Läst 4274 ggr
Mando
2013-10-23, 01:46

Tryck över hjärtat (hjärtchakrat?)

Hej! Så länge jag kan minnas (så länge jag har lagt märke till det) får jag ett sådant tryck för bröstet vid vissa andliga situationer som andra finner avslappnande. Jag har till exempel aldrig direkt förstått de av mina nära och kära som finner kyrkor avslappnande, så fort jag kommer innanför kyrkväggar så börjar det trycka mot bröstbenet. Jag trodde att det kunde bero på upplevelser inom kristendom när jag var yngre, men jag har kunnat tala till Gud förr, när jag trott på hen mer kyrkligt än jag gör nu. Dessutom är det inte bara i kyrkliga sammanhang. Jag kan få liknande känslor om jag försöker mig på övningar åt det paranormala hållet. När jag var yngre kunde jag inte ens meditera, det kändes som en propp som satt mitt i bröstkorgen. Har någon annan upplevt det här? Jag har spekulerat i att det kan vara någon form av religiös konflikt, eller min kropp som säger åt mig att jag ska låta bli, jag har till och med funderar på om det är en yttre faktor som vill göra sig hörd. Är ytterst tacksam för synpunkter och spekulerande.

• Redigerat 2021-05-14, 11:22 av FataMorgana
Yon
Yon 
2013-10-27, 18:11

Hjärt-området står för vilkorslös kärlek, och det är också inblandat i telepati (tillsammans med tredje ögat).

Det kan handla om att ta emot kärlek eller stråla ut. Det kan vara Guds kärlek eller någon annans.

Man kan känna tryck (som en klump eller som ett stopp) eller så kan man känna en behaglig känsla. Vad de olika kropps-känslorna står för vet jag ej.

Jag brukar uppleva liknande. Jag brukar försöka observera vad som sker mentalt i samband med dessa upplevelser. Man brukar kunna få fram mentala bilder i samband med kropsliga sensationer, eller chakra-känningar. (Det är vanligt att man upplever abstrakta bilder av sin inre guide.) Om du får fram mentala bilder / symboler, då kan du "arbeta" med dem för att påverka eller lösa upp känslan i hjärtområdet. Ofta handlar det bara om att bli medveten på något vis, och att uppleva de inre bilderna är ett sätt att fördjupa medvetandet kring det som sker inom dig, och så börjar eller fortsätter en process av sig själv där det hela tas till nästa nivå.

simpel
2013-10-27, 20:33

Jag utgår nedan från att du vet att ditt hjärta är ok ur hälsosynpunkt.

Du kan testa att bara känna på trycket. Det är en ganska bra övning rent generellt att bara sitta ner med positiv attityd och känna på kroppsliga förnimmelser eller känslor som dyker upp. Man kan ta det som en meditation, bara rikta uppmärksamheten. Ibland vet man "orsaken" till vad man upplever, ibland inte. Det spelar inte så jättestor roll för man får bort skräp ändå, men råkar man känna till vad det beror på kan det förstås ge en bonus i den meningen att man samtidigt kan passa på att dra någon lärdom av det hela.

Är det en väldigt intensiv och känslomässigt laddad sak kan man när man känner på ett sådant obehagligt tryck eller liknande efter ett tag uppleva att det snurrar. Då kan man snabbare lösa upp det genom att vända på rotationen, se exv variant på detta via länk på min pres. Om det inte går att snurra bort de kan det ta längre tid och eventuellt behöva upprepas några gånger.

Varför det är i kyrkor du upplever detta kan man bara spekulera i. Du kan tex ha gått på begravning eller ha varit med om något annat som satt spår som du nu glömt. Vem vet. Men eftersom kyrkor triggar detta hos dig kan du kanske göra övningen genom att helt enkelt smita in i en kyrka och sätta dig för dig själv en stund och prova det. Rimligen får du vara ostörd om du väljer en lämplig tidpunkt.

Det här är också förstås under förutsättning att du känner att du vill bli kvitt det och också känner att det låter som ett vettigt sätt att prova på att göra det på. Enligt min erfarenhet är det ofta rätt att försöka lyssna efter den där lilla rösten eller känslan så låt inte mig eller någon annan påverka val som måste vara dina.

simpel
2013-10-27, 21:24

Jag tog bort länken i min pres. Det var något lurt med den. Återkommer när jag får ordning på det.

Mando
2013-10-29, 13:01

Tack för alla svar! Eftersom jag nu för tiden kan meditera utan "stoppet" har jag faktiskt testat det i lokala kyrkan. Jag blir inte så mycket klokare av det men det hjälpte absolut. Jag ska absolut testa era andra tips, tack så hemskt mycket.

Upp till toppen