Annons:
Läst 1280 ggr
ekorrerror
10/16/17, 10:01 PM

Vipassanakurs, Ödeshög

Någon mer som provat på en 10-dagars kurs? Har suttit två gånger och tycker det är en fantastisk teknik, kan dock kännas väldigt intensivt om man inte är van att meditera vilket det var för mig.  Mediterar man alla tillfällen som jag gjorde blir det upp till 12 timmar på en dag 🤪 Annars är det 3 st "obligatoriska"  sittningar. Plus att det är helt gratis och gåvobaserat, så det finns inget vinstintresse, bara intresset att sprida tekniken 😃

Annons:
NiklasTyreso
11/2/17, 9:34 PM
#1

Jag har inte vågat prova, just för att det är ett intensivt program nästan all vaken tid. Om jag förstått rätt får man inte tala fritt och reflekterande med andra deltagare och man får inte heller utföra sin vanliga religions böner eller ex låsa bibeln under träningsperioden, så jag fick sekt vibbar. Verkar som de totalt vill styra deltagarna under vistelsen.

Jonlob
11/16/17, 9:38 PM
#2

Hej,

Jag har anmält mig, efter rekommendation från en vän som tyckte att det var det bästa hon gjort i sitt liv.

Pampamesayoq
12/4/17, 6:28 PM
#3

Har gjort 10 d en gång (5 år sedan). Ja visst, jag blev helt annorlunda efteråt. Hallucinerade Disneyfigurer tredje dagen när ett trauma  från 5 årsåldern kom upp. Det var så mycket energi som frigjordes att jag sov endast 14 tim sammanlagt på tio nätter. Alltså, jag låg vaken och lyssnade på rumskompisens ljud som var lite allt möjligt för han gick igenom också en hel del och jag vägrade att prata med honom (han ville) för det är tystnad hela dessa 10 dagar. Och det är så konstigt att många ville bryta detta, det var flera som ville prata med varandra och med mig vid rasterna. En väninna var på andra sidan hos kvinnorna och hon berättade efteråt att alla där höll på tystnaden.  Är män så undfallande? Eller hade jag bara otur?  Har funderat på tio dagar snart igen.

Varma Lyckönskningar ! /Per

Upp till toppen
Annons: