Annons:
Läst 1645 ggr
setfree
2017-01-06 08:08

Andlighet i vardagen

Jag tänkte att det vore intressant att läsa om era praktiska erfarenheter av "andlighet".

Egna eller andras berättelser som ni kan återge. Jag tycker om korta konkreta begripliga händelser som alla kan förstå.

Annons:
[foxna]
2017-01-06 08:36
#1

#0 Vore det inte bättre att du som trådstartare började att berätta om dina praktiska erfarenheter av andlighet i stället.🙂

setfree
2017-01-06 10:06
#2

#1 OK det kan jag göra.

Jag tar en som jag fick berättad för mig av en kvinna. (jag kan ta en egen senare)

Hon var och handlade och upplevde Guds tilltal att köpa toalettpapper. Hon upplevde att hon skulle ge det till sina nya grannar som hon ännu inte hade pratat med. Vi är inte vana vid att ge saker till nya grannar och gör vi det så kanske man vill ge en äppelpaj eller något liknande. Annars är det ju lite "Amerikanskt" att ge en äppelpaj till sina grannar. (Desperate housewives)🙂

Hon såg sin nya granne och gick fram och pratade. Exakt vad de pratade om vet jag inte men hon sa som det var att hon ville ge henne en gåva. Hon gick och hämtade toalettpappret och gav henne det.

Hennes granne blev märkbart berörd. Hon hade också varit och handlat men pengarna räckte inte. Hon fick gå tillbaka med något och valde då toalettpapper.

retep
2017-01-06 15:58
#3

Varje gång jag vänder min uppmärksamhet till Guds ljus, vilket jag regelbundet gör, upplever jag mig välsignad och upplyft i kärlek och salighet… Om något kändes jobbigt, svårt och mörkt, tränger ljuset igenom, lyser upp mitt sinne och jag ser.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

setfree
2017-01-07 10:58
#4

#3 tack för ditt bidrag retep.

jag väntar på fler och tar en till emellan.

En person vi träffade på Öland berättade om ett tilltal från Gud att skriva ett brev till en person som satt i fängelse. Tilltalet var mycket tydligt om att han skulle skriva direkt och inte vänta eller dra på det. Han lydde och skrev brevet. (jag vet inte om man får ha telefon i fängelset och att han därför var tvungen att skriva ett vanligt brev och inte bara skicka ett meddelande)

Långt senare efter att han kommit ut ur fängelset träffades de. Han berättade då att han hade fått tag i en gitarrsträng och var på väg att hänga sig i cellen. Då fick han se brevet. Läste det och blev berörd….

Fler än retep som kan dela med sig. Ni är ju många på den här sajten. Foxna?

Diana.kingrock
2017-01-07 19:40
#5

Jag är helt ny och är ganska vilsen här på iFokus. Men jag har varit inne på sidan ett x antal gånger och jag gillar den redan! Men jag har en liten fråga. Det är så att de senaste dagarna har jag känt att jag fått ett riktigt trevligt sällskap med mig. Denna andliga närvaro har jag känt som max 2 ggr innan också sen har den försvunnit igen. Men brukar det vara såhär? Denna andliga närvaro vill kramas mycket känns det som. Den följer med mig överallt. Såfort jag ska sova så känns det som att den vill ligga och hålla om mig. Jag tror verkligen inte detta är en andlig guide men jag undrar vad det kan vara den vill? Sen till min andra fråga. Kan man bli kär i en ande och den kär i en själv? Förresten är 13 år och undrar om det ska vara såhär eller är det mest bara inbillning? Jag är verkligen tacksam om någon kan svara på detta! Ha en fin dag <3

setfree
2017-01-07 21:24
#6

#5 Du borde ha startat en ny tråd med din fråga. Annars är din fråga inte fel på något sätt.

Kanske sajtvärden kan hjälpa oss med det. 🙂

Annons:
[foxna]
2017-01-08 09:50
#7

#4 för att svara kort på din fråga. Nej har inget behov av att någon slags Gud som ingriper personligen i mitt liv.

setfree
2017-01-08 11:29
#8

#7 Jag skrev inte Gud i mitt första inlägg. Jag skrev andlighet. Som retep är du fri att skriva vad du vill.

Du får ha vilken syn du vill. Känn frihet. Vi kan väl dela olika erfarenheter.🙂

setfree
2017-01-12 14:11
#9

Jag är säker på att ni har erfarenheter som är intressanta. Jag tycker det är kul att höra era erfarenheter.

Jag kan återberätta en intressant berättelse som en flicka var med om.

Som jag gjorde bad hon en morgon om att få hjälpa någon. När hon senare var ute kom en annan flicka gående och pratade i telefon. Hon grät och pratade samtidigt. Hon gick helt enkel fram till henne och gav henne en kram. Men hon bara fortsatte gråta hejdlöst.

Efter ett tag satte de sig ner och sakta lugnade hon ner sig. Efter ett tag berättade hon att hon hade pratat med sin moster. Det var den enda person som hon hade förtroende för. Hon ville bara säga ett sista adjö innnan hon skulle ta livet av sig. Därför kunde hon inte hålla tårarna borta.

Flickan fick medverka till avvärja ett självmord eller åtminstånde självmordsförsök.

[colors_]
2017-01-12 14:28
#10

…jag skulle väl säga att jag praktiserar andligheten då jag tränar yoga och mediterar, men även då jag läser andlig litteratur och liknande. Men jag är ingen jätteandlig människa, jag har en rätt vanlig vardag… :)

Perline
2017-01-12 14:35
#11

Det beror väl lite vad man har för definition av andlighet för mig är en andlig upplevelse så mycket och kan vara så olika saker. Allt från matlagning ,naturen möte med andra människor eller i soffan hemma med sambon . Men själva grunden för att alla dom sakerna ska vara en andlig upplevelse kräver att jag är i kontakt med någonting större än mig själv kalla det kärlek , gud , mitt inre väsen. Även kyrkan ett Na-möte i meditation..

setfree
2017-01-12 15:03
#12

#10 och #11

Bra skrivet. Tack för det.

Det är inte så komplicerat.

Enkelt och begripligt.

Perline
2017-01-12 17:13
#13

Dom mest kraftfullaste andliga upplevelserna för mig är när jag ger kärlek . När jag sträcker ut en hand till någon som behöver det inte för att jag villa ha något för det utan pågrund av tacksamhet för att någon sträckte ut handen för mig . Genom att ge till andra människor växer jag andligt så ser jag det jag kan lära mig en massa om andlighet men det gör mig inte andligare förrän jag handlar. Det är ju en tid då det pratas en massa andlighet och massa sätt att bli andligare och det finns hur mycket information som helst. Medans det för mig har blivit mer tydligt att en kärleksfull handling mot en annan människa det är andlig utveckling och inte för attjag vill ha något ,utan i tacksamhet för dom gångerna någon gjort en kärleksfull handling mot mig .

Annons:
[colors_]
2017-01-12 17:45
#14

Det håller jag med om Perline :) det finns egentligen mkt man kan göra i vardagen som är andligt, "små" betydelsefulla saker tex de du beskriver.

[foxna]
2017-01-13 11:43
#15

Andlighet i vardagen är inget som jag går och tänker på.  kanske finns det någon form av andlighet, som jag inte kan sätta namn på. eller så kanske något namn är överflödigt.  man kan anamma och förkasta, vad är rätt eller fel?. att vara här och nu, räcker för mig.🙂

setfree
2017-01-16 13:18
#16

#15 Ja det är helt OK. Det är bra att du vill vara i nuet. Jag tror vi är alla normala människor med båda fötterna på jorden. Jag gillar saker som att vara ensam i skogen och att äta matsäck med kaffe vid en å. Eller att titta på djur.

[colors_]
2017-01-16 21:03
#17

#16: Hurra! Djur och natur gör även mig gla'! 😃😉

setfree
2017-01-28 10:34
#18

En vän till mig hade i sin ungdom en önskan att lära sig Albanska. Detta var så länge sedan att landet var helt stängt med kommunistiskt styre. Alla var oerhört fattiga.

Han är troende men fick komma med en grupp inbjudna kommunister som skulle åka dit. Med på resan var en annan kristen äldre dam.

Hon upplevde att hon skulle köpa barnkläder och ta med sig. En kväll känner hon sig manad att ta med sig kläderna och gå ut. Det är becksvart och folktomt. Men hon ställer sig och väntar. Då ser hon en kvinna och hon går fram till henne och lämnar över barnkläderna. Kvinnan blir helt överväldigad.

Kvinnan berättar för de som kan översätta:

Hon var änka och var så fattig att hon inte hade ordentliga kläder till hennes tre barn. Rektorn blev irriterad och sa att hennes barn inte fick komma till skolan om de inte hade bättre kläder. Lite jobbigt att berätta för sina barn att de inte kunde gå till skolan.

Hon blev desperat. Det enda hon kunde göra var att be till en Gud hon hoppades skulle finnas. Hon bad bara -Gud hjälp mig.

När hon möter en okänd person komma fram och överlämna kläder blir hon över väldigad. Det visade sig att kläderna var helt rätt storlek dessutom.

Hennes barn var de mest välklädda barnen på skolan.

Jag har själv varit på plats i Albanien med min vän. Vi åkte en grupp för många år sedan. Idag ser det ju helt annorlunda ut.

Upp till toppen
Annons: