Annons:
Läst 2301 ggr
Waliclic
11/13/16, 8:05 PM

Orber

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag vet att man kan förklara orber med "damm på linsen" osv.. men senaste tiden har de dykt upp på olika ställen på mina foton. Färgen varierar. En dag var det en grön och igår, när denna bild är tagen var den blå. Jag märkte dem inte först men nu efter att jag idag fick ett dödsbud om en nära anhörig så känns det ändå som att denna bild försökte berätta något åt mig. Jag är ganska andlig mig, men rätt rädd också, därför tror jag inte riktigt att jag utvecklat min andlighet. Vet inte vad jag vill komma fram till, kanske någon har en förklaring till denna bild? Måhända det är bara solen och "damm" som orsakat denna orb med aura runt sig, men jag ser någon helt annan betydelse i bilden.

Annons:
Tjeja
11/13/16, 8:21 PM
#1

Det viktigaste är väl vad bilder får dig att tänka på snarare än hur bilden blivit till?

För även om det "bara" är damm  eller solreflexer som orsakat en optisk effekt så kan det lika gärna vara en anhörig på andra sidan som orsakar effekten i linsen så illusionen bildas som om det vore själen själv som syntes. Eller bara så att den anhöriga på andra sidan drar nytta av effekten för att fånga din uppmärksamhet och tanke på denne. 

Om bilden och effekterna talar till dig tror jag det beror på att den/de du tänker på är där hos dig och vill påminna dig om sin närvaro och sin kärlek.🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Inkanyezi
11/13/16, 8:21 PM
#2

Det du har på bilden är inte vad som vanligen kallas orb, utan det är inre reflexer i optiken som har givit flera olika avbildningar av solen, mer eller mindre tydliga.

"Orber" är mestadels inte damm på linsen, utan det brukar vara damm i luften nära kameran när man tar med blixt. Blixtljuset lyser upp dammet mycket starkt, och den mörkare bakgrunden som är längre bort får då dammet att framträda som ljusfläckar, formade efter objektivets bländaröppning. Rent tekniskt är det möjligt att skapa orber också av damm på linsen, men blixten lyser ju inte där när man fotograferar. Det handlar alltid om små partiklar i luften nära kameran.

Och ljusfenomen vid fotografering har knappast med andar att göra.

[Wildfire]1
12/19/16, 2:04 PM
#3

Det där är ju en lins reflektion. Det är inte en orb.

Upp till toppen
Annons: