Annons:
Läst 1639 ggr
Elins11
2017-01-06 11:42

Hjälp! Vad hände??

Hej ! Jag satt och meriterade för inte så länge sedan och passade samtidigt på att köra lite healing. Under själva meditationen kände jag hur det stack uppe på huvudet och hur jag vid vissa tillfällen försvann men vid ett tillfälle så blev jag så tung. Mina händer kändes som. Stenar och det kändes som om jag nästan gick ner i trans? Vette sjutton Men så försvann det plötsligt och så fick jag en sådant begär efter att slå upp ögonen och ta mig ifrån meditationen. Som om jag behövde fly. Jag började andas lite och efter en stund öppnade jag ögonen och oj allting snurrade så mycket att jag var tvungen att blunda en stund igen. Nu.. känner jag mig lite orolig haha. Vad hände egentligen ?

Annons:
Elins11
2017-01-06 11:42
#1

Mediterade **

retep
2017-01-06 13:19
#2

Vad hände? Du gjorde två saker samtidigt och det blev kortslutning…typ! Meditation handlar om att stillhet och djup vila i sinnet och kroppen. Healing är en utåtgående aktivitet med ett specifikt syfte. Gör man som du gjorde utan att veta vad och hur, då kan vad som helst hända!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

FataMorgana
2017-01-06 15:07
#3

När man mediterar hamnar man i ett tillstånd som ligger mellan vakenhet och sömn, Jag antar att du hamnade i en lätt sömn, ganska nära att man drömmer och kroppen låter musklerna slappna av så att man inte kan utföra de handlingar som man drömmer om med kroppen. Annars skulle du springa och sparka i sömnen. Därför kände du dig tung.

I de olika sömnfaserna som du kan läsa om här http://www.somnupplysningen.se/om-kroppen-och-somn/ förändras kroppens blodryck och puls och när du vaknade upp hade kroppen inte ännu anpassat sig till vakenhet. Därför kände du dig snurrig och var tvungen att blunda igen.

retep
2017-01-06 15:47
#4

Vad jag vet så finns det inget tillstånd mellan vakenhet och sömn. Det tillstånd man kan hamna i under djup meditation är ett helt eget medvetandetillstånd. Jag kallar det Transcendentalt Medvetande, det benämns också som Samadhi, själsmedvetandet, eller Atman. Det var kanske det du menade. Under meditation när sinnet och kroppen kommer djupare i stillhet och vila, då kan det ske saker i kroppen och i nervsystemet. Puls, hjärtrytm och ämnesomsättningen sjunker. Muskler slappnar av, som du sa och kroppen kan kännas tung eller lätt + flera andra fysiska eller mentala förnimmelser, eller upplevelser. Meditation minskar aktiviteten, medan healing ökar den. Därför bör man göra det ena och det andra var för sig.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

FataMorgana
2017-01-06 16:06
#5

#4

TS skrev inte att hon gjorde TM meditation, utan hon skrev att hon mediterade och gjorde lite healing. Om man bara mediterar är det ett tillstånd som ligger mellan vakenhet och dröm och EEG hjärnvågorna rör sig i vanliga fall mellan 7,5 och 8. Jag vet att ni som håller på med TM meditation aktiverar andra hjärnvågor, men det var inte det som det var frågan om i inlägg #0

Jag antar att hon hamnade i det djupare EEG vågorna någonstans på gränsen till att drömma. Hon skrev inte vilken sorts healing hon gjorde. Men när man mediterar finns det väl inte mycket annat som man kan göra än att själv lägga på sig händerna. Det kan man lätt somna utav.

retep
2017-01-06 17:13
#6

Jag har ju inte sagt något om TM tekniken i den här tråden! Det jag gjorde var att beskriva vad jag anser och det passar inte alls med det du skriver.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
FataMorgana
2017-01-06 17:32
#7

#6

Ok. Ursäkta då måste jag ha missförstått något.

 Menade bara att inte alla som mediterar hamnar i tillståndet som du talar om, utan de flesta förblir i tillståndet mellan vakenhet och sömn, vilket jag tror om TS och att hennes hjärnvågor befann sig i övergången från det ena till det andra och till slut slumrade till.

Elins11
2017-01-06 19:58
#8

Tack båda två för svar, retep, när du säger att vad som helst kan hända, vad menar du då? Tillexempel.

Elins11
2017-01-06 20:09
#9

Men för att klargöra det hela en aning så brukar jag köra healing regelbundet. Nu körde jag det innan jag började meditera. Det var lite fel utav mig att skriva att jag gjorde healing samtidigt. Skulle väl ha sagt att jag gjorde var och en för sig men att jag började meditera direkt efter healingen.

retep
2017-01-06 20:24
#10

Jag vet att det är finns många olika slags sätt att meditera och göra yoga och även healing. Förstår bara inte vad det är för tillstånd du menar. Vakenhet är ett medvetandetillstånd, sömn är ett annat och dröm ett tredje. I mellan dem finns nivåer, men det är inte ett annat tillstånd så som jag ser det. Kanske menar du inte heller det? Om man inte har någon erfarenhet alls av det fjärde grundläggande medvetandetillståndet. Då kan man få upplevelsen likt den som beskrivs i #0 Om man sitter för att meditera men utan att riktigt uppfatta det, glider över i sömnen. Då sker det som kan kallas en spontan transcendering. Man faller in i Transcendentalt Medvetande. Det fjärde medvetandetillståndet som är det individuella själstillståndet också benämnt som Samadhi, Atman, m. fl. Den plötsliga, ögonblickliga övergången kan ge en rad olika upplevelser, många gånger skrämmande eftersom man inte förstår vad som egentligen händer.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

retep
2017-01-06 20:52
#11

#8 Med vad som helst menar jag mentala och fysiska upplevelser. Den tunga eller domnande känslan är i regel ett tecken på att kroppen är i djup vila, man kan då också vara stilla i sinnet och på gränsen till det fjärde tillståndet. När man då blir medveten om och tankeverksamheten uppmärksammar den upplevelsen. Då kan nervsystemet och kroppen reagera med olika obehag, (men såklart också behagliga upplevelser. )Sinnet kan uppleva obehag för att man inte känner igen händelsen. Folk har beskrivit det som om att det var och att de trodde de skulle dö. (Men sinnet kan också uppleva välbehag som lugn och lyckokänsla). När man efterhand förstår vad som händer är det inte längre obehag eller skrämmande upplevelser. Det fjärde medvetandetillståndet är nämnligen total stillhet och lycksalighet i ett fullvaket tillstånd.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Elins11
2017-01-06 22:52
#12

Okej , spännande! Tack så jätte mycket för att du tog dig tid och förklarade det för mig. Jag har just börjat läsa en bok som handlar om just , vad ja uppfattar det som , fjärde medvetandetillståndet av eckard tolle. Lite otroligt om jag skulle vara på gränsen till det tillståndet. Ja jag blev rädd eftersom jag aldrig varit med om den känslan förut riktigt.

retep
2017-01-07 10:16
#13

#12 Eckhard Tolle, han vet vad han talar om, även om han gör det på ett annat sätt. Visst är det otroligt men endå inte, för det finns där hela tiden tillgängligt för oss alla och har alltid gjort. Det är vårt grundläggande tillstånd, Det eviga, oändliga, Absoluta. Nästa gång det händer att du transcenderar, så vet du nu litet mer om vad det är som sker.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
FataMorgana
2017-01-07 11:34
#14

#10

Jag vet inte om du skriver till mig nu, men jag försökte bara att förklara saken ur ett fysiologiskt perspektiv i inlägg #3.

Man har ju undersökt hjärnvågorna på människor i djup meditation och kommit fram till att hjärnvågorna rör sig i tethaområdet och låg alpha. Alphavågor uppträder vid avslappning, men fortfarande vakenhet, medan thetavågor uppträder vid sömn när man drömmer. Övergången från det ena till det andra ligger ungefär vid 7,8 Hz.

https://en.wikipedia.org/wiki/Brain_activity_and_meditation

"Many studies on mindfulness meditation, assessed in a review by Cahn and Polich in 2006, have linked lower frequency alpha waves, as well as theta waves, to meditation.[4] "

Hjärnvågorna ligger alltså mellan vakenhet och sömn och bara för att vi bara har beteckningar för sömn och vakenhet och inte för tillståndet där emellan finns det ändå ett tillstånd där emellan. Men om du hellre vill ha en annan beteckning för "tillstånd" i det här sammanhanget så kan jag gärna använda mig av ordet "nivå" också. Jag förstår bara inte varför det är så viktigt vilken beteckning man använder sig av. Är det inte huvudsaken att vi förstår varandra ändå? Annars känns det som en löjlig ordfight.

Vad gäller tyngdkänslan och yrseln som TS kände kan jag inte förknippa det med samadhi, utan snarare med att blodtrycket inte anpassade sig med vakenheten. När man sover dippar blodtrycket och om du plötsligt vaknar kan det hända att blodtrycket först måste anpassa sig. Annars kan man känna yrsel. Tyngdkänslor kommer från sömnparalyser.

retep
2017-01-07 12:25
#15

#14 Som sagt så menar jag att nivå betecknar ett läge typ 5 på en skala 0-10, medan tillstånd är ett annat tillstånd typ vakenhet och sömn som ett annat och dröm som ett tredje och Samadhi som ett fjärde. Sa inte att upplevelsen av tyngd förknippas med Samadhi. Utan att att pplevelsen hänger samman med djup vila. Jag säger inte emot dig angående sömnparalys, men menar inte att det var det, utifrån beskrivningen #0

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

FataMorgana
2017-01-07 12:56
#16

#15

Ja och vid djup vila sjunker blodtrycket. Jag tycker beskrivningen passade mycket bra in på det som jag skrev. Det finns nog miljoner gånger mer människor som slumrar till när de mediterar än människor som erfar samadhi eller ens hamnar i närheten av det. Du klassar väl tillstånden enligt TM läran, men fysiologiskt är dröm någonting som upplevs under sömn och inget tillstånd som är avskild från sömn.  Dröm är alltså inget eget medvetandetillstånd, utan en hjärnaktivitet, som uppträder mest vid ett viss medvetandetillstånd (men kan också uppträda i vaket tillstånd t.ex klardrömmar eller dagdrömmar) dvs vid lätt sömn och avslappning, men inte vid djup sömn.

Det var den fysiologiska förklaringen till vad TS upplevde. Vad hon andligt upplevde eller erfor går heller inte att beskriva med ord, dvs det finns ingen förklaring i ord som man kan beskriva samadhi med och därför finns det heller ingenting i TS  inlägg som pekar på att hon antingen befann sig eller inte befann sig i samadhi. Men om man blir yr och känner sig tung är det snarare ett tecken för att hon bara slumrade till. Om man gör allt rätt somnar man inte i meditation och man känner heller inget obehag.

greenseng
2017-01-07 14:16
#17

  Det berättas att guden Siva hade en mänsklig elev. Och Siva sade till denne något som det här (det var länge sedan jag läste den här berättelsen så jag får improvisera litet, som vanligt):

"De flesta människor tror att rörelsen från sömn till dröm, från dröm till vakenhet, från sömn till vakenhet och även den motsatta vägen t.ex. från vakenhet till sömn är direkta hopp med inget däremellan (alltså egentligen ett  kvanthopp). Men detta är helt fel. Det finns alltså ett kontinuerligt stadium mellan dessa tillstånd. Så nu vill jag att du tränar riktigt ordentligt så du får uppleva dessa tillstånd som ligger i mellan."

Och eleven gjorde detta och lyckades faktiskt. Han sade att dessa i mellanliggande tilltånd var helt fantastiska. Och mycket mystiska. Går ej att beskriva i ord.

Tror att jag själv upplevde ett av dessa tillstånd en gång av ren flippans tur. Och jag kan förstå vad han pratade om när han sade att dessa tillstånd är helt fantastiska. För det är de utan någon som helst tvekan.

Tror att det var tillståndet mellan dröm och vakenhet jag upplevde. Men jag är inte helt säker här. Och om ni råkar ha en sådan upplevelse kommer ni att förstå varför jag inte är helt säker här. 😉

Men ok… det var bara en enda gång. Och människor är trots allt olika.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Elins11
2017-01-07 15:05
#18

Jag vet inte säkert vad som.hände men det jag vet är att jag var helt och hållet medveten om allt så tror inte att jag höll på att somna. Var snarare att jag blev som en åskådare. Kommer ihåg att jag tänkte, shit vad är det som händer ? Och fick som panik känsla över vad jag kände :)

retep
2017-01-07 16:59
#19

#16 Dröm är ett eget fysiologiskt medvetandetillstånd, liksom sömn och vakenhet är det. Det fjärde, som jag nämnt är grundläggande och helt nödvändigt för de övriga. Hade det inte varit för Det Absoluta, rena fjärde medvetandetillståndet, hade vi inte alls funnits till. Vi hade inte funnits till som personer i en fysisk kropp. Inte varit medvetna i vaket tillstånd inte haft möjligheten att vara det i sömn och inte i drömmen. Tänker att det är okey att vi har olika uppfattning, olika mycket kunskap och erfarenhet kring de här sakerna. #17 Detta " alltså ett kontinuerligt stadium mellan dessa tillstånd " är helt enkelt det fjärde medvetandetillståndet jag nämnt tidigare. #18 Återigen bekräftar du min egen erfarenhet, det som jag redan beskrivit ovan.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

FataMorgana
2017-01-07 17:24
#20

#19

Ja det där är egentligen bara olika sätt att klassa det ena eller andra på. Man kan klassa en dröm som ett eget medvetandetillstånd, men man kan också klassa det som ren fysisk aktivitet under ett visst medvetandetillstånd. Du kan betrakta samadhi som ett enda medvetandetillstånd, men sen finns det olika läror som delar upp samadhi i två delar (Samprajnata eller Asamprajnata) . Yogananda delade upp det i 3 delar och det högsta kallar han Nirvikalpa.

Yrsel har i alla fall ingenting med samadhi att göra, utan är en ren fysiologisk sak som förmodligen uppträdde pga att blodtrycket dippade.

Annons:
retep
2017-01-07 17:44
#21

Hittils har jag bara nämnt de fyra första medvetandetillstånden, efter det finns det tre till…Det femte är det Yogananda nämner som Nirvikalpa. Inom TM och genom Maharish Mahesh Yogi är det känt som Kosmiskt medvetande, tillståndet av upplysning, som följs av ytterligare två medvetandetillstånd och som upphöjs i Brahman där alla tillstånd är Ett, Enhetsmedvetande.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

FataMorgana
2017-01-07 18:36
#22

#21

Ja där ser man hur man kan klassa saker och ting och dela upp saker och ting. Man kan skära en korv i tre delar eller så kan man skära den i tio delar. Men ändå är det samma korv.  För mig är det inte viktigt i hur många bitar vi skär den, liksom  det heller aldrig har varit viktigt för mig att veta hur de medvetandetillstånden som jag har varit i kallas i olika läror. Det viktiga är inte hur vi betecknar något, utan att vi hjälper varandra.

retep
2017-01-07 18:51
#23

#22 Om du aldrig har upplevt eller sett hur en hel korv ser ut, utan endast ett par skurna bitar. Då kan du aldrig veta att det finns fler bitar, som tillsammans blir en hel korv. Den korv, du inte visste fans.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

FataMorgana
2017-01-07 19:14
#24

#23

Ja just det. Men inte alla får korven serverad i lika många och i lika stora bitar. Det som gäller för den ena måste inte gälla för den andra. Man kan bara beskriva det i de bitar som man själv får korven serverad.

retep
2017-01-07 20:26
#25

Det är ju just det…Att alla får hela korven serverad från början! Så länge vi inte vet om det, utforskar det, är korven som i bitar för oss

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

FataMorgana
2017-01-08 11:21
#26

#25

Ja det var ju det som jag skrev i inlägg #22  att det bara är vi som skär korven i bitar och klassar saker och ting, men att det ändå är samma korv och därför är det inte viktigt för mig hur vi delar upp den. Vad som gäller yrseln och tyngnadskänslan så har det inget med korven att göra, utan det var bara en fysiologisk förklaring till vad som jag tror att hände TS.

retep
2017-01-08 11:26
#27

Frågan kom från #0, så jag låter Elinmb avgöra.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
FataMorgana
2017-01-08 11:32
#28

Men det var ju hon som ställde frågan om vad som hände. Inte orsakar väl korven yrsel.

[colors_]
2017-01-10 23:41
#29

Korv? Haha, vad har det med meditation att göra? Nej, men jag förstår er lite lustiga liknelse… ;) Jag har själv svårt att säga vad TS upplevde i sin meditation, men även jag vet att man kan uppleva lite vad som helst under meditationen när kroppen renas… Jag upplever t.ex. spontana rörelser, "automatisk yoga" och detta började efter några av mina första meditationer… Det började ske innan jag ens läst om att fenomenet finns, så det ligger något djupt i detta, och det visar för mig vad energierna är kapabla till och att de finns. Kanske är lite uppkäftigt att kalla det bevis, men varför inte? Hur som, jag har upplevt olika tillstånd och nivåer inombords i meditationen, men har nog mer sällan upplevt trancendens… Är lite osäker här faktiskt, men det närmaste är kanske en av de första gångerna jag mediterade då jag sjönk ganska djupt. Men om jag mediterar händer det rätt ofta att jag tappar orienteringen av kroppen, den försvinner liksom eller typ "domnar" bort, speciellt om jag blundar, och antar att detta kanske är ett "förstadie" till trancendens? För hur ofta jag faktiskt trancenderar vet jag inte, men börjar förstå att det kanske är mer sällan än jag trott… Det var för övrigt en bra och intressant fråga av TS! (PS. Jag tycker oxå Eckhart Tolle har bra saker att förmedla… På ett ödmjukt och bra sätt)

Upp till toppen
Annons: