Annons:
Läst 989 ggr
[Enfristjärna]
2017-02-05 16:36

Ego

https://orions.nu/2017/02/04/egot/

Ett nytt inlägg om egots dynamik genom Jesu ord <3 (långt inlägg)

Kärlek!

Annons:
greenseng
2017-02-05 21:31
#1

  Läste i genom den alldeles för snabbt för jag är ganska hungrig nu (på mat). Men när jag kom till slutet så blev jag minst sagt förvånad.

Varför underteckna den med Jesus? Ser du dig själv som Jesus?

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

[Enfristjärna]
2017-02-05 22:20
#2

Haha nej..eller jo jag ser Jesus i alla :) Det är av Jesus inte av mig :)

greenseng
2017-02-05 23:44
#3

  Jag hänger inte riktigt med i ditt tänkande här. Måste jag lite motvilligt erkänna. 😃

Om du på något sätt vill ge sken av att du kanaliserar Jesus så är du inte direkt ensam. Jag vill minnas att det finns en bok som heter "A Course In Miracles" där jag har för mig att författarinnan också påstår att det egentligen är Jesus som ligger bakom texten.

Men att det inte är sant märker man direkt. Jesus är en mästare i att uttrycka sig kort men kärnfullt. Med en enda mening kan han haspla ur sig något som vanliga människor skulle behöva ett bibliotek att förklara. Och ändå så skulle de misslyckas.

Han tråkar aldrig ut någon med för mycket "text". Det är helt tvärtom. Han fascinerar människor. Enkla meningar. Men varje ord sitter som en glödande laserstråle.

Så det du och hon skriver ligger ljusår ifrån vad Jesus skulle haspla ur sig. 😉

--------------

Du skriver om egot. Men… hur är det egentligen med ditt eget ego? Du har alltså ett sådant Mega-Ego att du inte ens undertecknar med ditt eget namn. Istället väljer du en av historiens största och mest kända personer. Det är vad jag kallar för ego, minsann! 🙂

Men du har trots allt förmågan att uttrycka dig. Det måste jag ge dig en ärlig eloge för. Men okay. På något vis så ger det ett sken av omognad. Och jag är inte ute efter att tråka dig här. Är helt enkelt bara ärlig. Dina åsikter är vackra. Det går knappast att förneka. Men hur mycket praktisk erfarenhet ligger det egentligen bakom det hela?

Det är så lätt att skriva vackra meningar. Tro mig. Jag är själv inte alltför dålig på det. 😃 😃  Det är åtminstone vad en del säger. 🤔

Men… det behövs något mer… Och detta kan vara svårt att sätta ord på. Förr talade man om "Musa". Vad man talar om idag har jag ingen aning om. Men det ligger väl någon typ av känsla bakom. Och vem vet… Åtminstone en del av den känslan kanske kommer av en viss typ av erfarenhet, Eller kanske inte. Detta är faktiskt ett mysterium.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

[Enfristjärna]
2017-02-06 10:31
#4

what? 

Det är inte från mig utan från Jesus text som jag har sammansatt egots dynamik. Det har verkligen ingenting med mig att göra.  Jag skriver utifrån min tro som är grundad i en kunskap som jag inte vill hymla om av olika anledningar och jag har aldrig påstått att jag kanaliserar Jesus, då hade jag väl skrivit det. Och om det vore från mig så hade jag väl avslutat texten FRÅN MIG.  Snälla, sluta hitta på saker som jag gör som jag inte har gjort. 

Fortfarande blir jag attackerad utan att ha attackerat någon, så jag undrar vilka som har stora egon här egentligen? Nu kommer jag i försvarsposition igen vilket inte är min sanning och det här är så tröttsamt.  Det här ska vara "andlig utveckling" HAHAHA. Det borde snarare heta "häxjakt på människor som inte delar samma sanning som majoriteten". 

Jag påstår mig inte vara fullkomlig eller perfekt vilket jag har påpekat i andra inlägg på min sida men som du uppenbarligen inte har läst. Om jag hade varit fullkomlig så hade jag inte varit här på jorden, och inte ni alla  andra heller.  Du och ni alla andra bildar era egna uppfattningar om saker och ting som passar ert ego, det spelar liksom ingen roll vad jag skriver utan ni ska "sätta dit mig" till varje pris för något som jag inte har gjort då det jag gör uppenbarligen inte passar er verklighet, era idéer om hur allt ska vara. 

Men jag är ledsen, jag lever inte på denna jord för att "passa in" i någons verklighet. Jag lever för att sprida min tro och sanning MED bl.a Jesus ord, vare sig DU eller NÅGON ANNAN gillar det eller inte.

Gud, den svenska avundsjukan ska alltid leta efter fel och kritisera. Kan ni inte bara finna det fina med att sprida fina och kärleksfulla budskap? Sluta jaga den som vågar sticka ut och inte vara som alla andra, uppmuntra sådant beteende ist för det behövs fler människor som vågar än som är rädda för dömande människor som dig. Jag väcker uppenbarligen jobbiga känslor hos er och du ska göra mig till "felet" för dina jobbiga känslor, istället för att titta inåt i dig själv och se vad det är som jag väcker inom dig. Men det kan ditt ego bara inte acceptera, eller hur? ;)

Jag är jag och det kommer jag alltid att vara. Jag väljer att dela med mig på det här sättet och inte på ditt, eller ditt, eller ditt. Utan min tro hade jag inte varit här idag. Jag är så tacksam över att jag har Gud, Jesus och mina andra andliga beskyddare som ger mig styrka att kämpa vidare varje dag. Jag vet att jag blir kritiserad för att jag är annorlunda men det är också meningen att jag ska göra oreda hos andra. Jag vet mitt syfte och accepterar mitt syfte och  jag kommer aldrig att svika någon. Jag representerar de svaga för att ge dom styrka att våga stå upp för sig själv och att vara sig själv oavsett hur många det är som försöker trycka ner dom. Jag är här för ER. 

Kärlek.

[Enfristjärna]
2017-02-06 11:49
#5

Jag är tacksam för dina fina ord men det räcker liksom inte hela vägen då jag känner mig totalt missuppfattad. 

För det första: hemsidan är nystartad och är fortfarande under bearbetning. 

För det andra: jag vet att min hemsida inte ger en helt klar bild av vem jag är en och jag försöker så gott jag kan. Jag vet också att det kommer krävas mer av mig för att ge er alla den sanna bild av mig så som jag är. 

För det tredje: har du läst mina andra inlägg på hemsidan?  Det kan i så fall ge ett helt annat sken än att bara läsa en liten, liten del av helheten.

greenseng
2017-02-06 14:33
#6

  Men Herre Gud! Om du skriver något och undertecknar det Jesus, vad tror du kommer att hända?

Då får du naturligtvis bereda dig på att det är någon som frågar vad sjutton du håller på med egentligen. Eller påminner dig om att du nog skall ta din medicin. 😃

Om du vill sammanställa Jesus idéer om vår inre och yttre personlighet typ ego och så vidare, så skriv att det är det du håller på med då. Men underteckna det med ditt eget namn. Det är ju trots allt du som hamrar på tangenterna. Det är definitivt inte Jesus som gör det.

Och börja inte gråta och klaga för att någon reagerar. Det är helt ditt eget fel och ingen annans.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Annons:
FataMorgana
2017-02-06 15:18
#7

Hej Enfristjärna.

Jag tror att du ibland tar saker och ting allt för personligt. Det är klart att om man skriver långa inlägg och länkar till texter i sin blogg, att det alltid kommer att vara så, att folk ibland håller med och ibland inte.  Ett diskussionsforum är ju ett ställe där man diskuterar om innehållet i det som står skrivet och om  man har en annan åsikt betyder det inte att någon vill attackera dig personligt.

Tänk bara vilka skillnader det finns i Setfrees och min syn på andlighet, men ändå diskuterar vi respektfullt med varandra. Jag vet att han ser mig som någon som har blivit lurad av satan och jag ser honom som någon som har blivit lurad av en religion, men ändå är vi trevliga med varandra och diskuterar helt sakligt och vi vet att ingen vill såra den andra.

Jag har läst lite av dina texter och ibland håller jag med, men ibland håller jag inte alls med. I vanliga fall skulle jag gärna diskutera om det som jag inte håller med om, för det som jag håller med om behöver man ju inte diskutera över. Men jag har låtit bli för att du kanske skulle se det som personlig kritik och jag vill inte såra dig.

Det är lätt att vara kärleksfull och krama varandra när man tänker och tycker precis likadant. Men inte alla människor kan vara kärleksfulla till dem som inte tycker och tänker som dem och som de får kritik utav. Det har också varit en av mina svagheter att jag tog saker och ting allt för personligt och jag blev lätt sårad om jag fick kritik. Det behövdes många års arbete på mig själv och många insikter att arbeta upp det här.

setfree
2017-02-07 10:10
#8

#0 Ursäkta jag kan inte hålla mig borta.

Jag är lite färgad av hur man hänvisar till andras texter på universitet. Jag får väldigt strikta instruktioner om hur jag ska göra.

Man förklarar vilken text man hämtar påståenden ifrån. Det kan vara kurslitteratur eller forskningsrapporter etc. När man har framfört detta kan man avsluta med reflektioner eller egna slutsatser eller funderingar eller till och med spekulationer. Men det är viktigt att se skillnad på vem som påstår vad.

När det finns flera olika oberoende personer som säger samma sak som min egen erfarenhet då har man ett bra argument. Vi får lära oss att motivera varför man tycker något. Vi uppmanas till och med att ställa olika påståenden emot varandra och väga för och nackdelar med olika grundförutsättningar.

Ska du få VG krävs hela kedjan samt djup i de analytiska resonemangen. Annars blir det underkänd.

Förlåt att jag blev lite teorektisk men som du ser skriver jag inget om innehållet eller kritik mot det du tycker, var bara lite mer noga med vem som säger vad.

Tänk på att vissa läsare kan vara hyfsat insatta och kunniga och då är det bra att man kan stå för det man skriver. Man kan ibland få väldigt bra frågor.

Jag måste lägga till att jag själv spekulerar lite friskt ibland här, men på din egen hemsida kanske du vill vara lite mer noga.

[Enfristjärna]
2017-02-07 17:23
#9

Jag väljer MITT sätt hur jag framför MIN andliga tro och den kommer ADRIG att passa in i den norm som ni vill. Och JAG VET att det kommer att skapa reaktioner. Men jag har en djupare sanning bakom det hela, huvudsaken är att jag gör på mitt vis och det kommer inte förstås på en gång. 

Jag ska vara så uppriktig som jag kan med er nu. Hela hemsidan och varför jag är här är i grund och botten terapi för mig. Egentligen vill jag bara gå och gömma mig i ett hörn och inte synas någonstans, så stark är min rädsla. Det här är mycket viktigt för min personliga OCH andliga utveckling. 

Vi har pratat om kritik tidigare, jag kan ta kritik så länge den är konstruktiv. Men när det kommer till personliga påhopp som att "jag ska ta mina mediciner" är inte av kärlek, det är bara grundat i hat, och samtidigt när man hittar på en sak som jag inte har gjort eller sagt gör mig mycket bestört av olika anledningar. DET ÄR INTE OKEJ. Fråga mig istället hur jag menar och vart jag vill ta det. Kom inte med massa påhopp som passar ditt ego.  Du vet verkligen ingenting om mig och vad jag har varit med om, så vem är du att döma?

Hur mycket människor än vill hata mig, så kommer jag aldrig att sjunka till den nivån att hata tillbaka. 

Jag har aldrig bett någon att hålla med mig. Jag FÖRVÄNTAR MIG ABSOLUT INTE ATT MÄNNISKOR SKA HÅLLA MED MIG, och jag är heller inte här för att försvara mig!

Om ni är nyfikna på vad jag menar, fråga! Om ni inte förstår eller håller med, fråga! Men jag tänker aldrig gå så långt med mig själv att hela diskussionen slutar att handla om att jag, på något sätt, måste bevisa min sanning för jag har ingenting att bevisa för någon.

[Enfristjärna]
2017-02-07 17:34
#10

Fata Morgana, du är fri att fråga mig vad du vill. Du har bildat dig den uppfattning om mig pga att jag har en mycket stark ståndpunkt som väcker många känslor. Jag är väldigt dominant men också mycket känslig. 

Ja, jag blir ledsen när man kommer med påhopp som inte har någonting med min sanning att göra. Det kan jag bli väldigt ledsen över och tänka på många, många gånger.

[Enfristjärna]
2017-02-07 17:37
#11

setfree

Jag förstår vad du menar och det finns en djupare baktanke med vad jag håller på att bygga upp. Allt byggs inte upp på en dag utan att få fram helheten i min sanning tar tid och mycket eftertanke. 

Som sagt, huvudsaken är att jag gör det på mitt sätt. Det är jätteviktigt för mig.

[Enfristjärna]
2017-02-07 17:45
#12

och jag kommer att bli mycket hatad för det jobb jag håller på och skapar just för att det går helt emot de flestas tro.

FataMorgana
2017-02-07 17:50
#13

#9  

Får jag fråga dig vad det är som du är så rädd för? Jag har också haft problem med ångest så jag kanske kan ge dig några goda råd.

Nästa fråga som jag har, är varför du tror att vi eller någon här hatar dig? Eller vem menar du att skulle hata dig? Jag tror inte att det där med medicinerna var lika illa  menat som du uppfattar det. Jag tror att Greenseng bara ville tala om för dig hur det ena eller andra som du skriver skulle kunna uppfattas. Det är ju trots allt ganska provocerande att skriva under som Jesus och om man skriver på en sajt där ganska många människor läser triggar man ju fram sådana reaktioner. Kanske somliga blir förargade, men det är något annat än att hata.

Om du skriver här för att det är som terapi för dig, så kanske det vore bättre om du talar om för oss vad som är ditt problem så kanske det finns någon här som kan hjälpa dig. Det är ju trots allt en sajt som handlar om andlig utveckling och du kommer säkert att hitta fler människor här som vill hjälpa dig än som hatar dig.

Annons:
[Enfristjärna]
2017-02-07 18:08
#14

FataMorgana:

Det enda botet för min rädsla är att möta den, det finns inget annat sätt för mig. Min rädsla har varit en sådan stor del i mitt liv. Jag har identifierat mig med rädsla MED STORA BOKSTÄVER sen jag var mycket liten., som har följt med ända upp till vuxenlivet tills jag en dag förstod att jag har en hel del att bearbeta. Rädslan är absolut inte lika stor nu som den har varit men den finns fortfarande här och jag vet vad som behövs göras. Möta möta och möta. 

Jag har varit med om en hel del sen jag valde att gå min egna väg. Vägen hit har varit allt annat än lätt och jag har varit mycket hatad där jag blev trakasserad, anklagad och mycket kränkt. Jag har en stark intuition där jag bara vet att det här är bara början, som jag också har fått bekräftat ifrån mina andliga vägledare. Jag påstår inte att jag kommer bli hatad av alla men av många. Men det är också det som är meningen, paradoxalt nog.

Min terapi är att skriva av mig. Det är att skriva nu. Det är att skriva inlägg. Det är att skriva min tro plus annat på hemsidan. Det är helt enkelt bara att nå ut och visa vem jag är och vad jag står för. 

När jag var liten så blev jag mycket inåtvänd och blyg av ren överlevnadsinstinkt och var mycket rädd för vuxenvärlden, och nu får jag liksom sopa upp alla skärvor av rädsla som inte är jag.

greenseng
2017-02-07 18:28
#15

  Hör du, stjärna där. 😃

Jag hänger mig inte att hata någon. Och skulle jag göra det så finns det betydligt lämpligare  offer än du. Och visst… Självklart har jag ett ego. Det har du med. Och det hade/har Jesus också. Vill du bli av med ditt ego så måste du färdas betydligt högre än någon himmel.

Angående min kommentar om mediciner så var det avsett för att varna dig för vad du kan få höra i framtiden om du undertecknar dina verk med Jesus. För då kan jag lova dig att du kommer att få höra mycket egendomliga kommentarer.

Du verkar att ha svårt att bedöma och hantera kritik. Den som du upplever är emot dig avskyr du med en passion som är skrämmande faktiskt. De som inte är emot dig är du nådigt neutral mot eller så älskar du dem.

Om du funderar på att presentera dina alster offentligt, vilket du faktiskt redan gör, allt som skrivs på iFokus kommer automatiskt ut på Google och läses av tusentals människor, så bör du nog lära dig hantera kritik. Det du håller på med nu påminner alltför mycket om en bortskämd barnunges reaktion. Och nu är jag helt ärlig. Som vanligt. 😃

Och du stjärna… Försök att hitta personer som är helt raka och ärliga idag. Jag lovar dig… Du lär få leta.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

[Enfristjärna]
2017-02-07 18:40
#16

Okej jag erkänner, jag läste ditt inlägg för fort! Sorrry!!!  

Jag uppskattar din ärlighet. Och tro mig, jag vet att jag kommer få mycket, MYCKET mer kritik än såhär. Men vet du vad? Jag strävar inte efter att vara perfekt eller politiskt korrekt. 

Jag stävar efter att INTE vara perfekt. Att mina fel och brister tar lika stor plats som mina positiva. Det är en del i min sanning :)

greenseng
2017-02-07 18:45
#17

  Tack!

Det du säger låter bra.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

[Enfristjärna]
2017-02-07 18:45
#18

Åh vad jag blir glad när du skriver "bortskämd snorunge" för då har jag verkligen lyckats. Jag är barnslig och tvärt-emot likt ett "bortskämt" barn ;)

greenseng
2017-02-07 18:51
#19

  😃 Jag skrev faktiskt inte snorunge.

Och barnasinnet är något man skall vara väldigt rädd om. Det kan vara  det bästa och viktigaste man faktiskt har.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

retep
2017-02-07 20:04
#20

Enfristjärna! Då vill jag börja med att fråga dig om detta… "När jag var liten så blev jag mycket inåtvänd och blyg av ren överlevnadsinstinkt och var mycket rädd för vuxenvärlden, och nu får jag liksom sopa upp alla skärvor av rädsla som inte är jag. Hur menar du att rädslan inte är du? Du säger också…" det finns en djupare baktanke med vad jag håller på att bygga upp" och att det är viktigt att du gör det på ditt sätt. Vad är det för baktanke du har med det du vill bygga upp? Varför tror du att du måste göra det på ditt sätt?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
FataMorgana
2017-02-08 13:29
#21

#14

Ja jag känne igen mig mycket i det som du skriver. Mina rädslor hade också rötter som räckte tillbaka ända till barndomen. Jag var också blyg och då fanns det alltid skolkamrater och kompisar som tyckte att det var lätt att ställa sig över en sådan människa och så kom det sig att jag blev rädd för att inte duga och jag var rädd för kritik.

Att möta sina rädslor är vikigt för att kunna bearbeta dem och jag fick mycket hjälp av min nuvarande sambo som tills idag är min andliga vägledare. Han fick mig att inse att dessa människor inte kritiserade mig och mobbade mig för att det föraktade eller hatade mig, utan för att de behövde någon som de kunde göra mindre för att själva se större ut. Det var deras egna brister och hade ingenting med mig att göra. Alla människor har brister och man måste lära att älska och acceptera sig själv med alla sina brister för att också kunna acceptera andra människors brister. 

Jag vet inte vem som är din andliga vägledare, men om han talar om för dig att du kommer att bli hatad för dina åsikter är det ingen bra vägledning. Det väcker förväntningar i dig att du kommer att bli hatad och därför tolkar du kritik som en konsekvens av att andra människor hatar dig.

Du skriver att du har identifierat dig med din rädsla och det verkar som om du nu identifierar dig med det som du skriver, som är dina åsikter. Men du är inte dina åsikter, precis som du heller inte är dina rädslor. Om du identiferar dig med dina åsikter kommer du att uppfatta kritik på dina åsikter som kritik på dig och din person. Men åsikter kan förändras och förändras hela livet, men det förändrar inte det som du är i din sanna natur.

Om någon inte håller med dig i dina åsikter kan han ändå älska dig. Om du gör någon förargad av någon anledning kan han ändå älska dig. Ibland kan det hända att jag blir förargad över någonting som min sambo gör eller säger, men ändå älskar jag honom väldigt mycket.

Om det är en terapi för dig att skriva här kan du träna på att hantera kritik, för inte alla håller med om allt som du skriver. Om du tycker att någon trampar dig på tårna kan du ju kärleksfullt fråga honom hur han menar det. Kanske han inser det eller förklarar för dig att det inte var menat så. Men kanske han hoppar på dig ännu mer. På så vis kan du lätt skilja mellan de som har hat i sig och mellan de som bara framför sina argument för att de inte håller med.

Det finns nog ett par människor på olika sajter som bemöter alla som inte tänker som dem med ilska, men det är bara en minoritet och man måste leva med att det finns människor som inte är rikigt funtade. Dessa har kanske blivit så för att de själva har fått uppleva många otrevliga saker. Ett forum är ett bra ställe för att träna upp sina förmågor att bedöma människor, att hantera kritik och att diskutera. Men du ska inte ha förväntningar i dig att du kommer att bli hatad. Det borde du prata med din andliga vägledare om och har han verkligen sagt det så som du har förstått det borde du ställa honom eller henne ifråga.

Det var någonting som jag gärna skulle vilja diskutera med dig om, vad du skrev om sjukdomar, för där håller jag inte alltid med dig, så du kan ju börja träna med mig som lovar att jag inte hatar dig. Men det tar var vi upp en annan gång för jag har ganska bråttom och måste iväg nu.

[colors_]
2017-02-08 17:15
#22

#0: Jag förstår inte riktigt varför du skrev under med namnet Jesus, men det är väl egentligen en småsak här… Vet bara att i vissa psykiska sjukdommar kan man få som symotom att man tror sig vara "en som kommit för att rädda världen"… Och liknande, att man tror sig vara jesus återfödd exempelvis… Det ska visst vara rätt så vanligt i sådana fall. Nu menar jag inte att du är psykiskt sjuk… Men det är bara en tanke och en varning, jaghar själv personliga erfarenheter av liknande. I övrigt ser jag rätt normala reflektioner kring egot i ditt inlägg, jag håller inte med om allt du skrivit där men det är alltid intressant att läsa andras tankar och reflektioner om saker och ting. :)

Upp till toppen
Annons: