Annons:
Läst 1952 ggr
[colors_]
8/13/17, 12:49 AM

TM-kurs i Gävle??

Jag gick in för att se om man kan lära sig TM i Uppsala, då det var på tal för några år sedan, och nu står det att man kan gå på infoföredrag i Gävle, bara 30 min från där jag bor?!?! Är det sant? När jag trycker på länken för kurstider står det bara att ett tillfälligt fel uppstått, och jag ska försöka igen… Någon som vet om man verkligen kan lära sig TM i Gävle/Sandviken? Detta vore fantastiskt, för hittills har närmsta plats för mig varit Stockholm och det hade varit jättekrångligt att åka dit för alla kurstillfällen om jag skulle bestämma mig för att jag har råd att lära mig TM nån gång i framtiden. Jag ska ringa läraren tror jag och fråga om det är möjligt, eller om man endast kan gå på det inledande föredraget här… ska nog boka in mig på föredraget nu i veckan, även om jag varit på ett tidigare för ett antal år sedan i Stockholm. Ursäkta om jag låter upptrissad, men det har varit lite en dröm för mig att få lära mig TM och om det finns bara 30 min här ifrån skulle det underlätta fantastiskt mycket! Vi får se vad som händer! Mvh/colors_

Annons:
[colors_]
8/13/17, 3:27 AM
#1

Diskussion mellan en före detta TM-lärare och AYPs "grundare"/författare Yogani om skillnader och likheter mellan TM och AYP, bland annat AYPs djupa meditations-teknik. Intressant läsning tycker jag: http://www.aypsite.org/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12026&SearchTerms=Tm

[colors2_]
10/2/18, 12:20 AM
#2

… Nu har jag faktiskt gått TM-kursen i närheten av Sandviken den 28 februari i år (vilket för övrigt är min födelsedag). 🙂 Har mediterat regelbundet sedan i början av samma månad (först med AYP deep meditation någon vecka, sedan gick över till TM-tekniken), något jag för bara ett år sedan knappt trodde att jag någonsin skulle orka… Men det går superbra, och jag har till och med lagt till enkla yoga asanas till en av meditationstillfällena varje dag (mediterar två ggr/per dag). Känner mig jättenöjd.

NiklasTyreso
10/3/18, 1:30 AM
#3

Det finns kurser i Acem meditation i Uppsala. Acem-meditation kommer från början från TM och i början fanns ett samarbete med Maharashi. Acem använder TMs teknik men har skalat bort alla trosföreställningar som lärs ut i TM. Istället har man en mer akademisk vetenskaplig biologisk och psykologisk förklaringsmodell till varför metoden fungerar. TM lär ut att man ska meditera 2x20 minuter per dag, medan Acem säger 1x30 minuter. Priset för en grundkurs i Acem-meditation är betydligt lägre trots att tekniken är samma. Den som vill ha del av Maharishis hinduistiska filosofi hittar det dock inte hos Acem i Uppsala.

[colors2_]
10/3/18, 3:33 AM
#4

Ja, vill man ha en teknik som inte är andlig ska man nog inte välja TM. Det finns dock mycket seriös, vetenskaplig forskning på TM och dess effekter och man behöver inte tro för att tekniken ska fungera. Man brukar säga att man inte behöver tro på gravitationen för att den ska funka, den funkar ändå, och det är lika med TM-tekniken! Är ju i alla fall bra att det finns olika meditationer som passar alla sorters människor, men TM passar också alla egentligen, troende som icke troende, religiösa och skeptiskt ateistiska… Som exempel finns det Buddhister som använder TM-tekniken för att den är så enkel och effektiv mm. En av de mest kända TM-lärarna som har lärt ut TM till många kändisar säger sig vara skeptiker till naturen, och hans fråga när han var på väg att själv lära sig meditera var ungefär "Måste jag tro på detta för att det ska fungera?" Angående kostnaden så är TM-organistionen en ideell organisation om jag förstår det rätt, och får jag gissa skulle jag tro att pengarna går till förutom lön till läraren ett livslång support till meditatören och även till sådant som att typ sprida TM och genom det skapa en mer fredfull värld och jord. Det är bara uppfattningen jag har fått iaf. Man får väl tänka typ: ska jag köpa denna oled-platt-tv för dubbla TM-kostnaden eller denna teknik som jag antagligen kommer ha nytta av för resten av mitt liv :) de var det jag gjorde… Inte för att jag vill betala onödigt mycket pengar, men jag tror den kostnaden går till något bra i slutändan. Nu måste jag lägga mig och sova så jag orkar upp och jobba eftermiddag imorgon! Mvh/colors

retep
10/3/18, 9:24 PM
#5

#4 Bra förklaring där. En stor del av kursavgiften för TM går till att barn och ungdomar i utsatta områden skall ges möjlighet att lära sig meditera? #5 Det är ett missförstånd att det i TM kursen skulle läras ut trosföreställningar. Maharishis filosofi var och är inte hinduistisk utan Vedisk och inte religion på något sätt.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[colors2_]
10/4/18, 3:51 AM
#6

#Retep

Ja, precis.

"Det är ett missförstånd att det i TM kursen skulle läras ut trosföreställningar. Maharishis filosofi var och är inte hinduistisk utan Vedisk och inte religion på något sätt."
Jag var på väg att skriva något sådant, men visste inte hur att uttrycka mig riktigt, he he… Tack för det tillägget :)

Annons:
[colors2_]
10/4/18, 3:54 AM
#7

Med risk att bli lite tjatig kanske? Så snubblade jag över denna video som skulle passa in i tråden. Den som känner för det kan se videon, jag lyssnade medan jag jobbade (har alltså bara hört ljudet, inte sett videon).🙂

NiklasTyreso
10/5/18, 10:16 PM
#8

Ja, TM anhängare brukar hävda att det inte finns trosföreställningar i TM och icke anhängare säger att det gör det. Jo, tm metoden funkar oavsett om den används efter en TM kurs eller en Acem kurs.

retep
10/7/18, 8:12 PM
#9

#8 Trosföreställningar är föreställningar som människor har, eller inte har! Ibland är de religiösa, filosofiska, politiska, ekonomiska, vidskepliga, eller som dina. En del TM utövare är icke troende, en del är Hinduer, Kristna, Muslimer, Buddister. Den internationellt mest omtalade och kände TM läraren Bob Roth är Jude

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Upp till toppen
Annons: