Annons:
Läst 1090 ggr
[colors_]
4/10/17, 3:34 AM

Mer eller mindre regelbundet...

Hej Vad är skillnaden i att meditera regelbundet en till två gånger dagligen i tjugo minuter, eller att meditera regelbundet en gång per vecka? Alltså samma dag, samma klockslag ungefär. Jag vet att man i kyrkan har meditation en gång per vecka… Så det borde ju inte vara en jättedålig idé om man skulle vilja. Just nu mediterar jag när jag känner för det, och just nu blir det cirka en gång per månad bara, men inte regelbundet (samma tid osv). Vissa månader blir det dock kanske tre-fyra gånger på den månaden, och vissa upp till runt 15 gånger på en månad… Man ska dock enligt instruktion meditera två gånger dagligen, så egentligen borde jag följa den, men men. Låg bara vaken och funderade, så skrev ned min reflektion här så får någon kommentera om de känner för det. ;-)

Annons:
Alwyn
5/3/17, 12:27 PM
#1

Jag hör att du praktiserar TM. Vänd dig till din TM lärare med den frågan. Mitt svar blev att det visats så otroligt mycket mer effektivt och ihållande om man gör det regelbundet två ggr dagligen. Och det är ju oftast långtidseffekten man vill åt. Vare sig man vill åt det andliga ( höja sitt medvetande) eller det fysiska (bättre hälsa) så håller effekterna i sig bättre om det görs regelbundet.

[colors_]
5/3/17, 4:20 PM
#2

Hejsan! Kul med en kommentar. Jag mediterar tyvärr inte just TM, men förstår att det kan verka så i mitt inlägg. Jag använder en djupmeditation inom den relativt nya yogaläran Advanced Yoga Practices, där meditationen bara är en del av läran, men själva kärnan. Det finns många andra yogametoder att ta del av där också. Det är mest en fråga om kostnad för mig, jag har inte riktigt haft råd att lära mig TM, men kanske jag får det i framtiden, man vet aldrig. Men tack ändå för kommentaren, kanske det går att applicera även på AYP-meditationen? (där man använder ett universellt mantra). :)

[Roe Deer]
6/8/17, 9:03 PM
#3

Gör det som får dig att må bra och känn inte ett tvång eller skuld kring meditation =) Lyssna på kroppen och inspirationen. Personligen älskar jag att meditera, utan några direkta riktlinjer. Har mediterat i flera år, sedan barnsben tack vare andlig mor. Men men, jag brukar lägga mig ner på eftermiddagarna en stund och vila.. passar på att känna in mitt energifält, själen och riktar fokuset dit jag vill nå. Just innan läggdags är också naturligt för mig, även om jag ofta somnar. Men allt handlar om vad man vill bruka meditationen till. Du mår bäst när du gör det som faller sig naturligt. Är det något som ger dig glädje, prioritera detta!

[colors_]
6/8/17, 9:33 PM
#4

Ja det ska inte vara tvingande. Det finns också många andra sätt för personlig och andlig utveckling än just meditation och yoga. Men just nu mediterar jag när jag får lusten som sagt. :)

RosaKatten
6/10/17, 3:59 PM
#5

Det ska inte vara tvingande, men när jag utbildade mig till yogalärare lärde jag mig att om man vill ha effekt så bör man göra det åtminstone tre till fyra gånger i veckan. Hellre göra det kort och regelbundet än längre och mer sällan. Det är samma sak med yoga. Själv mediterar jag varje dag även om jag inte alltid har lust för jag vet att jag mår så mycket bättre efteråt.

[colors_]
6/10/17, 5:03 PM
#6

#5: Ja det sägs ju så. Enligt den metoden jag använder ska man meditera två gånger om dagen, 20 min per gång. Men det är för mycket för mig i nuläget.

Annons:
[Roe Deer]
6/10/17, 6:21 PM
#7

Lyssna på kroppen. Meditation är en sorts helande-form, ett sätt att bringa balans i kropp och själ.  Misstaget jag har gjort för flera år sedan är att försöka "göra precis som det står/sägs i instruktionerna", eller ha en inre föreställning om hur resultatet "borde bli". Det blir då för mycket mental aktivitet, för mycket tankar och för lite varande/inkännande. Meditation är en sorts närvarande i nuet. Ett medvetet andetag kan därför klassas som en minimeditation. Du vill ju egentligen bara må bra va? Satsa på medveten närvaro om du inte har tid för meditation =) då behöver du inte meditera lika ofta, fungerar jättebra för mig.  De två går som hand i hand.

RosaKatten
6/11/17, 11:10 AM
#8

#7 Jag har gjort exakt samma misstag, bättre då att lyssna inåt och göra det som känns rätt. Meditation kan ju vara så mycket. Har man inte tid kan man ändå ta några djupa andetag och stilla sinnet i ett par minuter så att man är i kontakt med sig själv så att säga. För mig är det själva varandet jag vill åt, kontakten med själen, och det behöver jag göra regelbundet men det kan vara kort eller långt och på olika sätt, det varierar.

[colors_]
6/13/17, 9:17 AM
#9

Ja det är som ni skriver. Det ska ju vara ett lugn, och ett helande, och märker jag att vardagen blir sämre för mig i och med yogan, då får jag dra ned på den. Hellre då att som ni skriver, ta några medvetna andetag i några minuter och slappna av. :)

Upp till toppen
Annons: