Annons:
Läst 1469 ggr
Sommarek
1/23/17, 6:33 PM

En f.d. kristen berättar

Som lite motvikt till "Berättelse från en fd häxa" (tråd 1 och 2), här har vi en berättelse från en f.d. kristen.  Allt som påstår sig vara ljust är inte ljust, så tänk efter en extra gång.   ;)

https://www.youtube.com/watch?v=c9jE_65fL9c

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Tjeja
1/23/17, 7:06 PM
#1

För mig är inte motsatsen till Kristendom ateism… jag förstår inte riktigt varför så många fd kristna lägger så mycket energi på att motarbeta sin fd religion om de inte tror att det finns någon andligt alls längre. Whats the point then liksom? 🤔

Jag har varit djupt involverad i flera olika religioner i mitt sökande.. men ateism känns så enormt främmande för mig än att någon specifik religion skulle ha fel om andlig existens.

Att aktivt tro att det inte finns andra dimensioner och vad vi idag kallar för "andevärld" kräver mer självbedragelse än att "tro" på en religion och försöka övertyga sig själv om att just den religionen faktiskt är den enda rätta.

Videon ovan ger mig mer intrycket av att mannen i fråga är besviken och sårad av att människor utnyttjat religion i syfte att försöka styra andras andlighet och andevärlden… 

Att det inte finns en "Gud" så som de abrahamitiska och många andra religioner beskriver utesluter ju inte andliga dimensioner för det. Inte ens vetenskapligt!..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tarantass
1/23/17, 7:47 PM
#2

Aha, ett till exemplar av "min väg till ateismen". Trist på det sättet, även om jag måste säga att jag applåderar initiativet att skapa en mottråd mot "min väg till [kristen] frälsning".

Den ateistiska tron håller väl på att bli den nya kristendomen på många sätt, utan officiell monopolställning men med mission, fanatism, ovetenskaplighet och allt. Och med sekter som, i det här fallet, tror att Tekniken ska lösa allt.

Från en fanatism till nästa, intressant i sig självt: man byter objekt men inte sin egen inställning till dem. Kanske är det helt enkelt färre som gör videor om sin väg från kristendom (eller ateismtro) till en ödmjukare livshållning? Ödmjukhet ger inte samma motivation?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

greenseng
1/23/17, 8:29 PM
#3

  Tycker faktiskt videon är helt Super!

Alltså… killen är ju helt ärlig. Talar ju direkt från hjärtat. Det var faktiskt så jag blev fuktig i mina ögonvrår. Han är ju helt vidöppen. Och kanske lite styrkt av lite rödvin. Vad vet jag? Men i det här fallet så spelar det ingen som helst roll. Det är nog lite nervöst att spela in en video med sig själv i huvudrollen. En mycket modig kille!

Han kallar sig ateist. Men om man ser ordet ateist som "icke troende" så köper jag inte det. Hans kroppsspråk talar om något helt annat. Åtminstone på ett ställe.

Om allt går i rätt riktning så skulle jag gärna vilja se en video av honom som är inspelad exempelvis idag. Eller om ett år. Videon är ju från 2012 om jag förstått saken rätt.

Och han har ju absolut helt rätt! Åtminstone som jag uppfattar det. Det är kul att det finns människor som vågar vara ärliga, både mot oss men också mot sig själva.

Hoppas han hittar en sundare väg som passar honom som handen i en handske.

Många tack för den videon!! 🙂

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

tarantass
1/23/17, 9:15 PM
#4

#3: jaha, jag som trodde jag var på säkra sidan om jag höll mig till principiella synpunkter på fenomen och tidsanda och sådana här aktstycken i allmänhet när jag nu inte har hunnit se videon. Så kanske den här är den där fjortonde på dussinet som säger något som inte de andra säger alltså?

Nå, då kan det ju bli en diskussion av det och en av det mer principiella i #1 och #2. Förutom den i trådfrågan då. Jag fick i alla fall mer motivation att se videon – när jag nu ska ha tid eller ro till det.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Sommarek
1/24/17, 8:43 AM
#5

#1 Tror inte det är allmänt vedertaget att kristendomens motsats är ateism. Jag skulle snarare påstå att det är hedendom, med tanke på hur de skiljer sig i synen på människan och världen i stort.

#2 Det finns en hel del om f.d. kristnas väg till hedendomen också, men de som finns på nätet är antingen väldigt, väldigt långa eller inte särskilt detaljerade.  Och ja, det är tänkt som en liten parodi på den i sig själv parodiska "Berättelse från en fd häxa", som ju inte alls hade med häxkonst att göra på något vis.

#3 Hur talar ens kroppsspråk om att man är troende?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

greenseng
1/24/17, 4:33 PM
#6

#5

  😃 Det jag refererar till är inget annat än en gest han gör. Han pekar automatiskt uppåt för att referera till något högre. Men det verkar också som han halvvägs kommer underfund med detta (om jag minns rätt) men då är det lite för sent.

Laddade ner filmen när jag såg den och försökte nu snabbt hitta stället men det tog för lång tid. Har annat som måste göras idag.

Sedan är det något annat som jag inte kan förklara. Ibland är det svårt att sätta ord på saker.

Men man släpper inte det där med något högre bara så där. Oavsett var man fått det ifrån. Det är något han kommer att få dras med i hela sitt liv. Och det bästa är nog att försöka hitta någon annan riktning. Eller göra som jag gör, alltså ha mitt eget lilla privata stuk. 😉

Så länge det fungerar någorlunda så är det ok. för mig.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Annons:
tarantass
1/29/17, 10:26 PM
#7

Apropå (vissa sorters) kristendom som indoktrinering och sekt och sådana drag i samtalsklimatet: en sak jag blir oerhört provocerad av är det här ständiga likställandet i (vad jag har sett) framför allt "bibeltrogna" kretsar av att "tro på Gud" och "vara kristen". (Sedan har vi förstås det nästan lika provocerande likställandet mellan "vara kristen" och "vara kristen på exakt mitt sätt".)

Som nu senast när en person bara förutsatte att trodde man på Gud visste man också vad som stod i bibeln. Tyvärr är det ingen idé att jag svarar på den sidan, för det är en "troende" sida där alla diskussionsförsök möts av missionsförsök eller förprogrammerade ideologiskt riktiga svar à la öststat, på vilketdera sättet man nu vill se det. Hursomhelst, folk saknar ett minimum av den öppenhet som krävs för diskussion. Men någonstans måste jag kräkas ur mig.

Att anse sig ha monopol på gudstro, mot även sitt eget bättre vetande. Det är ett eller ett par hundra år sedan folk i vår del av världen kunde tänkas inte veta att det finns flera sätt att "tro" än de (olika) kristna.

Kan verka som en småsak, men jag tror inte det är det. Vad man säger leder till vad man tänker…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Sommarek
1/30/17, 9:22 AM
#8

#7 Som nu senast när en person bara förutsatte att trodde man på Gud visste man också vad som stod i bibeln. Tyvärr är det ingen idé att jag svarar på den sidan, för det är en "troende" sida där alla diskussionsförsök möts av missionsförsök eller förprogrammerade ideologiskt riktiga svar à la öststat, på vilketdera sättet man nu vill se det. Hursomhelst, folk saknar ett minimum av den öppenhet som krävs för diskussion.

Mmm, det är svårt.  Ofta har folk dessutom sin egen tolkning av vad det står, och om man erbjuder andra varianter så har man alltid fel i egenskap av icke-kristen. Det är som att spela schack med en motståndare som ändrar reglerna så snart hen håller på att förlora, och sedan skryter med att ha vunnit. När man inte heller, påpassligt nog, får lov att länka till sådant som visar på att de har fel, så tror de att de vinner diskussionen. Jag har på fullaste allvar varit med i en diskussion där den andra länkade till Wikipedia fast jag inte fick, och sedan påstod att av de böcker som citerades i båda artiklarna så var hens bättre än mina eftersom hens gick att köpa på nätet.  🤦‍♂️ Det är ju också ett sätt att få "rätt" på. Jag undrar ofta vad folk som inte kan ta en öppen diskussion är så rädda för; om deras tro nu är så stark och deras skrift så helig, så borde den ju kunna tåla hur mycket granskning och kritik som helst, men så är sällan fallet. Kolla bara på "häx"-inlägget hur många gånger jag citerade motsägelser i Bibeln utan att få ett enda svar på hur det kunde vara så.

Att anse sig ha monopol på gudstro, mot även sitt eget bättre vetande. Det är ett eller ett par hundra år sedan folk i vår del av världen kunde tänkas inte veta att det finns flera sätt att "tro" än de (olika) kristna.

Problemet med de abrahamska religionerna är bland annat att de står stilla i sin utveckling, just för att man inte klarar av utmaningar. Det finns en anledning till att man här i landet höll mässor på latin för inte så länge sedan; om folk inte förstod vad som sades kunde man tuta i dom vad som helst och säga att om de inte löd så väntade hemska straff. Lite så är det fortfarande med många religioner; de klarar helt enkelt inte av en logisk granskning, och så förbjuder man det bara, så slipper man tänka på fakta.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

greenseng
2/1/17, 8:52 PM
#9

  Det här med religion, alltså gud och allt sådant där, förvandlas alltför snabbt till ett mentalt fängelse som inte är alltför lätt att komma ut ifrån. Och ju tidigare det sker desto svårare blir det.

Meningen med en religion, åtminstone som lilla jag ser det, är att visa att det faktiskt finns något högre än vår materiella tillvaro. Något som små barn faktiskt praktiskt vet men det är helt naturligt för dem och att sätta ord på detta "något" finns så att säga inte med på kartan. Istället blir det alltför ofta så att detta "något högre" som presenteras för barnet blir till något helt nytt och främmande.

Läste en berättelse en gång som väl handlar om detta.

En helig man sade att för att fortsätta att utvecklas för en allvarlig sökare innebär att man måste för en tid sätta detta med gud åt sidan och gå vidare. Idén med gud har förvandlats till ett fängelse och för att kunna fortsätta sin utveckling så måste man helt enkelt komma ut ur detta fängelse. I och med att detta fängelse är uppbyggt av människor och inte av något gudomligt.

Detta fick den lokala prästen att gå i taket och han skyndade sig att uppsöka den helige mannen. Han var allt annat än på något kärleksfullt och förlåtande humör. Han var helt enkelt rasande.

"Vad i allsin dar menar du med det du säger? Är då inte Gud något heligt?"
"Jovisst."
"Men varför vräker du ur dig sådana hädelser då?"

"Ok. Tänk dig att det finns ett tempel där det allra heligaste befinner sig i. Och att en apa som heter "gud" visar dig fram till porten av templet. Vilket är viktigast för dig? Apan, eller det som du hittar innanför tempelporten?"

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

tarantass
2/1/17, 9:28 PM
#10

#9: säg inte att inte en apa kan finnas därinne också…

(Kunde inte låta bli. Dråplig liknelse. Litet "sufiskt" vanvördig…)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

greenseng
2/1/17, 11:49 PM
#11

  Ja. Jag tror att berättelsen från början faktiskt är hämtad från Indien. Den måste trots allt vara hämtad från en geografisk ort där apor existerar. Och apor kombinerat med heliga män för ju tankarna till just Indien.

Däremot har jag svårt att tro att någon apa kan hittas inne i templet. 😃

Fast… man kan ju aldrig veta. 😮

Men jag vill helst hålla ett hälsosamt avstånd från kulturella och kulturellt bundna människors idéer om det så kallade högsta. Även om det kan vara extremt svårt av en mycket enkel anledning. Jag är ju själv människa. 😃

Men lite talande exempel lånade från här och där har jag svårt att avhålla mig från att använda. Men de måste trots allt ha en sådan kvalité att de kan användas i princip globalt.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

tarantass
2/2/17, 12:10 AM
#12

I ett land där kor flanerar på stan finns det givetvis apor i åtminstone en del av Hanumans tempel. Har bestämt för mig att vissa tempel vid behov också utfodrar dem.

Visst är det bra med globalt användbara exempel. Bra andliga sådana har lyckligtvis ofta den egenskapen (eller kom jag med ett cirkelbevis där?). Men litet lokalfärg finner (även?) jag både pittoreskt, underhållande och på andra sätt lärorikt.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

greenseng
2/2/17, 12:21 AM
#13

  Jo. Skall nog villigt erkänna att jag ofta ser många skrifters och människors idéer om gud och det högsta som väldigt aplikt om man jämför med hur den egentliga verkligheten fungerar. Eller rättare sagt hur jag då upplever att den egentliga verkligheten fungerar. 😃

Men då är jag naturligtvis helt medveten om och är också beredd på  att jag kanske är helt ute och cyklar i det blå. 🤔

Fast, å andra sidan är jag nog inte ensam om detta. 😎

Men trots allt så mår tankar bra av att ventileras en smula.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Annons:
tarantass
2/2/17, 12:34 AM
#14

"Biking in the sky with diamonds" eller hur det var Beatles sjöng. Bra bild, borde man kanske måla i något tempelvalv? Och är diamanterna äkta eller av glas? Får man punka eller en tripp på dem? 😉

Håller med även om det övriga.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

greenseng
2/3/17, 4:30 AM
#15

😃 "Lucy in the Sky with Diamonds". Annars var det helt rätt.

En dold omskrivning för LSD. 😉

Finns säkert i något tempelvalv redan. 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

tarantass
2/3/17, 2:44 PM
#16

#15: travestin var avsiktlig. Svårt att veta övernät om sådant går fram…

LSD-koden har jag också tagit för given, ända tills jag hörde av en musikvetare (vet dock inte om just detta hade akademisk tyngd, men alltför okritiskt rykte tror jag inte det var) att John Lennon faktiskt hade gjort låten efter ett självporträtt, i himlen med diamanter, av ett barn han kände som hette Lucy. Och texten anknyter faktiskt, som en del andra av honom, till gammal engelsk nonsenspoesi.

Ja, kunde de förutsäga atombomber (som vissa säger) så kanske cyklar…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

greenseng
2/3/17, 3:54 PM
#17

  😃 Musikvetare brukar veta mer än man först tror. Känner en kille som är musikvetare och han berättade mycket både lustiga men också märkliga saker. Musik är mer universiellt än man kanske först kan föreställa sig.

Funderar ibland på att ta kontakt med honom igen. Vinkelförhållandena inom astrologin startade inom musikens värld. Och det är några saker som jag behöver bena upp där. Problemet är bara att jag ibland upplever det som att vi talar helt olika språk. 😃

Musik och framför allt hur vi upplever musik följer inte direkt fysikens strikta lagar.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

tarantass
2/4/17, 1:42 AM
#18

Syftar du på sfärernas harmoni och/eller något mer hembryggt intressant?

Och något särskilt om det universella?

Om du vill säga något förstås.

Undrar just eftersom musik är så mycket, syftningarna kan vara så många och den ja, precis, kan vara så "olydig". Kanske litet kattlik, kom jag just att tänka på?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

greenseng
2/4/17, 8:11 PM
#19

  Nja… det första jag är inne på är nog de förhållanden mellan toner som ger vissa harmonier. Och hur detta stämmer överens med astrologins vinkelförhållanden mellan planeter, så kallade Aspekter. Det kan ju vara så att ett enkelt C-dur ackord på ett piano motsvarar det som inom astrologin kallas en StorTrigon. Alltså ett speciellt förhållande mellan tre planeter som anses väldigt harmoniskt.

Jag har läst att när man tog fram dessa aspekter så utgick man alltså efter musikens tonregler.

--------------

En gång berättade han att man hittat en infödingsstam någonstans i Afrika, tror jag det var. När ungarna där retade varandra så sjöng de den klassiska:

da, da,da, da, da, daaa samtidigt som man kanske räckte ut näsan åt varandra. Men den här infödingsgruppen hade ju inte varit i kontakt med någon främmande civilisation över huvud taget. Den här sångremsan verkar alltså vara på något sätt universell eller i alla fall global. Alltså i toner G G G A G E. Tror jag det blir i C-dur.

Sådant här är ju egentligen ganska märkligt faktiskt. 🤔

Han berättade också att de klassiska kompositörerna tyckte synd om de hårt hållna unga damerna i adelsklassen och lade in vissa partier i sina verk som var så starkt stimulerande att dessa unga damer faktiskt fick en orgasm. 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

tarantass
2/4/17, 11:00 PM
#20

Antar att du syftar på idéer som dem som tillskrivs Pythagoras om att talförhållanden på jorden motsvarar sådana i himlen? Som förhållandet mellan längden hos en sträng eller luftpelare (som i ett blåsinstrument) när man spelar olika toner – 1:2 för oktav, 2:3 för en ren kvint (där kanske vi har trigonen: 120°, C och G i C-durackordet?), 3:4 för en ren kvart osv.?

En intressant sak är att strängen eller luftpelaren vanligen vibrerar inte bara som helhet utan också i alla eller en del av dessa bråkförhållanden, vilket kallas del- eller övertoner. I vissa klangfärger kan man öva sig i att urskilja en del av dem.

Lägger man ihop dem till en skala får man den så kallade naturtonsserien, där, med C som grundton, E är 5:e och 10:e (osv.) ton, G 3:e, 6:e, 12:e osv. och A 13:e, 26:e osv. ton. Den afrikanska stammens tonförråd kan ha haft något med det att göra, eller med den bakomliggande enkla matematiken, det är i alla fall en hypotes.

Det där om de klassiska kompositörerna däremot låter för mig mer som en skröna. Bland annat: hur skulle de ha kunnat avgöra en sådan effekt så träffsäkert? Jag har aldrig hört talas om en sådan förmåga hos någon kompositör. Däremot kan väl en del vänliga själar bland dem ha fattat medkänsla med damerna och försökt göra deras liv litet lättare med musik. Tjänare, som musiker var, fick ju ofta inblickar i överklassens vardag… Men blir jag överbevisad så blir jag…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Tjeja
2/4/17, 11:18 PM
#21

😃 #14 - #20 Börjar kännas lite väl OT i den här tråden nu.. Men en mycket intressant diskussion! 😃 Ni kanske kan starta en egen tråd om musik och astrologi?🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tarantass
2/4/17, 11:34 PM
#22

#21: tack!

Pythagoréerna var ju hedningar, och även om de kristna lärde sig mycket av dem gillade de nog inte just den saken… om man nu ska göra ett mycket patetiskt försök att anknyta den diskussionen till trådämnet. 😃

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
2/5/17, 2:35 AM
#23

#19 & #20 igen: glömde lägga till retramse-hypotesen att melodin kanske kan ha något att göra med språkliga tonfall. Språk är ju mer avgränsbart än musik, eftersom både struktur och betydelser är mer entydiga, och där har man länge känt till vissa mycket utbredda eller rentav universella mönster.

Det finns också andra enkla melodimönster än det här som är rätt utbredda. I en del fall kan det ju vara bara för att de är enkla, men när ett visst mönster på flera håll är förenat med en viss betydelse, som här, kan man ju bli misstänksam.

Fast jag kan inte de senaste rönen.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

greenseng
2/5/17, 5:23 AM
#24

#20

  När det gäller "skrönor" och sådant inom musik så borde du väl egentligen ha ett samtal med denne ytterst välutbildade musiker och musiklärare. Han ser faktiskt musik som något "heligt". Åtminstone enligt min bedömning och skulle informationen vara en skröna så är han alltid noga med att framhålla osäkerheten i påståendet.

Jag antar nu att du hänvisar till påståendet om dessa unga damer. 😃 Men jag vill gärna framhålla att detta hänför sig till en annan tid. Där kompsitörerna framförde och dirigerade sina egna verk och var många gånger unga, attraktiva, heta och mycket populära. Framför allt hos det täcka könet. Och när då kompositören hade fri hand att elda på musikerna och eventuellt då hålla  ett öga på de kvinnliga lyssnarna som kunde dölja sig bakom sina solfjädrar, medans deras mödrar förstod vad som förelåg och nöp sina små skyddslingar i armen så att vissa beteenden inte skulle märkas alltför mycket, skvallrar kanske om en situation som inte finns så mycket motsvarighet till idag. Jag säger alltså inte att någon skulle kunna spela en klassisk cd och få en liknande upplevelse.

Men som sagt… Du borde i rättvisans namn ha ett eget samtal med denna nästan fanatiskt musikintresserade person. Han skulle förmodligen kunna ge dig vederhäftiga källor att verifiera sina påståenden med. Vad vet jag? 😃 Men någonstans har han trots allt fått det ifrån och han har inte så mycket till fantasi själv.

Men jag har alltså ingen kontakt med vederbörande idag. Men vem vet? Saker och ting kan ändras.

Men… detta ligger utanför trådens domän.

……………………….

  Många så kallade kristna håller på med ganska lustiga saker, faktiskt. Det finns något som kallas "att tala i tungor". Eller kanske "att tala änglars språk". Om man läser bibeln så ser man att detta inte direkt är en helt ny företeelse. Av någon anledning så har jag för mig att Paulus och andra som tillhörde det "gamla" gardet egentligen var en smula irriterade på detta. Men här kan jag ju ha helt fel. Det är bara ett intryck som av någon anledning sitter kvar. Och jag orkar inte verifiera det nu.

Men jag har också för mig att "tala i tungor" kan referera till en helt annan sak som ansågs vara helt korrekt, även för de mer initierade. Och det var att överkomma den sk. babel-förbistringen. Alltså då att man kunde förstå vilket språk som helst och även bli förstådd av vem som helst oavsett vilket språk personerna då talade.

Jag har själv varit ett ganska chockat vittne till vad som kan förekomma när vissa (inte alla) kristna församlingar har möten och det som försiggår då kan ju få vem som helst att vilja ringa kompetent sjukvårdspersonal. Det babblas och det tjattras så att det står härliga till. Folk hetsar upp sig till någon slags fanatisk hysteri och det ser helt enkelt inte klokt ut.

Dessutom så förekommer det att det är någon som går omkring och lägger handen på personers huvuden och offren rasar då ihop alldeles till en liten prydlig hög på golvet. Han hänvisar till detta i videon.

Personligen så är jag helt övertygad om att på dessa möten har halten av anandamide, alltså kroppens eget lilla privata narkotika, nått skyhöga koncentrationer.

Det kanske bör nämnas också att halten av anandamide ökar också i folk som använder cannabis-preparat. Eller i folklig mun helt enkelt "röker på".

Det är alltså kemiskt sett samma fenomen det handlar om.
I vissa kristna församlingar tar sig detta ett mer extatiskt uttryck.
Medans hos personer som använder cannabis-preparat så är effekten mer meditativ. Det är alltså den enda skillnaden.

Förgiftningen är alltså i det ena fallet helt lagligt. Medans i det andra fallet ett grovt lagbrott. Åtminstone idag. Så fungerar rättvisan tydligen i vårat samhälle.

Visst… många anser att den helige ande har sitt finger med i spelet här. Och att uppkomsten av anandamide i kroppen endast är en materiell företeelse som då helt naturligt uppkommer. Om detta säger jag ingenting förutom: är det så i det ena fallet så är det även så i det andra fallet. Här föreligger ingen som helst skillnad i sådana fall.

Som tur är så är jag nu i modern tid. Annars hade jag med största sannolikhet blivit bränd på bål av rättrogna kristna. 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Upp till toppen
Annons: