Annons:
Läst 4122 ggr
ststro
7/15/17, 4:40 PM

Nonduality/Advaita

Jag har under senare år börjat intressera mig för nonduality/advaita, men saknar personer att bejaka detta tillsammans med. Har förstått att denna rörelse är nästintill obefintlig i Sverige. Men även om det inte finns några aktiva lärare så bör det ju rimligtvis finnas fler än jag som "praktiserar" detta. 

Det är inte den intellektuella biten som intresserar mig mest. Jag är mer nyfiken på hur vi kan fördjupa våra relationer med hjälp av en djupare insikt om vilka vi är. Hör gärna av dig med tips om du vet något om detta!

  • Redigerat 5/14/21, 6:14 PM av FataMorgana
Annons:
Andreas_
7/26/17, 9:44 PM
#1

Kul att du är intresserad av advaita! 🙂

Och den intellektuella biten har ju inget värde i sig, mer än som "fingret som pekar mot månen", som de säger i Zen.

När vi verkligen förstår vilka vi är, tänker jag att våra relationer automatiskt djupnar, vi är ju inte separerade längre. Samtidigt är det kanske lätt att fly in i det absoluta, när den relativa verkligheten med relationer och annat bli för nära, gör oss sårbara, Så det är nog både och. Närhet kräver mod och vilja…

Varifrån kommer din fråga? Vad gör dig intresserad av just det?

Hugohugo
7/27/17, 8:00 PM
#2

…Non duality finns i den första befallningen av de tio stora budorden… Själen och Gud som ett, och därmed ett med alltings enande?

Att bli ett med allt kommer vi först nå rätt och logik, upplysning kommer om det mesta efter man passerar bemästra de tio budorden, för bara med struktur kommer ens non duality att vara fullkomligt ett av vad som bara kan vara ett.

En liten non dualitet är lätt att bli fanatisk vid om man så vill. Och man kommer inte genom den finna en sann klarhet om vad som leder till äkta nondualitet, alltså:

Finns en risk att man kan vara non-dual på ett litet vis som är då man distansierar sig från skillnader men att man öppnar upp så man bara förs hit och dit utan ansvarsfullhet.

Creating be with you!!! See a seed enough of times each, for often return to in a long long period, will learn you how better to learn the more importent. http://www.theessenes.co.uk/see-us RELIGIONENS MYSTERIER.

ststro
7/27/17, 8:05 PM
#3

Tack för ditt svar Andreas! 

Jag har de senaste åren glidit ifrån den konventionella livsstilen och förlorat de flesta av mina vänner. Ännu har jag inte hittat mitt eget sätt att leva, men det står klart att jag inte trivs i den kultur jag föds in i. Tyvärr attraheras jag inte heller så mycket av de alternativa livsstilar jag känner till.

Det enda som riktigt har fångat mitt intresse är nonduality/advaita då det känns sant för mig. Jag tror inte att det existerar något separat jag eller fri vilja. Det är en insikt som har vuxit sig allt starkare hos mig. Min andra stora insikt är att livet (alla livsformer) är altruistiska och att det egentligen bara existerar kärlek. Dvs ondska är en illusion. Den sistnämnde insikten känner jag mig väldigt ensam om, så det vore intressant att höra om du eller någon annan här har upplevt någon liknande?

Hugohugo
7/28/17, 10:08 AM
#4

För lite mer exakt vad jag ser det är lite frågan om:

I fred är alla ett, inget jag är utan en gemensam förbindelse, så  att det upphör vara åtskillnader som ett eller ett annat jag. Jaget har bara sin plats i freden, för det fungerar som ett mikro kosmos som bär med sig allt. För det bär med sig allt, så kan det fungera bättre till justera obalanser ifrån andra, samt vara friare.

Så jaget kommer inte först, men det vore en förlust utan ett jag.

Förvisso är all ondska på grund av lögn, men den är verklig, så länge någon väljer den. Undvik ondska och håll positiva tankar som grunder under detta skydd.

Om ondska bara var en illusion, så hade man inte behövt uppmärksamma den. Men bättre konstatera att saker har olika vis och verkligen älska, än distrahera sig eller fastna i ett perspektiv som inte vill se vad som finns.

Olikheter och mångfald kommer bara till sin rätta om det finns en gemensam plats av källa för dessa. Hela tanken med allt som finns är ändå att vara variationsfylld mångfaldigt, annars hade det hela tackat för sig och återvänt till varifrån det kom.

Även Gud som är alltings Enande fick för sig att göra åtskillnader för att just de andra skulle ha något att relatera till. En kärlek utan något utöver sig själv är ändå ensam, bara fred och samtycke förenar bägges själv utsträckningar som är kärleken.

…Jag får ursäkta om det inte är ett helt svar eller förklaring…

Creating be with you!!! See a seed enough of times each, for often return to in a long long period, will learn you how better to learn the more importent. http://www.theessenes.co.uk/see-us RELIGIONENS MYSTERIER.

Hugohugo
7/28/17, 1:27 PM
#5

#2

Risken hindret att övervinna är den lilla non-dualiteten. Den om tänker sig hur en dröm är ändå oftast med strukturer, men ren fantasi som ett från en sömnigt tillstånd som blir belyst, uppfattas som nondualt om man inte jämför det med annat, så ser man inte om det är den lilla non-dualiteten. Utan söka vilken inte går utan struktur som läggs till minnet, så kommer en inte låss ur sin blindhet eller starka upplevelse av ett trångsynt perspektiv.

Därför är det så strukturer som sällan skådas i vetenskap för tillfället, är vad som är redan i den uråldriga kunskap som i Kristendom, Islam och Judendomens tio stora budord (för de har ju en överlappning eller?). 

Logik ger struktur och något åt koncentration och sökande, så upplysning och vetande kommer för göra allt Helt, ett med allt.

Creating be with you!!! See a seed enough of times each, for often return to in a long long period, will learn you how better to learn the more importent. http://www.theessenes.co.uk/see-us RELIGIONENS MYSTERIER.

ststro
7/29/17, 12:20 PM
#6

Tack för att du engagerar dig i frågan Hugo. Tyvärr är jag inte så intresserad av förståelse. Det som intresserar mig är upplevelsen. Enligt min erfarenhet är upplevelsen det enda vi kan hålla för sant. Hur kan vi någonsin efrågasätta vår egen eller någon annans upplevelse? Upplevelsen gör aldrig anspråk på innehållet av upplevelsen och påstår att något är sant. Från upplevelsen synvinkel är drömmen lika sann som som det vakna. Men även detta är ur någon bemärkelse trams. Är det intressant att diskutera över huvud taget? Jag längtar mer efter att sluta diskutera och mötas i upplevelsen…

Annons:
Hugohugo
7/29/17, 1:43 PM
#7

#6 Om man är skarp i märka skillnader i sina upplevelser oavsett om det är språklig förståelse eller nån annan förståelse, det finns olika sinnen och olika intelligenser.

Språksinnet och disskussion och samtal är ren upplevelse också likväl som om man vill bara se ut över naturen och elementen i världen (syn sinnets upplevelse).

Rudolf Steiner sorterade det som så att vi har 12 sinnen. Var och en ger sin upplevelse. Typ som det med att vi har olika chakror, var och en ger sin upplevelse.

Språksinnet är bland de bästa att använda för att uppleva. Själen upplever att varje ord har LIV när det leder till själen som agerar det, så misstag i sina tankar sabboterar för det liv man ger sig själv. Vad för liv man uppnår ger skillnad i vad en är mogen att uppleva.

Men gott och ont, är väldigt basic att urskillja, tänk bara vill man mörda för dess egna skull eller vill man ha det positiva? Kompositionen är helt olika och det går uttala hela meningen om hur den ser ut.

Creating be with you!!! See a seed enough of times each, for often return to in a long long period, will learn you how better to learn the more importent. http://www.theessenes.co.uk/see-us RELIGIONENS MYSTERIER.

Hugohugo
7/31/17, 2:43 PM
#8

Så förutom det med sinnen som motsvarar olika upplevelser, som kan mer eller mindre för var och en för sig kan fokuseras på, så:

En dator behöver en vis logisk ordning av delar som har sina funktioner. Dessa funktioner blir ihop vad som är en helt fungerande dator. Samma sak är det med att leva som en rättfärdig människa, utan alla goda delar, så blir det inget heligt av det sammantagna.

Upplevelser är bra om de utvecklar en, för då blir det nytta med nöje ;-) …Eller nytta som sen blir även nöje.

Creating be with you!!! See a seed enough of times each, for often return to in a long long period, will learn you how better to learn the more importent. http://www.theessenes.co.uk/see-us RELIGIONENS MYSTERIER.

Hugohugo
7/31/17, 2:44 PM
#9

#6 av: ststro

Så tack för upplevelsen av ändå små pratat lite…

Creating be with you!!! See a seed enough of times each, for often return to in a long long period, will learn you how better to learn the more importent. http://www.theessenes.co.uk/see-us RELIGIONENS MYSTERIER.

uuu
2/7/18, 4:20 PM
#10

i Sverige är man mer intresserad av mindstuff än att se sin sanna natur. Nondualism är inte att bli 'ett med allt', för det finns ingen person som kan uppgå i något annat. Nondualism är alltså inte oneness. Det är inte heller mindfulness, så medvetandet är en illusion, personen som vi förknippar med medvetandet och ser genom världen är en idé som vi köpt rakt av, genom vår inlärning från små barn. Enklaste sättet att upptäcka 'awareness' (det finns inte ens ett bra svenskt ord för detta) är att se in i sig själv och fråga 'vem är jag?'; är jag mina tankar, känslor, personliga historia etc. Man ser då att allt detta är flyktiga företeelser som kommer och går. Det är inte Jag, min sanna natur. Du är inte en gubbe som sitter i hjärnan och tittar ut på en värld, du är 'medvetenheten' som inbegriper även känslan av att ha en hjärna i en kropp, samt alla känslor och erfarenheter som du förknippar med din förmodade personlighet. Nondualism är ständigt närvarande (jag kallar det 'närvarandet'). Det är även bortom medvetandet, då ju det fortgår t ex vid koma (hur skulle du annars kunna vakna upp från en koma). I Sverige är vi helt inne på stresshantering, yoga och att göra kroppen snygg, men snart kommer nog krypande hos de flesta att något är fel, att man inte sett tillräckligt djupt i sig själva och upptäckt vem man är. Då är man fortsatt rädd för att dö(=personligheten försvinner), och lever utifrån sina rädslor. Allt detta försvinner när man ser sin sanna ickedualistiska natur. Intresse för religion och psykologi försvinner också, det behövs ju inga förbättringar. Därför är de flesta religioner rädda för detta budskap. Sverige är ett i grunden Lutheranskt land som fixerar sig vid gamla föråldrade sanningar. Känn dig själv.

Hugohugo
3/15/19, 12:25 PM
#11

#10 Att veta om Endast En gör så man kommer  vara sin själ, vilket är exakt ett medvetande som har fokus… Det ligger i att man bara använder ryggraden eller abstrakt tänker sig enheten och säger sig vara ett med den, det som är ett är visdomen, kärleken och rättvisan (vilket är inget fysiskt eller kroppsligt). Ryggraden är en bro till nå ett medvetande med det enhetliga.

Creating be with you!!! See a seed enough of times each, for often return to in a long long period, will learn you how better to learn the more importent. http://www.theessenes.co.uk/see-us RELIGIONENS MYSTERIER.

Being
4/11/19, 7:25 PM
#12

#0
Tror det är svårt att riktigt "praktisera" Non duality. Det är inte riktigt som Mindfulness. Handlar mer om att se på sin egen upplevelse och bekräfta vad som är sant och inte sant. Man behöver ifrågasätta sin övertygelse/tro på sitt "Jag" (vilket är lite som att såga av den gren man sitter på..) 🤔
Den goda nyheten är att det finns ett mjukt och skönt skyddsnät under som kallas "Varande". 🙂

När det gäller sk lärare kan jag rekommendera videor med John Wheeler.    
Kanske förstår du inte vad han och andra pratar om först. Det gjorde inte jag heller. Det kan ta några år innan poletten riktigt trillar ner.

"Start with the fact of your Being.."

Upp till toppen
Annons: