Annons:
Läst 5259 ggr
jannii
2013-08-11 10:26

Hjälp! Förstadie till ut-ur-kroppen-upplevelse?

Hej kära vänner! 

Jag skulle behöva lite råd och vägledning från er som vet eller kanske har upplevt liknande. 

 I takt med att jag yogat och mediterat har jag på senare tid uppnått en slags vibration i huvudet som känns väldigt kraftfull. Detta hänger samtidigt ihop med andningen, för ju mer jag djupandas desto mer  luft måste jag ha och då börjar jag liksom vibrera. Upplevelsen är behaglig men känns lite skrämmande då jag inte vet vad som väntar mig. I princip känns det som att jag vill "igenom" på nåt vis, typ som i att lämna kroppen fast så långt har jag inte kommit. Någon som förstår vad jag menar? Jag vill gärna tillägga att detta skett på naturlig väg och överlag har jag en väldig respekt för det andliga. Ja men frågan är väl egentligen om någon känner igen sig eller kan förklara vad som händer. Jag känner mig lite osäker.

Annons:
Yon
2013-08-11 14:52
#1

Jag kan inget om yoga, men jag känner igen mig lite i det du skriver.

När jag blir skrämd brukar jag backa, sedan söker jag mig tillbaka, och sedan backar jag igen om jag blir skrämd, och så håller det på tills jag blir mer säker. :) För mig är det ett sätt att respektera rädslan, och att samtidigt följa intuitionen och utforska det okända.

Är det ut-ur-kroppen upplevelsen som är ditt mål, eller har du ett annat mål med din meditation?

Jag läste här om dagen om att man kan sätta tungan i gomen (vet ej om man ska vika den bak eller bara trycka upp den). På det sättet låter man energin i de övre chakranen (huvudet) flöda ner längst med nacken och ut över axlarna. Jag har dock ingen aning om det är en lämplig metod.

Om jag får lov så vill jag dela med mig av några generella tankar: Jag brukar tänka att allt vi upplever inom oss är energi, och att den alltid måste ta vägen någonstans. Tankar, inre bilder, känslor och upplevelser är energin i olika former, och när vi exempelvis blir fixerade vid något, eller inte kommer ut ur något särskilt tillstånd, då är det energin som har befäst sig på ett särskilt sätt. Genom att släppa taget – alltså sluta försöka kontrollera, styra, tvinga, påverka – hittar energin andra vägar på egen hand. Ofta hittar energin vägar som man själv inte skulle kunna komma på. Det kan exempelvis handla om att man plötsligt kärleksfullt omfamnar inre problematiska tankar, och på så vis löser de upp sig och energin från de problematiska tankarna frisätts (vilket ofta även får delar av kroppen att slappna av).

jannii
2013-08-11 15:19
#2

Åh men tack för ditt svar! Jag delar dina generella tankar och håller med dig. Jag känner dock ingen rädsla när detta händer utan jag upplever det mer som en naturlig utveckling till följd av att jag blivit mjukare i kroppen och säkerligen löst upp en massa spänningar också. 

Jag har inte haft som mål att ta mig ur kroppen utan jag har yogat/mediterat för att det gör mig lugn och glad ungefär, men det känns lite som att det kanske kommer resultera i en sådan upplevelse och då var jag nyfiken på om ngn gått före mig… :) Intressant är det i alla fall!

Yon
2013-08-11 15:56
#3

Om du vill, och om det tilltalar din intuition, kan du kanske prova att se om du kan finna villkorslös kärlek i samband med din upplevelse. Man kan fokusera på att stråla ut villkorslös kärlek, som en form av meditation, men jag har upptäckt att det hjälper mig mer att först fokusera på att öppna upp mig för att ta emot en villkorslös kärlek (som ofta upplevs komma från ett högre väsen eller en högre kraft - exempelvis ens guide eller liknande). När du är mitt uppe i din upplevelse, kanske det är en av många vägar du kan ta. Känslan av avslappning och välbehag lägger vägen för upplevelsen av en djup inre kärlek. :)

Korlis
2013-08-15 00:24
#4

När jag har lämnat kroppen så har jag upplevt vibrationer i hela kroppen. Även hört ett slags muller/vibrationer "i öronen". Även haft en känsla av att jag "åkt inåt"/ändrat frekvens i var jag befinner mig. Av min erfarenhet har jag uppnått detta genom djupavslappning och koncentration/fokusering på något.

Seerina
2013-08-22 09:37
#5

Jag vill bara dela med mig av mina egna upplevelser i fall det kan hjälpa någon rädd människa där ute.

Jag har upplevt att min kropp vibrerar flera gånger, samt hört ett starkt dån inuti huvudet. Allt händer när jag sover så jag väcks alltid av det. Någon gång har jag vaknat av rymdsignaler och brus, andra gånger av ett kraftigt dån i huvudet samtidigt som jag upplever att energivågor strömmar in i min kropp. En gång vaknade jag av ett jättestarkt dån och ringande i huvudet och kände hur jag drogs ut ur min kropp till hälften. 

Dessa händelser har jag upplevt som otroligt skrämmande men de tillhör tydligen någon slags rening/uppstigningsprocess om jag förstått det hela rätt. Att kroppen vibrerar är ett förstadie till en ut-ur-kroppen-upplevelse men det behöver inte betyda att man lämnar kroppen utan dessa vibrationer har även andra funktioner. 

Jag har också väckts av starka energiströmningar genom min kropp, en helt obeskrivbar känsla. I bland vaknar jag av att någon arbetar med min eterkropp/innerkropp/själ och drar den hit och dit. Den fysiska kroppen ligger kvar i sängen som vanligt. 

Jag försöker vänja mig vid att tillåta de nattliga aktiviteterna för jag har haft svårt att acceptera dessa, just pga min rädsla. Vad det leder till, vet jag inte men ingen av dessa upplevelser har skadat mig - det är bara jag som TROR att jag kommer skadas av dem. 

Fascineras du av dina vibrationer så fortsätt söka, det kanske finns något där bakom? 😎

Soul1973
2013-08-29 00:18
#6

Jannii

Två gånger har jag upplevt ut ur kroppen upplevelse (AOB som det heter på engelska).

Första gången halvsov jag och andra gången var jag ute och cyklade.

Mitt råd till dig skulle vara att nästa gång du mediterar och du tror att du ska vibrera så högt, gör det ensam med låst dörr. Du känner dig tryggare då. Eller i sällskap av någon som du litar fullständigt på.

Det viktigaste är att du känner dig trygg. Egentligen kan du gå tillbaka till kroppen när du vill. Det räcker med att du tänker på din kropp så är du tillbaka.

Silver, grå aktig omgivning brukar det vara det första man ser (kan vara olika förstås, dock talar jag från det som jag såg, silver aktig omgivning med en massa ljus - det såg jag i alla fall första gången).

Så tänk på Trygghet dvs du måste vara 110 % säker på att din kropp sitter tryggt och nr.2 Var säker på att när som helst kan du gå tillbaka till din kropp - bara du tänker på det så är du tillbaka.

Tänk på att du ska bara observera. Inget annat.

Lycka till

Annons:
jannii
2013-08-31 18:38
#7

Tack så mycket för alla svar! Era upplevelser låter häftiga. Jag ska utforska vidare med kärlek som fokus och sen får vi se :) Lovar att berätta om jag upplever något utöver det vanliga. Känns iaf bra att jag slipper vara rädd. Ha det gott alla.

undrarens
2013-08-31 19:51
#8

ja jag tänker nu på en  annan sorts upplevelse(kanske inte har med tråden att göra men men …🤐) :

 - ut ur kroppen upplevelse av den mer angenäma typen…

Tipsar om dvd'n med robert gustavsson : "lösvikt" hela dvd'n 😃 inkl .

 bonus materialen(puffar för "extra bertil" i bonusen   är sevärt 😎😃)  

 känns som lite ur ur kroppen upplevelse 👍❤️🌊☀️.

ursäkta men kunde inte låta bli att ta ett sidospår❤️ ifrån tråden🙂.

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

alicia80
2013-09-05 07:40
#9

Jag har också upplevt vibrationer vid meditation. Kände mig även förlamad/paralyserad och blev väldigt rädd då det kändes som jag var fast. Jag har förstått nu att det inte är farligt men att man måste förbi den rädslan eller känslan. Därefter kan det bli en uku. Jag har testat några gånger och befunnit mig i denna märkliga vibration och paralys längre men vågor fortfarande inte släppa taget helt.

Upp till toppen
Annons: