Läst 1768 ggr
[akumas7]
2013-06-11, 13:59

Hur göra.. kundalini...

Hej Hej!

Jag har funderat en del på det här med kundalini, jag vet att jag värkligen inte är redo för deta, men jag vill samtidigt inte sluta utvecklas andligt. Så hur ska jag göra för att inte resa min kundalini men samtidigt vara andlig? Eller hur göra jag för att vara redo för den? Jag har många diagnoser som det är, och jag älskar att meditera..

Jag läste även om att vi västlänningar inte ska meditera lika länge som dom i öst. Hur länge är en bra tid då?

Hällsningar

retep
2013-06-11, 14:45

Kundalini är en kraft som kommer naturligt och balanserat som ett resultat av regelbunden meditation och andlig utveckling!

Kundalini skall inte lockas fram och är inte förutsättningen för andlig utveckling!

Förbered dina meditationer med att bara sitta bekvämt en stund med inriktning på stillhet. Låt tankar komma och gå naturligt. Meditera 15- 20 minuter morgon och kväll. Meditationerna skall vara utan koncentration och ansträngning.

Ofta uppfattar vi inte att vi kommit djupt i meditation och vila

så kom långsamt ut ur meditationen, ligg gärna ner och vila innan du återgår ut i aktivitet.

På så vis undgår vi obehag av kundalini eller spännings upplösningar i nervsystem och kropp.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[akumas7]
2013-06-11, 16:16

okej tack så mycket :) deta lgnade facktiskt ner mig en del, då det facktiskt är ganska läskigt det man läser om biverkningarna..

[akumas7]
2013-06-11, 17:10

Men en anna fråga som jag känner känns viktig att fråga är. Om man utvecklas medialt, andligt och så inäber det alltid att man aktiverar sitt kundalini? Eller gör man det enbart med avsikt?

retep
2013-06-11, 18:08

Kundalini är redan aktiv som själva livskraften, även om hon är vilande och sovande. Min mening är att inte på egen hand försöka aktivera eller experimentera med kundalini! Det finns andra och mer anpassade metoder och tekniker att använda.

Shakti
2013-06-16, 11:15

Men vad är det som har fått dig att bli så rädd för kundalinin Akumas?

[akumas7]
2013-06-16, 19:25

Jag tror det är det att så många har blivit sjuka av det, och jag vet själv att jag inte är redo för någonting sådant och det kanske skrämer mig att jag inte har kontrol över just deta. Jag är i värkliga livet ett kontrolfreak ;)

Shakti
2013-06-18, 10:46

Det är inte kundalinin som gör folk sjuka utan det som gör folk sjuka är deras egna rädslor och ångester.

Nu säger jag inte att du medvetet ska aktivera din kundalini, men om den skulle råka aktiveras är rädd det sista som du behöver vara.

När min kundalini aktiverades var det faktiskt väldigt hemskt den första tiden. Trodde jag skulle bli galen av smärta och jag var så otroligt rädd och ju räddare jag blev ju ondare tog det, tills jag en dag träffade en Man som talade om för mig att det inte finns någonting att vara rädd för och att det bara var mina egna rädslor som orsakade dessa negativa upplevser och fysiska smärtor som jag hade och att det inte var kundalinin som gjorde det.

Kundalinin hade bara vaknat och ville ta sig upp till kronchakrat men på grund av att jag var rädd blockerade jag kanalen som den ville ta sig upp igenom och det var det som gjorde inte bara själsligt ont utan även fysiskt väldigt ont.

Han bad mig att sluta läsa alla skräckhistorier som jag hittade på nätet eftersom dessa bara skärrade upp mig ännu mer och ju mer uppskärrad jag blev, ju värre blev min situation.

Han bad mig i stället att arbeta på min tillit till det gudomliga, att meditera och att ge mig reiki varje dag och inte bara det utan att det också var viktigt att jag åt och levde hälsosamt.

Sen när jag en vacker dag insåg allt det där, att det inte är kundalinin eller det gudomliga man behöver vara rädd för, blev kanalen för kundalinin äntligen fri, smärtan försvann och kundalinin kunde äntligen stiga upp till kroncahkrat. Det var först när min rädsla försvann som "helvetet" jag tidigare befann mig i försvann :)

retep
2013-06-18, 11:17

Tack för att du belyser det så tydligt Shakti.

Du har ju i grunden en trygg erfarenhet och förståelse att vila på.

Min anledning att avråda har att göra med den erfarenhet och osäkerhet som akumas beskriver.

Shakti
2013-06-18, 11:26

Tack själv Peter för dina inlägg här.

Jag råder heller ingen att medvetet aktivera sin kundalini, bara råder folk att inte vara rädda för den om den skulle råka aktiveras och att inte läsa alla dessa skräckhistorier som sprids runt på nätet. Rädd är ju det sista som en som aktiverat sin kundalini behöver vara :) Men nu måste jag på jobb, ha en dag trevlig dag :)

[akumas7]
2013-06-18, 13:04

Okej tack så mycket att du klar gjorde deta för mig.
Men jag kommer ändå att vara försiktig med ljust deta och hålla mig till mera traditionella metoder. Men skulle den aktiveras så kan man ju alltid att försöka att inte vara rädd.  Utan få en så trevlig upplevelse som möjligt :)

lizaohman
2013-06-24, 19:20

Vart tar ormen vägen sedan när den stigit upp till kronchakrat? Är den bara där, utsträckt i sin helhet genom kroppen?

retep
2013-06-26, 11:38

Ormen är symbolisk och representerar när den är fullt och permanent utsträckt Yoga, eller förening mellan kropp och själ.

mrjson
2013-06-27, 23:20

Men alltså hallå…!

Sen min andliga sida började utvecklas för 7 år sen så har jag haft det jobbigt, både privat och på den andliga sidan. I mitten av perioden, alltså för typ 3-4 år sen så började jag känna en orm som tog sig ut ur min kropp, typ genom munnen. Vissa gånger var jag som ett äpple och jag kände hur ormen "åt" sig innifrån och ut på mig.

Kan det vara kundalini oxå som spökar då? För nog har jag haft rädslor under den här tiden. Inte så mycket inom det andliga men ganska mycke om vad som sker i mitt privatliv! Och nu för tiden så har jag börjat acceptera mer om vad som händer runt omkring mig och ser hellre att det för något positivt med sig istället för att vara rädd. Och den där ormen känner jag inte alls av lika mycket nu som förr.

Jag har lite rädslor kvar men jag vet att jag får bort dom ifall jag börjar leva som jag ska istället :)

Så… kan det vara kundalini alltså!?

Upp till toppen