.

🤪

mogfarm
2013-11-06, 13:45

Jag har funderat på begreppet energitjuvar flera gånger och tycker att det är intressant att du tar upp det. Visst kan det vara så att vissa personer dränerar en på energi. Men då kan man fråga sig, har man aldrig själv gjort det? Antagligen har man. Och hur kan man uppleva en person som givande och intressant när en annan person tycker tvärtom, att det är en energitjuv? Det känns så lättvindigt att sätta etiketten energitjuv på folk. Om de nu är det finns det en anledning. Personen kanske är hjälpsökande och hoppas få energi av en. Det gör den inte till en dålig människa. Och vid ett annat tillfälle och i sällskap med en annan person är den säkert givande. Vissa som man inte gillar av någon anledning kan man uppleva som att den suger musten ur en. Tur att alla inte känner likadant! /Monica.

Yon
Yon 
2013-11-07, 20:17

Ja det är en intressant fråga hur en helt balanserad person skulle vara. :) Vi kan fråga oss själva när vi känner oss som mest balanserade… vad det nu innebär…

[Kathja]1
2013-11-07, 21:48

Härlig läsning! Är helt inne på din linje om att inte lägga "skulden" på någon annan för att jag mår dåligt, även om jag tvivlar på att så många av oss är helt balanserade. 😉

För mig handlar det om att inse att vi alla skapar vår egen verklighet utifrån de tankar, känslor och förhållningssätt vi har. Och att ingen kan skada mig ifall jag inte tillåter det. Sedan är olika människor olika mottagliga för andras energier, eller jag kanske ska säga att olika människor är olika bra på att inte ta till sig det som är. Men det går att jobba med. 

Men utifrån detta så är det bra att lära känna sig själv (så roligt att just detta ämne kommer upp eftersom jag just idag har skrivit klart en online-kurs på ämnet där jag förklara varför? och hur?) därför att det är först när du börjar förstå vem du är, hur du blev sådan som du vet var du är och du behöver veta var du är för att veta vart du ska. En förändringsprocess behöver både en början och ett slut.

allhealing
2013-11-07, 21:58

Skrev det här inlägget som ett svar i en annan tråd men väljer att även klistra in det här eftersom det definitivt är en beståndsdel i den här tråden.

---
Såhär ser min förklaring ut till varför det existerar ett kommunikationsgap när verkligheten diskuteras utifrån olika värdegrunder.

Värdegrunden definierar verkligheten. Vi befinner oss alla i den, verkligheten, vår egen verklighet. Med kommunikationens hjälp kan vi såväl skapa som riva broar mellan vår egen som andras uppfattning om vad som är verklighet och hur den ska definieras. Samhällsstrukturer byggs över längre tidsperioder upp kring ett större kollektivs gemensamma uppfattning av hur värdegrunden för ett samhälle ska definieras.

På samma sätt skapas det i ett samhälle plattformer för hur rättvisa ska formuleras. Vilken vetenskap eller trosuppfattning som ska ligga till grund för hur denna rättvisa upprätthålls. Vilken form av finmaskighet detta i förlängningen ska leda till i form av social utveckling, andlig såväl som vetenskaplig förståelse.

Hur skapas en värdegrund?
Den plattform vi står på avgör vilken verklighet vi klarar av att definiera. När uppfattningen är att man befinner sig i en isolerad fysisk miljö skapas såväl möjligheter som begränsningar. Visste du att hjärnan har förmågan att presentera ett och samma informationsflöde från flera olika perspektiv? Förmågan att uppleva en fysisk miljö möjliggörs av våra fem sinnen. Detta informationsflöde ges hela tiden till oss från vänster hjärnhalva.

En värdegrund som definierar verkligheten utifrån det här perspektivet ger oss bilden av ett fysiskt universum bestående av fyra dimensioner. Inuti ett fysisk universum är det möjligt att i en biologisk kropp med hjälp av kemiska reaktioner använda sig av såväl tankar som känslor. Dessa är möjliga att uppleva inom det spektrum våra fem sinnen är kapabla att registrera.

Ett fysiskt universum skapar inte enbart möjligheter utan även begränsningar. Det är enbart möjligt att fysiskt befinna sig på en plats i taget. Detta är en fysisk realitet. Orsaken till att det beror på att det i ett fysiskt rum krävs tid för att förflytta sig från en plats till en annan. Att resa i tiden i ett enbart fysiskt universum är därför omöjligt. Oavsett om det är framåt eller bakåt i tiden.

För att kunna "resa i tiden" vilket är ett fysiskt sätt att i ord beskriva någonting som är "inte fysiskt", möjliggörs när fler dimensioner adderas till de fysiska fyra som är längd, bredd, höjd samt tid. Resan sker givetvis inte i tiden eftersom det är en fysisk omöjlighet. Däremot är det i en dimension bortom den fjärde, som även det är ett fysiskt sätt att beskriva någonting "inte fysiskt". Det kan inte existera någonting bortom någonting, om inte begrepp som tid och rum är den enda delen i ekvationen. Däremot är det möjligt att när man adderar fler dimensioner till de fysiska fyra skapa ny såväl matematik som fysik. Det som sker när ny såväl matematik som fysisk skapas, är att den värdegrund 4D fysik och matematik bygger sin verklighet på upphör att gälla.

Det är därför med 4D vetenskapliga såväl observations som mätmetoder inte möjligt att förklara det som sker "bortom" det 4D perspektivet. Eftersom ett 4D vetenskapligt perspektiv enbart kan observera det som sker inom fyra dimensioner.

Den verklighet vi befinner oss i är därför den värdegrund vi utgår från. Det är först när vi är mer villiga att expandera denna värdegrund än att kvarstanna i den som en större förståelse för vad verkligheten är blir möjlig att utforska.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

Piixy
2013-11-08, 08:41

Ett bra sätt och hindra energitjuvar, är att lägga armarna eller benen i kors. Då kan de inte suga ur energin :D

Upp till toppen