Annons:
Läst 1367 ggr
SilverRosen
7/12/17, 10:22 AM

Djurkomminication

Hade en alldeles magisk stund med vår osäkra hittekatt. Sammi är 5 år, bott hos oss i 3 av dessa. Hans utveckling till en självsäkrare katt som känner sig trygg hos oss är ett ständigt pågående projekt.

Ett av hans nu största problem är lådan, han kissar aldrig någon annanstans, men bajsar hälften av gångerna utanför. Jag har gått genom hela processen med placering av lådan, vilket strö han föredrar och allt mellan himmel och jord.

Jag har mest varit frustrerad över det faktum att jag inte förstod honom och jag hade slut på idéer. =(

Så en kväll snubblar jag över en video på Youtube om en kvinna som 'talar' med djur och hon förklarar ingående hur man själv kan testa. Ingen slump att just den videon började spela! <3

Så efter några fler videor i ämnet satt jag mig ner med Sammi och både pratade och skickade mentala bilder till honom. Först trodde jag inte att jag fick någon respons, förutom att han var otroligt glad att kela en stund.

Men så några timmar senare fick jag en magkänsla och tyst insikt om att det var själva lådan och placeringen i rummet och att rummet känns otryggt.
Jag förstod genast varför han kände att det är ’otryggt’, det rummet är närmst ytterdörren som han alltid är på vakt mot (han ogillar dörrklockan och besök), dels att rummet var illerns när hon levde, så den luktar såklart fortfarande iller.

I måndags ångmoppade jag hela rummet och torkade av, placerade lådan längre från väggarna så att han utan problem kan vända sig i den. Men igår morse fanns där en korv i lådan och en på golvet alldeles bredvid..jahapp..kristallklar feedback!
Tyvärr gick jag till jobbet med frustrationen och irritationen, som höll i sig hela dan. Jag försökte hela förmiddagen pussla ihop ledtrådarna jag fick i mitt inre; placering, lådan och otryggheten..

Då slog det mig, det är storleken på lådan som stör honom (han är en stor kille på 5 kg) och att rummet inte känns som hans. Så jag googlade på stora plastlådor och jag hittade en sänglåda på Ikea med lägre kanter (han kissar oftast vid lådans lägre kant) och golvskydd som ska skydda vår parkett ifall han ändå inte vill använda lådan eller för att han har för bråttom.
Allt inhandlades igår, + ny sand som vi vet att han gillar.

Jag satt ner golvskyddet igår kväll och satt med honom en lång stund i rummet. Han kom utan problem och jag försökte återigen kommunicera till honom att detta också är hans rum och att den är trygg, jag fokuserade ljus och kärlek i handflatorna samtidigt som jag skickade mentala bilder till honom och långsamt klappade honom.
Hans respons värmde mitt hjärta, han är vanligtvis mycket stirrig, men han gned sig mot mig och alla möbler han kunde nå utan att gå mer än 1 meter från mig, han la sig på golvet, rullade och visade magen, han spann och ’pratade’ på och ville inget hellre än att klappas och klias. Han lade sig bredvid lådan och liggandes tassade på den. Det var så konkret att han förstod vad jag ville. Han brukar aldrig reagera så starkt och kärleksfullt när jag sätter mig på golvet med honom. Det fanns en stor tacksamhet i hans sinne också.

Inatt gick han på lådan utan att lämna något på golvskyddet och han följde mig extra glatt runt lägenheten i morse. Han är en helt makalös katt! Och jag är så tacksam för möjligheten att kunna hjälpa och förstå honom.
I eftermiddag ska den nya stora lådan ställas på plats med den nya sanden och då ska jag också sätta mig ner med honom och ’prata’ med honom. <3 <3 Så resan slutar inte än!

Annons:
Carmarino
7/12/17, 10:32 AM
#1

Vilken underbar berättelse! Kramas🙂🐱


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Torahzen]
7/12/17, 3:52 PM
#2

Helt underbart!👍🐱

Tarotstollan
7/13/17, 1:09 AM
#3

Underbart!🐱

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: