Annons:
Etikettandligt-upplysta-kända-personer
Läst 892 ggr
FataMorgana
2017-03-28 12:46

Did Jesus really say...

Kanske ligger det något i det som jag hittade här, vad säger ni?

"Did Jesus really say ‘No one comes to the Father except through me’?  The Holy Spirit spoke this through Jesus and that changes everything. The great pronouncements attributed to Jesus, those that actually happened, represent the Voice of Revelation speaking through their Prophet for that time. Jesus, the man, could not do this. Words of Revelation do not come from an individual. They are too great.” 

One can argue that this misunderstood passage has done more harm than any other part of the Bible. Throughout the ages it has been used by many Christians to repudiate other religious paths.

His enlightenment was so complete that Spirit overtook him. Jesus the human being never spoke these words. It was the Christ Consciousness expressing itself through the intermediary of Jesus the man. Throughout human history, enlightened masters have all said the same thing. The path back to God is found within. Jesus was no different in that respect."

http://enlightened-people.com/2014/06/jesus-christ/

Jesus Christ is one of humanity's great Messengers. Enlightened people is proud to present his story. How did he do it?
  • Redigerat 2021-05-29 17:35 av FataMorgana
Annons:
unbreakable8
2017-03-30 09:41
#1

Jesus är vägen, sanningen och livet. ❤️

FataMorgana
2017-03-30 12:59
#2

#1

Men det där var väl inget svar på mitt inlägg. Vad anser du om det som jag citerade?

unbreakable8
2017-04-06 14:51
#3

Ja Jesus sade så (Ingen kommer till Fadern utom genom mig)  Det hänger ju ihop med att Jesus är vägen, sanningen och livet.

Jesus svarade honom: »Jag är vägen och sanningen och livet; ingen kommer till Fadern utom genom mig. Joh 14:6

Men han sade inte bara det. Han sade även:

Jesus svarade: »Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Om en människa icke bliver född av vatten och ande, så kan hon icke komma in i Guds rike. Joh. 3:5

unbreakable8
2017-04-06 14:53
#4

Sen var och är ju Jesus mer än en profet. Han är Guds enfödde son, satt till att regera över himmel och jord.  Han var både människa och Gud när han gick på jorden, sedan korsfäst, död, begraven  och sedan uppstånden med både kropp och ande .

Han offrade sig själv för oss, han spillde sitt blod för att frikänna dig.

FataMorgana
2017-04-07 11:37
#5

#3  

Men nu svarade du fortfarande inte på mitt huvudinlägg. Du skrev bara vad din tro handlar om och gav oss att förstå att du är en troende. Vi vet vad din tro handlar om och vi vet också vad som står i bibeln som du citerade.

Men huvudinlägget handlade om en helt annan sak. Frågan är om det var Jesus som person som sa att han är den enda vägen eller om det var den heliga anden som talade genom Jesus. Om den var den heliga anden som talade betyder det att man bara kommer till Gud genom den heliga anden och i såfall behövs inte Jesus som person. Har du några egna tankar till den saken eller kan du bara citera ur bibeln och upprepa vad din tro handlar om?

unbreakable8
2017-04-07 12:24
#6

#3  I och med att Jeusus är ett med Gud så vad det ju Gud som talade genom Jesu fysiska mun.

Varför skulle inte Jesus behövas? Han blev ju korsfäst, Han bar våra sjukdomar, synder och plågor i sin kropp åt oss.  Utan Jesu gärningar så skulle inte frälsningen finnas.

Annons:
FataMorgana
2017-04-07 14:48
#7

#6

I och med att Jeusus är ett med Gud så vad det ju Gud som talade genom Jesu fysiska mun.

Men Jesus kallade ju sig själv för sonen. Att fadern, sonen och den heliga anden är en och samma sak är ingenting som står i bibeln och är ingenting som Jesus skulle ha sagt, utan det var ett beslut som kristna biskopar gjorde under de första konciliet Nicaea som varade från den 20 Maj till 25 Juli år 325.

Om det var Gud som talade genom Jesus betyder det att ingen kommer till Gud utan Gud. Om den heliga anden talade genom Jesus mun betyder det att ingen kommer till fadern utan den heliga anden. Frågan som diskuteras är om bibeln tolkas rätt, för kristendomen tolkar det som att ingen kommer till fadern utan sonen. Lika gärna skulle det kunna betyda att ingen kommer till fadern utan den heliga anden. Eftersom Gud uttrycker sig på jorden genom den heliga anden skulle det lika gärna kunna betyda att ingen kommer till Gud utan den heliga anden. Jesus sa själv att fadern finns i honom och inte att han var fadern och därför kan bara den heliga anden ha sagt att ingen kommer till fadern utan honom. Det verkar inte vara personen Jesus som är menad. Läste du inte texten som jag ställde in? Det är den som ska diskuteras och då skulle jag vara glad att läsa vilka tankar som folk har om det och inte saker som "det är så" för att religionen säger det.

Perline
2017-04-07 21:26
#8

7# Jag tycker det är väldigt luddigt med treenigheten i kristendomen jesus är guds enfödde son men han är oxå gud är han då både fader och son och helig ande så varför höjer man upp jesus inte bara gud om Jesus är gud för det borde ju vara gud som var först eftersom gud är skaparen så det borde ju hellre vara gud är jesus ….

[Hukanson]
2017-04-08 11:12
#9

Jesus sade att han var Människosonen därför att han levde helhjärtat för sin Himmelske Fader vars helige Ande han fått genom det heliga dopet av Johannes Döparen. 

Kyrkan kom till för att ge oss alla samma möjlighet.

Upp till toppen
Annons: