Annons:
Etikettandlig-upplysning
Läst 599 ggr
FataMorgana
2017-03-23 14:21

Sokei-an Sasaki´s upplysning

Ur boken Übertragung des Zen. (Min översättning)

Människorna frågar mig ibland, Sokei-an", Ni har erfarit den transcendentala världen och är fortfarande i den. Hur känner Ni er? Jag svarar: Då jag i mina 20 år klev in den transcndentala världen och forftfarande befinner mig i den har jag lite erfarenheter av den andra världen.

Hur steg jag in? Jag kommer att säga er sanningen: En dag sopade jag bort alla mina föreställningar. Jag gav upp alla begär. Jag la alla mina ord som jag tänkte med åt sidan och förblev i ro. Jag kände mig ganska märkvärdig - precis som om jag skulle ha dragits in i någonting eller som om en obekant makt skulle ha vidrört mig. Jag var redan tidigare mycket nära och har erfarit det flera gånger, men varje gång skakade jag på huvudet och sprang iväg. Den här gången beslöt jag mig för att inte springa därifrån och steg in. Jag förlorade min fysiska kropps begränsingar. Jag hade min hud fortfarande, naturligtvis, men min kropp räckte till universums rand.

Jag gick två, tre, fyra meter bort, men jag stod i mitten av kosmos. Jag talade, men mina ord hade förlorat sin mening. Jag såg människor komma till mig, men alla var samma människa, alla var jag själv. Jag hade alltid trott att jag var skapad, men nu måste jag ändra min mening. Jag var aldrig skapad, jag är kosmos, det finns ingen indivuduell Hr Sasaki.

Jag kom till min lärare, han såg på mig och sa; berätta om din nya erfarenhet, om din trädelse in i den transcendentala världen. Svarade jag honom?

Skulle jag ha sagt ett enda ord, skulle jag ha klivit ur den nya världen som jag just hade klivit in i. Jag såg på min lärare. Han skrattade. Också han sa inget ord.

Jag kan inte finna ett enda ord i erat språk för den transcendentala världen, bara antyda det genom ord som Glänsande Trance : I det här klara kristalliserade trance träder man in i den transcendentala världen. I ett ögonblick går man in och i ett ögoblick blir sikten helt annorlunda. Då förstår man varför människor bygger kyrkor, spelar hymner och gör märkliga saker.

  • Redigerat 2021-05-29 17:36 av FataMorgana
Annons:
Upp till toppen
Annons: