Annons:
Läst 1412 ggr
NiklaEri
9/13/16, 6:37 PM

Hur fungerar ayurveda?

Hej Jag har läst lite om Ayurveda i en del böcker. Det jag funderar över är detta med att balansera de olika doshas… fungerar det verkligen i praktiken? Jag förstår principen att vad man äter skapar olika hälsotillstånd, men detta verkar väldigt "flummigt" och jag skulle hellre kanske följa en mer modern hälsokost där man äter sunt och varierat och liknande. Om det fungerar skulle jag vilja veta Hur det fungerar? Mvh/Niklas

  • Redigerat 5/14/21, 11:07 AM av FataMorgana
Annons:
retep
9/13/16, 10:31 PM
#1

Det är inte så att det skapar olika hälsotillstånd! Vad och hur man äter enligt sin dosha, är det som lägger grunden för bättre hälsa. Man kan bara veta hur det funkar genom att börja leva med ayurveda och lära sig mer efterhand.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

NiklaEri
9/14/16, 5:35 PM
#2

Nej kanske inte i ayurveda direkt, men vad man stoppar i sig kan skapa antingen god eller dålig fysisk hälsa. Det var så jag menade.

Ja, det var där det blev lite flummigt, men antar att det har med "energier" att göra och kanske inte rakt vad som påverkar den fysiska kroppen som i "västerländsk kost" så att säga.
Men då måste man ju tro att vi består av energi också, och visst det gör jag ju i och med att jag tror på exempelvis meditation som något som inte bara lugnar en psykiskt.

Jag gillar idén om att förbygga dålig hälsa, äta måttligt, lättsamt och näringsrikt. Att det även innehåller meditation och yoga och lite mer av en filosofi om hur att leva hälsosamt.

Om jag förstår det rätt äter man olika saker som balanserar någon dosha? Som om Vata skulle vara i obalans för mig så kan jag äta frukt för att skapa balans i energin som berörs? Eller?

----

Detta känns lite för mig som "amaroli" eller "urine therapy"…men kanske inte lika.."äckligt/otrevligt"..så att säga. Jag har inte testat varken ayurveda eller amaroli men läst om det en del som sagt.

Upp till toppen
Annons: