Annons:
Läst 1747 ggr
[colors_]
2016-12-07 05:16

Hålla sig motiverad att meditera..?

God morgon!

Hur gör ni som mediterar eller tränar yoga regelbundet varje dag för att hålla motivationen uppe?
Om ni har ett jobb/familj, hur gör ni för att orka/hinna med? Då tänker jag även på att man måste motionera, laga mat, städa, diska och tvätta som man gör i vardagen.

Min fråga grundar sig i att jag själv har en bra chans att meditera regelbundet då jag för tillfället är utan jobb. Jag har alltså mycket tid över, och borde ha orken också.
Jag börjar ibland med rutinen och hinner meditera några gånger innan jag tänker att "nä, jag låter bli detta just nu", och så mediterar jag mer sällan och när jag känner för det i stället.
En del av mig vill gärna kunna hålla denna rutin uppe, men jag har liksom inte orkat. Kanske har det med min rädsla att börja må dåligt igen då jag har drabbats av psykisk ohälsa för några år sedan, men även kanske pga att jag inte har någon i min närhet direkt som utövar yoga/meditation eller liknande.

Hur ska jag göra för att bli mer avslappnad i rutinen? Eller räcker det att bara meditera någon gång/vecka nu för mig tro?

Jag vill gärna hitta några i närheten som har samma intresse, att prata med, och kanske meditera med. Jag tror att man kan gå i yogagrupper ganska nära där jag bor, men det verkar mest vara "vanliga" yogarörelser och inte så mycket "riktig" yoga med meditation och andningsövningar om ni förstår.
Mediterade några gånger i en kyrka med andra en gång i veckan för några år sedan…Men jag är liksom inte religiös så jag vet inte om det passar mig riktigt att meditera i kyrkan.

Kanske jag får nöja mig med att ha bekanta via internet som delar mitt intresse…

Hälsar,
colors_

Annons:
Hugohugo
2016-12-10 09:57
#1

#0  Hej colors_

Överallt duger till att göra "meditation" (stilla eller motsatt aktiv sort). Apropå motivation:
 Meditationens mål kan sägas oftast till sin grund vara existentiellt, självkännedom om vara del av det större "världern" (gudomlig och materiell och liv).  Om man har tid som en timme eller bara fem minuter, så är bägge en fördel (som detta är även sagt vara del i sabbatsbudet om man tänker på det bibliska som sammanhang rent existentiellt och inte religiöst).

 Meditation för sig är i grunden inte med någon särskild andning metod, så vida man inte är väldigt kunnig, lätt att det blir dåligt fel skulle jag tro (apropå varningen Paul Brunton tog med i sina böcker).

Det meditativa är inte tvunget att bara bli uppnåt vid bara stilla sittande, men det är helt olika saker att göra den stilla formen gentemot försöka nå samma mål som upplysning, lugn och mod från hålla helheten i sitt inre ständigt närvarande.  Sådant kan vara en motivation för jobbar man, så blir det lättare att göra samma jobb som förut verkade tungt, det är relativt.

Målet är effektivare med stillhet. Men ändå kan inte stress eller mycket att göra i allt hindra en, om man utgår från verkligen finna en större helhet och se till både se och göra den. 

Det en mediterar i stillhet över behöver man gör och det man gör i övrigt behöver man lösa med att se mot vad mer som finns, så man inte bara fastnar i det lilla eller mindre.

Creating be with you!!! See a seed enough of times each, for often return to in a long long period, will learn you how better to learn the more importent. http://www.theessenes.co.uk/see-us RELIGIONENS MYSTERIER.

retep
2016-12-10 17:02
#2

För egen del tänker jag inte att det är motivation som är grund för att jag skall meditera. Ser det mer som att jag införlivat tid för meditation i vardagen på samma sätt som jag har ett naturligt behov att sova, äta, hålla mig ren o.s.v.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[colors_]
2016-12-10 19:51
#3

#1 tack för din kommentar.Glad

#2 ja, jag har läst andra som har samma synsätt. Mindre som en hobby, och mer som nåt nyttigt och nödvändigt, som att borsta tänderna exempelvis. Ingen större grej än så.

Har läst om bhakti, typ viljan att utöva andlighet, och ibland tror jag att jag vill för mycket…Som man sade; en liten lagom vilja tar en längre i det långa loppet än en stark brinnande vilja som flackar.

Hm.

Viktigast är att man mår bra iallafall och har en vardag man trivs i och orkar med 🙂

Det jag ser i forum här och där, är iallafall att det är vanligt att inte vara så regelbunden i det man utövar, trots det tror jag att regelbundenheten är det som ger mest…hellre kortare yogapass ofta än långa pass då och då.

FataMorgana
2016-12-11 11:59
#4

# Colors

"Hur ska jag göra för att bli mer avslappnad i rutinen? Eller räcker det att bara meditera någon gång/vecka nu för mig tro?"

Här citerar jag några stycken åt dig som jag tänker att kanske kan vara till hjälp för dig.

_"Det viktigaste ögonblicket i meditationen är då du reser dig från meditationskudden. När ditt träningspass är slut kan du antingen hoppa upp och låta hela saken falla eller du kan ta med dig dessa tekniker till resten av dina aktiviteter." 

_"Meditation innebär att utveckla medvetenhet och tillämpning av den medvetenhet som utvecklats. Du behöver inte sitta för att meditera. Du kan meditera när du diskar. Du kan meditera i duschen eller när du åker rullbräda eller skriver brev. Meditation är uppmärksamhet som måste tillämpas på varje aktivitet i livet."

"Det är ingen lätt sak att föra med sig meditation i det dagliga livet. Det upptäcker du om du försöker. Övergången från slutet av ditt meditationspass till att börja det ”verkliga livet” igen är ett långt hopp. Det är för långt för de flesta av oss. Vi ser hur vårt lugn och vår koncentration försvinner inom ett par minuter"

_"Vår vardag är full av rörelse och aktivitet. Att sitta alldeles orörlig timmar i sträck är i stort sett motsatsen till normal upplevelse. Dessa tillstånd av klarhet och lugn som vi utvecklar i total stillhet verkar vilja försvinna så snart som vi rör på oss. Vi behöver någon övning som visar oss hur vi behåller lugn och uppmärksamhet mitt uppe i rörelse. Gående meditation hjälper oss med denna övergång från stilla vila till vardagsliv. Det är meditation i rörelse och används ofta som alternativ till sittande meditation. Att gå är speciellt bra de gånger då du är mycket rastlös. En timmes gående meditation gör att du kan komma ur denna rastlöshet och ger dig dessutom större klarhet. Du kan sedan fortsätta med sittande meditation med större behållning."
_http://www.dhamma.se/buddha/182.htm

retep
2016-12-11 17:42
#5

#4 Enligt min mening handlar de " du skriver inte om meditation, utan om något annat. Det är mer någon slags konstruktion och föreställning av meditation. Typ påhittade exempel av meditation, något man egentligen inte har någon vidare egen kunskap eller djupare erfarenhet av.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[colors_]
2016-12-12 09:58
#6

Jag är medveten om de olika skolorna inom meditation…och är medveten om mindfulness…och buddhistisk meditation….även mantrameditation.

I vissa skolor lägger man mycket fokus på att just trancendera…i andra tänker man sig lugnet och förklarar det helt annorlunda.

Jag antar att båda har sin funktion, och man kan ta med sig något gott av både buddhistisk meditation, mantrameditation, och även midfullness.

🌈

Annons:
FataMorgana
2016-12-12 11:00
#7

#5

Ja alltså för mig handlar meditation inte bara om något som man sätter sig ner med benen i kors för att göra vid vissa utvalda tider på dygnet och jag tycker heller inte att man bör begränsa meditationen till det.

För mig är meditation något individuellt och du har precis som alla andra din egen föreställning av det som inte nödvändigtvis måste stämma överens med andra människors föreställning, som tex med den buddhistiska sidan som jag länkade till.

Tex finns det en Osho meditation där man är helt i rörelse som kallas dynamisk meditation. Osho skriver tex "Meditation means removing all your prejudices, putting all your conclusions aside, seeing without any hindrance, seeing without any curtains, seeing clearly without any mediation of any thought, seeing without Buddha standing between you and reality, or Krishna, or Christ."

"Meditation is not contemplation because it is not thinking at all – consistent, inconsistent, crazy, sane. It is not thinking at all; it is witnessing. It is just sitting silently deep within yourself, looking at whatsoever is happening inside and outside both. Outside there is traffic noise, inside there is also traffic noise -- the traffic in the head. So many thoughts – trucks and buses of thoughts and trains and airplanes of thoughts, rushing in every direction. But you are simply sitting aloof, unconcerned, watching everything with no evaluation." http://www.oshophotos.com/meditation-quotes.html

Om man sitter helt lugnt i ett tyst rum är det ju inte svårt att hamna i ett lugnt tillstånd och att meditera, men det är betydligt svårare om du befinner dig någonstans ute i trafiken eller när du är sysselsatt med allt möjligt hemma. Det handlar om att ta med sig lugnet som man erfar i meditationen ut i världen där som det inte är lugnt. Annars förblir det en erfarenhet i det förflutna som du har i ditt minne, men som inte existerar i nuet längre.

För mig är det också meditation att iakta mig själv när jag gör helt vardagliga saker utifrån lugnet och stillheten som jag kunde erfara när jag satt med benen i kors.

Men det är helt okey om du är av annan åsikt än mig och om meditation betyder något helt annat för dig än vad det beytder för mig. Jag är egentligen inte här för att diskutera om vem som tycker vad, utan jag skrev till Colors enbart för att eventuellt kunna hjälpa. Mig har det hjälpt mycket för att bli mer avslappand i rutinen, att iakata mig själv medan jag tex diskar. Var det inte ens zenmästare som sa; Bara gå när du går, bara sitt när du sitter, framför allt tveka inte….

[colors_]
2016-12-20 03:14
#8

Hej igen!

Du avslutar med ett bra citat, #7.

Jag tänkte nu försöka mig på att meditera två gånger om dagen igen, och se hur länge jag orkar.
Har fått tipset att man i stället för att hoppa över meditationen helt kan man bara meditera någon minut, eller bara upprepa mantrat några gånger där man är. Detta för att hålla uppe rutinen.
Så när jag känner att "nej nu orkar jag inte meditera dessa tio minuter" kommer jag bara exempel att repetera mantrat några gånger i mitt stilla sinne och har på så sätt hållit rutinen levande och uppe.

Men ibland är det faktiskt så att jag inte orkar vänta på nästa meditationstillfälle också. Hm. Så att meditationen är det enda jag tänker på tills jag ska meditera. Den tar liksom upp hela min tankeverksamhet. Men antar att det kan vara så ett tag, någon vecka, tills att man vant sig med rutinen.
Då är det bra att tänka/fokusera på något annat som grundar en, som att diska, städa, laga mat, simma, motionera, se en film/serie, eller vara social med någon man tycker om… Mindfullness, bara vara här och nu, som du citerar #7.

Kanske kan jag komma in hit och berätta hur jag känner när jag känner för att sluta upp med rutinen, om jag kan sätta ord på det, och om det passar. På så sätt kanske jag utvecklar min personlighet samtidigt. 

Vi får helt enkelt se… 🙂

[colors_]
2016-12-20 07:35
#9

…tänkte meditera 20 min, men blev 10. Jag tror den längden är bra att börja med. Fick impuls att avbryta som jag var beredd på under meditationen, men fortsatte ändå och det kändes bra efteråt att jag inte bara följt impulsen och avbrutit. Nu ska jag träna litet konditionsträning… På återseende… ;)

[colors_]
2016-12-20 10:15
#10

Nej jag får återgå till senast stabila punkt tror jag. Att läsa om yoga och utöva då det passar, några ggr per vecka. Det blev som att lägga ett tungt ok över mina axlar, och jag har hört att man aldrig ska forcera andliga övningar. Inom AYP kallar man detta "self pacing"…att reglera hur mycket utövande man tar sig till. Kanske är det mitt förnuft som säger åt mig att ta det lugnt… Nåväl.

FataMorgana
2016-12-20 17:03
#11

#Colors

Ja citatet är bra, förstår du vad som menas?

Jag tror jag missförstod dig gällande rutinen……….., men hur som helst  menade jag bara att man inte behöver se meditation som något som rutinmässigt måste göras alls. Att göra yoga medan man diskar kanske inte är så enkelt 😉

Men man kan meditera medan man diskar, för syftet med meditation är ju att stilla sinnet och att vara i nuet, för att uppmärksamma ögonblicket som just nu händer och inte  att redan vara färdig med disken fast man just börjat med den. Om du redan tänker på meditationen innan du ens har börjat med den lever du heller inte  i nuet. Alltid är folk någonstans med sina tankar, antingen i framtiden eller i det förflutna och så missar dom ögonblicket på grund av det.

[colors_]
2016-12-20 17:09
#12

Hej Jag tror jag förstår vad som menas. Kanske är det därför rutinen blir en börda, då jag tänker massa på den när jag inte mediterar….. där satte vi nog fingret på något. :) men därför jag backar lite också, det blir nog ett för stort steg att ta just nu :)

FataMorgana
2016-12-20 19:28
#13

#12

Hej

Jag hittar det inte på nätet längre, skulle hellre citera det, men i alla fall var det en zenmästare som förklarade citatet som så, att den vanliga människan inte sitter när han sitter, för när han sitter är han redan uppe ur stolen och när han går, går han inte, för att han redan är framme vid målet. Men zenmästaren själv, han sitter när han sitter och han går när han går. För honom finns bara nuet.

Annons:
[colors_]
2016-12-21 17:55
#14

Ok, det är lugnt, jag förstår citatet. :) Skulle säga att jag oftast lever ganska mycket i nuet, men när det blir för höga krav på mig, eller för mycket att göra och för lite tid (stressigt) så händer det att jag mår lite dåligt och tänker för mycket (lever mindre i nuet)… Slutsatsen är väl att en meditationsrutin i dagsläget gör mig lite stressad, ställer för höga krav på mig, och får mig att inte leva i nuet. Men det kommer nog inte att vara så för alltid. Därför jag läser om yoga, och utövar ibland, för framtiden ;) Snällt att du försöker hjälpa iaf… :)

[Enfristjärna]
2016-12-31 20:52
#15

Av min erfarenhet så råder jag dig att ta det lugnt. Rutinen kommer infinna sig när den är redo. Ha inte så höga krav på att du "måste". Yoga, meditera när du känner fört. Låt det växa långsamt så kommer du se att rutinen kommer att fästa sig naturligt. Ett steg i taget.

Namasté

[colors_]
2017-01-01 17:35
#16

Ja, det håller jag med om. Det är nog inget man ska "tvinga fram"! :)

Tack för din kommentar, namaste.

Upp till toppen
Annons: